Diese Website verwendet Cookies. Wenn Sie die Website weiter nutzen, gehen wir davon aus, dass Sie hiermit einverstanden sind.

Datenschutzhinweis
Permalink

0

BBC World Service „Discovery“ The Life Scientific: Rosalie David

Logo BBC bei Wikimedia Commons„Ros­alie David is a pio­neer in the study of ancient Egypt. In the ear­ly 1970s, she launched a unique project to study Egypt­ian mum­mi­fied bod­ies using the tech­niques of mod­ern med­i­cine. Back then, the vast major­i­ty of Egyp­tol­o­gists regard­ed mum­mies as unim­por­tant sources of infor­ma­tion about life in ancient Egypt. Instead they focussed on inter­pret­ing hiero­glyph­ic inscrip­tions, the writ­ten record in papyrus doc­u­ments and archae­o­log­i­cal remains and arte­facts. Ros­alie David proved that the tra­di­tion­al­ists were quite wrong.

Pro­fes­sor David’s mum­my research start­ed at the Man­ches­ter Muse­um when she began to col­lab­o­rate with radi­ol­o­gists at in Man­ches­ter, tak­ing the museum’s mum­mies for x‑rays at the hos­pi­tal. Her mul­ti-dis­ci­pli­nary team lat­er moved to a ded­i­cat­ed insti­tute at the Uni­ver­si­ty of Man­ches­ter, the KNH Cen­tre for Bio­med­ical Egyp­tol­ogy. Over the decades, the team there has made remark­able dis­cov­er­ies about dis­ease and med­i­cine in ancient Egypt­ian soci­ety, pro­vid­ing a new per­spec­tive on the his­to­ry of med­i­cine and giv­ing extra­or­di­nary insights into the lives of indi­vid­u­als all those years ago.

Ros­alie tells Jim Al-Khalili about her jour­ney from clas­sics and ancient his­to­ry to bio­med­i­cine, includ­ing some of her adven­tures in Egypt in the 1960s. She talks about some of her most sig­nif­i­cant research projects, and the 21st Cen­tu­ry foren­sic detec­tive work on the mum­my of a young woman which revealed a grue­some mur­der 3,000 years ago…“
(BBC)

Sie kön­nen die Sendung, die am 24.3.2025 in der Rei­he „Dis­cov­ery“ lief, über die Seite der BBC nach­hören oder als Audio­datei herunterladen.

Permalink

0

Open-Access-Veröffentlichungen von Münsteraner Wissenschaftler:innen › Germanistik

In der let­zten Zeit sind u.a. diese frei ver­füg­baren Titel erschienen:

Auf dem Weg zur Leseschule: Entwicklung, Erprobung und Evaluation schulspezifischer Konzepte zur nachhaltigen Implementation eines Leseförderprogramms

Mar­i­on Bön­nighausen & Katha­ri­na Lam­mers
https://doi.org/10.3262/978–3‑7799–8466‑5

Trans­fers von inno­v­a­tiv­en Pro­gram­men aus der Uni­ver­sität in das Sys­tem Schule brin­gen große Her­aus­forderun­gen mit sich, die in diesem Band empirisch fundiert vorgestellt wer­den. Im Zen­trum ste­ht mit der Leseschule NRW ein sys­tem­a­tis­ches Pro­gramm der Lese­förderung, dessen Adap­tion an zehn Schulen im Pri­mar- und Sekun­dar­bere­ich über einen Zeitraum von sechs Jahren umfassend evaluiert wurde. Die Studie bietet einen detail­lierten Ein­blick in Gelin­gens­be­din­gun­gen eines Imple­men­ta­tion­sprozess­es und stellt Good-Prac­tice-Mod­elle vor, die anhand von Fal­l­analy­sen konkretisiert werden.

Diaristik im digitalen Zeitalter: Eine narratologische Gegenüberstellung von Tagebüchern und Blogs

There­sa Schmidtke
https://doi.org/10.17879/68938606191

Die deutschsprachige Lit­er­atur der Gegen­wart ste­ht der Dig­i­tal­ität betont skep­tisch gegenüber. Gedruck­te Büch­er beherrschen den Markt und bes­tim­men den Diskurs. Orig­inär dig­i­tale Texte wer­den oft sog­ar in analoge umge­wan­delt, sie wer­den ‚anal­o­gisiert‘. Was aber geschieht im Zuge dieses Prozess­es mit ihren nar­ra­tiv­en Eigenschaften? 

Die Kern­frage dieser Arbeit lautet deshalb: Unter welchen Bedin­gun­gen ist es möglich, eine dig­i­tale Geschichte in einem analo­gen Buch zu erzählen? Die Unter­suchun­gen gehen davon aus, dass es ein analoges und ein dig­i­tales Erzählen gibt. Allerd­ings muss dig­i­tales Erzählen nicht zwin­gend in einem dig­i­tal­en Medi­en­for­mat stat­tfind­en und umgekehrt analoges Erzählen nicht in einem analo­gen Medi­en­for­mat. Es kön­nte also sein, dass die analoge Gegen­wart­slit­er­atur erzäh­lerisch dig­i­taler ist, als es medi­al den Anschein macht. 

Um dies zu zeigen, dienen Blogs und Tage­büch­er von Schrift­stel­lerIn­nen als beispiel­hafter Untersuchungsgegenstand.

Die Dis­ser­ta­tion ist am Mün­ster­an­er Ger­man­is­tis­chen Insti­tut ent­standen; Betreuerin war Clau­dia Lieb.

