Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Nordische Philologie 2023.7

Heilkundi­ge Män­ner und Frauen und ihre medi­zinis­chen Behand­lungsmeth­o­d­en in der alt­nordis­chen Über­liefer­ung
BuchcoverIn der alt­nordis­chen Über­liefer­ung find­en sich viele Spuren medi­zinis­chen Wis­sens. Man nimmt an, dass die geschilderten fik­tionalen Behand­lungsmeth­o­d­en der Heilkundi­gen weit­ge­hend der dama­li­gen Real­ität entsprochen haben. Denn trotz sein­er abgele­ge­nen geo­graphis­chen Lage war Island nie vom übri­gen Europa isoliert, son­dern es herrschte während der Wikingerzeit zwis­chen Island, Nor­we­gen, den britis­chen Inseln, Mit­tel- und Südeu­ropa bis Byzanz ein reger Handels‑, Kul­tur- und Ken­nt­nisaus­tausch. So kon­nten antike medi­zinis­che Vorstel­lun­gen von dem europäis­chen Fes­t­land nach Island gelan­gen und Spuren in den Sagas hin­ter­lassen. In der vor­liegen­den Arbeit ste­hen aber nicht die Helden im Mit­telpunkt, son­dern diejeni­gen, die sich mit Wun­den und Krankheit­en auseinan­der­set­zen müssen: Die heilkundi­gen Män­ner und Frauen.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

What is north? Imag­in­ing the North from Ancient Times to the Present Day
BuchcoverThe British Isles, Scan­di­navia, Ice­land, Green­land, and East­ern Cana­da, along­side many small islands, form a bro­ken bridge across the north­ern extrem­i­ties of the Atlantic Ocean. This ‘North Atlantic World’ is a het­ero­ge­neous but cul­tur­al­ly inter­twined area, ide­al­ly suit­ed to the fos­ter­ing of an inter­est in all things north­ern by its peo­ple. For the sto­ry­tellers and writ­ers of the past, each more norther­ly land was far enough away that it could seem fab­u­lous and even oth­er­world­ly, while still being just close enough for myths and trav­ellers’ tales to accrue. This book charts atti­tudes to the North in the North Atlantic World from the time of the ear­li­est extant sources until the present day. The var­ied papers with­in con­sid­er a num­ber of key ques­tions which have arisen repeat­ed­ly over the cen­turies: ‘where is the North locat­ed?’, ‘what are its char­ac­ter­is­tics?’, and ‘who, or what lives there?’. They do so from many angles, con­sid­er­ing numer­ous loca­tions and an immense span of time. All are unit­ed by their engage­ment with the North Atlantic World’s rela­tion­ship with the North.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Nordis­che Philolo­gie ent­deck­en!

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Sprachen und Kulturen Asiens, Afrikas und Ozeaniens 2023.7

Philol­o­gy and the appro­pri­a­tion of the world: Champollion’s hiero­glyphs
BuchcoverThis book sheds new light on the work of Jean-François Cham­pol­lion by uncov­er­ing a con­stel­la­tion of epis­te­mo­log­i­cal, polit­i­cal, and mate­r­i­al con­di­tions that made his deci­pher­ment of Egypt­ian hiero­glyphs pos­si­ble. Champollion’s suc­cess in under­stand­ing hiero­glyphs, first pub­lished in his Let­tre à M. Daci­er in 1822, is emblem­at­ic for the tri­umphant achieve­ments of com­par­a­tive philol­o­gy dur­ing the 19th Cen­tu­ry. In its attempt to under­stand human­i­ty as part of a grand his­to­ry of progress, Champollion’s con­cep­tion of ancient Egypt belongs to the uni­ver­sal­is­tic aspi­ra­tions of Euro­pean moder­ni­ty. Yet pre­cise­ly because of its suc­cess, his project also reveals the costs it entailed: after exam­in­ing and wel­com­ing acqui­si­tions for the emerg­ing Egypt­ian col­lec­tions in Europe, Cham­pol­lion trav­elled to the Nile Val­ley in 1828/29, where he was shocked by the dam­age that had been done to its ancient cul­tur­al sites. The let­ter he wrote to the Egypt­ian viceroy Mehmet Ali Pasha in 1829 demands that exca­va­tions in Egypt be reg­u­lat­ed, denounces Euro­pean loot­ing, and rep­re­sents per­haps the first doc­u­ment to make a case for the inter­na­tion­al pro­tec­tion of cul­tur­al goods in the name of human­i­ty.
zum Buch im Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Numer­al clas­si­fiers and clas­si­fi­er lan­guages: Chi­nese, Japan­ese, and Kore­an
BuchcoverFocus­ing main­ly on clas­si­fiers, Numer­al Clas­si­fiers and Clas­si­fi­er Lan­guages offers a deep inves­ti­ga­tion of three major clas­si­fi­er lan­guages: Chi­nese, Japan­ese, and Kore­an. This book pro­vides detailed dis­cus­sions well sup­port­ed by empir­i­cal evi­dence and cor­pus analy­ses. The­o­ret­i­cal hypothe­ses regard­ing dif­fer­ences and com­mon­al­i­ties between numer­al clas­si­fi­er lan­guages and oth­er main­ly arti­cle lan­guages are test­ed to seek uni­ver­sals or typo­log­i­cal char­ac­ter­is­tics. The essays col­lect­ed here from lead­ing schol­ars in dif­fer­ent fields promise to be great­ly sig­nif­i­cant in the field of lin­guis­tics for sev­er­al rea­sons. First, it tar­gets three rep­re­sen­ta­tive clas­si­fi­er lan­guages in Asia. It also pro­vides crit­i­cal clues and sug­gests solu­tions to syn­tac­tic, seman­tic, psy­cho­log­i­cal, and philo­soph­i­cal issues about clas­si­fi­er con­struc­tions. Final­ly, it address­es ensu­ing debates that may arise in the field of lin­guis­tics in gen­er­al and neigh­bor­ing inter-dis­ci­pli­nary areas. This book should be of great inter­est to advanced stu­dents and schol­ars of East Asian lan­guages.
zum Buch im Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Sprachen und Kul­turen Asiens, Afrikas und Ozeaniens ent­deck­en!

