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Aus unseren Neuerwerbungen – Digital Humanities 2024.2

Dig­i­tal Human­i­ties in den Geschichtswis­senschaften
BuchcoverDurch die voran­schre­i­t­ende Dig­i­tal­isierung und den Ein­satz von com­puterun­ter­stützten Meth­o­d­en eröff­nen sich für Geistes- und Kul­tur­wis­senschaften neue Möglichkeit­en.
Dieses Stu­di­en­buch stellt die Grund­la­gen zu den Dig­i­tal Human­i­ties („dig­i­tale Geis­teswis­senschaften“) in den Geschichtswis­senschaften dar und macht mit wesentlichen Ansätzen und Debat­ten ver­traut. Auf der Basis eines Kreis­laufs des geschichtswis­senschaftlichen Arbeit­ens ver­fol­gt das Buch einen prax­isori­en­tierten Zugang ent­lang der Schritte des Forschung­sprozess­es.
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Phrase­olo­gie im dig­i­tal­en Zeital­ter – neue Fragestel­lun­gen, Meth­o­d­en und Analy­sen
BuchcoverDie Dig­i­tal­isierung bee­in­flusst immer stärk­er alle Bere­iche des All­t­agslebens, aber auch der Wis­senschaft. Es gibt heute kaum noch Residuen, in denen dies nicht der Fall ist. Vor allem die so genan­nten Neuen Medi­en verän­dern die Kom­mu­nika­tion in vie­len Lebens­bere­ichen. Durch die aktuellen Ereignisse der Coro­na-Pan­demie wurde die Dynamik der Entwick­lung noch ein­mal inten­siviert. Da Phrase­ol­o­gis­men wesentliche Bere­iche des All­t­agslebens reflek­tieren und eben­so wie andere Aspek­te der Sprache dem tech­nisch, kul­turell und gesellschaftlich bed­ingten Sprach­wan­del unter­liegen, haben die jüng­sten Entwick­lun­gen Fol­gen für die Phrase­olo­gie. Neue Möglichkeit­en, aber auch Her­aus­forderun­gen ergeben sich aus dem Ein­satz von dig­i­tal­en Medi­en. Trotz ihrer hohen Rel­e­vanz wur­den diese grundle­gen­den Aspek­te bis­lang in der Forschung erst unzure­ichend beachtet. Aus diesem Grunde wid­met sich der vor­liegende Band der »Aus­siger Beiträge« ger­ade diesem The­men­feld inten­siv­er.
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Aus unseren Neuerwerbungen – Sprachen und Literaturen allgemein 2024.2

Gen­er­al phrase­ol­o­gy: the­o­ry and prac­tice
BuchcoverThis book presents a 100% nov­el approach to phrase­ol­o­gy: A lan­guage-uni­ver­sal deduc­tive cal­cu­lus of all the­o­ret­i­cal­ly pos­si­ble phrase­o­log­i­cal expres­sions (= phrasemes) is pro­posed, imple­ment­ed in 51 rig­or­ous­ly defined notions. Nine major class­es of phrasemes are estab­lished and illus­trat­ed: lex­emic idioms (shoot the breeze), lex­emic col­lo­ca­tions (pay a vis­it; heli­copter par­ents), lex­emic nominemes (the North­ern Palmyra) and lex­emic clichés (What’s your name?; to put it dif­fer­ent­ly); mor­phemic idioms (for­get), mor­phemic col­lo­ca­tions (Lon­don­er ~ Mus­covite), mor­phemic nominemes (Green­land) and mor­phemic clichés (anti­de­pres­sant); and syn­tac­tic idioms (Her be late?!?). An addi­tion­al class of prag­mat­i­cal­ly con­strained lex­emic expres­sions is described: prag­matemes (No park­ing; At atten­tion!; Roger.). Each phraseme class is sup­plied with pre­cise method­ol­o­gy for a lex­i­co­graph­ic descrip­tion; a num­ber of lex­i­cal entries for rep­re­sen­ta­tives of all class­es are giv­en. The lan­guage data come from Eng­lish and Russ­ian. Gen­er­al Phrase­ol­o­gy: The­o­ry and Prac­tice is meant as a con­tri­bu­tion towards the elab­o­ra­tion of a uni­fied notion­al sys­tem for lin­guis­tics.
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Europas Lit­er­atur: Entste­hung. Struk­turen. Eine Ein­führung
BuchcoverEuropas Lit­er­atur: Wann und unter welchen Bedin­gun­gen ent­stand sie? Was sind ihre spez­i­fis­chen Merk­male? Auf diese Fra­gen antwortet das vor­liegende Buch. Sein Ansatz ist europäis­tisch, nicht nation­al­sprach­lich. Es geht zunächst um die antike Rev­o­lu­tion der Ratio­nal­ität, die Erfind­ung von Philoso­phie und Wis­senschaft. Damit begin­nt in Europa ein post­mythis­ches Zeital­ter. Das verän­dert auch die Lit­er­atur fun­da­men­tal.
Der Autor beschreibt, wie die Gat­tun­gen Dra­ma, Roman, Lyrik, wie auch die Poet­ik Europas auf diese Sit­u­a­tion reagieren und ger­ade jene Bere­ich des men­schlichen Bewusst­seins lit­er­arisch erforschen, welche die Ratio­nal­ität von sich aus­geschlossen hat: Sinnlichkeit, Emo­tio­nen, Fan­tasie.
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Aus unseren Neuerwerbungen – Anglistik 2024.2

