Permalink

0

SWR Wissen: „Der goldne Topf“ von E.T.A. Hoffmann

Logo SWR2 bei Wikimedia Commons„E.T.A. Hoff­mann beze­ich­nete sein Kun­st­märchen „Der goldne Topf“ (1814) als eine sein­er gelun­gen­sten Erzäh­lun­gen. Es geht um die Macht von Poe­sie und Fan­tasie, die der engen bürg­er­lichen Welt gegenüber­ste­ht. Der Stu­dent Ansel­mus ver­liebt sich in die Schlange Ser­penti­na und betritt durch sie eine fan­tastis­che Welt. Er durch­lebt Intri­gen, verzichtet auf sein bürg­er­lich­es Dasein und entschwindet ins sagenum­wobene Atlantis. Hoff­mann verbindet hier philosophis­che Ideen des 19. Jahrhun­derts mit Mytholo­gie und Märch­enele­menten. Wie lesen wir diesen Text heute?“
(SWR, Anja Brock­ert, Iris Wolff)

Sie kön­nen die Sendung – eine Aufze­ich­nung eines Gesprächs im Lit­er­aturhaus Stuttgart im Feb­ru­ar 2020, die am 13.4.2020 in der Rei­he „SWR2 Wis­sen“ gesendet wurde – über die Seite des SWR nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden. Es gibt auch ein Video zur Sendung.

Permalink

0

SWR2 Wissen: „Paul Watzlawick – Warum wir nicht NICHT kommunizieren können“

Logo SWR2 bei Wikimedia Commons
Wie wirk­lich ist unsere Wirk­lichkeit? Paul Wat­zlaw­icks kon­struk­tivis­tis­che Welt­sicht prägt die sys­temis­che Psy­chother­a­pie und ist bis heute Grund­lage der Kom­mu­nika­tion­s­the­o­rie.

Paul Wat­zlaw­icks Weg vom Dol­metsch­er in die Psy­chother­a­pie
Im öster­re­ichis­chen Vil­lach wird 1921 ein­er der wichtig­sten Psy­chother­a­peuten, Philosophen und Kom­mu­nika­tion­swis­senschaftler des 21. Jahrhun­derts geboren. Schon früh hat Paul Wat­zlaw­ick mit Sprache zu tun – notge­drun­gen: Die Deutsche Wehrma­cht verpflichtet ihn als Dol­metsch­er. Bald schon wird er wegen „Staats­feindlich­er Betä­ti­gung“ ver­haftet. Bei den Ver­hören über­set­zt er unzure­ichend „zum Nachteil der Deutschen“ und äußert sich außer­dem regimekri­tisch. Kurz vor Kriegsende gelingt ihm die Flucht und er arbeit­et bald wieder als Dol­metsch­er – dies­mal für die Englän­der.
Nach Ende des Krieges arbeit­et er unter anderem als Polizeipsy­chologe. Dabei ent­deckt er seine kom­mu­nika­tive Begabung: Ihm gegenüber geste­hen Verdächtige häu­figer als bei seinen Kol­le­gen von der Polizei. Bald darauf begin­nt er die Aus­bil­dung zum Psy­chother­a­peuten und zwar am C.G. Jung-Insti­tut in Zürich. Dort ist das Psy­chother­a­pi­es­tudi­um möglich, ohne vorher Medi­zin studiert zu haben. Ein Glücks­fall für Wat­zlaw­ick, der zuvor Philolo­gie und Philoso­phie in Venedig studiert hat­te.

Wirk­lichkeit ist eine Kon­struk­tion
Als fer­tiger Psy­chother­a­peut macht Paul Wat­zlaw­ick Sta­tion in Indi­en. Ein ein­schnei­den­des Erleb­nis, denn Ver­hal­tensweisen, die in unser­er west­lich geprägten Welt Anze­ichen psy­chis­ch­er Krankheit­en sind, gel­ten dort als Aus­druck der Heiligkeit und Weisheit. Wat­zlaw­ick kommt „zu der Ein­sicht, dass wir uns unsere Wirk­lichkeit­en selb­st schaf­fen und dann felsen­fest annehmen, dass die Welt wirk­lich so ist.„
Das heißt: Die Wirk­lichkeit, in der wir meinen zu leben, ist von uns selb­st kon­stru­iert. Dieser Kon­struk­tivis­mus wird die Philoso­phie, auf der Paul Wat­zlaw­ick seine psy­chother­a­peutis­che Arbeit auf­baut: „Kon­struk­tivis­mus nun ist das Studi­um jen­er Prozesse, mit­tels der­er wir unsere Sicht der Welt kon­stru­ieren und dann felsen­fest annehmen, so sei die Welt wirk­lich. Und das ist die Ursache unzäh­liger men­schlich­er Schwierigkeit­en, denn der andere sieht das natür­lich anders.“ (Paul Wat­zlaw­ick)

Rev­o­lu­tion der Psy­chother­a­pie in Palo Alto
In den 1950er-Jahren ver­schlägt es Wat­zlaw­ick ins kali­for­nische Palo Alto, wo der Name des neuen psy­chother­a­peutis­chen Ansatzes geprägt wird. Das Palo-Alto-Mod­ell wurde am Men­tal Research Insti­tute (MRI) von Wat­zlaw­ick miten­twick­elt und basiert auf ein­er ganz schlicht­en Annahme: Prob­leme wer­den durch die Lösungsver­suche der­jeni­gen, die diese Prob­leme haben, aufrechter­hal­ten und auch verkom­pliziert. Men­schen mit sozialen Äng­sten, die sich zurückziehen und dadurch immer mehr Angst bekom­men und vere­in­samen, sind ein klas­sis­ches Beispiel dafür. Let­z­tendlich geht es darum, den Men­schen ein Werkzeug in die Hand zu geben, damit sie ihre Wirk­lichkeit­en zum Pos­i­tiv­en hin verän­dern kön­nen.
Dieser Ansatz ist eine kleine Rev­o­lu­tion in der Psy­chother­a­pie der 1970er. Die damals ver­bre­it­ete Psy­cho­an­a­lytik basiert darauf, die Ursache von Prob­le­men zu suchen. Die Psy­cho­an­a­lytik ist damit auf das Indi­vidu­um und die Ver­gan­gen­heit fix­iert. Wat­zlaw­ick hinge­gen blickt auf die Gegen­wart und die aktuelle Lebenswirk­lichkeit sein­er Pati­entin­nen und Patien­ten und wie sie ihre Zukun­ft meis­tern kön­nen.
„Die Vorgeschichte kann man vergessen, die näch­sten Züge sind sehr wichtig. Und das ist seine Aver­sion gegen die Psy­cho­analyse, dass sie zu ver­gan­gen­heits­fix­iert ist. (…) Man will das in der Ver­gan­gen­heit Schiefge­gan­gene erret­ten und erlösen.“ (Jochen Hörisch, Pro­fes­sor für Ger­man­is­tik und Medi­en­wis­senschaft)