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Germanistik 2023.7

Sprach­vari­a­tion und Sprach­wan­del im 18. und 19. Jahrhun­dert Unter­suchun­gen zur Kasus­rek­tion der Prä­po­si­tio­nen wegen, statt, während und trotz
BuchcoverSprach­vari­a­tion bildet den Aus­gangspunkt für Sprach­wan­del. Die Rek­tion bei ‚wegen‘, ‚statt‘, ‚während‘ und ‚trotz‘ vari­iert bekan­ntlich zwis­chen Gen­i­tiv und Dativ. Die Unter­suchung will die Sprach­wan­del­prozesse bei diesen Prä­po­si­tio­nen im 18. und 19. Jh. beschreiben und erk­lären. Die Darstel­lung ihrer Entwick­lungslin­ien grün­det auf ein­er quan­ti­ta­tiv-sta­tis­tis­chen Analyse großer und nach Textsorten diver­si­fiziert­er Kor­po­ra von Druck­en aus dem Zeitraum 1520–1870.
Der konzep­tionell mündliche Nähe­bere­ich wird anhand eines Kor­pus pri­vater Briefe von bekan­nten Kom­pon­is­ten (Mozart, Haydn, Beethoven und C. Ph. E. Bach) und Goethe sowie von Beethovens Kon­ver­sa­tion­sheften sozio­prag­ma­tisch unter­sucht. Ver­glichen wer­den diese Analy­sen schließlich mit metasprach­lichen Bew­er­tun­gen der Vari­anten in Gram­matiken und Wörter­büch­ern der Zeit. Die Geschichte der Rek­tion der vier Prä­po­si­tio­nen stellt ins­ge­samt einen inter­es­san­ten Fall dar, in dem sowohl ein Sprach­wan­del ‚von unten‘ als auch ‚von oben‘ erfol­gt.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Wahre Erfind­un­gen: Medi­al­ität und Ver­schränkung in Reise­tex­ten der Gegen­wart
BuchcoverAb den 1980er-Jahren sind im deutschen Sprachraum ver­mehrt Rewrit­ings his­torisch­er Reisen erschienen. Die Texte operieren auf mehreren Zeit­ebe­nen, indem sie Archiv­material in Form von Expe­di­tions­bericht­en, Briefen, Tage­büch­ern oder Fotografien ein­binden. In den lit­er­arischen Nachreisen lassen sich Momente der Welthaltigkeit und der Authen­tiz­ität find­en, die im Wider­stre­it zu poe­t­ol­o­gis­chen und metafik­tionalen Ten­den­zen ste­hen.
Die Studie bietet nicht nur eine Analyse aus­gewählter lit­er­arisch­er Werke zum Er-Fahren der Fremde, son­dern set­zt die lit­er­arisierten Forschungs- und Ent­deck­ungsreisen auch in Beziehung. Die Autorin ver­fol­gt einen text- und medi­en­an­a­lytis­chen Ansatz, da das Ausstellen von Ver­mit­tlung­sprozessen für diese Texte hochgr­a­dig charak­ter­is­tisch ist, ein Aspekt, der in der Forschung bish­er nicht disku­tiert wurde. Die Ver­schränkung von Archivalis­chem und Fin­giertem ver­lei­ht den Tex­ten einen kom­plex­en medi­alen Sta­tus. Medi­al­ität kann als Raum oder Bedin­gung dieser Ver­schränkung gefasst wer­den.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Ger­man­is­tik ent­deck­en!

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Digital Humanities 2023.7

Research meth­ods for dig­i­tal dis­course analy­sis
BuchcoverIntro­duc­ing the key ques­tions and chal­lenges faced by the researcher of dig­i­tal dis­course, this book pro­vides an overview of the dif­fer­ent method­olog­i­cal dimen­sions asso­ci­at­ed with this type of research. Bring­ing togeth­er a team of experts, chap­ters guide stu­dents and novice researchers through how to con­duct rig­or­ous, accu­rate, and eth­i­cal research with data from a wide range of online plat­forms, includ­ing Face­book, Insta­gram, Twit­ter, YouTube, and online dat­ing apps.
Research Meth­ods for Dig­i­tal Dis­course Analy­sis focus­es on the key issues that any dig­i­tal dis­course ana­lyst must con­sid­er, before tack­ling more spe­cif­ic top­ics and approach­es, includ­ing how to work with mul­ti­lin­gual or mul­ti­modal data. Empha­siz­ing con­crete, prac­ti­cal advice and illus­trat­ed with plen­ti­ful exam­ples from research stud­ies, each chap­ter intro­duces a new research dimen­sion for con­sid­er­a­tion, briefly explor­ing how oth­er dis­course ana­lysts have approached the top­ic before using an in-depth case study to high­light the main chal­lenges and pro­vide guid­ance on method­olog­i­cal deci­sion-mak­ing. Sup­port­ed by a range of ped­a­gog­i­cal tools, includ­ing dis­cus­sion ques­tions and anno­tat­ed fur­ther-read­ing lists, this book is an essen­tial resource for stu­dents and any researcher new to ana­lyz­ing dig­i­tal dis­course.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Using AI for dia­logu­ing with texts: from psy­chol­o­gy to cin­e­ma and lit­er­a­ture
BuchcoverThis con­cise vol­ume offers an acces­si­ble intro­duc­tion to state-of-the-art arti­fi­cial intel­li­gence (AI) lan­guage mod­els, pro­vid­ing a plat­form for their use in tex­tu­al inter­pre­ta­tion across the human­i­ties and social sci­ences.
The book out­lines the affor­dances of new tech­nolo­gies for tex­tu­al analy­sis, which has his­tor­i­cal­ly employed estab­lished approach­es with­in the human­i­ties. Neu­man, Dane­si, and Vilenchik argue that these dif­fer­ent forms of analy­sis are indeed com­ple­men­tary, demon­strat­ing the ways in which AI-based per­spec­tives echo sim­i­lar the­o­ret­i­cal and method­olog­i­cal cur­rents in tra­di­tion­al approach­es while also offer­ing new direc­tions for research. The vol­ume show­cas­es exam­ples from a wide range of texts, includ­ing nov­els, tele­vi­sion shows, and films to illus­trate the ways in which the lat­est AI tech­nolo­gies can be used for „dia­logu­ing“ with tex­tu­al char­ac­ters and exam­in­ing tex­tu­al mean­ing coher­ence.
Illu­mi­nat­ing the poten­tial of AI lan­guage mod­els to both enhance and extend research on the inter­pre­ta­tion of texts, this book will appeal to schol­ars inter­est­ed in cog­ni­tive approach­es to the human­i­ties in such fields as lit­er­ary stud­ies, dis­course analy­sis, media stud­ies, film stud­ies, psy­chol­o­gy, and arti­fi­cial intel­li­gence.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel zu den Dig­i­tal Human­i­ties find­en Sie z.B. über eine Suche im Kat­a­log­Plus.