Literarästhetisches Lernen im Ausstellungsraum: Literaturausstellungen als außerschulische Lernorte für den Literaturunterricht

Sebas­t­ian Bern­hardt
https://doi.org/10.14361/9783839465035

Lit­er­at­u­rausstel­lun­gen bieten zahlre­iche Per­spek­tiv­en für lit­er­aräs­thetis­che Erfahrun­gen im Raum. Lit­er­atur wird dabei nicht auf ihre Träger­me­di­en reduziert, son­dern als imma­terieller Gegen­stand betra­chtet. Diesem Ansatz fol­gend unter­sucht Sebas­t­ian Bern­hardt die didak­tis­chen Poten­ziale von Ausstel­lun­gen, die Lit­er­atur mit­tels Szenografie in den Raum über­tra­gen. Neben ein­er Sys­tem­a­tisierung der Möglichkeit­en solch­er Über­tra­gun­gen erschließt er die sich daraus für eine medi­ale Erweiterung des Lit­er­atur- und Medi­enun­ter­richts ergeben­den Poten­ziale. Damit liefert er spez­i­fis­che Ein­sicht­en in die gen­uin lit­er­aräs­thetis­chen Erfahrun­gen im Ausstellungsraum.

Rhetoriken zwischen Recht und Literatur: Interdisziplinäre und interkulturelle Zugänge

Mar­ti­na Wag­n­er-Egel­haaf, Ste­fan Arnold, Mar­cus Schnet­ter, Gesine Heger (Hrsg.)
https://doi.org/10.1007/978–3‑662–66928‑0

Die Beiträge dieses Open-Access-Buchs disku­tieren das Ver­ständ­nis von Rhetorik, mit dem heute in Lit­er­atur- und Rechtswis­senschaft gear­beit­et wird. Sie beleucht­en, inwiefern sich die west­liche Tra­di­tion von rhetorischen Per­spek­tiv­en aus anderen Sprach‑, Kul­tur- und Recht­sräu­men unter­schei­det. Während die Rhetorik in antik­er Tra­di­tion in der Lit­er­atur­the­o­rie nach wie vor eine große Rolle spielt, hat sie ihren Sta­tus als Leit­diszi­plin in den Rechtswis­senschaften einge­büßt und ist lediglich für Teil­bere­iche wie Argu­men­ta­tion­s­the­o­rie und Recht­slogik rel­e­vant. Der Band nimmt Recht und Lit­er­atur in ihrer gemein­samen sprach­lichen Kon­sti­tu­tion ernst und fragt nicht zulet­zt nach einem geteil­ten Grund­ver­ständ­nis von Rhetorik.

Permalink

0

Open-Access-Bücher zur Sprachwissenschaft

In der let­zten Zeit sind u.a. diese frei ver­füg­baren Titel erschienen:

Conditional indexing

Kather­ine Walk­er
https://doi.org/10.48273/LOT0678

This the­sis inves­ti­gates con­di­tion­al index­ing in argu­ment mark­ing sys­tems from a typo­log­i­cal per­spec­tive, as well as pro­vid­ing a case study on Kamang, an endan­gered Alor-Pan­tar lan­guage of Indone­sia. Con­di­tion­al index­ing – a type of Dif­fer­en­tial Argu­ment Mark­ing – is a sys­tem in which a par­tic­u­lar argu­ment is indexed (i.e., marked on the verb), not indexed, or indexed dif­fer­ent­ly under cer­tain conditions.

The typo­log­i­cal study shows that con­di­tion­al index­ing of core argu­ment roles S, A, and P is wide­spread, and that sys­tems are fre­quent­ly mul­ti­fac­to­r­i­al. Dif­fer­ent con­di­tion pro­files are found for each role: TAMEP (tense, aspect, mood, evi­den­tial­i­ty, polar­i­ty) is more fre­quent for S and A com­pared to P, and verb class is more fre­quent for S and P com­pared to A. Ref­er­en­tial con­di­tions (person/number, ani­ma­cy, dis­course sta­tus) are com­mon in all roles, and high­er ref­er­en­tial­i­ty cor­re­lates with greater like­li­hood of overt index­ing com­pared to zero indexing.

Two case stud­ies inves­ti­gate con­di­tion­al index­ing in Kamang, which index­es S and P via sev­er­al pre­fix par­a­digms or zero index­ing. A quan­ti­ta­tive dis­course study explores ref­er­en­tial con­di­tions, includ­ing ani­ma­cy and top­i­cal­i­ty, reveal­ing dif­fer­ent pref­er­ences for dif­fer­ent pre­fix­es. A qual­i­ta­tive study focus­es on the event-seman­tic con­di­tion­ing of one of the pre­fix par­a­digms. This pre­fix occurs in elab­o­ra­tion con­struc­tions, which shift the view­point to the mid­dle and end of an event, and share prop­er­ties with mid­dle and resul­ta­tive con­struc­tions in oth­er lan­guages. Each study con­tributes to an enhanced under­stand­ing of Kamang’s mul­ti­fac­to­r­i­al con­di­tion­al-index­ing sys­tem, in which lex­i­cal restric­tions play a major role.

Fragments of Languages: From ‘Restsprachen’ to Contemporary Endangered Languages

Daniele Baglioni & Luca Rigo­b­ian­co (Hrsg.)
https://doi.org/10.1163/9789004694637

The book deals with the con­cept of frag­men­ta­tion as applied to lan­guages and their doc­u­men­ta­tion. It focus­es in par­tic­u­lar on the the­o­ret­i­cal and method­olog­i­cal con­se­quences of such a frag­men­ta­tion for the lin­guis­tic analy­sis and inter­pre­ta­tion of texts and, hence, for the recon­struc­tion of lan­guages. Fur­ther­more, by adopt­ing an inno­v­a­tive per­spec­tive, the book aims to test the appli­ca­tion of the con­cept of frag­men­ta­tion to lan­guages which are not com­mon­ly includ­ed in the cat­e­gories of ‘Cor­pussprache’, ‘Trüm­mer­sprache’, and ‘Rest­sprache’. This is the case with diachron­ic or diatopic vari­eties — of even well-known lan­guages — which are only attest­ed through a lim­it­ed cor­pus of texts as well as with endan­gered lan­guages. In this lat­ter case, not only is the doc­u­men­ta­tion frag­ment­ed, but the very lin­guis­tic com­pe­tence of the speak­ers, due to the reduc­tion of con­texts of lan­guage use, inter­fer­ence phe­nom­e­na with major­i­ty lan­guages, and con­se­quent pres­ence of semi-speakers.