Wie kom­mu­nizieren wir?
Später in seinem Leben ist Paul Wat­zlaw­ick viel als Vor­tragsreisender unter­wegs. Mit seinen The­o­rien zur Kom­mu­nika­tion schafft er es, weite Bevölkerung­steile zu erre­ichen. Viele Men­schen haben schon von den fünf Grun­dan­nah­men zur Kom­mu­nika­tion gehört. Die erste Grun­dan­nahme ist gle­ichzeit­ig die bekan­nteste:
1. Man kann nicht nicht kom­mu­nizieren
Gemeint ist damit, dass wir – selb­st wenn wir kein Wort sagen – immer mit unserem Kör­p­er, unser­er Gestik und Mimik Botschaften an unsere Umge­bung senden. Zum Beispiel wenn ein Men­sch an der Bushal­testelle auf den Boden star­rt. Dann ist klar: Diese Per­son möchte nicht ange­sprochen wer­den.
2. Jede Kom­mu­nika­tion hat einen Inhalts- und einen Beziehungsaspekt
Der Inhalt­saspekt ist die reine Infor­ma­tion, die durch Worte mit­geteilt wird. Aber wie diese Worte mit­geteilt wer­den, hängt maßge­blich vom Beziehungsaspekt ab. Wenn die eigene Gießkanne bei einem Nach­barn ver­mutet wird, ist die Art und Weise der Fragestel­lung „Haben Sie zufäl­lig meine Gießkanne?“ entschei­dend davon abhängig, ob man den Nach­barn mag und ob er oder sie vielle­icht früher die Gießkanne schon­mal unge­fragt „geborgt“ hat.
3. Kom­mu­nika­tion ist immer Ursache und Wirkung
Das Wech­sel­spiel von Aktion und Reak­tion wird auch „Teufel­skreis der Kom­mu­nika­tion“ genan­nt. Was war zuerst da: strenger Chef oder demo­tiviert­er Angestell­ter?
4. Men­schliche Kom­mu­nika­tion bedi­ent sich analoger und dig­i­taler Modal­itäten
Mit analoger Kom­mu­nika­tion ist die non­ver­bale Kom­mu­nika­tion gemeint, also Gestik und Mimik. Dig­i­tale Kom­mu­nika­tion repräsen­tiert die reine Inhalt­sebene. Beispiel: Ein Mann hat Tee gekocht und möchte seine Fre­undin dazu ein­laden, sich auf eine Tasse Tee mit an den Tisch zu set­zen. Auf dig­i­taler Ebene sagt er „Der Tee ist fer­tig.“ Erst durch die analoge Kom­mu­nika­tion, ein Kopfnick­en in Rich­tung Küchen­tisch, wo der dampfende Tee bere­its ste­ht, wird die Botschaft des Mannes klar.
5. Kom­mu­nika­tion ist sym­metrisch oder kom­ple­men­tär
Die zwis­chen­men­schliche Kom­mu­nika­tion ist entschei­dend durch die Beziehung der Parteien zueinan­der bee­in­flusst. Bei sym­metrisch­er Kom­mu­nika­tion find­et die Begeg­nung auf Augen­höhe statt, z.B. unter Arbeit­skol­le­gen. Bei kom­ple­men­tär­er Kom­mu­nika­tion existiert ein Macht­ge­fälle, z.B. zwis­chen ein­er Lehrerin und ihren Schü­lerin­nen und Schülern.

Kom­mu­nika­tion für alle!
Bekan­nt wurde Wat­zlawik auch als pop­ulär­wis­senschaftlich­er Autor. Die Para­dox­ien und unter­halt­samen Teufel­skreise aus seinem Best­seller „Anleitung zum Unglück­lich­sein“ wur­den 2012 sog­ar ver­filmt und sind bis heute in aller Munde: „Herr A und Herr B sitzen im Auto­bus zum Flug­platz, um zwei Flüge zu erre­ichen, die zum sel­ben Zeit­punkt, aber in zwei ver­schiedene Rich­tun­gen abge­hen. Der Auto­bus kommt in einen Riesen­verkehrsstau hinein und der Auto­bus kommt mit 30 Minuten Ver­spä­tung an. Herr A erfährt, dass seine Mas­chine flug­plan­mäßig vor 30 Minuten abge­flo­gen ist. Herr B erfährt, dass seine Mas­chine ihrer­seits ver­spätet war und vor fünf Minuten abge­flo­gen ist. Wer ärg­ert sich mehr?“ (Paul Wat­zlaw­ick)

2007 ist Paul Wat­zlaw­ick ver­stor­ben. Für einen Mann, der die Psy­chother­a­pie der­maßen umge­wor­fen hat, war Wat­zlaw­ick wohl eine recht unauf­fäl­lige und beschei­dene Per­son. Weg­be­gleit­er beschreiben ihn als zurück­hal­tenden und förm­lichen Mann.“
(SWR, Mar­ti­na Sen­g­haas)

Sie kön­nen die Sendung aus dem Jahr 2021, die zulet­zt am 5.7.2023 in der Rei­he „SWR2 Wis­sen“ lief, über die Seite des SWR nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden. Es gibt auch ein Manuskript zur Sendung.

Permalink

0

WDR „Dok 5 – Das Feature“: „26 + 6 = 1? Über irische Identität und die Wiedervereinigung“

Logo WDR bei Wikimedia Commons„Kaum ein The­ma wird in bei­den Teilen Irlands zurzeit so lei­den­schaftlich disku­tiert wie die Frage nach ein­er möglichen Wiedervere­ini­gung und damit die Frage nach ein­er gesamtirischen Iden­tität. Gibt es die über­haupt?“
(DLF & WDR, Han­nelore Hippe)

Sie kön­nen die Sendung, die am 25.09.2022 in der Rei­he „Dok 5“ lief, über die Seite des WDR nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden.

Permalink

0

Podcasts zu Colette

france culture « Toute une vie »: « Colette (1873–1954) »

La vie de Colette, placée sous le signe de la lib­erté et des aven­tures intimes, lit­téraires, jour­nal­is­tiques, artis­tiques, est pas­sion­nante. Du music-hall à l’A­cadémie Goncourt, les iden­tités mul­ti­ples de Colette con­tin­u­ent à fascin­er aujour­d’hui.