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Sprachen und Literaturen allgemein 2023.7

Num­ber in the world’s lan­guages: a com­par­a­tive hand­book
BuchcoverThe strong devel­op­ment in research on gram­mat­i­cal num­ber in recent years has cre­at­ed a need for a uni­fied per­spec­tive. The dif­fer­ent frame­works, the ram­i­fi­ca­tions of the the­o­ret­i­cal ques­tions, and the diver­si­ty of phe­nom­e­na across typo­log­i­cal sys­tems, make this a sig­nif­i­cant chal­lenge.
This book address­es the chal­lenge with a series of in-depth analy­ses of num­ber across a typo­log­i­cal­ly diverse sam­ple, uni­fied by a com­mon set of descrip­tive and ana­lyt­ic ques­tions from a seman­tic, mor­pho­log­i­cal, syn­tac­tic, and dis­course per­spec­tive. Each case study is devot­ed to a sin­gle lan­guage, or in a few cas­es to a lan­guage group. They are writ­ten by spe­cial­ists who can rely on first-hand data or on mate­r­i­al of dif­fi­cult access, and can place the phe­nom­e­na in the con­text of the respec­tive sys­tem. The stud­ies are pre­ced­ed and con­clud­ed by crit­i­cal overviews which frame the dis­cus­sion and iden­ti­fy the main results and open ques­tions.
With spe­cial­ist chap­ters break­ing new ground, this book will help num­ber spe­cial­ists relate their results to oth­er the­o­ret­i­cal and empir­i­cal domains, and it will pro­vide a reli­able guide to all lin­guists and oth­er researchers inter­est­ed in num­ber.
zum Buch im Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Der Som­mer des Großin­quisi­tors: Über die Fasz­i­na­tion des Bösen
Hel­mut Lethen stößt auf eine Gestalt, die ihn in den Bann zieht: den Großin­quisi­tor, der in der gle­ich­nami­gen Leg­ende Dos­to­jew­skis den auf die Erde zurück­gekehrten Jesus wie die Häretik­er auf dem Scheit­er­haufen ver­bren­nen lassen will. Diese Verkör­pe­rung des Bösen wird zum Aus­gangspunkt und Begleit­er, wenn Lethen den Bogen schlägt von den Schwarzen Messen des Fin de Siè­cle über den Kult des Bösen in den his­torischen Avant­gar­den und die franzö­sis­chen «Salon­ni­hilis­ten» bis in unsere Gegen­wart. Denn siehe da: Der Großin­quisi­tor geis­tert durch die Schriften der poli­tis­chen Philoso­phie des 20. Jahrhun­derts, als Denk­fig­ur der Realpoli­tik bei Max Weber, als regel­recht­es Idol bei Carl Schmitt und bei Hel­muth Pless­ner. Noch in Arthur Koestlers Renegat­en-Roman «Son­nen­fin­ster­n­is» tritt eine Art Inqui­si­tion auf und mit ihr das Grauen der Ver­fol­gung poli­tis­ch­er Geg­n­er in der Sow­je­tu­nion. Wo immer der Großin­quisi­tor auf­taucht, wird in Lethens bestechen­den Lek­türen nicht nur das kalte, moral­be­fre­ite Denken erfahrbar, son­dern auch die dahin­ter­ste­hen­den his­torischen Ver­w­er­fun­gen und Brüche.
Ein meis­ter­hafter Essay über Macht und Moral – und ein aufre­gen­der Ritt durch die Lit­er­atur, Philoso­phie und Geschichte des 20. Jahrhun­derts.
zum Buch im Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Sprach- und Lit­er­atur­wis­senschaften all­ge­mein ent­deck­en!

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Anglistik 2023.7

Vis­i­ble Eng­lish: graph­ic cul­ture, scrib­al prac­tice, and iden­ti­ty, c. 700 – c. 1550
BuchcoverVis­i­ble Eng­lish recov­ers for the first time the expe­ri­ence of read­ing and writ­ing the Eng­lish lan­guage in the medieval peri­od through the per­spec­tives of lit­tera ped­a­gogy, the basis of medieval learn­ing and teach­ing of lit­er­ate skills in Latin. Lit­tera is at the heart of the set of the­o­ries and prac­tices that con­sti­tute the ‘graph­ic cul­ture’ of the book’s title. The book shows for the first time that lit­tera ped­a­gogy was an ‘us and them’ dis­course that func­tioned as a vehi­cle for iden­ti­ty for­ma­tion. Using lit­tera ped­a­gogy as a frame­work for under­stand­ing the medieval Eng­lish-lan­guage cor­pus from the point of view of the read­ers and writ­ers who pro­duced it, Vis­i­ble Eng­lish offers new insights on expe­ri­ences of writ­ing and read­ing Eng­lish in com­mu­ni­ties rang­ing from those first in con­tact with Latin lit­er­a­cy to those where print was an alter­na­tive to man­u­script. Dis­cussing a broad range of mate­ri­als from so-called ‘pen-tri­als’ and graf­fi­ti to key lit­er­ary man­u­scripts, Vis­i­ble Eng­lish pro­vides new per­spec­tives on the ways that the alpha­bet was under­stood, on gen­res such as alpha­bet poems, rid­dles, and scrib­al sig­na­tures, and on the dif­fer­ent ways in which scribes copied Old and Mid­dle Eng­lish texts. It argues that the graph­ic cul­ture under­pinned and trans­mit­ted by lit­tera ped­a­gogy pro­vid­ed frame­works for the devel­op­ment and under­stand­ing of Eng­lish-lan­guage lit­er­a­cy prac­tices and new ways of expe­ri­enc­ing social belong­ing and dif­fer­ence. To be lit­er­ate in Eng­lish, it pro­pos­es, was to inhab­it iden­ti­ties marked by Anglo­phone lit­er­ate prac­tices.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Fear and Anx­i­ety in Con­tem­po­rary British Cul­tures
BuchcoverDie Beiträge dieses Sam­mel­ban­des:

  • „Fear and Anx­i­ety in Con­tem­po­rary British Cul­tures. An Intro­duc­tion“
  • „Fear and Build­ing in the Unit­ed King­dom“
  • „Fear of the Future. The Hideous Prog­e­ny of Neolib­er­al­ism“
  • „Affec­tive Dis­ori­en­ta­tion. Fear, Anx­i­ety, and Indif­fer­ence in Sarah Hall’s Short Fic­tion“
  • „»The Inse­cu­ri­ty State«. Anti-Ter­ror­ism Leg­is­la­tion and the Pol­i­tics of Fear in Kami­la Shamsie’s Home Fire“
  • „Desta­bil­is­ing Bound­aries. Ter­ror­ism and the Pol­i­tics of Urban Fear in Simon Stephens’s Pornog­ra­phy (2007)“
  • „Imag­i­na­tion of Dis­as­ter in the British Arts before the Gren­fell Tow­er Fire. The Case of Ben Wheatley’s High-Rise“

zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Anglis­tik ent­deck­en!