Language, creoles, varieties: From emergence to transmission

Cyrille Granget, Isabel Repiso & Guil­laume Fon Sing (Hrsg.)
https://langsci-press.org/catalog/book/409
https://doi.org/10.5281/zenodo.10280493

This book offers a selec­tion of papers deal­ing with sec­ond lan­guage acqui­si­tion, for­eign lan­guage teach­ing and cre­ole lin­guis­tics inspired by the sci­en­tif­ic lega­cy of Mau­rit­ian-born schol­ar Georges Daniel Véronique (Port-Louis, 1948). An impor­tant part of the book is devot­ed to the descrip­tion of learn­er vari­eties with a focus on soci­olin­guis­tic fac­tors, such as the learn­er sit­u­a­tion – from asy­lum seek­ers to Eras­mus stu­dents –, the degree of famil­iar­i­ty with the tar­get lan­guage – hav­ing or not pre­vi­ous knowl­edge about a genet­i­cal­ly relat­ed lan­guage –, the degree of lit­er­a­cy, and the type of instruc­tion. Lin­guis­tic com­plex­i­ty, case mark­ing, the use of self-posi­tion­ing pro­nouns, ver­bal mor­phol­o­gy and aspec­tu­al val­ues are among the lin­guis­tic phe­nom­e­na ana­lyzed by the authors hav­ing con­tributed to this part of the vol­ume. Anoth­er part of this vol­ume deals with lan­guage didac­tics and address­es the ques­tions of whether manip­u­lat­ing spe­cif­ic con­struc­tions from a usage-based per­spec­tive and a focus-on-form approach do indeed aid begin­ner learn­ers to acquire com­plex forms in L2 Ger­man and nom­i­nal forms in L2 Pol­ish, respec­tive­ly. It also explores how some edu­ca­tion­al poli­cies in Swe­den have affect­ed both the offer of French as a For­eign Lan­guage and its demand by stu­dents. The con­tri­bu­tions to cre­ole stud­ies present diachron­ic analy­ses tar­get­ing the /z/ plur­al mark­ing in Réu­nion cre­ole, Fa d’Ambô and spo­ken French, and a set of NPs found in two speech­es pro­nounced in 1835 on the island of Agalé­ga by a coconut oil pro­duc­er whose fea­tures are sim­i­lar to Mau­rit­ian cre­ole. Lin­guis­tic, social and his­tor­i­cal fac­tors are at the cen­ter of these contributions.

Permalink

0

WDR ZeitZeichen: „Toni Morrison – erster Nobelpreis für Schwarze Literatur“

Logo WDR bei Wikimedia Commons„Die meis­ten Nobel­preis-Gewin­ner bekom­men nachts den Anruf aus Stock­holm. Wie auch Toni Mor­ri­son. Sie ist die erste Schwarze Autorin, die für ihre Arbeit mit dem Nobel­preis aus­geze­ich­net wird.

Toni Mor­ri­son ist zwar keine zen­trale Gestalt der amerikanis­chen Bürg­er­rechts­be­we­gung in den 1960er Jahren, aber sie ist als Schrift­stel­lerin Sprachrohr der Afroamerikan­er. Sie schreibt über ihre Com­mu­ni­ty, über Men­schen, die unter Diskri­m­inierung und Rassen­hass lei­den und unter den Nach­wirkun­gen der Sklaverei. Als Autorin durch­bricht sie die gängi­gen Muster eines „lit­er­arischen Ras­sis­mus“: Die erfol­gre­ichen, gefeierten Schrift­steller sind alle­samt weiß und männlich. Und somit sind auch die The­men der Büch­er weiß und männlich. Mor­risons Haupt­fig­uren sind meist Afroamerikaner­in­nen. Sie beschreibt ihr Empfind­en, ihren Blick auf das Leben und führt weiße Leser so in eine unbekan­nte Welt, die bis dahin nie­mand beschrieben hatte.
Das Schick­sal afroamerikanis­ch­er Kinder zieht sich durch ihr gesamtes lit­er­arisches Schaf­fen (wie etwa in „Men­schenkind“). Auch afrikanis­che und afroamerikanis­che Mythen flicht Mor­ri­son immer wieder in ihre Texte mit ein („Teerba­by“).

Ihre poet­is­che Kraft, die emo­tionale Tiefe ihrer Texte und das ein­dringliche Schildern men­schlichen Scheit­erns brin­gen ihr 1988 erst den Pulitzer-Preis ein und 1993 schließlich den Nobel­preis für Literatur.“
(WDR, Andrea Klasen, Gesa Rünker)

Sie kön­nen die Sendung, die am 7.10.2023 in der Rei­he „ZeitZe­ichen“ lief, über die Seite des WDR nach­hören oder als Audio­datei herunterladen.

Permalink

0

Deutschlandfunk „Lange Nacht“: Dante und die „Göttliche Komödie“: Vom Inferno zum Paradies

Logo Deutschlandfunk bei Wikimedia Commons„Dante schrieb seine „Div­ina com­me­dia“ Anfang des 14. Jahrhun­derts in der dama­li­gen Volkssprache und machte sie damit salon­fähig. Das 14.000 Verse umfassende Werk war auch eine scharfe Kri­tik an den Zustän­den sein­er Zeit.“
(Deutsch­land­funk, Astrid Net­tling, Burkhard Reinartz)

Sie kön­nen die Sendung aus dem Jahr 2021, die zulet­zt am 28.6.2025 im Deutsch­land­funk lief, über die Seite des Senders nach­hören oder als Audio­datei herunterladen.