Avec

Elle se méfi­ait des idées générales car elle pen­sait qu’on ne pou­vait pas apporter de répons­es, c’était l’observation de ce qui l’entourait et du con­cret qu’elle pou­vait en tir­er des leçons. C’est une forme de sagesse. Pour Colette son art de vivre, c’est s’adapter au présent.“ (Yan­nick Resch)

Son pre­mier roman s’appelle Clau­dine à l’école. Il sera non seule­ment un best-sell­er mais aus­si l’événement de l’année 1900, car il met en scène une jeune fille espiè­gle, ironique, attachante et qui ne déteste pas les rela­tions ambiguës.
Son pre­mier mari, Hen­ry Gau­thi­er-Vil­lars, dit Willy, s’attribue alors la pater­nité de ce livre, comme il le fera avec toute la série des Clau­dine.

Bayern2 radioWissen: „Colette – Jenseits der Konventionen“

Logo Bayern2 bei Wikimedia Commons

„Von Anfang an umgab die Autorin Colette der Ruf des Skan­dals. Ihr The­ma war die Liebe in all ihren Schat­tierun­gen – jen­seits von Kitsch und Sen­ti­men­tal­ität.“ (Bay­ern 2, Gabriele Knetsch)

Sie kön­nen die Sendung aus dem Jahr 2020, die zulet­zt am 21.2.2023 auf Bay­ern 2 lief, über die Seite des BR nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden.

BBC Radio 4 „In Our Time“: Colette

Siehe diesen Fach­Blog-Post.

Permalink

0

Buntes aus Westfalen — „D.I.S.C.O. cool — chic — crazy“

In der Kat­e­gorie „Buntes aus West­falen“ bericht­en wir über (teils kuriose) Neuer­schei­n­un­gen, die wir als Lan­des­bib­lio­thek im Rah­men des Pflich­tex­em­plar­recht­es (das gibt es schon seit 1824!) als kosten­lose Belegex­em­plare aus west­fälis­chen Ver­la­gen und/oder Selb­stver­legern erhal­ten.

Aus dem Klap­pen­text:

Der gle­ich­namige Kat­a­log zur Ausstel­lung D.I.S.C.O. cool – chic – crazy des rock’n’popmuseums beleuchtet unter­schiedliche Facetten des vielfälti­gen und seit rund 70 Jahren existieren­den Phänomens Dis­co, das seine weltweite Hoch­phase mit dem entsprechen­den Sound in den 1970er-Jahren hat­te. Informieren einige der ver­sam­melten Beiträge über nahe liegende Aspek­te wie den spez­i­fis­chen Dis­cosound, die sich wan­del­nde Funk­tion des DJs und die Entwick­lung des Tanzgeschehens, wid­men andere sich eher sel­ten beleuchteten. Dazu zählen u.a. die während der Hoch­phase getra­gene Mode, die pop­kul­turellen Bedeu­tun­gen von Dis­co, das dahin­ter­liegende Geschäftsmod­ell und die his­torischen Vor­läufer der Diskothekenin­nenar­chitek­tur.

Ergänzt wer­den diese Artikel durch die detail­lierte Beschrei­bung der Translozierung ein­er ehe­ma­li­gen Land­diskothek in ein Freilicht­mu­se­um sowie Inter­views mit derzeit täti­gen Club- und Diskotheken­be­treibern, die zeigen, dass Dis­co ein­er­seits längst his­torisches Kul­turgut ist, ander­er­seits „sam­sta­gnachts“ stets neu erlebt wird.

zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags­seite

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Sprachen und Kulturen Asiens, Afrikas und Ozeaniens 2023.9

Loan­words and Japan­ese Iden­ti­ty: Inun­dat­ing or Absorbed?
BuchcoverLoan­words and Japan­ese Iden­ti­ty: Inun­dat­ing or Absorbed? pro­vides an in-depth exam­i­na­tion of pub­lic dis­cus­sions on lex­i­cal bor­row­ing in the Japan­ese lan­guage.
The main objec­tive of this book is to explore the rela­tion­ship between lan­guage and iden­ti­ty through an analy­sis of pub­lic atti­tudes towards for­eign loan­words in con­tem­po­rary Japan­ese soci­ety. In par­tic­u­lar, the book uncov­ers the process by which lan­guage is con­ceived of as a sym­bol of nation­al iden­ti­ty by exam­in­ing an ani­mat­ed news­pa­per con­tro­ver­sy over the use of for­eign loan­words. The book con­cludes that the fierce debate over the use of loan­words can be under­stood as a par­tic­u­lar man­i­fes­ta­tion of the ongo­ing (re-)negotiation of Japan­ese nation­al iden­ti­ty.
This book will appeal to schol­ars and stu­dents in soci­olin­guis­tics, trans­la­tion stud­ies, and dis­course analy­sis, while its cul­tur­al and geo­graph­ic focus will attract read­ers in Japan­ese stud­ies and East Asian stud­ies.
zum Buch im Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Hal­lu­ci­na­to­ry real­ism in Chi­nese lit­er­a­ture: essays on Mo Yan and his nov­els in Chi­na
BuchcoverThis edit­ed col­lec­tion of 14 essays presents the most enlight­en­ing research find­ings on Mo Yan and his nov­els. The authors of the con­tri­bu­tions are renowned Chi­nese schol­ars and crit­ics from Main­land Chi­na, Chi­nese Hong Kong, and Tai­wan like Li Jingze, vice pres­i­dent of Chi­nese Writ­ers Asso­ci­a­tion, Guo Jie, doc­tor­al super­vi­sor and vice pres­i­dent of South Chi­na Nor­mal Uni­ver­si­ty, Cheng Guang­wei, pro­fes­sor and doc­tor­al super­vi­sor of Ren­min Uni­ver­si­ty of Chi­na, etc.
In the book, a large range of top­ics have been dis­cussed and explored, such as Mo Yan and the Chi­nese spir­it, the rev­e­la­tion of Mo Yan, hal­lu­ci­na­tion and local­iza­tion, and folk­ness in The Trans­par­ent Car­rot, Life and Death Are Wear­ing Me Out, Red Sorghum Clan, Big Breasts and Wide Hips, The Repub­lic of Wine, San­dal­wood Death, and Frog.
This col­lec­tion pro­vides Eng­lish read­ers and researchers the oppor­tu­ni­ty to learn what Chi­nese schol­ars and crit­ics have argued about Mo Yan’s styles and themes, as well as his rela­tion­ship to the long canon of Chi­nese lit­er­a­ture. Such a col­lec­tion with flu­id and yet accu­rate trans­la­tions, the first of its kind in Eng­lish, brings to the West­ern world the Chi­nese sen­si­bil­i­ty and crit­i­cal analy­sis of this liv­ing Chi­nese Nobel lau­re­ate and his nov­els.
zum Buch im Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Sprachen und Kul­turen Asiens, Afrikas und Ozeaniens ent­deck­en!