Permalink

0

Open-Access-Bücher zur Romanistik

In der let­zten Zeit sind u.a. diese frei ver­füg­baren Titel erschienen:

Questions in context: The case of French wh-in-situ

Aliza Glas­ber­gen-Plas
https://hdl.handle.net/1887/3239072

This dis­ser­ta­tion inves­ti­gates the prop­er­ties of a par­tic­u­lar type of ques­tion, name­ly wh-in-situ ques­tions in French. It exam­ines their prop­er­ties from two per­spec­tives relat­ed to the con­text in which a ques­tion is uttered. These are (a) the infor­ma­tion struc­ture of the sen­tence, specif­i­cal­ly focus and given­ness, and (b) the dis­tinc­tion between reg­u­lar infor­ma­tion seek­ing ques­tions and echo questions.An impor­tant result is the insight that French has two mech­a­nisms to inter­pret wh-in-situ ques­tions, yield­ing poten­tial­ly iden­ti­cal look­ing ques­tions with dif­fer­ent prop­er­ties. While cer­tain speak­ers only have one of these mech­a­nisms to inter­pret wh-in-situ ques­tions in their gram­mar, oth­ers, often younger speak­ers, have both. This explains much of the data con­fu­sion regard­ing the prop­er­ties of French wh-in-situ questions.The inves­ti­ga­tion also pro­vides more gen­er­al insights into the rela­tion between wh-ques­tions and aspects of the pre­ced­ing con­text. While it is often assumed that the focus in wh-ques­tions nec­es­sar­i­ly equals the wh-phrase, the dis­ser­ta­tion shows exper­i­men­tal­ly that this is not the case in all lan­guages. In lan­guages like French, what is focused may depend on the pre­ced­ing con­text, as in declar­a­tives. The dis­ser­ta­tion also sug­gests a direc­tion of research for con­tex­tu­al­ly restrict­ed wh-in-situ in wh-fronting lan­guages like Eng­lish and Ger­man.

Complementizers on edge: On the boundaries between syntax and pragmatics in Ibero-Romance

Anna Kocher
https://langsci-press.org/catalog/book/350 & https://doi.org/10.5281/zenodo.6907848

This book offers a com­par­a­tive per­spec­tive on the struc­tur­al and inter­pre­tive prop­er­ties of root-clause com­ple­men­tiz­ers in Ibero-Romance. The dri­ving ques­tion the author seeks to answer is where the bound­aries between syn­tax and prag­mat­ics lie in these lan­guages. Con­trary to most pre­vi­ous work on these phe­nom­e­na, the author argues in favor of a rel­a­tive­ly strict dis­tri­b­u­tion of labor between the two com­po­nents of gram­mar. The first part of the book is devot­ed to root com­ple­men­tiz­ers with a repor­ta­tive inter­pre­ta­tion. The sec­ond part deals with root com­ple­men­tiz­ers and com­mit­ment attri­bu­tion. Final­ly, the last part presents the results of empir­i­cal stud­ies on the top­ic.

Missing person: Structure and change in Romance demonstratives

Sil­via Terenghi
https://doi.org/10.48273/LOT0635

Lan­guages encode deic­tic infor­ma­tion in their demon­stra­tive sys­tems, but exact­ly which infor­ma­tion is encod­ed is a mat­ter of vari­a­tion. The present dis­ser­ta­tion explores this vari­a­tion, with spe­cial atten­tion to Romance demon­stra­tive sys­tems, and does so from both a syn­chron­ic and a diachron­ic per­spec­tive.

Syn­chron­i­cal­ly, the focus is on how the attest­ed cross-lin­guis­tic dif­fer­ences can be for­malised in fea­t­ur­al and, more broad­ly, syn­tac­tic terms. This line of inves­ti­ga­tion results in the pro­pos­al of a nov­el inter­nal struc­ture for demon­stra­tive ele­ments that ties togeth­er a low­er per­son-based com­po­nent and a high­er spa­tial-based one, over­com­ing the clas­si­cal dichoto­my between the two and afford­ing the sys­tem a larg­er empir­i­cal cov­er­age. Diachron­i­cal­ly, the focus is on how the inven­to­ry of con­trastive demon­stra­tive forms changes in the dif­fer­ent (micro-)diachronic stages of a giv­en lan­guage, and more con­crete­ly on how it shrinks and why. Inter­est­ing­ly, this change only involves demon­stra­tive forms, but not oth­er deic­tic cat­e­gories (per­son­al pro­nouns, pos­ses­sive forms, etc.).

Based on nov­el gen­er­al­i­sa­tions con­cern­ing the pat­terns of change attest­ed across Romance demon­stra­tives and on the con­clu­sions drawn from the syn­chron­ic inves­ti­ga­tions, this work pro­pos­es that larg­er demon­stra­tive sys­tems are unsta­ble because of their fea­t­ur­al com­plex­i­ty. The lat­ter hinges on a bias towards monot­o­n­ic deriva­tions, which trig­gers fea­ture loss and results in a small­er inven­to­ry of demon­stra­tive forms. Addi­tion­al­ly, a struc­tur­al con­di­tion on fea­ture loss is iden­ti­fied (as for­malised in the Last in–First out prin­ci­ple), which accounts for the con­crete pat­terns of reduc­tion and for the asym­me­try between demon­stra­tive sys­tems (unsta­ble) and oth­er index­i­cal sys­tems (sta­ble).

Permalink

0

Kennen Sie schon … das Portal „Lianhuanhua“?

Abbildung aus einem chinesischen Comic, Signatur 5 A 256438der Stabi Berlin

Lian­huan­hua ist ein The­men­por­tal der FID CrossA­s­ia zu chi­ne­sis­chen Comics:

Wer in den 1980er Jahren die VR Chi­na besuchte, wird sie vielle­icht noch gese­hen haben: kleine Stände am Straßen­rand, oft auf Las­ten­rädern oder Kar­ren ange­bracht, die Kindern wie Erwach­se­nen kleine bebilderte Hefte zum Lesen vor Ort gegen eine geringe Gebühr anboten.

Die Beze­ich­nung Lian­huan­hua 连环画 („aufeinan­der fol­gende Bilder“) wird seit den 1920er Jahren ver­wen­det, seit 1949 hat sie sich als fest­ste­hen­der Begriff durchge­set­zt. Lian­huan­hua haben eine eigene Tra­di­tion, die auf Buchillus­tra­tio­nen zurück­ge­ht. Obwohl es eine Bee­in­flus­sung durch west­liche Comics gegeben hat, war es eher eine Anre­icherung, die die ursprünglichen Ele­mente nicht ver­drängt hat.