Permalink

0

Bayern2 radioWissen: „Astrid Lindgren – Wie der Krieg sie zur Kinderrechtlerin machte“

Logo Bayern2 bei Wikimedia Commons„Als der Zweite Weltkrieg aus­bricht, hält Astrid Lind­gren als junge Frau ihre Ein­drücke von der Zer­störung und Inhu­man­ität der Nation­al­sozial­is­ten in einem poli­tis­chen Tage­buch fest. Es sind auch die Jahre, in denen sie Pip­pi Langstrumpf erfindet.“
(Bay­ern 2, Stef­fi Illinger)

Sie kön­nen die Sendung, die am 20.6.2025 auf Bay­ern 2 lief, über die Seite des BR nach­hören oder als Audio­datei herunterladen.

Permalink

0

WDR ZeitZeichen zur Uraufführung „Reigen“ von Arthur Schnitzler

Logo WDR bei Wikimedia Commons„„Geschrieben hab ich den ganzen Win­ter über nichts als eine Szenen­rei­he, die vol­lkom­men undruck­bar ist, lit­er­arisch auch nicht viel heißt, aber nach ein paar hun­dert Jahren aus­ge­graben, einen Teil unser­er Kul­tur eigen­tüm­lich beleucht­en würde.“ Arthur Schnit­zler wusste nur zu gut, dass der „Reigen“ sein­er Zeit weit voraus war.
In zehn Dialo­gen porträtiert er Paare aus unter­schiedlichen Schicht­en vor und nach einem sex­uellen Aben­teuer – wobei der entschei­dende Moment im Text durch Gedanken­striche markiert ist. Jew­eils eine der Fig­uren trifft in der näch­sten Szene ein neues Objekt der Begierde, bis sich der Kreis am Ende schließt.
Schnit­zler ging es dabei weniger um Erotik als um Gesellschaft­skri­tik: Mit bis­sigem Spott und ein­er gewis­sen Melan­cholie stellt er Ver­logen­heit, Heuchelei und Dop­pel­moral dar, zeigt die Liebe als Ware und die Aus­tauschbarkeit der Partner.
Als das Stück 23 Jahre nach sein­er Entste­hung in Berlin uraufge­führt wurde, war der Skan­dal beispiel­los: Rechte Kreise schürten eine anti­semi­tis­che Het­zkam­pagne, die zu einem auf­se­hen­erre­gen­den Prozess führte.“

(WDR, Chris­tiane Kop­ka, Michael Rüger)

Sie kön­nen die Sendung, die 2020 in der Rei­he „ZeitZe­ichen“ lief, über die Seite des WDR nach­hören oder als Audio­datei herunterladen.

Permalink

0

Kennen Sie schon … das Verfassungblog?

Screenshot des Verfassungsblogs (Stand 8.7.2025) (https://verfassungsblog.de/)

Kür­zlich wurde Max­i­m­il­ian Stein­beis, dem Grün­der und Chefredak­teur des Ver­fas­sungs­blogs die Ehren­dok­tor­würde der Rechtswis­senschaftlichen Fakultät ver­liehen. Das ist Grund genug, sich das Blog ein­mal genauer anzusehen.

Das Ver­fas­sungs­blog ist ein Open-Access-Blog mit einem ver­fas­sungsrechtlichen und recht­spoli­tis­chen Fokus.

Mehrere Tausend Autorin­nen und Autoren haben mit­tler­weile ihren Beitrag zum 2009 gegrün­de­ten Ver­fas­sungs­blog geleis­tet, darunter auch viele Mit­glieder der Juris­tis­chen Fakultät der Uni­ver­sität Mün­ster. Jährlich erscheinen ca. 1.000 Beiträge, die bre­it rezip­iert und zitiert werden.

Das Ver­fas­sungs­blog ist ein­er­seits eine Diskur­splat­tform, ander­er­seits eine Schnittstelle zwis­chen Wis­senschaft und poli­tis­ch­er Öffentlichkeit.

Die Qual­itätssicherung find­et über die Redak­tion­s­mit­glieder und Asso­ciate Edi­tors statt. Pub­lika­tion­s­ge­bühren wer­den nicht erhoben.

Finanziert wird das Blog durch Crowd­fund­ing. Seit 2025 unter­stützt übri­gens auch die ULB Mün­ster das Verfassungsblog. 

Permalink

0

Kennen Sie schon … den Podcast „Wissen schafft Sprache“?

Das Mot­to des Pod­casts „Wis­sen schafft Sprache“, kurz „WiS­PR“:

Wir alle sprechen. Wir wis­sen, wie man voll­ständi­ge Sätze bildet und wie schwierig es sein kann, eine Fremd­sprache zu ler­nen. Doch Sprache ist weit mehr als eine Fähigkeit. Sprache ist nicht. Sie wird von uns gemacht. Und sie verän­dert unser Leben mit anderen nachhaltig.

Je mehr wir über Sprache wis­sen, desto mehr ler­nen wir über uns selb­st und unsere Beziehun­gen zu anderen.

Er wird her­aus­gegeben von:

Mein Name ist Ver­e­na und ich bin Sprach­wis­senschaft­lerin. Ich lebe mit mein­er Fam­i­lie in Wien und arbeite hier seit vie­len Jahren als Deutschtrainer­in und Lerncoach.