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Nordische Philologie 2023.9

From pseu­do-rel­a­tives to causative con­struc­tions Scan­di­na­vian lan­guages as a case studyBuchcover
This vol­ume pro­pos­es a nov­el struc­tur­al analy­sis for causative con­struc­tions, offer­ing a solu­tion for the long-stand­ing mono/bi-clausal dual­ism. Causatives are claimed to instan­ti­ate a ‘com­plex object’ con­struc­tion, inso­far as the causee is not only the sub­ject of the lex­i­cal verb, but also a par­tic­i­pant that is relat­ed to the whole event. Fur­ther­more, the analy­sis reveals that the real­iza­tion of causatives implies a cru­cial inter­play with the pseu­do-rel­a­tive con­struc­tion, a much-debat­ed struc­ture as well. Data from Scan­di­na­vian lan­guages are high­light­ed, through the results of an exper­i­men­tal test on the scope of nega­tion and adverbs sup­port­ing the present analy­sis. The book offers a cross-lin­guis­tic per­spec­tive as it dis­cuss­es the rel­e­vant con­struc­tions in lan­guages includ­ing Ital­ian, Eng­lish, French, Por­tuguese and Span­ish.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Nordic utopias and dystopias from Aniara to Allat­ta!
BuchcoverThe Nordic coun­tries have long been sub­ject to cer­tain ide­alised, even utopi­an imag­i­nar­ies, par­tic­u­lar­ly with regard to images of pris­tine nature and the soci­etal ideals of democ­ra­cy, equal­i­ty and edu­ca­tion. On the oth­er hand, such pro­jec­tions inevitably invite dis­sent, irony and inti­ma­tions of the utopia’s dark under­side. Things may yet take, or may have already tak­en, a dystopic course. The present vol­ume offers twelve con­tri­bu­tions on utopias and dystopias in Nordic lit­er­a­ture and cul­ture. Geo­graph­i­cal­ly, the arti­cles cov­er the Nordic coun­tries of Den­mark, Fin­land, Nor­way, and Swe­den, as well as the autonomous area of Green­land. Through the arti­cles’ var­ied sub­jects — rang­ing from avant-garde lit­er­a­ture and long poems to noir TV-series, young adult fic­tion, pop­u­lar his­to­ri­og­ra­phy, and polit­i­cal dis­course in lit­er­a­ture out­side of Nor­den — the vol­ume brings forth a his­tor­i­cal­ly rich, mul­ti-lay­ered pic­ture of social, cul­tur­al and envi­ron­men­tal imag­i­na­tion in the Nordic coun­tries. Nordic Utopias and Dystopias is thus of inter­est not only to spe­cial­ists in dystopi­an and utopi­an research but more broad­ly to schol­ars of lit­er­a­ture and cul­ture, and the polit­i­cal and social sci­ences, espe­cial­ly but not exclu­sive­ly in the Nordic con­text.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Nordis­che Philolo­gie ent­deck­en!

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Germanistik 2023.9

The ditran­si­tive alter­na­tion in present-day Ger­man. A cor­pus-based analy­sis
BuchcoverThe ditran­si­tive (or “dative”) alter­na­tion is a much-stud­ied phe­nom­e­non in con­tem­po­rary lin­guis­tics. This mono­graph is the first to address the alter­na­tion in present-day writ­ten Ger­man from both a quan­ti­ta­tive and qual­i­ta­tive per­spec­tive. As well as pro­vid­ing a cor­pus-based analy­sis of exten­sive­ly anno­tat­ed data and detailed sta­tis­ti­cal infor­ma­tion, the book also con­tributes to the the­o­ry of lan­guage by devel­op­ing an alter­na­tive frame­work to exist­ing inves­ti­ga­tions of the alter­na­tion. It is shown that the alter­na­tion can be account­ed for in a com­pre­hen­sive way by adopt­ing a three-lay­er approach to mean­ing and sense based on the work of E. Coseriu and S. Levin­son. In this approach, a construction’s lan­guage-spe­cif­ic encod­ed mean­ing is dis­tin­guished both from its con­ven­tion­al (“nor­mal”) uses and its dis­course-spe­cif­ic inter­pre­ta­tions in par­tic­u­lar con­texts. The mono­graph is like­ly to attract atten­tion from researchers in the fields of Ger­man and Eng­lish lin­guis­tics, gen­er­al and con­trastive lin­guis­tics as well as lin­guis­tic the­o­ry.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Mann’s ‚Mag­ic Moun­tain‘: world lit­er­a­ture and clos­er read­ing
This is the first study of Thomas Mann’s land­mark Ger­man mod­ernist nov­el Der Zauber­berg (The Mag­ic Moun­tain, 1924) that takes as its start­ing point the inter­est in Mann’s book shown by non-aca­d­e­m­ic read­ers. It is also a case study in a clus­ter of issues cen­tral to the inter­re­lat­ed fields of transna­tion­al Ger­man stud­ies, glob­al mod­ernism stud­ies, com­par­a­tive lit­er­a­ture, and recep­tion the­o­ry: it address­es the glob­al cir­cu­la­tion of Ger­man mod­ernism, pop­u­lar after­lives of a canon­i­cal work, access to cul­tur­al par­tic­i­pa­tion, rela­tion­ship between so-called ‘high-brow’ and ‘low-brow’ cul­ture, and the lim­i­ta­tions of tra­di­tion­al aca­d­e­m­ic read­ing prac­tices. The book inter­venes in these dis­cus­sions by devel­op­ing a crit­i­cal prac­tice termed ‘clos­er read­ing’ and posi­tion­ing it with­in the frame­work of world lit­er­a­ture stud­ies. The book cen­tres around nine com­par­a­tive read­ings of five nov­els, three films, and one short sto­ry con­ceived as respons­es to The Mag­ic Moun­tain. They pro­vide access to dis­tinct read­ings of Mann’s text on three lev­els: they func­tion as records of their authors’ read­ing of Mann, pro­vide insights into broad­er, cul­tur­al­ly and his­tor­i­cal­ly spe­cif­ic inter­pre­ta­tions of the nov­el, and fea­ture por­tray­als of fic­tion­al read­ers of The Mag­ic Moun­tain. These nine case stud­ies are con­tex­tu­al­ized, com­ple­ment­ed, enhanced, and expand­ed through ref­er­ences to oth­er diverse sources that tes­ti­fy to a live­ly engage­ment with The Mag­ic Moun­tain out­side of aca­d­e­m­ic schol­ar­ship, includ­ing jour­nal­is­tic reviews, dis­cus­sions on inter­net fora and blogs, per­son­al essays and mem­oirs, Mann’s fan mail and his replies to it, pub­lish­ing adver­tise­ments, and mar­ket­ing brochures from Davos, where the nov­el is set.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Ger­man­is­tik ent­deck­en!