Während der Kul­tur­rev­o­lu­tion brach die Pro­duk­tion fast voll­ständig ein, auch danach wur­den zunächst nur Neuau­fla­gen beliebter und poli­tisch unan­greif­bar­er Geschicht­en pro­duziert. Ab den 1980er Jahren ging die Pop­u­lar­ität der Lian­huan­hua zurück. Sie ver­sanken in der Bedeu­tungslosigkeit und sind seit­dem nur noch als Samm­ler­stücke beliebt.

Infor­ma­tio­nen zur Samm­lung
In den 1980er Jahren wur­den aus der VR Chi­na knapp 400 Lian­huan­hua erwor­ben. Die Hefte stam­men aus den Jahren 1950–1959, mit Schw­er­punkt auf 1956 und 1957, sie ver­mit­teln einen Ein­blick in die ersten Jahre der VR Chi­na.
Eine Dig­i­tal­isierung ist auf­grund von Urhe­ber­rechts­bes­tim­mungen bish­er nicht erfol­gt.

Auf der Start­seite des Por­tals find­en Sie weit­ere Infor­ma­tio­nen zu den Lian­huan­hua.

Zum Betra­cht­en und Erforschen kön­nen die Hefte in den Lesesaal der Staats­bib­lio­thek zu Berlin bestellt wer­den.

Permalink

0

SWR2 Wissen: „Vormärz und Junges Deutschland – Zwischen den Revolutionen“

Logo SWR2 bei Wikimedia Commons„Vor der März-Rev­o­lu­tion des Jahres 1848 poli­tisieren sich viele deutsche Lit­er­at­en. Die Autoren im Umfeld der Grup­pierung „Junges Deutsch­land“ treten ein für Bürg­er­rechte, Mei­n­ungs­frei­heit, Völk­erver­ständi­gung und Frauen­e­manzi­pa­tion.“
(SWR, Brigitte Kohn)

Sie kön­nen die Sendung, die am 31.3.2020 in der Rei­he „SWR2 Wis­sen“ lief, über die Seite des SWR nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden.

Permalink

0

Bayern2 radioWissen: „Groschenhefte – Trivialer Schund in Serie“

Logo Bayern2 bei Wikimedia Commons„Groschen­hefte: bil­lige Triv­ial­lit­er­atur im For­mat DIN A5, nur 64 Seit­en lang, dafür end­los fort­ge­set­zt. Ein riesiges Ange­bot zum klein Preis. Seit jeher geschmäht als Schmutz- und Schundlit­er­atur hal­ten sich die Heftro­mane bis heute hart­näck­ig an den Kiosken. Groschen­hefte – eine Nev­er End­ing Sto­ry.“
(Bay­ern 2, Frank Hal­bach)

Sie kön­nen die Sendung, die am 16.5.2023 auf Bay­ern 2 lief, über die Seite des BR nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden.

Permalink

0

WDR ZeitZeichen zu Jessica Mitford

Logo WDR bei Wikimedia Commons„Jes­si­ca Mit­ford ist schon als Kind rebel­lisch – und bleibt es bis zu ihrem Tod am 23. Juli 1996. Statt in der star­ren Welt der britis­chen Aris­tokratie zu ver­har­ren, macht sie als gesellschaft­skri­tis­che Autorin Kar­riere.
„Von meinen Töchtern ist eine ver­rück­ter als die andere“, stöh­nt David Mit­ford über seine sechs Mäd­chen. Tat­säch­lich leben nur zwei von ihnen ein für Ange­hörige der Ober­schicht „nor­males“ Leben. Die übri­gen sor­gen jede auf ihre Art für Schlagzeilen.
Nan­cy wird mit bis­sig-amüsan­ten Roma­nen über die adelige Ver­wandtschaft zur Best­seller­autorin. Die schöne Diana ver­lässt Mann und Söhne, um den britis­chen Faschis­ten-Führer Oswald Mosley zu heirat­en, und Uni­ty wird zum glühen­den Hitler-Groupie.

Jes­si­ca das „rote Schaf“
Und dann ist da noch Jes­si­ca Mit­ford. 1917 in Oxford­shire geboren, ist sie schon als Kind eine Rebellin – furcht­los, aben­teuer­lustig, frech und witzig. Für das rechte Gedankengut ihrer Schwest­ern hat sie nur Ver­ach­tung übrig. Dec­ca, wie sie von allen genan­nt wird, ist das „rote Schaf“ der Fam­i­lie und hat mit 19 Jahren endgültig genug von der britis­chen Aris­tokratie. Zusam­men mit dem Sozial­is­ten Esmond Romil­ly, einem Nef­fen von Win­ston Churchill, bren­nt sie durch, um im spanis­chen Bürg­erkrieg zu kämpfen.
Die bei­den heirat­en und gehen in die USA. Ihre kurze Ehe ist jedoch geprägt von Schick­salss­chlä­gen: Ihre erste Tochter stirbt mit nur fünf Monat­en an Masern. Romil­ly selb­st kommt 1941 bei einem Krieg­sein­satz gegen Nazideutsch­land ums Leben. Sein Tod hin­ter­lässt bei Mit­ford eine Lücke, die auch ihr zweit­er Mann, der Bürg­er­recht­san­walt Robert Treuhaft, nie ganz schließen kann.
Das Paar zieht nach Kali­fornien, tritt für einige Jahre in die Kom­mu­nis­tis­che Partei ein und engagiert sich in der Bürg­er­rechts­be­we­gung. Gemein­sam haben sie noch zwei Söhne, von denen der ältere 1955 mit elf Jahren von einem Bus über­fahren wird. Trotz der pri­vat­en Tragö­di­en bleibt Mit­ford eine Kämpferin – und eine Frau, die das Leben in vollen Zügen genießt.

Inves­tiga­tiv-Jour­nal­istin und Best­seller-Autorin
Sie ist bere­its 43, als ihr mit „Hun­nen und Rebellen“ ein erster großer Erfolg als Autorin gelingt. Danach kann Mit­ford sich vor Aufträ­gen kaum ret­ten: Die renom­miertesten Zeitun­gen wollen Texte von ihr. Sie schreibt über Ras­sis­mus, Gefäng­nisse, Schön­heits­far­men, Sex oder über­teuerte Restau­rants. Ihr Buch „Der Tod als Geschäft“, eine Abrech­nung mit der skru­pel­los geldgieri­gen amerikanis­chen Bestat­tungsin­dus­trie, wird 1963 zum heiß disku­tierten Best­seller.
Ihre pro­vokante und humor­volle Art kommt an. Mit­ford ist immer unter­wegs, hält Lesun­gen und Vorträge, trifft sich zum Lunch mit Liz Tay­lor und spielt in einem Film von Woody Allen mit. Mit 78 Jahren erkrankt sie an Lun­genkrebs. Nach ihrem Tod am 23. Juli 1996 wird sie ohne Zer­e­monie ver­bran­nt und die Asche ins Meer gestreut. Eine Bestat­tung, so gün­stig wie möglich genau so hat es Jes­si­ca Mit­ford geplant.“

(WDR, Chris­tiane Kop­ka, Hilde­gard Schulte?)