Rid­dles and Won­ders: Defin­ing Human­i­ty in Anglo-Sax­on Eng­land
BuchcoverThrough­out the his­to­ry of human civ­i­liza­tion, the def­i­n­i­tion of the ani­mal and its rela­tion­ship to humans have been con­tentious issues. This book inves­ti­gates the notion of what con­sti­tut­ed an ani­mal in Ear­ly Medieval Eng­lish cul­ture as well as how the ani­mal-human inter­ac­tion is por­trayed in the Anglo-Sax­on lit­er­ary cor­pus. In this regard, the animal’s por­tray­als in the Exeter Book Rid­dles and of mon­strous crea­tures in the Won­ders of the East pro­vid­ed a fer­tile field for research because these texts, rarely con­nect­ed to alle­gor­i­cal read­ings and offer­ing view­points that might be seen as com­ple­men­tary, deal with fun­da­men­tal issues regard­ing what it meant to be human for Ear­ly Medieval Eng­lish soci­ety.
This study offers fresh insights into the char­ac­ters and themes explored in the Exeter Book col­lec­tion and in the Won­ders of the East, look­ing for the spaces of Anglo-Sax­on thought in which ani­mal­i­ty and human­i­ty appear to meet. The author not only dis­cov­ers the pecu­liar fea­tures in the def­i­n­i­tion of human­i­ty with regard to ani­mal and non-human fig­ures, but is able to demon­strate that a strong anthro­pocen­tric voca­tion can coex­ist with an out­look that rec­og­nizes a close affin­i­ty among dif­fer­ent species.
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Brexlit: British lit­er­a­ture and the Euro­pean project
BuchcoverBritain’s vote to leave the Euro­pean Union in the sum­mer of 2016 came as a shock to many observers. But writ­ers had long been explor­ing anx­i­eties and frac­tures in British soci­ety – from Euroscep­ti­cism, to immi­gra­tion, to devo­lu­tion, to post-truth nar­ra­tives – that came to the fore in the Brex­it cam­paign and its after­math.
Read­ing these ten­sions back into con­tem­po­rary British writ­ing, Kris­t­ian Shaw coins the term Brexlit to deliv­er the first in-depth study of how writ­ers engaged with these issues before and after the ref­er­en­dum result. Exam­in­ing the work of over a hun­dred British authors, includ­ing Julian Barnes, Jonathan Coe, Kazuo Ishig­uro, and Ali Smith, as well as pop­u­lar fic­tion by Andrew Marr and Stan­ley John­son, Brexlit explores how a new and urgent genre of post-Brex­it fic­tion is begin­ning to emerge.
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Aus unseren Neuerwerbungen – Slavistik 2024.2