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Digital Humanities 2023.9

Mul­ti­lin­gual­ism from Man­u­script to 3D: Inter­sec­tions of Modal­i­ties from Medieval to Mod­ern Times
BuchcoverThis col­lec­tion explores the links between mul­ti­modal­i­ty and mul­ti­lin­gual­ism, chart­ing the inter­play between lan­guages, chan­nels and forms of com­mu­ni­ca­tion in mul­ti­lin­gual writ­ten texts from his­tor­i­cal man­u­scripts through to the new media of today and the non-ver­bal asso­ci­a­tions they evoke.
The vol­ume argues that fea­tures of writ­ten texts such as graph­ics, lay­out, bound­ary mark­ing and typog­ra­phy are insep­a­ra­ble from ver­bal con­tent. Tak­en togeth­er, the chap­ters adopt a sys­tem­at­ic his­tor­i­cal per­spec­tive to inves­ti­gate this inter­play over time and high­light the ways in which the two dis­ci­plines might fur­ther inform one anoth­er in the future as new tech­nolo­gies emerge. The first half of the vol­ume con­sid­ers texts where semi­otic resources are the sites of modes, where mul­ti­ple lin­guis­tic codes inter­act on the page and gen­er­ate extralin­guis­tic asso­ci­a­tions through visu­al fea­tures and spa­tial orga­ni­za­i­sa­tion. The sec­ond half of the book looks at texts where this inter­face occurs not in the text but rather in the cul­tur­al prac­tices involved in social mate­ri­al­i­ty and text trans­mis­sion.
Enhanc­ing our under­stand­ings of mul­ti­modal resources in both his­tor­i­cal and con­tem­po­rary com­mu­ni­ca­tion, this book will be of inter­est to schol­ars in mul­ti­modal­i­ty, mul­ti­lin­gual­ism, his­tor­i­cal com­mu­ni­ca­tion, dis­course analy­sis and cul­tur­al stud­ies.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Debates in the dig­i­tal human­i­ties 2023
BuchcoverWhere do the dig­i­tal human­i­ties stand in 2023? Debates in the Dig­i­tal Human­i­ties 2023 presents a state-of-the-field vision of dig­i­tal human­i­ties amid ris­ing social, polit­i­cal, eco­nom­ic, and envi­ron­men­tal crises; a glob­al pan­dem­ic; and the deep­en­ing of aus­ter­i­ty regimes in U.S. high­er edu­ca­tion. Pro­vid­ing a look not just at where DH stands but also where it is going, this fourth vol­ume in the Debates in the Dig­i­tal Human­i­ties series fea­tures both estab­lished schol­ars and emerg­ing voic­es push­ing the field’s bound­aries, ask­ing thorny ques­tions, and pro­vid­ing space for prac­ti­tion­ers to bring to the fore their research and their hopes for future direc­tions in the field. Car­ry­ing for­ward the themes of polit­i­cal and social engage­ment present in the series through­out, it includes cru­cial con­tri­bu­tions to the field—from a vital forum cen­tered on the voic­es of Black women schol­ars, man­i­festos from fem­i­nist and Lat­inx per­spec­tives on data and DH, and a con­sid­er­a­tion of Indige­nous data and arti­fi­cial intel­li­gence, to essays that range across top­ics such as the rela­tion of DH to crit­i­cal race the­o­ry, cap­i­tal, and acces­si­bil­i­ty.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel zu den Dig­i­tal Human­i­ties find­en Sie z.B. über eine Suche im Kat­a­log­Plus.

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Sprachen und Literaturen allgemein 2023.9

200 years of nation­al philolo­gies: from roman­ti­cism to glob­al­iza­tion
BuchcoverThe 17 con­tri­bu­tions in this vol­ume pur­sue a posi­tion­ing of the philolo­gies, which – based on the ‚Volks­geist‘ (pop­u­lar spir­it) of the 19th cen­tu­ry and the cul­tur­al stud­ies of the 20th cen­tu­ry – must repo­si­tion them­selves in the 21st cen­tu­ry. The con­tri­bu­tions address ques­tions such as: What changes are occur­ring with increas­ing glob­al­iza­tion? Are nation­al lit­er­a­tures increas­ing­ly being absorbed into the so-called „world lit­er­a­ture“? The authors come from the fields of Romance stud­ies, Ger­man stud­ies and Eng­lish stud­ies. They deal with top­ics of lit­er­ary his­to­ri­og­ra­phy, can­on­iza­tion, com­par­a­tive lit­er­a­ture, and also ques­tions of the future.
zum Buch im Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Imag­in­ing gen­der in bio­graph­i­cal fic­tion
BuchcoverThis vol­ume address­es the cur­rent boom in bio­graph­i­cal fic­tions across the globe, exam­in­ing the ways in which gen­dered lives of the past become re-imag­ined as gen­dered nar­ra­tives in fic­tion. Build­ing on this research, this book is the first to address ques­tions of gen­der in a sus­tained and sys­tem­at­ic man­ner that is also sen­si­tive to cul­tur­al and his­tor­i­cal dif­fer­ences in both raw mate­r­i­al and fic­tion­al rework­ing. It devel­ops a crit­i­cal lens through which to approach biofic­tions as ‘fic­tions of gen­der’, draw­ing on the­o­ries of biofic­tion and his­tor­i­cal fic­tion, life-writ­ing stud­ies, fem­i­nist crit­i­cism, queer fem­i­nist read­ings, post­colo­nial stud­ies, fem­i­nist art his­to­ry, and trans stud­ies. Atten­tive to var­i­ous approach­es to fic­tion­al­i­sa­tion that reclaim, appro­pri­ate or re-invent their ‘raw mate­r­i­al’, the vol­ume assess­es the crit­i­cal, revi­sion­ist and decon­struc­tive poten­tial of bio­graph­i­cal fic­tions while acknowl­edg­ing the effects of cliché, gen­der norms and estab­lished nar­ra­tives in many of the texts under inves­ti­ga­tion.

zum Buch im Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Sprach- und Lit­er­atur­wis­senschaften all­ge­mein ent­deck­en!