Als Sozi­olin­guistin und Diskur­s­an­a­lytik­erin inter­essiere ich mich für Sprache in der Gesellschaft. Als Roman­istin für andere Sprachen als Deutsch. Als Öster­re­icherin und nach einem Studi­um in Mon­tréal für diverse Stan­dard­va­ri­etäten. Als Mama von zwei Kindern für den kindlichen Spracher­werb. Als Post­struk­tu­ral­istin dafür, wie wir uns als Sub­jek­te über Sprache in ein­er Welt posi­tion­ieren, die in erster Lin­ie in und durch Sprache funk­tion­iert. Und als Men­sch: für das Wun­der­w­erk Sprache, das uns über­haupt erst zu Men­schen macht.

WiS­PR ist ein unab­hängiges Wis­skomm-Pro­jekt, das ich in einem flüchti­gen Moment der geisti­gen Umnach­tung von meinem Schreibtisch in unserem immer laut­en und nie aufgeräumten Wohnz­im­mer aus ges­tartet habe.  Meine Mis­sion: Zeigen, dass Sprache abso­lut kein trock­enes Sujet ist und ihre Wis­senschaft schon lange nicht mehr im dun­klen Käm­mer­lein gemacht wird! Sprach­wis­senschaft hil­ft uns nicht nur zu ver­ste­hen, was Sprache ist, sie hil­ft uns auch, darüber nachzu­denken, was wir mit Sprache im All­t­ag eigentlich so alles tun!

Ich bin davon überzeugt, dass Wis­sen über Sprache immer auch Wis­sen über Men­schen ist und unser Zusam­men­leben mit anderen entschei­dend bee­in­flussen kann.  Daher ste­ht für mich außer Frage: Der Pod­cast ist kosten­los und bleibt damit allen frei zugänglich.

ent­deckt auf Wissenschaftspodcasts.de

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Anglistik 2025.7

Car­ry­ing verbs across the chan­nel mod­el­ling change in bilin­gual Medieval England
BuchcoverThis book exam­ines gram­mat­i­cal changes that took place in the medieval lan­guage con­tact sit­u­a­tion between Eng­lish and French from 1066 until 1500. It inves­ti­gates struc­tur­al copy­ing phe­nom­e­na and their con­nec­tion with the lex­i­con, find­ing that copy­ing of lex­i­cal verbs with a pred­i­cate-argu­ment struc­ture accel­er­at­ed wider gram­mat­i­cal changes, and shows why the tra­di­tion­al notion of bor­row­ing should be replaced with the more ade­quate con­cept of copy­ing. The authors start by tak­ing a fresh look at the rela­tion­ship between Old French and Mid­dle Eng­lish in light of recent devel­op­ments in the ? eld of lin­guis­tics, argu­ing that what has tra­di­tion­al­ly been seen as a diglos­sic sit­u­a­tion (i.e., as con­tact between the dom­i­nat­ing speak­ers of French and the native speak­ers of Eng­lish) should instead be analysed through the frame­work of bilin­gual­ism. The two con­tact sce­nar­ios under scruti­ny are the ones between Old French and Mid­dle Eng­lish and Mid­dle Eng­lish and the con­tact vari­ety of Anglo-French. On the basis of their case stud­ies they devel­op a holis­tic mod­el of con­tact-induced change that inte­grates the bilin­gual indi­vid­ual as well as the speech com­mu­ni­ty and its soci­olin­guis­tic back­ground. This book will be of inter­est to stu­dents and schol­ars of lan­guage his­to­ry and change, lan­guage con­tact and acqui­si­tion, soci­olin­guis­tics, mul­ti­lin­gual­ism, and psycholinguistics.
zum Buch im ULB-KatalogPlus
zum Buch auf der Verlags-Website

Fash­ion­able Fic­tions and the Cur­ren­cy of the Nine­teenth-Cen­tu­ry British Novel
BuchcoverReveal­ing how a mod­ern notion of fash­ion helped to trans­form the nov­el and its rep­re­sen­ta­tion of social change and indi­vid­ual and col­lec­tive life in nine­teenth-cen­tu­ry Britain, Lau­ren Gilling­ham offers a revi­sion­ist his­to­ry of the nov­el. With par­tic­u­lar atten­tion to the fic­tion of the 1820s through 1840s, this study focus­es on nov­els that use fashion’s idiom of cur­ren­cy and obso­les­cence to link nar­ra­tive form to a height­ened sense of the present and the vis­i­bil­i­ty of pub­lic life. It con­tends that nov­el­ists steeped their fic­tion in date-stamped mat­ters of dress, man­ners, and media sen­sa­tions to artic­u­late a sense of his­to­ry as unfold­ing not in epochal change, but in tran­sient issues and inter­ests cap­tur­ing the public’s imag­i­na­tion. Read­ing fic­tion by Mary Shel­ley, Leti­tia Lan­don, Edward Bul­w­er-Lyt­ton, W. H. Ainsworth, Charles Dick­ens, Mary Eliz­a­beth Brad­don, and oth­ers, Fash­ion­able Fic­tions tells the sto­ry of a nine­teenth-cen­tu­ry genre com­mit­ment to con­tem­po­rane­ity that restyles the nov­el itself.
zum Buch im ULB-KatalogPlus
zum Buch auf der Verlags-Website