The polit­i­cal nov­el in the South Slav­ic inter­cul­tur­al con­text
BuchcoverThe Polit­i­cal Nov­el in the South Slav­ic Inter­cul­tur­al Con­text inves­ti­gates the prob­lem of the genre of the most elu­sive lit­er­ary genre: the polit­i­cal nov­el, and the pres­ence of “polit­i­cal” in nov­els of South Slav­ic lit­er­a­ture, pri­mar­i­ly in the inter­cul­tur­al South Slav­ic social con­text, as well as in the con­text of con­tem­po­rary his­to­ry of South­east and Cen­tral Europe. This genre in the South Slav­ic inter-lit­er­ary con­text has not yet been sci­en­tif­i­cal­ly and sys­tem­at­i­cal­ly stud­ied and pre­sent­ed, although there are crit­i­cal and sci­en­tif­ic reviews that indi­cate its pres­ence in lit­er­ary pro­duc­tion. The best nov­els from the canon­i­cal South Slav­ic authors Miroslav Krleža, Mihai­lo Lal­ic, Oskar Davi­co, Mio­drag Bula­tovic, Ivo Andric, Meša Selimovic, Borislav Pekic, Mirko Kovac, Dani­lo Kiš, and oth­ers includ­ed in this book the­ma­tize the polit­i­cal con­cepts of the twen­ti­eth cen­tu­ry, so in the broad­est sense they can be con­sid­ered with­in the genre of polit­i­cal nov­el, includ­ing its sub­genre vari­ants. The polit­i­cal nov­el in South Slav­ic lit­er­a­tures (in the inter­cul­tur­al con­text) in gen­er­al is a spe­cif­ic genre of the nov­el in rela­tion to the polit­i­cal nov­el writ­ten in the West, an inter-lit­er­ary phe­nom­e­non that was a cri­tique of the Titoist regime and a lit­er­ary response to the poet­ics and pol­i­tics of social real­ism. It is con­di­tioned by spe­cif­ic his­tor­i­cal-polit­i­cal and social move­ments dur­ing the twen­ti­eth cen­tu­ry. The nar­ra­tive of the polit­i­cal nov­el is a poet­ic resis­tance to ide­o­log­i­cal con­scious­ness and a dog­mat­ic view of real­i­ty.
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Die Ukraine als Objekt rus­sis­ch­er Groß­mach­tansprüche: Sprachen, Iden­titäten und Diskurse
BuchcoverDieser Band vere­int Beiträge zu Hin­ter­grün­den des rus­sis­chen Angriffs auf die Ukraine aus (sozio-)linguistischer, sprach- und lit­er­aturhis­torisch­er sowie poli­tol­o­gis­ch­er Sicht. Der Akzent liegt dabei nicht auf dem tage­spoli­tis­chen Geschehen, son­dern auf Fak­ten und Zusam­men­hän­gen, welchen bis­lang wenig Gehör geschenkt wurde. So wer­den Wis­senslück­en, Fehldeu­tun­gen und Verz­er­run­gen, die nicht zulet­zt in west­lichen Gesellschaften tief ver­ankert sind, offenkundig.
Aus­gewiesene Exper­tin­nen und Experten vere­inen hier gebün­deltes Hin­ter­grund­wis­sen zu his­torischen und aktuellen Zusam­men­hän­gen des rus­sisch-ukrainis­chen Kon­flik­tes. Sie helfen damit, Infor­ma­tions­de­fizite abzubauen und falsche Vorstel­lun­gen über den ost­slavis­chen Sprach- und Kul­tur­raum zu kor­rigieren.
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Aus unseren Neuerwerbungen – Romanistik 2024.2

Dig­i­tale roman­is­tis­che Sprach­wis­senschaft: Stand und Per­spek­tiv­en
BuchcoverDie Rolle der Infor­matik in den Human­wis­senschaften, ein­schließlich der Philolo­gien, gewin­nt zunehmend an Gewicht. Auch für die roman­is­tis­che Sprach­wis­senschaft ergeben sich daraus ein­schnei­dende Verän­derun­gen und neue Per­spek­tiv­en vor allem in method­ol­o­gis­ch­er Hin­sicht. Die Beschrei­bung zen­traler Aspek­te dieser Prozesse ste­ht im Mit­telpunkt des vor­liegen­den Ban­des, der die Beiträge des XXXIV. Roman­is­tis­chen Kol­lo­qui­ums vere­int. Das The­men­spek­trum umfasst the­o­retis­che und method­ol­o­gis­che Fragestel­lun­gen sowie die Präsen­ta­tion und Diskus­sion laufend­er dig­i­tal-basiert­er Forschung­spro­jek­te vom Altrumänis­chen bis zum Gegen­wartss­panis­chen.
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Unter den Herausgeber:innen ist übri­gens mit Prof. Dr. Christi­na Ossenkop auch eine Roman­istin der Uni Mün­ster.

Inter­rupt­ed nar­ra­tives and inter­sec­tion­al rep­re­sen­ta­tions in Ital­ian post­colo­nial lit­er­a­ture
BuchcoverThis book argues for the impor­tance of adopt­ing a post­colo­nial per­spec­tive in analysing con­tem­po­rary Ital­ian cul­ture and lit­er­a­ture. Orig­i­nal­ly pub­lished in Ital­ian in 2018 as Riscri­vere la nazione: La let­ter­atu­ra ital­iana post­colo­niale, this new Eng­lish trans­la­tion brings to light the con­nec­tions between the present, the colo­nial past and the great his­tor­i­cal waves of inter­na­tion­al and intra­na­tion­al migra­tion. By doing so, the book shows how a sense of Ital­ian nation­al iden­ti­ty emerged, at least in part, as the result of dif­fer­ent migra­tions and why there is such a strong resis­tance in Italy to extend­ing the priv­i­lege of ital­ian­ità, or Ital­ian­ness, to those who have arrived on Ital­ian soil in recent years. Explor­ing over 100 texts writ­ten by migrant and sec­ond-gen­er­a­tion writ­ers, the book takes an inter­sec­tion­al approach to under­stand­ing gen­der and race in Ital­ian iden­ti­ty. It con­nects these lit­er­ary and cul­tur­al con­texts to the Ital­ian colo­nial past, while also look­ing out­wards to a more dif­fuse post­colo­nial con­di­tion in Europe.
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Buntes aus Westfalen – „Gespenster – Geisterwelten und ‑erscheinungen“