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Anglistik 2023.9

Eng­lish com­plex words: Exer­cis­es in con­struc­tion and trans­la­tion
BuchcoverEng­lish Com­plex Words is a live­ly, essen­tial com­pan­ion for mul­ti­lin­gual explo­rations of word-for­ma­tion process­es, both in Eng­lish and across 40 oth­er lan­guages. It offers today’s broad­est avail­able cov­er­age of Eng­lish pre­fix­a­tion, suf­fix­a­tion and com­pound­ing. Com­pris­ing a trea­sury of real lan­guage items, this book offers stu­dents a unique chance to con­duct their own research and analy­ses, using a gold­mine of care­ful­ly-select­ed authen­tic exam­ples and cor­pus data. Read­ers will become famil­iar with 96 affix­es and 13 com­pound types by work­ing through thought-pro­vok­ing mor­pho­log­i­cal cas­es and their con­struc­tion pat­terns. Through these chal­leng­ing and hands-on activ­i­ties, junior researchers iden­ti­fy mor­pho­log­i­cal nuances among mul­ti­ple lan­guages. Instruc­tors in mul­ti­lin­gual class­rooms can find sat­is­fy­ing activ­i­ties to address the needs of inter­na­tion­al stu­dents. This aca­d­e­m­i­cal­ly stim­u­lat­ing course­book can serve as a core text for Word For­ma­tion and Mor­phol­o­gy cours­es. As a sup­ple­men­tal source, it may suit a range of Lin­guis­tics cours­es direct­ed at both grad­u­ate and under­grad­u­ate stu­dents.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Women Dri­ven Mad: Wom­ens Mad­ness in Eng­lish and Amer­i­can Lit­er­a­ture
BuchcoverThis book offers an in-depth analy­sis as to how and why women have been wide­ly asso­ci­at­ed with mad­ness since ancient times. The first part of the book com­pris­es a his­tor­i­cal sur­vey of var­i­ous per­cep­tions of mad­ness across the cen­turies, while the sec­ond part of the book cov­ers a wide selec­tion of lit­er­ary works by Amer­i­can and Eng­lish writ­ers who dealt with this sub­ject in their works. In this part of the book, the authors exam­ine select­ed works of lit­er­a­ture from a fem­i­nist per­spec­tive by also draw­ing on the works of influ­en­tial the­o­rists of fem­i­nist crit­i­cism. The authors fur­ther show how these writ­ers, who have been influ­enced by var­i­ous philoso­phers and the­o­reti­cians, crit­i­cal­ly exam­ine women’s mad­ness in their fic­tion.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Anglis­tik ent­deck­en!

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Slavistik 2023.9

Eine Geschichte Rus­s­lands
BuchcoverMitreißend, präg­nant und men­schlich berührend erzählt Orlan­do Figes die Geschichte Rus­s­lands. Dabei ent­fal­tet er das große Panora­ma der rus­sis­chen Seele: von unsterblichen Mythen über die großar­ti­gen kul­turellen Leis­tun­gen bis zur Welt­macht­poli­tik des 20. Jahrhun­derts und unser­er Gegen­wart. Eine uner­lässliche Lek­türe für alle, die dieses uns noch immer fremde und rät­sel­hafte größte Land der Erde ver­ste­hen wollen.
In ein­er pack­enden Reise durch die Zeit erzählt Orlan­do Figes, wie die Russen sich selb­st erlebten und wie sie sich im Laufe ihrer Geschichte immer wieder neu erfan­den: Er ergrün­det ihre Anfänge als Jäger und Samm­ler und schildert das Leben der Bauern Rus­s­lands im ersten nachchristlichen Jahrtausend. Sou­verän lässt er die Jahrhun­derte der Monar­chie und deren Ende Revue passieren – das Zaren­re­ich, den Total­i­taris­mus nach der Okto­ber­rev­o­lu­tion 1917 und die Per­e­stroi­ka Gor­batschows bis hin zu Wladimir Putins Krieg.
Feinsin­nig deutet der Autor die Mythen, Ereignisse und Ide­olo­gien der lan­gen rus­sis­chen Geschichte, die das Denken und Han­deln des größten Lan­des der Erde geleit­et und der Stützung von Reg­i­men bis heute gedi­ent haben: die Notwendigkeit ein­er Autokratie, um den riesi­gen rus­sis­chen Raum zu beherrschen; die Verehrung des »Heili­gen Zaren«; der Glaube an einen rus­sis­chen kollek­tivis­tis­chen Geist; und das Schwanken zwis­chen Rus­s­lands europäis­chem und eura­sis­chem Charak­ter. Eine bril­lant geschriebene Gesamt­darstel­lung: Meis­ter­haft ver­ste­ht es Figes, die zen­tralen Aspek­te und Facetten der rus­sis­chen Geschichte so her­auszuar­beit­en, dass sich ihre ganze innere und äußere Dra­matik offen­bart – von den Anfän­gen bis zum Krieg in die Ukraine.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Wan­der­jahre in Lit­er­atur und Leben: Ontolo­gien des Wandel(n)s
BuchcoverBegriffe wie ›Wende‹ und ›Wan­del‹ beze­ich­nen Phasen der Verän­derung und Momente der Entschei­dung. Das klas­sis­che Dra­ma und die Lit­er­atur über­haupt erzeu­gen hier­aus Sit­u­a­tio­nen zwis­chen Kairos und Katas­tro­phe, zwis­chen Kon­flikt und Kathar­sis. Texte chronikalis­chen Charak­ters wie his­to­ri­ographis­che Darstel­lun­gen, (Auto)biographien, aber auch die rus­sis­che ›Pow­est‹ zeigen das Leben in seinem Ver­lauf, in dem es sowohl ›Stern­stun­den‹ als auch ›dark­est hours‹ gibt. Allen (auto)biographischen und fik­tionalen Wand­lun­gen liegt ein Han­deln oder eine Hand­lung zugrunde, die in den hier ver­sam­melten Beiträ­gen the­ma­tisiert wer­den. Der Lit­er­arisierung des Unsteten und den Peripetien des Lebens ist dieser Band gewid­met.
zum Buch im Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Slav­is­tik ent­deck­en!