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Romanistik 2025.7

Ital­ian Words: A Prac­ti­cal Intro­duc­tion to the Ital­ian Lex­i­cal System
BuchcoverItal­ian Words: A Prac­ti­cal Intro­duc­tion to the Ital­ian Lex­i­cal Sys­tem offers a detailed descrip­tion of the Ital­ian lex­i­con, explain­ing the orga­ni­za­tion of Ital­ian words in a sys­tem and the func­tion of this system.
What is a word and what is typ­i­cal of Ital­ian words? How are words’ mean­ing described and how are words assigned to objects? How are words (seen as lex­i­cal items) con­nect­ed? How was the first dic­tio­nary of Ital­ian cre­at­ed? What can we learn about the world and about the speak­er through the words used? The book pro­vides answers to these, and oth­er sim­i­lar questions.
Key fea­tures: — words in a sys­tem: the book pro­vides read­ers with a the­o­ret­i­cal frame­work inte­grat­ed with prac­ti­cal strate­gies and effec­tive exer­cis­es to enhance read­ers’ vocab­u­lary acqui­si­tion and to devel­op ana­lyt­ic skills and lin­guis­tic com­pe­tence; — cross-lin­guis­tic com­par­isons: the book offers a broad per­spec­tive on lan­guage lex­i­cal sys­tem (in gen­er­al) and high­lights the spe­cif­ic fea­tures of the Ital­ian words, com­par­ing them with Eng­lish, French, and Nor­we­gian words; — cul­tur­al insights: the book demon­strates the inter­con­nect­ed­ness of lan­guage and cul­ture and describes some fea­tures of Ital­ian soci­ety through the lens of the words ana­lyzed in the book.
This book is ide­al for inter­me­di­ate to advanced stu­dents of Ital­ian and can be used along­side a gram­mar or text­book. It will also be a valu­able read for any­one inter­est­ed in or look­ing to learn more about the Ital­ian lan­guage and culture.
zum Buch im ULB-KatalogPlus
zum Buch auf der Verlags-Website

Strate­gien der Legit­i­ma­tion und Autorisierung: Femmes de Let­tres in roman­is­chen Lit­er­a­turen des 17. und 18. Jahrhunderts
BuchcoverDer vor­liegende Sam­mel­band the­ma­tisiert und reflek­tiert unter­schiedliche Legit­i­ma­tions- und Autorisierungsstrate­gien weib­lichen Schreibens in roman­is­chen Lit­er­a­turen des 17. und 18. Jahrhun­derts. Mit dem Fokus auf diesen Strate­gien ver­fol­gen seine Beiträge ein gemein­sames Ziel: (Lit­er­arische) Stim­men von Frauen sollen hör- bzw. les­bar gemacht und ihnen dadurch ein fes­ter Platz in der Lit­er­aturgeschichtss­chrei­bung gesichert sowie Zugang zu ein­er bre­it­eren Öffentlichkeit ermöglicht wer­den. Die expliz­it his­torische wie geschlechtsspez­i­fis­che Per­spek­tive des Ban­des beste­ht darin, weib­lich­es Schreiben in seinem span­nungsvollen Ver­hält­nis zwis­chen Adap­ta­tion und Emanzi­pa­tion von dominieren­den, männlich geprägten lit­er­arischen Diskursen und Tra­di­tio­nen zur Gel­tung zu bringen.
Gewid­met sind die Einzelun­ter­suchun­gen Tex­ten von Marie de France, Madeleine und Cathérine des Roches, Marie de Gour­nay, Madeleine de Scud­éry, Françoise de Grafigny, Marie-Jeanne Lhéri­ti­er de Vil­lan­don, der Mar­quise de Sablé, Olympe de Gouges, Ana Caro de Mal­lén, Clara Jara de Soto, Jose­fa Amar y Bor­bón, María Gertrud­is Hore, María de Zayas y Sotomay­or, Lucrezia Marinel­la, Luisa Bergal­li Gozzi, Francesca Turi­na Bufali­ni und Margheri­ta Costa.
zum Buch im ULB-KatalogPlus
zum Buch auf der Verlags-Website

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Slavistik 2025.7

Viel­sprachigkeit der Sprache: Mehrsprachigkeit in den slavis­chen Literaturen
BuchcoverIm Zuge von Migra­tion hat Mehrsprachigkeit eine Alltäglichkeit erlangt, die sich auch in der Lit­er­atur spiegelt. Der Band unter­sucht his­torische und gegen­wär­tige Phänomene von Mehrsprachigkeit in den slavis­chen Lit­er­a­turen. Er span­nt einen bre­it­en Bogen durch die slavis­chen Sprachen und Lit­er­a­turen über Jahrhun­derte hin­weg und bringt die Vielfalt der For­men und Funk­tio­nen von Viel­sprachigkeit zur Darstel­lung. Dabei wer­den sowohl the­o­retis­che Fra­gen ver­han­delt, wie etwa die Verbindung von Mehrsprachigkeit mit Konzepten der Über­set­zung, als auch konkrete Textphänomene wie Code-Switch­ing oder Sprache­cho analysiert und deren Funk­tio­nen und Wirkungsef­fek­te bestimmt.
zum Buch im ULB-KatalogPlus
zum Buch auf der Verlags-Website

Bomben­legerin­nen, Mörderin­nen und Rebellinnen: lit­er­arische Trans­gres­sio­nen bei Maria Jan­ion und Syl­wia Chutnik
BuchcoverDie Bomben­legerin­nen, Mörderin­nen und Rebellinnen in Syl­wia Chut­niks Debütro­man »Kies­zonkowy atlas kobi­et« aus dem Jahr 2008 (dt. »Weib­skram«, 2012) sind mar­tialis­che Frauen­fig­uren, die für die Trans­gres­sion het­ero­nor­ma­tiv­er Geschlechter­rollen ste­hen. Sie spren­gen kul­turelle Muster, über­schre­it­en Geschlechter­gren­zen und ver­ankern queere Rollen in der pol­nis­chen Kultur.
Die Autorin, Kul­tur­wis­senschaft­lerin und Fem­i­nistin Syl­wia Chut­nik (*1979) und die über 50 Jahre ältere Maria Jan­ion (1926–2020), eine der renom­miertesten Romantikforscher:innen und intellek­tuelle Autorität Polens, tre­f­fen sich im kri­tis­chen Blick auf die pol­nis­che Gesellschaft, ihre Meis­ter­erzäh­lun­gen und Geschlechterrollen.
Jan­ions Forschung zur Trans­gres­sion dient dabei nicht nur als Schlüs­sel für Chut­niks queer-fem­i­nis­tis­ches lit­er­arisches Pro­gramm, son­dern ste­ht für die in Europa kaum bekan­nte Intellek­tuelle als Vor­denkerin des pol­nis­chen Fem­i­nis­mus der 1990er Jahre.
In der Schnittmenge bei­der Autorin­nen wer­den Fra­gen der Gen­der Stud­ies disku­tiert und die queer-fem­i­nis­tis­chen Inter­ven­tio­nen der in Deutsch­land noch kaum erforscht­en Denkerin­nen erschlossen.
zum Buch im ULB-KatalogPlus
zum Buch auf der Verlags-Website

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Sprachen und Kulturen Asiens, Afrikas und Ozeaniens 2025.7

Chi­nese lex­i­cog­ra­phy in the twen­ti­eth century
BuchcoverChi­nese Lex­i­cog­ra­phy in the Twen­ti­eth Cen­tu­ry pro­vides an in-depth descrip­tion of the evo­lu­tion of Chi­nese lex­i­cog­ra­phy over dif­fer­ent stages in the twen­ti­eth cen­tu­ry. It cov­ers such major types as philo­log­i­cal, bilin­gual, learn­ers, elec­tron­ic, spe­cial­ized and spe­cial-aspect dic­tio­nar­ies, as well as ency­clo­pe­dic dic­tio­nar­ies (includ­ing encyclopedias).Each chap­ter con­cludes with an insight­ful analy­sis of the char­ac­ter­is­tics and prospects of Chi­nese dic­tio­nary mak­ing over dif­fer­ent peri­ods of time. The book pro­vides, for the first time, a sys­tem­at­ic, coher­ent and phase-by-phase account of Chi­nese dic­tio­nary com­pi­la­tions in Hong Kong, Macao, and Tai­wan in the twen­ti­eth cen­tu­ry. It ends with a com­pre­hen­sive sur­vey of the­o­ret­i­cal explo­rations of Chi­nese lex­i­cog­ra­phy, the appli­ca­tion of their find­ings, and sig­nif­i­cant activ­i­ties in the century.
zum Buch im ULB-KatalogPlus
zum Buch auf der Verlags-Website

Con­tem­po­rary Ara­bic Lit­er­a­ture: Her­itage and Innovation
BuchcoverThis book exam­ines the ways in which con­tem­po­rary Arab authors com­mu­ni­cate with two major sources of inspi­ra­tion: the first, is the rich Ara­bic lit­er­ary her­itage whether it has been embod­ied in texts or con­crete expe­ri­ences, real or imag­i­nary. The sec­ond are oth­er cul­tures and lit­er­a­tures which have become sources for direct or indi­rect loans for Ara­bic lit­er­a­ture. Both sources are essen­tial for our under­stand­ing of the nature of con­tem­po­rary Ara­bic lit­er­ary works. The rela­tion­ship between mod­ern and medieval Ara­bic lit­er­a­ture is indis­pens­able; more­over, the lit­er­ari­ness of any Ara­bic lit­er­ary text can­not be iso­lat­ed from the his­to­ry of Ara­bic lit­er­a­ture. Also, the role and func­tion of Ara­bic lit­er­a­ture, the nature of its lit­er­ary crit­i­cism and schol­ar­ship, the rela­tions between reli­gious, polit­i­cal, and oth­er activ­i­ties with­in Arab cul­ture and its lit­er­ary pro­duc­tion-all may be mod­elled in Arab cul­ture in rela­tion to oth­er cul­ture or cultures.
zum eBook im ULB-KatalogPlus
zum eBook / Buch im ULB-KatalogPlus
zum Buch auf der Verlags-Website

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Nordische Philologie 2025.7

Viking Medi­olo­gies: A New His­to­ry of Skaldic Poetics
BuchcoverViking Medi­olo­gies is a study of pre-mod­ern mul­ti­me­dia root­ed in the embod­ied poet­ic prac­tice of Viking Age skalds. Pri­or study of the skaldic tra­di­tion has focused on authorship—distinctions of poet­ic style, his­tor­i­cal con­texts, and atten­tion to the oeu­vres of the skalds whose names are pre­served in the writ­ten tra­di­tion. Kate Hes­lop recon­sid­ers these not as texts but as pieces in a pre-mod­ern media land­scape, focus­ing on poetry’s medi­al capac­i­ty to embody mem­o­ry, visu­al­i­ty, and sound.

Mobile, hybrid, dias­poric social formations—bands of raiders and traders, pet­ty king­doms, colo­nial expeditions—achieved new promi­nence in the Viking Age. Skalds offered the lead­ers of these groups some­thing unique­ly valu­able. With their com­pli­cat­ed poet­ry, they claimed to be able to cap­ture shared con­tin­gent mean­ings and re-medi­ate them in named, mem­o­rable, repro­ducible works. The com­mem­o­ra­tive poet­ry in kviðuhát­tr remem­bers his­to­ries of ruin and loss. Skaldic ekphra­sis dis­clos­es and repro­duces the pres­ence of the gods. Drót­tkvætt encomi­um evokes for the leader’s ret­inue the sound­scape of battle.

As writ­ing arrived in Scan­di­navia in the wake of Chris­tian­iza­tion, the media land­scape shift­ed. In the poet­ry of the twelfth and thir­teenth cen­turies, skalds adjust­ed to the demands of a lit­er­ate audi­ence, while the his­tor­i­cal and poe­t­o­log­i­cal texts of the Ice­landic High Mid­dle Ages opened a dia­logue between Latin Chris­t­ian ideas of medi­a­tion and local tra­di­tions. In the Sec­ond Gram­mat­i­cal Trea­tise, for exam­ple, the lit­er­ate tech­nol­o­gy of the grid is used to ana­lyze the com­plex res­o­nances of drót­tkvætt as the out­put of a syl­la­ble-spew­ing hurdy-gurdy—a poet­ry machine.

Offer­ing both new read­ings of both canon­i­cal works such as Ynglin­gatalRag­nars­drá­pa, and Hát­tatal, and exam­i­na­tions of less­er-known texts like Glym­drá­paLík­nar­braut, and Sturla Þórðarson’s HákonarkviðaViking Medi­olo­gies explores the pow­ers and lim­its of poet­ic mediation.
zum Buch im ULB-KatalogPlus
zum Buch auf der Verlags-Website

Between body and soul in Old Norse lit­er­a­ture: Emo­tions and the muta­bil­i­ty of form
BuchcoverWhat did the body mean for inhab­i­tants of the medieval Norse-speak­ing world? How was the phys­i­cal body viewed? Where did the bound­ary lie between cor­po­ral­i­ty and the psy­cho­log­i­cal or spir­i­tu­al aspects of human­i­ty? And how did such an under­stand­ing tie in with pop­u­lar lit­er­ary motifs such as shape-shifting?

This mono­graph seeks to engage with these ques­tions by offer­ing the first focused work to delin­eate a space for ideas about the body with­in the Old Norse world. The con­nec­tions between emo­tions and bod­i­ly changes are exam­ined through dis­cus­sion of the phys­i­cal man­i­fes­ta­tions of emo­tion (tired­ness, changes in facial colour, swelling), while the author offers a detailed analy­sis of the Old Norse term hamr, a word that could var­i­ous­ly mean shape, form, and appear­ance, but also char­ac­ter. Atten­tion is also paid to changes of phys­i­cal form linked to flight and bat­tle ecsta­sy, as well as to mag­i­cal shapeshifting.

Through this approach, dia­met­ri­cal­ly dif­fer­ent ways of think­ing about the con­nec­tion between body and soul can be found, and the argu­ment made that with­in the Old Norse world, con­cepts of change with­in the body rest­ed along a spec­trum that ranged from the pure­ly phys­i­cal through to the psy­cho­log­i­cal. In doing so, this vol­ume offers a broad­er under­stand­ing of what phys­i­cal­i­ty and spir­i­tu­al­i­ty might have meant in the Mid­dle Ages.
zum Buch im ULB-KatalogPlus
zum Buch auf der Verlags-Website

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Digital Humanities 2025.7

Dig­i­tal Human­i­ties in Medieval and Ear­ly Mod­ern Span­ish Texts: Cur­rent Per­spec­tives and Approaches
BuchcoverThis vol­ume fills a gap in the lit­er­a­ture on dig­i­tal human­i­ties (DH) in the His­pan­ic con­text by gath­er­ing a het­ero­ge­neous group of spe­cial­ists who, from dif­fer­ent stand­points in the human­i­ties, explore Span­ish texts as the object of study, DH as the work method­ol­o­gy, and Medieval and Ear­ly Mod­ern Times as the his­tor­i­cal framework.
The vol­ume gath­ers authors from Spain and oth­er coun­tries who work at the inter­sec­tions of the DH and the areas of his­to­ry, philol­o­gy, lit­er­a­ture, or lin­guis­tics, to explore some of the diverse DH projects work­ing on Span­ish texts from this peri­od, and their wider impli­ca­tions. Tak­ing his­tor­i­cal sources as the start­ing point, con­tri­bu­tions to this vol­ume include top­ics such as his­tor­i­cal cor­pus design, TEI-based dig­i­tal edi­tion, 3D mod­el­ling, data­base archi­tec­ture, or auto­mat­ic text anno­ta­tion. For read­ers inter­est­ed in the sub­ject, the book pro­vides a stim­u­lat­ing dis­cus­sion with in-depth and con­crete analy­ses of the inter­re­la­tion­ships between the dif­fer­ent contributions.
This vol­ume will be of great inter­est to medieval­ists and ear­ly mod­ern researchers, whether involved in lin­guis­tic, his­tor­i­cal, or lit­er­ary stud­ies, demon­strat­ing the advan­tages of con­sid­er­ing dig­i­tal tools and com­pu­ta­tion­al meth­ods in their aca­d­e­m­ic work. In addi­tion, it will also appeal to post­grad­u­ate stu­dents in the field of DH.
zum Buch im ULB-KatalogPlus
zum Buch auf der Verlags-Website

Cul­tur­al Data Sci­ence: An Intro­duc­tion to R
BuchcoverThis book address­es grow­ing demand in the visu­al human­i­ties for foun­da­tion­al knowl­edge in data analy­sis, image pro­cess­ing, and arti­fi­cial intelligence.
Intend­ed for read­ers with­out pri­or tech­ni­cal knowl­edge, its eigh­teen chap­ters intro­duce key con­cepts in data sci­ence through exam­ples from art his­to­ry, visu­al com­put­ing, and cloud technologies.
For advanced read­ers, it explores how dig­i­tal meth­ods enhance our under­stand­ing of our cul­tur­al past.
Focus­ing on image-based human­i­ties research, the book demon­strates prac­ti­cal appli­ca­tions using open source soft­ware such as R, RStu­dio, and ImageMag­ick, along with open data sets from insti­tu­tions like the MoMA, the Met, and the Rijksmuseum.
Ide­al for stu­dents, researchers, and pro­fes­sion­als in art his­to­ry, dig­i­tal human­i­ties, and muse­um stud­ies, this book bridges the gap between tech­nol­o­gy and the human­i­ties, mak­ing com­plex dig­i­tal meth­ods acces­si­ble to a broad audience.
zum Buch im ULB-KatalogPlus
zum Buch auf der Verlags-Website