In der Kat­e­gorie „Buntes aus West­falen“ bericht­en wir über (teils kuriose) Neuer­schei­n­un­gen, die wir als Lan­des­bib­lio­thek im Rah­men des Pflich­tex­em­plar­recht­es (das gibt es schon seit 1824!) als kosten­lose Belegex­em­plare aus west­fälis­chen Ver­la­gen und/oder Selb­stver­legern erhal­ten.

Aus dem Klap­pen­text:

Der Spuk geht um. Gespen­ster, Mon­stren und Geis­ter­jäger treten auf. Der zweite Band von Ekba­sis wid­met sich der Über­schre­itung von Gren­zen zwis­chen Geis­ter­wel­ten und irdis­chen Sphären. Die inter­diszi­plinär analysierten Fall­beispiele behan­deln Geis­ter­erschei­n­un­gen in Antike und Mod­erne vor ihrem jew­eili­gen gesellschaftlichen Hin­ter­grund. Unter­sucht wer­den unter anderem die antike Fig­ur der män­ner­fressenden Lamia, Abstiege in Jen­seitswel­ten, spuk­ende Kunst­werke, ghouls in Videospie­len, Geis­ter­fo­tografien, Geis­ter­haftes in den Fil­men The Shin­ing und Hered­i­tary und der Antipode aller Geis­ter, John Sin­clair.

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Aus unseren Neuerwerbungen – Sprachen und Kulturen Asiens, Afrikas und Ozeaniens 2024.2

Gloss­ing Prac­tice: Com­par­a­tive Per­spec­tives
BuchcoverThis vol­ume is the first book to focus specif­i­cal­ly on the top­ic of com­par­a­tive gloss­ing. It brings togeth­er new research on gloss­ing prac­tices from tra­di­tions in both the West and East Asia, with a focus on Japan. It also touch­es on the rela­tion between gloss­ing in the medieval man­u­script tra­di­tion and the mod­ern lin­guis­tic use of the gloss. Its pur­pose is to present a sam­ple of the most recent stud­ies on gloss­ing as it is prac­ticed across very dif­fer­ent parts of the world, high­light­ing the many shared fea­tures found across space and time.
Gloss­es take many forms and serve numer­ous func­tions accord­ing to when and where they are pro­duced. They con­sti­tute a cross-cul­tur­al phe­nom­e­non anchored in lan­guage, and are the man­i­fes­ta­tion of hermeneu­tic process­es involved in the trans­fer of knowl­edge from one lin­guis­tic area to anoth­er. Gloss­es are an inte­gral part of all the stages of this trans­fer, which is char­ac­ter­ized by the neces­si­ty to decode and explain the mes­sage, encom­pass­ing basic gram­mat­i­cal com­men­tary and wider exeget­i­cal dis­cus­sions.
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Lit­er­a­ture and pow­er: a crit­i­cal inves­ti­ga­tion of lit­er­ary legit­i­ma­cy
BuchcoverWith ref­er­ence to the the­o­ret­i­cal frame­work of Michel Fou­cault and Pierre Bour­dieu, this book offers a crit­i­cal inves­ti­ga­tion into such epic issues as the end of art and the inher­ent laws of literature’s evo­lu­tion, while con­flat­ing the two into one major argu­men­ta­tion.
The book pro­ceeds from Hegel’s claim of “the end of art” to tack­le the uni­ver­sal yet essen­tial prob­lem of lit­er­a­ture: its legit­i­ma­cy in a soci­o­log­i­cal sense. It invests Bourdieu’s soci­o­log­i­cal terms – pow­er, cap­i­tal, habi­tus, field, and so forth-into the study of lit­er­a­ture and art while tak­ing on oth­er the­o­ret­i­cal enquiries, par­tic­u­lar­ly the Marx­ist explo­ration into ide­ol­o­gy, as well as aspects of eco­nom­ics and com­mu­ni­ca­tion stud­ies.
This book will be a valu­able resource for stu­dents and schol­ars of the soci­ol­o­gy of lit­er­a­ture, cul­tur­al stud­ies, and those with spe­cif­ic inter­ests in Chi­nese lit­er­a­ture, lit­er­ary and art the­o­ry.
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Aus unseren Neuerwerbungen – Nordische Philologie 2024.2