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Romanistik 2023.9

The Span­ish and the Por­tuguese present per­fect in dis­courseBuchcover
This mono­graph presents a the­o­ret­i­cal and empir­i­cal study of the Span­ish and the Por­tuguese Present Per­fect (PP). The inno­v­a­tive claim is that the two tense forms oper­ate in the field of ten­sion between tem­po­ral quan­tifi­ca­tion and tem­po­ral ref­er­ence. Based on this approach, it presents the first in-depth study that explic­it­ly takes into account the lev­el of dis­course. The fol­low­ing ques­tions are inves­ti­gat­ed: How do the Span­ish and the Por­tuguese PP inter­act with dis­cur­sive fac­tors, such as adja­cent tense forms? What kind of dis­cur­sive mean­ing do they gen­er­ate? Which diachron­ic trends do their dis­course func­tions reveal? It is argued that while the Span­ish PP tends to a ref­er­en­tial drift (tra­di­tion­al­ly labelled as an aoris­tic drift), the Por­tuguese PP tends to pre­serve and spe­cial­ize its quan­tifi­ca­tion­al mean­ing. The book is of inter­est to all those work­ing on the Present Per­fect or gen­er­al­ly in the field of tense and aspect in dis­course.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weg­marken der spanis­chen Lit­er­atur des 21. Jahrhun­derts
BuchcoverDas Inter­esse an Spanien als Ehren­gast der Frank­furter Buchmesse 2022 ist groß. Diesem Umstand trägt der vor­liegende Band mit ein­er Bestand­sauf­nahme der spanis­chen Lit­er­atur im noch jun­gen 21. Jahrhun­dert Rech­nung. Die von renom­mierten Lit­er­atur- und Kul­tur­wis­senschaft­lerin­nen und ‑wis­senschaftlern vorgelegten Einzelin­ter­pre­ta­tio­nen stellen speziell für deutsche Leserin­nen und Leser rund zwanzig markante nar­ra­tive Werke aus zwei Jahrzehn­ten vor. In ihrer Zusam­men­schau bilden sie möglichst repräsen­ta­tiv das Gesamt­spek­trum ab: vom Best­seller zum Geheimtipp, von Roma­nen schon bekan­nter zu solchen noch junger Autorin­nen und Autoren, die zudem in den vier wichtig­sten Sprachen Spaniens schreiben. Ergänzt wer­den diese Einzel­w­erk­analy­sen durch drei Beiträge, die einen Ein­blick in die Entwick­lung der spanis­chen Lyrik, des The­aters sowie des Buch­mark­tes geben. Als erste Hin­führung soll dieser Band neugierig machen auf eine eigene Lek­türe der spanis­chen Lit­er­atur der Gegen­wart.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Roman­is­tik ent­deck­en!

Permalink

0

Open-Access-Bücher zu den Sprachen & Kulturen Afrikas, Asiens und Ozeaniens

In der let­zten Zeit sind u.a. diese frei ver­füg­baren Titel erschienen:

Points of contact: the shared intellectual history of vocalisation in Syriac, Arabic, and Hebrew

Nick Posegay
https://doi.org/10.11647/OBP.0271

In the first few cen­turies of Islam, Mid­dle East­ern Chris­tians, Mus­lims, and Jews alike all faced the chal­lenges of pre­serv­ing their holy texts in the midst of a chang­ing reli­gious land­scape. This sit­u­a­tion led Syr­i­ac, Ara­bic, and Hebrew schol­ars to devel­op new fields of lin­guis­tic sci­ence in order to bet­ter analyse the lan­guages of the Bible and the Qurʾān.

Part of this work dealt with the issue of vocal­i­sa­tion in Semit­ic scripts, which lacked the let­ters required to pre­cise­ly record all the vow­els in their lan­guages. Semit­ic scribes thus devel­oped sys­tems of writ­ten vocal­i­sa­tion points to bet­ter record vow­el sounds, first in Syr­i­ac, then soon after in Ara­bic and Hebrew. These new points opened a new field of lin­guis­tic analy­sis, enabling medieval gram­mar­i­ans to more eas­i­ly exam­ine vow­el phonol­o­gy and explore the rela­tion­ships between pho­net­ics and orthog­ra­phy.

Many aspects of this new field of vocal­i­sa­tion crossed the bound­aries between reli­gious com­mu­ni­ties, first with the spread of ‘rel­a­tive’ vocal­i­sa­tion sys­tems pri­or to the eighth cen­tu­ry, and lat­er with the ter­mi­nol­o­gy cre­at­ed to name the dis­crete vow­els of ‘absolute’ vocal­i­sa­tion sys­tems.

This book inves­ti­gates the the­o­ries behind Semit­ic vocal­i­sa­tion and vow­el phonol­o­gy in the ear­ly medieval Mid­dle East, trac­ing their evo­lu­tion to iden­ti­fy points of intel­lec­tu­al con­tact between Syr­i­ac, Ara­bic, and Hebrew lin­guists before the twelfth cen­tu­ry.

The worlding of Arabic literature: language, affect, and the ethics of translatability

Anna Zia­j­ka Stan­ton
https://www.fordhampress.com/9781531503222/the-worlding-of-arabic-literature/
https://research.library.fordham.edu/literary/1/

Crit­ics have long viewed trans­lat­ing Ara­bic lit­er­a­ture into Eng­lish as an eth­i­cal­ly fraught process of medi­at­ing between two whol­ly incom­men­su­rable lan­guages, cul­tures, and lit­er­ary tra­di­tions. Today, Ara­bic lit­er­a­ture is no longer “embar­goed” from Anglo­phone cul­tur­al spaces, as Edward Said once famous­ly claimed that it was. As Ara­bic lit­er­ary works are trans­lat­ed into Eng­lish in ever-greater num­bers, what alter­na­tive mod­el of trans­la­tion ethics can account for this literature’s new­found read­abil­i­ty in the hege­mon­ic lan­guage of the world lit­er­ary sys­tem?

The World­ing of Ara­bic Lit­er­a­ture argues that an eth­i­cal trans­la­tion of a work of Ara­bic lit­er­a­ture is one that trans­mits the lit­er­ari­ness of the source text by engag­ing new pop­u­la­tions of read­ers via a range of embod­ied and sen­so­ry effects. The book pro­pos­es that when trans­la­tion is con­ceived of not as an exchange of seman­tic con­tent but as a process of con­vert­ing the affec­tive forms of one lan­guage into those of anoth­er, pre­vi­ous­ly unrec­og­nized modal­i­ties of world­li­ness open up to the source text.

In dia­logue with a rich cor­pus of Ara­bic aes­thet­ic and lin­guis­tic the­o­ry as well as con­tem­po­rary schol­ar­ship in affect the­o­ry, trans­la­tion the­o­ry, post­colo­nial the­o­ry, and world lit­er­a­ture stud­ies, this book offers a time­ly and provoca­tive inves­ti­ga­tion of how an impor­tant lit­er­ary tra­di­tion enters the world lit­er­ary sys­tem.

Reihe „Semitic Languages and Cultures“

https://www.openbookpublishers.com/series/2632–6914

This series includes philo­log­i­cal and lin­guis­tic stud­ies of Semit­ic lan­guages, edi­tions of Semit­ic texts and works relat­ing to the cul­tures of Semit­ic-speak­ing peo­ples.

Permalink

0

Open-Access-Bücher zur germanistischen Sprachwissenschaft

Velar fronting in German dialects: study in synchronic and diachronic phonology

Tra­cy Alan Hall
https://langsci-press.org/catalog/book/331
https://doi.org/10.5281/zenodo.7185567

Velar Fronting (VF) is the name for any syn­chron­ic or diachron­ic phono­log­i­cal process shift­ing the velar place of artic­u­la­tion to the palatal region of the vocal tract. A well-known case of VF in Stan­dard Ger­man is the rule spec­i­fy­ing that the frica­tive [x] assim­i­lates to [ç] after front seg­ments. VF also refers to the change from velar sounds like [ɣ k g ŋ] to palatals ([ʝ c ɟ ɲ]). The book pro­vides a thor­ough inves­ti­ga­tion of VF in Ger­man dialects: Data are drawn from over 300 orig­i­nal sources for vari­eties that are (or were) spo­ken in Ger­many, Aus­tria, Switzer­land, and oth­er coun­tries.

VF dif­fers geo­graph­i­cal­ly along three para­me­ters: (A) trig­gers, (B) tar­gets, and © out­puts. VF trig­gers (=A) are typ­i­cal­ly defined accord­ing to vow­el height: In some sys­tems VF is induced only by high front vow­els, in oth­ers by high and mid front vow­els, and in yet oth­ers by high, mid, and low front vow­els. Some vari­eties treat con­so­nants ([r l n]) as trig­gers, while oth­ers do not. VF can be nonas­sim­i­la­to­ry, in which case the rule applies even in the con­text of back seg­ments. In many vari­eties of Ger­man, VF tar­gets (=B) con­sist of the two frica­tives [x ɣ], but in oth­er dialects the tar­gets com­prise [x] but not [ɣ]. In some places, VF affects not only [x ɣ], but also velar stops and the velar nasal. The out­put of VF (=C) is typ­i­cal­ly palatal [ç] (giv­en the input [x]), but in many oth­er places it is the alve­olopalatal [ɕ].

A major theme is the way in which VF inter­acts with syn­chron­ic and diachron­ic changes cre­at­ing or elim­i­nat­ing struc­tures which can poten­tial­ly under­go it or trig­ger it. In many dialects the rela­tion­ship between velars ([x]) and palatals ([ҫ]) is trans­par­ent because velars only occur in the back vow­el con­text and palatals only when adja­cent to front sounds. In that type of sys­tem, inde­pen­dent process­es can either feed VF (by cre­at­ing addi­tion­al struc­tures which the lat­ter can under­go), or they can bleed it (by elim­i­nat­ing poten­tial struc­tures to which VF could apply).

In oth­er dialects, VF is opaque. In one opaque sys­tem, both velars ([x]) and palatals ([ҫ]) sur­face in the con­text of front seg­ments. Thus, in addi­tion to expect­ed front vow­el plus palatal sequences ([…iç…]), there are also unex­pect­ed ones con­sist­ing of front vow­el plus velar ([…ix…]). In a sec­ond type of opaque sys­tem, velars and palatals are found in the con­text of back seg­ments; hence, expect­ed sequences such as […iç…] occur in addi­tion to unex­pect­ed ones like […ɑç…].

Die Arbeitsweise der Brüder Grimm

Philip Kraut
https://doi.org/10.3813/9783777633954

Philip Kraut rekon­stru­iert die Arbeitsweise der Brüder Grimm auf Grund­lage ihrer ungewöhn­lich voll­ständig erhal­te­nen Zettel- und Mate­ri­al­samm­lun­gen, Notizhefte, Werk­manuskripte und inten­siv benutzten Büch­er der per­sön­lichen Bib­lio­thek. Er entwirft dadurch auch einen Gesamtüberblick über die Arbeits­ma­te­ri­alien der Brüder Grimm, die bish­er oft nicht ein­mal genau iden­ti­fiziert sind. Anhand aus­gewählter Doku­mente, die im E‑Book auch abge­bildet sind, beschreibt Kraut die Lek­türe, das Abschreiben und Exz­er­pieren von Quellen, das For­mulieren wis­senschaftlich­er Belege und Argu­mente genau. Noti­zen kön­nen so von der Buch­lek­türe bis in die Werk­manuskripte ver­fol­gt wer­den. Der Arbeit­sprozess der Brüder Grimm begann mit top­is­ch­er Mate­ri­al­samm­lung und ‑ord­nung als werkkon­sti­tu­ieren­der Bedin­gung ihrer Pub­lika­tio­nen. Durch die Rekon­struk­tion ihrer pro­to­typ­is­chen Arbeit­sprax­is, wie sie zahllose Orig­i­nal­ma­te­ri­alien der Brüder Grimm in Bib­lio­theken und Archiv­en bezeu­gen, leis­tet Krauts Studie einen wesentlichen Beitrag zur Geschichte gelehrter Arbeit­sprak­tiken und verdeut­licht den kul­turgeschichtlichen Rang der Textsorten Exz­erpt, Notizbuch, Werk­manuskript und Druck­vor­lage.

Der Mensch und seine Grammatik: Eine historische Korpusstudie in anthropologischer Absicht

Simon Kasper
https://elibrary.narr.digital/book/99.125005/9783823394297

Welchen Stel­len­wert hat die Ken­nt­nis ein­er Gram­matik für das Ver­hält­nis des Men­schen zur Welt und zu sich selb­st? Und wofür braucht es Gram­matik über­haupt, wenn gram­ma­tis­che Mehrdeutigkeit ohne­hin meist unbe­merkt bleibt und sel­ten ein Ver­ständ­nis­prob­lem darstellt? Auf diese Fra­gen gibt Simon Kasper empirisch und the­o­retisch fundiert eine umfassende Antwort. Anhand ein­er his­torischen Kor­pusstudie an Par­al­lel­tex­ten doku­men­tiert er den erfol­gre­ichen men­schlichen Umgang mit Mehrdeutigkeit und liefert in der Folge einen anthro­pol­o­gis­chen Entwurf zum Ver­ste­hen, der sowohl der leib­lichen Exis­tenz des Men­schen (Embod­i­ment) als auch der Gram­ma­tiz­ität sein­er Sprache Rech­nung trägt. Dabei bezieht er nicht nur Grun­dan­nah­men der Kog­ni­tiv­en Lin­guis­tik und der Philosophis­chen Anthro­polo­gie ein, son­dern führt auch quan­ti­ta­tive (Fre­quenz) und qual­i­ta­tive (Bedeut­samkeit) Ansätze der Sprachthe­o­rie zusam­men.