Sie kön­nen die Sendung, die am 23.07.2021 in der Rei­he „ZeitZe­ichen“ lief, über die Seite des WDR nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden.

Permalink

0

Kennen Sie schon … das „ABC“ des FID Ost?

osmikon, der Fach­in­for­ma­tions­di­enst (FID) Ost‑, Ost­mit­tel- und Südos­teu­ropa, ist sowohl auf Twit­ter als auch auf Mastodon vertreten.

Neben Mel­dun­gen rund um die Aktiv­itäten des FID gibt es seit Mitte März 2023 auch ein „ABC“, das nach und nach wichtige Aspek­te vorstellt.

» zum FID-Ost-ABC auf Twit­ter
» zum FID-Ost-ABC auf Mastodon

Permalink

0

Open-Access-Bücher zur Nordistik

In der let­zten Zeit sind u.a. diese frei ver­füg­baren Titel erschienen:

Stop! Hey, what’s that sound? The representation and realization of Danish stops

Ras­mus Pug­gaard-Rode
https://doi.org/10.48273/LOT0631

This dis­ser­ta­tion inves­ti­gates the pho­net­ic and phono­log­i­cal char­ac­ter­is­tics of Dan­ish stop con­so­nants, with par­tic­u­lar focus on their diachron­ic ori­gin and syn­chron­ic vari­a­tion. Using data-ori­ent­ed and sta­tis­ti­cal meth­ods, it fills empir­i­cal gaps in pho­net­ic research on Dan­ish stops and in doing so con­tributes to our under­stand­ing of the over­all sound sys­tem of the lan­guage.

The dis­ser­ta­tion reports the results of a num­ber of stud­ies which com­bine spon­ta­neous speech cor­po­ra with state-of-the-art tech­niques in sta­tis­ti­cal mod­el­ing. Top­ics con­sid­ered include inter­vo­cal­ic voic­ing, which is shown to be rare in all stops and in almost all pho­net­ic con­texts, and affrica­tion of aspi­rat­ed stop releas­es, which is shown to be strong­ly depen­dent on place of artic­u­la­tion. The dis­ser­ta­tion also inves­ti­gates a range of pho­net­ic para­me­ters in a lega­cy cor­pus of tra­di­tion­al vari­eties of Jut­land Dan­ish, with the results show­ing sys­tem­at­ic region­al vari­a­tion even in minute acoustic details.

Data and code can be found on Data­verseNL: https://doi.org/10.34894/OSGTR8 and https://doi.org/10.34894/FJKFD1.

Morphosyntactic change in Late Modern Swedish

Ida Lars­son & Erik M. Pet­zell (Hrsg.)
https://langsci-press.org/catalog/book/329 & https://doi.org/10.5281/zenodo.5482405

This vol­ume explores mor­phosyn­tac­tic change in the Late Mod­ern Swedish peri­od from the 18th cen­tu­ry and onwards. This peri­od is inter­est­ing, for a num­ber of rea­sons. This is when Swedish is estab­lished as a nation­al stan­dard lan­guage. New gen­res emerge, and the writ­ten lan­guage becomes more gen­er­al­ly avail­able to all speak­ers. We also some­times find diverg­ing devel­op­ments in the dif­fer­ent North Ger­man­ic lan­guages, and some of the much-dis­cussed dif­fer­ences between Dan­ish, Nor­we­gian and Swedish are estab­lished dur­ing this peri­od. In addi­tion, dur­ing the 19th and 20th cen­turies, the tra­di­tion­al dialects under­go more dra­mat­ic changes than ever. Yet, the Late Mod­ern Swedish peri­od has pre­vi­ous­ly received fair­ly lit­tle atten­tion in the syn­tac­tic lit­er­a­ture. This vol­ume aims to rem­e­dy this, with stud­ies that cov­er sev­er­al dif­fer­ent gram­mat­i­cal domains, includ­ing case and ver­bal syn­tax, word order and agree­ment, and gram­mat­i­cal­iza­tion in the nom­i­nal domain. The study by Cecil­ia Falk inves­ti­gates the pos­si­bil­i­ty of pro­mot­ing an indi­rect object to sub­ject in a pas­sive, that emerges dur­ing the peri­od. A chap­ter by Fredrik Valde­s­on stud­ies change in the use of ditran­si­tive verbs, from a con­struc­tion­al per­spec­tive. Three chap­ters are con­cerned with word order change. The study by Ida Lars­son and Björn Lundquist inves­ti­gates the devel­op­ment of a strict word order in par­ti­cle con­struc­tions. Adri­an Sangfelt stud­ies the pos­si­bil­i­ty of hav­ing adver­bials (and oth­er con­stituents) between the sep­a­rate ver­bal heads in com­plex VPs in the final stages of the shift from OV to VO order. Erik M. Pet­zell inves­ti­gates embed­ded verb place­ment and agree­ment mor­phol­o­gy in the Viskadalian dialect, which on the sur­face seems to con­tra­dict the Rich Agree­ment Hypoth­e­sis. Mikael Kalm dis­cuss­es the emer­gence of dif­fer­ent kinds of adver­bial infini­ti­val claus­es in the stan­dard writ­ten lan­guage com­pared to Övdalian. Final­ly, the study by Lars-Olof Dels­ing is con­cerned with a case of gram­mat­i­cal­iza­tion in the nom­i­nal domain, specif­i­cal­ly the devel­op­ment of the grad­able adjec­tives myck­et ‘much’ and lite ‘lit­tle’ into quan­ti­fiers.

The Poetic Edda: A Dual-Language Edition

Edward Pet­tit
https://doi.org/10.11647/OBP.0308

This book is an edi­tion and trans­la­tion of one of the most impor­tant and cel­e­brat­ed sources of Old Norse-Ice­landic mythol­o­gy and hero­ic leg­end, name­ly the medieval poems now known col­lec­tive­ly as the Poet­ic Edda or Elder Edda.

Includ­ed are thir­ty-six texts, which are most­ly pre­served in medieval man­u­scripts, espe­cial­ly the thir­teenth-cen­tu­ry Ice­landic codex tra­di­tion­al­ly known as the Codex Regius of the Poet­ic Edda. The poems cov­er diverse sub­jects, includ­ing the cre­ation, destruc­tion and rebirth of the world, the deal­ings of gods such as Óðinn, Þórr and Loki with giants and each oth­er, and the more inti­mate, per­son­al tragedies of the hero Sig­urðr, his wife Guðrún and the valkyrie Bryn­hil­dr.

Each poem is pro­vid­ed with an intro­duc­tion, syn­op­sis and sug­ges­tions for fur­ther read­ing. The Old Norse texts are fur­nished with a tex­tu­al appa­ra­tus record­ing the man­u­script read­ings behind this edition’s emen­da­tions, as well as select vari­ant read­ings. The accom­pa­ny­ing trans­la­tions, informed by the lat­est schol­ar­ship, are con­cise­ly anno­tat­ed to make them as acces­si­ble as pos­si­ble.

As the first open-access, sin­gle-vol­ume par­al­lel Old Norse edi­tion and Eng­lish trans­la­tion of the Poet­ic Edda, this book will prove a valu­able resource for stu­dents and schol­ars of Old Norse lit­er­a­ture. It will also inter­est those research­ing oth­er fields of medieval lit­er­a­ture (espe­cial­ly Old Eng­lish and Mid­dle High Ger­man), and appeal to a wider gen­er­al audi­ence drawn to the myths and leg­ends of the Viking Age and sub­se­quent cen­turies.

Permalink

0

Open-Access-Veröffentlichungen von WWU-Wissenschaftler*innen: Germanistik

In der let­zten Zeit sind u.a. diese frei ver­füg­baren Titel erschienen:

Die Zukunft zwischen Goethezeit und Realismus: Literarische Zeitreflexion der Zwischenphase (1820–1850)

Stephan Brös­sel
https://doi.org/10.1007/978–3‑662–63017‑4

Dieses Open-Access-Buch geht der Zeitre­flex­ion im Feld der Nov­el­lis­tik nach und ergrün­det Erzählstrate­gien und ‑logiken der lit­er­arischen Ver­tex­tung von ‚Zeit‘, ihre funk­tionale Ein­bindung wie auch ihre selb­stre­flex­ive und poe­t­ol­o­gis­che Gestal­tung in Tex­ten. Die Grund­lage bildet ein fundiertes, semi­o­tis­ches Analy­se­in­stru­men­tar­i­um. Berück­sichtigt wird eine bre­ite Tex­tauswahl mit Werken unter anderem von Büch­n­er, Eichen­dorff, Gutzkow, Hauff, Hebbel, Mundt, Stifter und Tieck.

Den his­torischen Abschnitt zwis­chen Goethezeit und Real­is­mus kennze­ich­net ein Selb­stver­ständ­nis als Zwis­chen­phase, in der merk­lich etwas zu Ende geht, ohne dass bere­its etwas Neues begonnen hätte. Ver­ankert ist dieser Prob­lemkom­plex in ein­er epoch­eneige­nen Reflex­ion von Zeit, deren Spez­i­fik in der Ver­bre­iterung des Zukun­ft­shor­i­zontes und dem Auseinan­derk­laf­fen von Zukun­ftsvorstel­lung und
-real­isierung liegt. Dabei stellt sich her­aus: Die Zukun­ft als epis­temis­ch­er Dreh- und Angelpunkt der Zwis­chen­phase ist hochgr­a­dig rel­e­vant, flex­i­bel und impon­der­abel.

Stephan Brös­sel forscht und lehrt als Pri­vat­dozent und Akademis­ch­er Rat a. Z. am Ger­man­is­tis­chen Insti­tut der WWU Mün­ster.

Konzepte und Inszenierungen des Heroischen im Nibelungenlied

Elmar Schilling
https://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:hbz:6–17029659028

Der Begriff des Hero­is­chen spielt in der Forschungslit­er­atur zum Nibelun­gen­lied eine tra­gende Rolle, blieb jedoch bis­lang inhaltlich wenig greif­bar. In dieser Arbeit wird anhand ein­er Analyse zen­traler Fig­uren im Hin­blick auf die Anwend­barkeit dieses Begriffs gezeigt, wie dieser inhaltlich gefasst wer­den kann. Die hero­is­che Fig­uren­ze­ich­nung wird dabei abge­gren­zt von höfis­chen, christlichen und mythol­o­gisch deut­baren Fig­urenkonzep­tio­nen. Anhand charak­ter­is­tis­ch­er Sit­u­a­tio­nen, in denen das hero­is­che Fig­urenkonzept zum Vorschein kommt, wird die Insze­nierung des Hero­is­chen gezeigt. Dabei wird her­aus­gear­beit­et, dass als Kern­punkt des Hero­is­chen das kon­se­quente Ver­hal­ten, das unbe­d­ingte Ver­fol­gen eines Ziels auszu­machen ist, das sich dem höfis­chen oder religiösen Gebot der Mäßi­gung wider­set­zt und dieses sprengt.

Elfriede Jelineks Theater des (Post-)Politischen. Agonistik der Gegenwartsliteratur

Irene Huss­er
https://doi.org/10.1515/9783111028729

Nach­dem die lit­er­arische Öffentlichkeit Anfang der 1990er Jahre das Leit­bild der engagierten Nachkriegslit­er­atur ver­ab­schiedet und lit­er­arische Zeitgenossen­schaft als Gesin­nungsäs­thetik dif­famiert hat­te, erlebt das lit­er­arische Feld seit der Jahrtausendwende eine Rück­kehr der poli­tis­chen Lit­er­atur. Dabei müssen die Möglichkeit­en und Wirkungsab­sicht­en poli­tis­chen Schreibens in der Gegen­wart neu ver­han­delt wer­den, schließt dieses doch nicht umstand­s­los an abge­broch­ene Tra­di­tion­slin­ien an, son­dern führt sie unter den zeit­genös­sis­chen Bedin­gun­gen weit­er oder sucht mitunter den Bruch mit tra­di­tionellen Mod­ellen des lit­er­arischen Engage­ments.

In der Studie wer­den die Kon­texte und Prob­lem­la­gen des poli­tis­chen Schreibens in der Gegen­wart in ein­er feld- und diskurs­geschichtlichen Analyse rekon­stru­iert, um aus­ge­hend davon das The­ater­w­erk von Elfriede Jelinek auf seine poli­tis­chen Imp­lika­tio­nen zu befra­gen. Damit schafft die Arbeit nicht nur eine Grund­lage für poli­tis­che Lek­türen des Werks der Autorin im Span­nungs­feld von post­poli­tis­ch­er Kon­flik­t­losigkeit und ago­nis­tis­ch­er Poli­tik, son­dern liefert im Meth­o­d­en- und The­o­ri­eteil auch Impulse zur Sys­tem­a­tisierung und His­torisierung poli­tis­ch­er Gegen­wart­slit­er­atur.

Irene Huss­er lehrt und forscht am Ger­man­is­tis­chen Insti­tut der WWU Mün­ster

Permalink

0

Open-Access-Bücher zu den Digital Humanities

In der let­zten Zeit sind u.a. diese frei ver­füg­baren Titel erschienen:

Campus Medius: Digitales Kartografieren in den Kultur- und Medienwissenschaften /
Campus Medius: Digital Mapping in Cultural and Media Studies

Simon Ganahl
deutsche Aus­gabe: https://doi.org/10.14361/9783839456002
englis­che Aus­gabe: https://doi.org/10.14361/9783839456019

Cam­pus Medius erforscht und erweit­ert die Möglichkeit­en der dig­i­tal­en Kar­tografie in den Kul­tur- und Medi­en­wis­senschaften. Simon Ganahl doku­men­tiert die Entwick­lung des Pro­jek­ts von ein­er his­torischen Fall­studie zur Map­ping-Plat­tform. Aus­ge­hend von der Frage, was eine medi­ale Erfahrung ist, wer­den die Konzepte des Dis­pos­i­tivs und des Akteur-Net­zw­erks in ein Daten­mod­ell über­set­zt. Als Labor dient ein Zeit-Raum von 24 Stun­den im Mai 1933 in Wien, der von ein­er aus­tro­faschis­tis­chen »Türken­be­freiungs­feier« geprägt ist. Diese Massenkundge­bung wird mul­ti­per­spek­tivisch kar­tografiert und in medi­en­his­torische Net­zw­erke einge­flocht­en, die sich vom 17. Jahrhun­dert bis in unsere Gegen­wart auf­s­pan­nen.

Cam­pus Medius explores and expands the pos­si­bil­i­ties of dig­i­tal car­tog­ra­phy in cul­tur­al and media stud­ies. Simon Ganahl doc­u­ments the devel­op­ment of the project from a his­tor­i­cal case study to a map­ping plat­form. Based on the ques­tion of what a media expe­ri­ence is, the con­cepts of the appa­ra­tus (dis­posi­tif) and the actor-net­work are trans­lat­ed into a data mod­el. A time-space of twen­ty-four hours in Vien­na in May 1933, marked by a so-called »Turks Deliv­er­ance Cel­e­bra­tion« (Türken­be­freiungs­feier), serves as an empir­i­cal lab­o­ra­to­ry. This Aus­tro­fas­cist ral­ly is mapped from mul­ti­ple per­spec­tives and woven into media-his­tor­i­cal net­works, span­ning from the sev­en­teenth cen­tu­ry up to the present day.

Digital Humanities Workshops: Lessons Learned

Lau­ra Estill & Jen­nifer Guil­iano (Her­aus­ge­berin­nen)
https://doi.org/10.4324/9781003301097

Dig­i­tal Human­i­ties Work­shops is the first vol­ume to focus explic­it­ly on the most com­mon and acces­si­ble kind of train­ing in dig­i­tal human­i­ties (DH): work­shops.

Draw­ing togeth­er the expe­ri­ences and exper­tise of dozens of schol­ars and prac­ti­tion­ers from a vari­ety of dis­ci­plines and geo­graph­i­cal con­texts, the chap­ters in this col­lec­tion exam­ine the devel­op­ment, deploy­ment, and assess­ment of a work­shop or work­shop series. In the first sec­tion, „Where?“, the authors seek to sit­u­ate dig­i­tal human­i­ties work­shops with­in local, region­al, and nation­al con­texts. The sec­ond sec­tion, „Who?“, guides read­ers through ques­tions of audi­ence in rela­tion to dig­i­tal human­i­ties work­shops. In the third and final sec­tion, „How?“, authors explore the mechan­ics of such work­shops. Tak­en togeth­er, the chap­ters in this vol­ume answer the impor­tant ques­tion: why are dig­i­tal human­i­ties work­shops so impor­tant and what is their present and future role?

Dig­i­tal Human­i­ties Work­shops exam­ines a range of dig­i­tal human­i­ties work­shops and high­lights audi­ences, resources, and impact. This vol­ume will appeal to aca­d­e­mics, researchers and post­grad­u­ate stu­dents, as well as pro­fes­sion­als work­ing in the DH field. 

The Humanities in the Digital: Beyond Critical Digital Humanities

Lorel­la Vio­la
https://doi.org/10.1007/978–3‑031–16950‑2

This open access book chal­lenges the con­tem­po­rary rel­e­vance of the cur­rent mod­el of knowl­edge pro­duc­tion. It argues that the full digi­ti­sa­tion of soci­ety sharply accel­er­at­ed by the COVID-19 pan­dem­ic has added extreme com­plex­i­ty to the world, con­clu­sive­ly expos­ing the inad­e­qua­cy of our cur­rent mod­el of knowl­edge cre­ation. Address­ing many of the dif­fer­ent ways in which real­i­ty has been trans­formed by tech­nol­o­gy – the per­va­sive adop­tion of big data, the fetishi­sa­tion of algo­rithms and automa­tion, and the dig­i­tal­i­sa­tion of edu­ca­tion and research – Vio­la exam­ines how the rigid con­cep­tu­al­i­sa­tion in dis­ci­plines’ divi­sion and com­pe­ti­tion is com­plic­it of pro­mot­ing a nar­ra­tive which has paired com­pu­ta­tion­al meth­ods with exact­ness and neu­tral­i­ty whilst stig­ma­tis­ing con­scious­ness and crit­i­cal­i­ty as car­ri­ers of bias­es and inequal­i­ty. Tak­ing the human­i­ties as a focal point, the author retraces schisms in the field between the human­i­ties, the dig­i­tal human­i­ties and crit­i­cal dig­i­tal human­i­ties; these are embed­ded, she argues, with­in old dichotomies: sci­ences vs human­i­ties, dig­i­tal vs non-dig­i­tal and authen­tic vs non-authen­tic. Through the analy­sis of per­son­al use cas­es and explor­ing a vari­ety of applied con­texts such as dig­i­tal her­itage prac­tices, dig­i­tal lin­guis­tic injus­tice, crit­i­cal dig­i­tal lit­er­a­cy and crit­i­cal dig­i­tal visu­al­i­sa­tion, the book shows a third way: knowl­edge cre­ation in the dig­i­tal.