Con­struc­tion­al approach­es to Nordic lan­guages
BuchcoverThis vol­ume presents eight stud­ies of lin­guis­tic phe­nom­e­na in Nordic lan­guages (notably Dan­ish, Nor­we­gian, and Swedish) from a con­struc­tion gram­mar per­spec­tive. The con­tri­bu­tions both deep­en and widen the focus of con­struc­tion gram­mar applied to Nordic lan­guages by deal­ing with a vari­ety of top­ics, such as the con­struc­tion­al net­work, pseu­do-coor­di­na­tion, addi­tion­al lan­guage learn­ing and emerg­ing mul­ti­lin­gual­ism, pro­to­typ­i­cal seman­tics in argu­ment struc­ture con­struc­tions, and domain-spe­cif­ic dis­course and lan­guage behav­ior. The vol­ume show­cas­es the vibrant research activ­i­ty with­in part of the con­struc­tion gram­mar com­mu­ni­ty deal­ing with Nordic lan­guages, con­tribut­ing to the knowl­edge about the struc­ture, use and learn­ing of these lan­guages, as well as to the field of con­struc­tion gram­mar as a whole.
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Saint­hood, scrip­to­ria, and sec­u­lar eru­di­tion in medieval and ear­ly mod­ern Scan­di­navia: essays in hon­our of Kirsten Wolf
BuchcoverWhile medieval Ice­land has long been cel­e­brat­ed and stud­ied for its rich tra­di­tion of ver­nac­u­lar lit­er­a­ture, in recent years atten­tion has increas­ing­ly been paid to oth­er areas of Old Norse-Ice­landic schol­ar­ship, in par­tic­u­lar the pro­duc­tion of hagio­graph­i­cal and reli­gious lit­er­a­ture. At the same time, a sim­i­lar renais­sance has arisen in oth­er fields, in par­tic­u­lar Old Norse-Ice­landic pale­og­ra­phy, philol­o­gy, and man­u­script stud­ies, thanks to the devel­op­ment of the so-called ‘new philol­o­gy’, and its impact on our under­stand­ing of man­u­scripts. Cen­tral to these devel­op­ments has been the schol­ar­ship of Kris­ten Wolf, one of the fore­most author­i­ties in the fields of Old Norse-Ice­landic hagiog­ra­phy, bib­li­cal lit­er­a­ture, pale­og­ra­phy, cod­i­col­o­gy, tex­tu­al crit­i­cism, and lex­i­cog­ra­phy, who is the hon­o­rand of this vol­ume.
Tak­ing Prof. Wolf’s own research inter­ests as its inspi­ra­tion, this vol­ume takes an unprece­dent­ed inter­dis­ci­pli­nary approach to the theme of Saint­hood, Scrip­to­ria, and Sec­u­lar Eru­di­tion in Medieval and Ear­ly Mod­ern Scan­di­navia in order both to cel­e­brate Wolf’s pro­found career, and to illus­trate the many ways in which these seem­ing­ly dif­fer­ent fields over­lap and con­verse with each oth­er in impor­tant and pro­duc­tive ways. From sculp­ture to sagas, and from skaldic verse to tex­tu­al edi­tions and the trans­la­tion of hith­er­to unpub­lished works, the con­tri­bu­tions gath­ered here offer new and impor­tant insights into our knowl­edge of medieval and ear­ly mod­ern Scan­di­na­vian lit­er­a­ture, his­to­ry, and cul­ture.
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Interessieren Sie sich für … Theater-Journale?

The­ater-Jour­nale und ‑Almanache waren fes­ter Bestandteil des The­ater­lebens im 19. Jahrhun­dert und sind eine wesentliche Quelle für the­ater­his­torische Forschun­gen:

  • Lokale The­ater-Jour­nale geben eine Rückschau auf die ver­gan­gene Sai­son ein­er Spiel­stätte und sind häu­fig die einzige Quelle zum kün­st­lerischen wie tech­nis­chen Per­son­al eines The­aters. In der Regel von Souf­fleusen und Souf­fleuren ein­er Bühne auf eigene Kosten hergestellt und als Zusatzver­di­enst verkauft, waren sie für das lokale Pub­likum gedacht und enthal­ten oft auch Gedichte, Anek­doten oder Cou­plet.
  • Uni­ver­sale The­ater-Almanache verze­ich­nen inter­na­tionale deutschsprachige The­aterge­sellschaften samt Per­son­al in über 3.600 Orten. Die Angaben wur­den von den jew­eili­gen Direk­torin­nen und Direk­toren an eine Redak­tion berichtet, die Almanache und Jahrbüch­er wur­den über­re­gion­al ver­trieben und meist über einen län­geren Zeitraum her­aus­gegeben.
https://www.theaterjournale.at/

Mit Theaterjournale.at gibt es eine Plat­tform für umfassende Recherchen nach deutschsprachi­gen The­ater-Jour­nalen und The­ater-Almanachen aus den Jahren 1750–1918.
Der Berlin­er The­ater­wis­senschaftler und Bib­lio­thekar Paul S. Ulrich hat seit den 1990er Jahren rund 7.000 Jour­nale und 400 Almanache zusam­mengestellt. Die Samm­lung ist über das Pro­jekt „The­ater­pub­lizis­tik dig­i­tal“ ver­füg­bar.

Außer­dem wur­den unter dem Titel „Deutschsprachige The­ater-Jour­nale (1772–1918)“ drei gedruck­te Bände her­aus­gegeben, die Sie im Bestand der ULB Mün­ster find­en:

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Kennen Sie schon … die Open Text Collections?

Screenshot des Headers der Website der Open Text Collections (https://opentextcollections.github.io/) (Stand 19.12.2023)

Next to gram­mars and dic­tio­nar­ies, text col­lec­tions are one of the three ele­ments of the Boasian tril­o­gy of lan­guage descrip­tion. The plat­form Open Text Col­lec­tions will host a selec­tion of the best text col­lec­tions. Texts will under­go peer review in the region­al boards (cur­rent­ly Africa, South Amer­i­ca, North Amer­i­ca, Eura­sia, Cau­ca­sus, Ocea­nia). Accept­ed text col­lec­tions will be avail­able in HTML, PDF and print-on-demand books. Addi­tion­al­ly, a data dump of the entire­ty of col­lec­tions will be avail­able.

We will pro­duce at least 10 text col­lec­tions dur­ing the fund­ing peri­od, but hope to be able to deliv­er many more.

The project is fund­ed by the Deutsche Forschungs­ge­mein­schaft (DFG, Ger­man Research Foun­da­tion) from 2023–2025 and will there­after be fund­ed by a con­sor­tium of research insti­tu­tions sim­i­lar to Lan­guage Sci­ence Press. The project is based at the Berlin-Bran­den­bur­gis­che Akademie der Wis­senschaften (BBAW, Berlin-Bran­den­burg Acad­e­my of Sci­ences and Human­i­ties).

https://opentextcollections.github.io/

Für die geplanten Samm­lun­gen wird der jew­eilige Bear­beitungssta­tus angezeigt; eine FAQ lis­tet zahlre­iche Aspek­te auf.
Weit­ere Samm­lun­gen kön­nen gerne ein­gere­icht wer­den:

Text col­lec­tions sub­mit­ted to Open Text Col­lec­tions should be a coher­ent set of curat­ed and edit­ed texts. While we do not give strict lim­its, 10 texts would be a good start. We are build­ing con­ver­sion pipelines for ELAN and FLEx data.

If you are con­sid­er­ing pub­lish­ing a text col­lec­tion, please get in touch with otc@langsci-press.org or the region­al edi­tors list­ed on the region­al boards page. If you want to go for­ward, more for­mal pro­pos­al guide­lines can be found below.

https://opentextcollections.github.io/submit

Das Pro­jek­t­team ist auch auf Twitter/X und Mastodon vertreten.

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Kennen Sie schon … „Post45“?

Screenshot der Website von "Post45" (https://post45.org/) (Stand 19.12.2023)

Post45 is a col­lec­tive of schol­ars work­ing on Amer­i­can lit­er­a­ture and cul­ture since 1945. The group was found­ed in 2006 and has met annu­al­ly since to dis­cuss new work in the field. We cel­e­brat­ed our fifth year of exis­tence with a larg­er con­fer­ence at the Rock Hall in Cleve­land, April 29 & 30th, 2011. In Novem­ber of 2013, the board vot­ed to invite schol­ars in the field to pro­pose Post45 con­fer­ences to be host­ed at their own insti­tu­tions. If you are inter­est­ed in dis­cussing the pos­si­bil­i­ty of host­ing a Post45 con­fer­ence, please con­tact us.

Post45’s web­site was host­ed and spon­sored by Yale Uni­ver­si­ty from 2010 to 2019 (as post45.research.yale.edu). Since 2020, Emory Uni­ver­si­ty has host­ed and spon­sored the site at post45.org, and the Emory Cen­ter for Dig­i­tal Schol­ar­ship redesigned the web­site in 2021.

https://post45.org/about/

Es gibt eine Zeitschrift und soge­nan­nte „Con­tem­po­raries“:

Post45 seeks to rein­vig­o­rate the erst­while con­ven­tion of aca­d­e­m­ic crit­ics not only describ­ing past tra­di­tions but also active­ly inter­ven­ing in cur­rent tastes. It pro­vides a forum for writ­ers to con­verse with one anoth­er more direct­ly and infor­mal­ly than in tra­di­tion­al aca­d­e­m­ic pub­li­ca­tions. These curat­ed con­ver­sa­tions, or “clus­ters,” range from sets of rel­a­tive­ly autonomous short essays on a com­mon theme to extend­ed epis­to­lary exchanges.

https://post45.org/contemporaries/
Screenshot des am 19.12.2023 aktuellen Themenclusters "Reading with Algorithms" auf dem Portal Post45 (https://post45.org/contemporaries/)
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Open-Access-Veröffentlichungen von Münsteraner Wissenschaftler*innen: Romanistik

In der let­zten Zeit sind u.a. diese frei ver­füg­baren Titel erschienen:

Die Anthropologisierung des Ökonomischen in spanischen Komödien, 1762–1805: Vom vir oeconomicus bis zur femina profusa

Beat­rice Schuchardt
https://www.iberoamericana-vervuert.es/FichaLibro.aspx?P1=201232
https://doi.org/10.31819/9783968692630 (direkt zur PDF-Datei)

Die Poli­tis­che Ökonomie des europäis­chen 18. Jahrhun­derts erk­lärt das Wirtschaften zur men­schlichen Grundbe­din­gung. Dieses Phänomen fasst die vor­liegende Studie unter dem Begriff der ‚Anthro­pol­o­gisierung des Ökonomis­chen‘ und unter­sucht, wie sich Trak­tate spanis­ch­er Refor­mökonomen des aus­ge­hen­den 18. Jahrhun­derts in sen­ti­men­tal­en Wirtschaft­skomö­di­en der Spä­taufk­lärung nieder­schla­gen. Die an der Schnittstelle zwis­chen Literatur‑, Kul­tur­wis­senschaften und ökonomis­ch­er The­o­riegeschichte verortete Unter­suchung bietet erst­mals seit Schum­peter einen auf aktuellen Forschun­gen basieren­den deutschsprachi­gen Überblick über die Strö­mungen wirtschaftlichen Denkens im aufk­lärerischen Spanien und ihren Vor­läufern. Dabei stellt sie auf den Ebe­nen Wirtschafts- und The­ater­reform Bezüge zu Entwick­lun­gen in Frankre­ich, Eng­land und Deutsch­land her. Aus­ge­hend von der Erken­nt­nis, dass, wenn vom ökonomis­chen Men­schen (homo oeco­nom­i­cus) die Rede ist, meist der ökonomis­che Mann (vir oeco­nom­i­cus) gemeint ist, entwick­elt sie ein begrif­flich­es Instru­men­tar­i­um zur Analyse der wiederkehren­den ökonomis­chen Fig­uren­typen des spanis­chen Reformthe­aters. Indem sie Komö­di­en aus dem Zeitraum zwis­chen 1762 bis 1805 unter­sucht, dif­feren­ziert sie geschlechtsspez­i­fis­che Verkör­pe­run­gen guten und schlecht­en Wirtschaftens in Han­del, Indus­trie und Agrar­wirtschaft aus, die vom vir oeco­nom­i­cus bis zur fem­i­na pro­fusa reichen. Ein beson­deres Augen­merk richtet die Studie neben den Trans­fer­prozessen zwis­chen ökonomis­chem und the­atralem Diskurs auf den aufkeimenden Lib­er­al­is­mus sowie auf eine für Spanien spez­i­fis­che Rück­bindung des Ökonomis­chen an das Religiöse. Für ihren inter­diszi­plinären Charak­ter wurde sie mit dem Förder­preis der Uni­ver­sitäts­ge­sellschaft Mün­ster e.V. aus­geze­ich­net.

„… che il vero vi traspaia come per un velo.” Zur epistemologischen Dimension barocker Ästhetik

Sebas­t­ian Strehlau
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:hbz:6–49079638112

Die Lit­er­atur des ital­ienis­chen Barock hat prak­tisch seit ihrem Entste­hen mit hefti­gen Anfein­dun­gen zu kämpfen. Auch die Lit­er­atur­wis­senschaft des 20. Jahrhun­derts bleibt der Lit­er­atur des Barock gegenüber zumeist kri­tisch. Beson­ders wirk­mächtig war hier zweifels­frei das berühmte Urteil Benedet­to Cro­ces, der in sein­er pauschalen Charak­ter­isierung der Epoche „il baroc­co“ als „con­cet­to di [una] par­ti­co­lare for­ma di brut­tez­za“ definierte. Die Unter­suchung möchte ein dif­feren­ziert­eres Bild der barock­en Dich­tung- und Dich­tungs­the­o­rie zeich­nen. Dabei geht sie der Frage nach, inwiefern die geis­tes­geschichtlichen Span­nungsver­hält­nisse der Zeit The­o­rie und Prax­is der Barock­lit­er­atur prä­gen und analysiert dabei ins­beson­dere die epis­te­mol­o­gis­che Dimen­sion der Ästhetik. Im Zen­trum ste­ht dabei eine einge­hende Analyse des bedeu­tend­sten The­o­riew­erks der Epoche, Emmanuele Tesauros Can­noc­chiale Aris­totelico sowie Dich­tung und Selb­st­bild des berühmtesten ital­ienis­chen Barock­dichters Giamm­bat­tista Mari­no.

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Kennen Sie schon … FornPunkt?

Auf dem Por­tal Forn­Punkt wer­den Infor­ma­tio­nen zu schwedis­chen Kul­tur­denkmälern gesam­melt. Nach dem Prinzip des Crowd­sourc­ing kön­nte sich Inter­essierte daran beteili­gen:

Screenshot aus der Seite https://fornpunkt.se/ (Stand 19.12.2023)

Forn­Punkt är en med­bor­gar­forskn­ingsplat­tform med avsik­ten att göra det möjligt för vem som helst att bidra till insam­ling av infor­ma­tion om platser i kul­tur­land­skapet.

Forn­Punkt finns till för dig som till­sam­mans med andra, proffs som amatör­er, vill bidra till att doku­mentera dessa his­toriska spår i land­skapet. Du kan även till­sam­mans med andra beri­ka infor­ma­tio­nen om redan kän­da kul­turlämningar med bilder, kom­mentar­er, dater­ing, etc.

Till din hjälp har du avancer­ade kartverk­tyg så som stöd för att använ­da egna geo­ref­er­erade kar­tor, GPS och myck­et mer.

Infor­ma­tio­nen som du delar på Forn­Punkt blir öppet till­gäng­lig för intresser­ade, forskare och oli­ka kul­tur­miljöak­tör­er. Bakom Forn­Punkt står Albin Lars­son som till­sam­mans med använ­dar­na och part­ners utveck­lar Forn­Punkt löpande.

https://fornpunkt.se/dok/om-fornpunkt/

Die bis­lang einge­tra­ge­nen Infos kann man über eine Karte, über Tags und über Denkmal-Arten erkun­den.
Die gesam­melten Dat­en ste­hen außer­dem als Open­Da­ta zur Ver­fü­gung.

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Bayern2 radioWissen: „Das epische Theater – Glotzt nicht so romantisch!“

Logo Bayern2 bei Wikimedia Commons„Brechts epis­ches The­ater brach mit Kon­ven­tio­nen sein­er Zeit und war expliz­it poli­tisch. Seine Mit­tel sind im Regi­ethe­ater der Gegen­wart angekom­men. Aber hat sich auch ihre kri­tis­che Stoßrich­tung gehal­ten?“
(Bay­ern 2, Stephanie Met­zger)

Sie kön­nen die Sendung, die am 30.6.2020 auf Bay­ern 2 lief, über die Seite des BR nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden.

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Podcast „Literatur und Feuilleton“: „Jüdische Figurendarstellungen in der Literatur“

Jüdis­che Fig­uren­darstel­lun­gen in der Lit­er­atur sind min­destens so reich­haltig wie die jüdis­che Geschichte selb­st. Deshalb kön­nen wir uns in unser­er heuti­gen Folge nur auf einen sehr kleinen Auss­chnitt konzen­tri­eren: Drei Fig­uren bericht­en uns von ihrem Schick­sal. Ihr Leben ver­fol­gen wir über den Ver­lauf von drei Tex­ten. Für die heutige Folge haben wir uns einen beson­deren Twist aus­gedacht: Im Sinne der durch uns aus­gewählten Texte lassen wir die Fig­uren für sich selb­st sprechen. Eine jede Fig­ur hält einen Monolog über ihr eigenes Schick­sal, gepaart mit einem Auszug aus dem eigentlichen Text.
In der heuti­gen Folge besprechen wir von William Shake­speare Der Kauf­mann von Venedig, von Philip Roth Oper­a­tion Shy­lock: A Con­fes­sion, von Elmar Goer­den Less­ings Traum von Nathan dem Weisen sowie von Lion Feucht­wanger Die Jüdin von Tole­do.

Sie kön­nen die Sendung, die am 27. Sep­tem­ber 2023 veröf­fentlicht wurde, über die Seite des Pod­casts nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden.