Permalink

0

Kennen Sie schon … den FID Benelux?

Im Beitrag zu den Fach­in­for­ma­tions­di­en­sten an deutschen Bib­lio­theken wurde er bere­its kurz erwäh­nt, heute wollen wir ihn etwas genauer vorstellen: den Fach­in­for­ma­tions­di­enst Benelux / Low Coun­tries Stud­ies, kurz: FID Benelux.

Logo des FID Benelux – Low Countries Studies

Der FID Benelux ist ein Ser­vice der ULB Mün­ster, der seit 2016 im Rah­men des Pro­gramms „Fach­in­for­ma­tions­di­en­ste für die Wis­senschaft“ von der Deutschen Forschungs­ge­mein­schaft gefördert wird.
Her­vorge­gan­gen aus dem ehe­ma­li­gen Son­der­sam­mel­ge­bi­et (SSG) Nieder­ländis­ch­er Kul­turkreis – ab 2006 SSG Benelux – der ULB, ver­ste­ht sich der FID als Anlauf­stelle für wis­senschaftliche Spezial­lit­er­atur und Infor­ma­tio­nen über die Kul­tur und Gesellschaft der Beneluxlän­der sowie forschung­sun­ter­stützende Ser­vices. Als regionaler Fach­in­for­ma­tions­di­enst mit mul­ti­diszi­plinär­er Aus­rich­tung umfasst der FID vor­rangig Ange­bote für die Diszi­plinen Nieder­ländis­che Sprach- und Lit­er­atur­wis­senschaft, Geschichte, Poli­tik, Sozi­olo­gie, Kul­tur­an­thro­polo­gie, Geografie und Lan­deskunde.

Im Fach­por­tal des FID sind alle Ser­vices unter einem Dach zusam­menge­führt. Hierzu zählen beispiel­sweise das FID-Benelux-Recherchep­or­tal als zen­trale Such­mas­chine, deutsch­landweit ver­füg­bare Lizen­zen für E‑Books, E‑Zeitschriften und Daten­banken, ein Verze­ich­nis der Benelux­forschung im deutschsprachi­gen Raum, ver­schiedene Fach­bib­li­ografien sowie ein Dig­i­tal­isierungsser­vice.

Eines der erk­lärten Ziele des FID Benelux ist es, den Open-Access-Gedanken zu unter­stützen, indem er einen möglichst hohen Anteil an fach­lich rel­e­van­ter wis­senschaftlich­er Lit­er­atur über die Beneluxlän­der uneingeschränkt online zugänglich macht. Zu diesem Zweck bietet der FID der Fach­wis­senschaft Open-Access-Pub­lika­tions­di­en­ste an. Darüber hin­aus hat er bis­lang 50 ein­schlägige E‑Books der Ver­lage LIT, tran­script und Wax­mann nachträglich in den Open Access über­führt und rund 3.500 vor­wiegend his­torische Pub­lika­tio­nen mit Benelux-Bezug ret­ro­spek­tiv dig­i­tal­isiert.

Aktuelle Infor­ma­tio­nen aus dem FID gibt es über den FID Benelux-Newslet­ter und das FID Benelux-Blog, das sich auch per E‑Mail abon­nieren lässt. Darüber hin­aus ist der FID bei Twit­ter und bei Mastodon aktiv.

das Fachportal des FID Benelux, www.fid-benelux.de
das Fach­por­tal des FID Benelux, www.fid-benelux.de
Stand des FID Benelux auf der Tagung des Internationalen Niederlandistikverbandes (IVN) im August 2022 in Nimwegen
Stand des FID Benelux auf der Tagung des Inter­na­tionalen Nieder­lan­dis­tikver­ban­des (IVN) im August 2022 in Nimwe­gen
Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Sprachen und Kulturen Asiens, Afrikas und Ozeaniens 2023.4

Brush con­ver­sa­tion in the sino­graph­ic cos­mopo­lis: inter­ac­tion­al cross-bor­der com­mu­ni­ca­tion using lit­er­ary Sinitic in ear­ly mod­ern East Asia
BuchcoverFor hun­dreds of years until the 1900s, in today’s Chi­na, Japan, North and South Korea, and Viet­nam, literati of Clas­si­cal Chi­nese or Lit­er­ary Sinitic (wényán 文言) could com­mu­ni­cate in writ­ing inter­ac­tive­ly, despite not speak­ing each other’s lan­guages.
This book out­lines the his­tor­i­cal back­ground of, and the mate­r­i­al con­di­tions that led to, wide­spread lit­er­a­cy devel­op­ment in pre­mod­ern and ear­ly mod­ern East Asia, where read­ing and writ­ing for for­mal pur­pos­es was con­duct­ed in Lit­er­ary Sinitic. To exem­pli­fy how ‘silent con­ver­sa­tion’ or ‘brush-assist­ed con­ver­sa­tion’ is pos­si­ble through writ­ing-medi­at­ed brushed inter­ac­tion, syn­chro­nous­ly face-to-face, this book presents con­tex­tu­al­ized exam­ples from recur­rent con­texts involv­ing (i) boat drifters; (ii) trav­el­ing literati; and (iii) dip­lo- mat­ic envoys. Where pro­found knowl­edge of clas­si­cal canons and lit­er­ary works in Sinitic was a shared attribute of the brush-talk­ers con­cerned, their brush-talk would char­ac­ter­is­ti­cal­ly be inter­twined with poet­ic impro­vi­sa­tion.
Being the first mono­graph in Eng­lish to address this fas­ci­nat­ing lin­gua-cul­tur­al prac­tice and cross-bor­der com­mu­ni­ca­tion phe­nom­e­non, which was pos­si­bly sui gener­is in Sino­graph­ic East Asia, it will be of inter­est to stu­dents of not only East Asian lan­guages and lin­guis­tics, his­to­ry, inter­na­tion­al rela­tions, and diplo­ma­cy, but also (his­tor­i­cal) prag­mat­ics, soci­olin­guis­tics, soci­ol­o­gy of lan­guage, scripts and writ­ing sys­tems, and cul­tur­al and lin­guis­tic anthro­pol­o­gy.
zum Buch im Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Finite-state com­pu­ta­tion­al mor­phol­o­gy: an ana­lyz­er and gen­er­a­tor for Geor­gian
BuchcoverThis hand­book pro­vides a com­pre­hen­sive account of cur­rent research on the finite-state mor­phol­o­gy of Geor­gian and enables the read­er to enter quick­ly into Geor­gian mor­phosyn­tax and its com­pu­ta­tion­al pro­cess­ing. It com­bines lin­guis­tic analy­sis with appli­ca­tion of finite-state tech­nol­o­gy to pro­cess­ing of the lan­guage. The book opens with the author’s syn­op­tic overview of the main lines of research, cov­ers the prop­er­ties of the word and its com­po­nents, then moves up to the descrip­tion of Geor­gian mor­phosyn­tax and the mor­pho­log­i­cal ana­lyz­er and gen­er­a­tor of Geor­gian.
The book com­pris­es three chap­ters and accom­pa­ny­ing appen­dices. The aim of the first chap­ter is to describe the mor­phosyn­tac­tic struc­ture of Geor­gian, focus­ing on dif­fer­ences between Old and Mod­ern Geor­gian. The sec­ond chap­ter focus­es on the appli­ca­tion of finite-state tech­nol­o­gy to the pro­cess­ing of Geor­gian and on the com­pi­la­tion of a tok­eniz­er, a mor­pho­log­i­cal ana­lyz­er and a gen­er­a­tor for Geor­gian. The third chap­ter dis­cuss­es the test­ing and eval­u­a­tion of the analyzer’s out­put and the com­pi­la­tion of the Geor­gian Lan­guage Cor­pus (GLC), which is now acces­si­ble online and freely avail­able to the research com­mu­ni­ty.
Since the devel­op­ment of the ana­lyz­er, the field of com­pu­ta­tion­al lin­guis­tics has advanced in sev­er­al ways, but the major­i­ty of new approach­es to lan­guage pro­cess­ing has not been test­ed on Geor­gian. So, the orga­ni­za­tion of the book makes it eas­i­er to han­dle new devel­op­ments from both a the­o­ret­i­cal and prac­ti­cal view­point.
The book includes a detailed index and ref­er­ences as well as the full list of mor­phosyn­tac­tic tags. It will be of inter­est and prac­ti­cal use to a wide range of lin­guists and advanced stu­dents inter­est­ed in Geor­gian mor­phosyn­tax gen­er­al­ly as well as to researchers work­ing in the field of com­pu­ta­tion­al lin­guis­tics and focus­ing on how lan­guages with com­pli­cat­ed mor­phosyn­tax can be han­dled through finite-state approach­es.
zum Buch im Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Sprachen und Kul­turen Asiens, Afrikas und Ozeaniens ent­deck­en!

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Nordische Philologie 2023.4

Aes­thet­ics of Protes­tantism in North­ern Europe – Explor­ing the field
BuchcoverThis book explores the aes­thet­ic con­se­quences of Protes­tantism in Scan­di­navia. Four­teen case stud­ies from the six­teenth to the twen­ty-first cen­tu­ry dis­cuss five abstract and trans-his­tor­i­cal prin­ci­ples that char­ac­ter­ize Scan­di­na­vian aes­thet­ics and that arguably derive from Protes­tant think­ing and prac­tice, name­ly: sim­plic­i­ty, logo­cen­trism, ten­sion between pro­nounced indi­vid­u­al­ism and col­lec­tivism, relat­ed­ness to the world, and ethics. The con­tri­bu­tions address the pecu­liar aes­thet­ics of Scan­di­na­vian print, lit­er­a­ture, archi­tec­ture, film, and opera and reflect on the influ­ence of Protes­tant tra­di­tions on the estab­lish­ment of gen­res and writ­ing prac­tices. This vol­ume is the first in a new series that will focus on the aes­thet­ics of Protes­tantism in Scan­di­navia, both the­o­ret­i­cal­ly and through exem­plary indi­vid­ual analy­ses.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

The Scan­di­na­vian Inva­sion: Nordic Noir and Beyond
BuchcoverYou might think you know what Nordic Noir is. Bru­tal crimes. Harsh land­scapes. Bril­liant but social­ly dys­func­tion­al pro­tag­o­nists. Styl­ish knitwear. Yet, as a gener­ic cat­e­go­ry and cul­tur­al phe­nom­e­non, Nordic Noir has always been far more com­plex. The sto­ry of its suc­cess owes as much to adap­ta­tion and evo­lu­tion as it does to geo­graph­i­cal migra­tion or cos­mopoli­tan curios­i­ty.
But how did this hap­pen? What was it about the genre that struck such a chord with inter­na­tion­al audi­ences and read­ers? How did it build on pre­vi­ous trends and influ­ences? And how has the cat­e­go­ry changed in order to sur­vive in a cut­throat com­mer­cial land­scape? Has it become less «Nordic »? Less «noir »? Has its prover­bial moment in the sun passed?
Fea­tur­ing twelve orig­i­nal chap­ters and an edi­to­r­i­al intro­duc­tion, The Scan­di­na­vian Inva­sion brings togeth­er lead­ing media and lit­er­a­ture schol­ars from the UK, Den­mark and Aus­tralia to crit­i­cal­ly exam­ine how the phe­nom­e­non took shape and what we can learn from it. By explor­ing the cul­tur­al, aes­thet­ic and indus­tri­al forces that pro­pelled Nordic Noir across bor­ders, the book pro­vides a kalei­do­scop­ic look at a dis­rup­tive cul­tur­al phe­nom­e­non in tran­si­tion.
Nordic Noir is dead. Long live Nordic Noir!
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Nordis­che Philolo­gie ent­deck­en!

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Germanistik 2023.4

Great books by Ger­man women in the age of emo­tion, 1770–1820
BuchcoverEmpha­siz­ing the role of and por­tray­al of emo­tion, this study argues for the inclu­sion of six late-eigh­teenth-cen­tu­ry Ger­man-lan­guage nov­els by and about women in a revised canon.
Lit­er­a­ture writ­ten by women in Ger­man dur­ing the „Age of Goethe“ was large­ly con­sid­ered unwor­thy Triv­ial­lit­er­atur. Using insights from Gen­der Stud­ies yet acknowl­edg­ing the need for a lit­er­ary canon, Great Books by Ger­man Women offers a crit­i­cal inter­pre­ta­tion of six canon-wor­thy Ger­man nov­els writ­ten by women in the peri­od, which it calls the „Age of Emo­tion.“ The nov­els are cho­sen because they depict women’s ordi­nary yet inter­est­ing lives and because each con­tains prose par­tic­u­lar­ly expres­sive of emo­tion. Sophie von La Roche’s Die Geschichte des Fräuleins von Stern­heim draws on the tra­di­tion of the epis­to­lary nov­el while find­ing new ways to depict empa­thet­ic emo­tions. Friederike Unger’s Julchen Grün­thal brings to the Frauen­ro­man or women’s nov­el the use of irony to por­tray a heroine’s emo­tions dur­ing her com­ing of age. Sophie Mereau’s Blütenal­ter der Empfind­ung imag­ines women’s affin­i­ty for the philo­soph­i­cal sub­lime, while Car­o­line Wol­zo­gen depicts female desire in her Agnes von Lilien: both add lyri­cism to their prose, cap­tur­ing sen­su­al emo­tions. Karo­line Fischer’s Die Honig­monathe explores the agony that extreme emo­tions cause – not only for women but for men. And Car­o­line Pichler’s Frauen­würde expands the focus from a young hero­ine to mul­ti­ple mature char­ac­ters. This study con­cludes that the influ­ence of these six works was in no way triv­ial, either in por­tray­ing women’s lives and emo­tions or in the his­to­ry of Ger­man lit­er­a­ture.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Prov­inz in der Gegen­wart­slit­er­atur
BuchcoverDer Sam­mel­band ver­sam­melt Beiträge zum The­ma Prov­inz in der deutschsprachi­gen Gegen­wart­slit­er­atur seit der Jahrtausendwende. Die Autoren analysieren die Gestal­tungsweise von nationalen und glob­alen Phänome­nen in Regional‑, Dorf- und Prov­inzro­ma­nen. Die Prov­inz und das Ländliche erscheinen häu­fig als Mikrokos­mos, in dem sich neben dorf­spez­i­fis­chen Motiv­en wie Urban­isierung und Land­flucht auch all­ge­meine gesellschaftliche Prob­leme wie Stadt­flucht, Ver­gan­gen­heits­be­wäl­ti­gung, Glob­al­isierung und Migra­tion wider­spiegeln. Die zeit­genös­sis­che Prov­in­zlit­er­atur zeich­net sich dem­nach durch eine Ver­mis­chung von urba­nen und ruralen Nar­ra­tiv­en aus. Zahlre­iche Debütro­mane junger Autorin­nen und Autoren bestäti­gen zudem die stetige Erneuerung und anhal­tende Aktu­al­ität der Gat­tung.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Ger­man­is­tik ent­deck­en!

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Digital Humanities 2023.4

Text ana­lyt­ics: an intro­duc­tion to the sci­ence and appli­ca­tions of unstruc­tured infor­ma­tion analy­sis
BuchcoverText Ana­lyt­ics: An Intro­duc­tion to the Sci­ence and Appli­ca­tions of Unstruc­tured Infor­ma­tion Analy­sis is a con­cise and acces­si­ble intro­duc­tion to the sci­ence and appli­ca­tions of text ana­lyt­ics (or text min­ing), which enables auto­mat­ic knowl­edge dis­cov­ery from unstruc­tured infor­ma­tion sources, for both indus­tri­al and aca­d­e­m­ic pur­pos­es. The book intro­duces the main con­cepts, mod­els, and com­pu­ta­tion­al tech­niques that enable the read­er to solve real deci­sion-mak­ing prob­lems aris­ing from tex­tu­al and/or doc­u­men­tary sources.
Fea­tures: Easy-to-fol­low step-by-step con­cepts and meth­ods; every chap­ter is intro­duced in a very gen­tle and intu­itive way so stu­dents can under­stand the WHYs, WHAT-IFs, WHAT-IS-THIS-FORs, HOWs, etc. by them­selves; prac­ti­cal pro­gram­ming exer­cis­es in Python for each chap­ter; includes the­o­ry and prac­tice for every chap­ter, sum­maries, prac­ti­cal cod­ing exer­cis­es for tar­get prob­lems, QA, and sam­ple code and data avail­able for down­load.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Recent Advances in Dig­i­tal Human­i­ties: Romance Lan­guage Appli­ca­tions
BuchcoverThis vol­ume is addressed to a wide range of schol­ars inter­est­ed in the use of dig­i­tal tools and meth­ods in the human­i­ties. Read­ers can find exam­ples of new instru­ments and work­flows which attest suc­cess­ful appli­ca­tions of the dig­i­tal human­i­ties tech­niques to some (tra­di­tion­al) prob­lems in the schol­ar­ship of sev­er­al dis­ci­plines. In addi­tion, the focus on Romance lan­guage appli­ca­tions, while cap­tur­ing spe­cif­ic lan­guage pro­cess­ing and analy­sis chal­lenges, turns this vol­ume into a valu­able ref­er­ence work.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel zu den Dig­i­tal Human­i­ties find­en Sie z.B. über eine Suche im Kat­a­log­Plus.

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Sprachen und Literaturen allgemein 2023.4

Cross-Cul­tur­al Prag­mat­ics
BuchcoverThis book pro­vides a cut­ting-edge intro­duc­tion to cross-cul­tur­al prag­mat­ics, a field encom­pass­ing the study of lan­guage use across lin­gua­cul­tures. Cross-Cul­tur­al Prag­mat­ics is rel­e­vant for a vari­ety of fields, such as prag­mat­ics, applied lin­guis­tics, lan­guage learn­ing and teach­ing, trans­la­tion, inter­cul­tur­al com­mu­ni­ca­tion and soci­olin­guis­tics. Writ­ten by two lead­ing schol­ars in the field, this book offers an acces­si­ble overview of cross-cul­tur­al prag­mat­ics, by pro­vid­ing insights into the the­o­ry and prac­tice of sys­tem­at­i­cal­ly com­par­ing lan­guage use in dif­fer­ent cul­tur­al con­texts. The authors pro­vide a ground-break­ing, lan­guage-anchored, strict­ly empir­i­cal and replic­a­ble frame­work applic­a­ble for the study of dif­fer­ent datatypes and sit­u­a­tions. The frame­work is illus­trat­ed with case stud­ies drawn from a vari­ety of lin­gua­cul­tures, such as Eng­lish, Chi­nese, Japan­ese and Ger­man. In these case stud­ies, the read­er is pro­vid­ed with con­trastive analy­ses of lan­guage use in impor­tant con­texts such as glob­alised busi­ness, pol­i­tics and class­rooms. This book is essen­tial read­ing for both aca­d­e­mics and stu­dents.
zum Buch im Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Lit­er­ary Prizes and Cul­tur­al Trans­fer
Lit­er­ary Prizes and Cul­tur­al Trans­fer address­es the mul­ti­level nature of lit­er­ary and trans­la­tion prizes, with the aim of expand­ing our knowl­edge about them as an inter­na­tion­al and transna­tion­al phe­nom­e­non. The con­tri­bu­tions to this book analyse the social, insti­tu­tion­al and ide­o­log­i­cal func­tions of such prizes. This vol­ume not only looks at famous prizes and celebri­ties but also less­er known prizes in more periph­er­al lan­guage areas and regions, with a spe­cial focus on cul­tur­al trans­mit­ters and their net­works, which play a deci­sive role in the award indus­try. Cul­tur­al trans­fer and trans­la­tions are at the heart of this book and this approach adds a new dimen­sion to the study of lit­er­ary and trans­la­tion prizes.
The con­tri­bu­tions reveal the diverse ways in which a cul­tur­al trans­fer approach enhances the study of lit­er­ary prizes, pre­sent­ing the state of the art regard­ing recent devel­op­ments in the field. Arti­cles with a broad­er scope dis­cuss def­i­n­i­tions, con­cepts and meth­ods, while oth­er con­tri­bu­tions deal with spe­cif­ic case stud­ies. A vari­ety of the­o­ret­i­cal and method­olog­i­cal approach­es are explored, apply­ing field the­o­ry, net­work analy­sis, com­par­a­tive lit­er­a­ture and cul­tur­al trans­fer stud­ies.
By pro­vid­ing mul­ti­ple per­spec­tives on the lit­er­ary prize, this vol­ume aims to con­tribute to our knowl­edge and under­stand­ing of this intrigu­ing phe­nom­e­non.
zum Buch im Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Sprach- und Lit­er­atur­wis­senschaften all­ge­mein ent­deck­en!

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Anglistik 2023.4

Unbe­lief in inter­war lit­er­ary cul­ture: doubt­ing mod­erns
BuchcoverUnbe­lief offers a new account of the rela­tion­ship between lit­er­ary and sec­u­lar­ist scenes of writ­ing in inter­war Britain. Orga­nized sec­u­lar­ism has some­times been seen as a phe­nom­e­non that lived and died with the nine­teenth cen­tu­ry. But asso­ci­a­tions such as the Nation­al Sec­u­lar Soci­ety and the Ratio­nal­ist Press Asso­ci­a­tion sur­vived into the twen­ti­eth and found new pur­pose in the pro­mo­tion and pub­lish­ing of seri­ous lit­er­a­ture. This book assem­bles a group of lit­er­ary fig­ures whose work was rec­om­mend­ed as being of par­tic­u­lar inter­est to the unbe­liev­ing read­er­ship tar­get­ed by these orga­ni­za­tions. Some, includ­ing Ver­non Lee, H. G. Wells, Nao­mi Mitchi­son, and K. S. Bhat, were mem­bers or friends of the RPA; oth­ers, such as Mary Butts, were scep­ti­cal but nonethe­less reg­is­tered its impor­tance in their work; a third group, includ­ing D. H. Lawrence and George Moore, wrote in ways seen as sym­pa­thet­ic to the Ratio­nal­ist cause. All of these writ­ers pro­duced fic­tion that was exper­i­men­tal in form and, though few of them could be described as mod­ernist, they shared with mod­ernist writ­ers a will to inno­vate. This book explores how sec­u­lar­ist ideas were adapt­ed and trans­formed by these exper­i­ments, focus­ing in par­tic­u­lar on the mod­i­fi­ca­tions required to accom­mo­date the strong mode of unbe­lief asso­ci­at­ed with British sec­u­lar­ism to the notion­al mode of belief usu­al­ly solicit­ed by fic­tion. Where­as mod­ernism is often under­stood as the lit­er­a­ture for a sec­u­lar age, Unbe­lief looks else­where to find a lit­er­a­ture that draws more direct­ly on sec­u­lar­ism for its aes­thet­ics and its ethics.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Mon­stros­i­ty, iden­ti­ty, and music: medi­at­ing uncan­ny crea­tures from Franken­stein to videogames
BuchcoverPrac­ti­cal Musi­col­o­gy out­lines a the­o­ret­i­cal frame­work for study­ing a broad range of cur­rent musi­cal prac­tices and aims to pro­voke dis­cus­sion about key issues in the rapid­ly expand­ing area of prac­ti­cal musi­col­o­gy: the study of how music is made. The book explores var­i­ous forms of prac­tice rang­ing from per­for­mance and com­po­si­tion to lis­ten­ing and danc­ing, from his­tor­i­cal­ly informed per­for­mances of Bach in the USA to Indone­sian Dub­step or Aus­tralian musi­cal the­atre, and from Irish tra­di­tion­al music played by French musi­cians from Toulouse to Brazil­ian thrash met­al or K‑Pop. Draw­ing on neu­ro­science, cog­ni­tive psy­chol­o­gy, eco­log­i­cal approach­es in anthro­pol­o­gy, and the social con­struc­tion of tech­nol­o­gy and cre­ativ­i­ty, Zagors­ki-Thomas uses a series of case stud­ies and exam­ples to inves­ti­gate how prac­tice is already being stud­ied and to sug­gest a prin­ci­ple for how it might con­tin­ue to devel­op, based around the asser­tion that musick­ing can­not be treat­ed as a cul­tur­al­ly or ide­o­log­i­cal­ly neu­tral phe­nom­e­non.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Anglis­tik ent­deck­en!

Permalink

0

Kennen Sie schon … die Radio Liberty (Radio Svoboda) Russian Broadcast Recordings?

Im Open Soci­ety Archive gibt es eine umfan­gre­ich­es Archiv zu Sendun­gen von Radio Svo­bo­da aufge­baut.
Sie kön­nen in der Samm­lung browsen oder gezielt suchen.

The col­lec­tion con­tains 26147 unique audio files that were pro­duced and broad­cast by RFE/RL’s Russ­ian Ser­vice. Span­ning from the very first pro­gram on air in 1953 till 1995, when RFE/RL moved from Munich, Ger­many to Prague, Czech Repub­lic, the broad­cast archive of these 42 years cov­er tur­bu­lent times: from Stalin’s death, the harsh­est bat­tles of the Cold War, the emer­gence of dis­si­dent move­ment with Samiz­dat as a part of it, the hope­ful times of Per­e­stroi­ka to the crash of the Sovi­et Union and the emer­gence of the new Rus­sia, strug­gling to over­come its her­itage.

The over 10 thou­sand hours of record­ings give an unpar­al­leled insight into the pol­i­tics and the fight for human rights in the Sovi­et Union; into every­day life of the Russ­ian-speak­ers liv­ing in the USSR or abroad, in a dias­po­ra; into the Russ­ian lit­er­a­ture, though unpub­lished, sup­pressed and unwant­ed, yet mak­ing its way to the grate­ful read­ers; into the dif­fer­ences and dis­putes between the three waves of Russ­ian emi­gra­tion with their uneasy rela­tion­ships in the West; into Russ­ian cul­ture in exile, which would soon make its way back to the moth­er­land.

The broad­cast archive include var­i­ous gen­res of Radio Svo­bo­da: news­reels and spe­cial broad­casts; talk shows writ­ten and edit­ed by famous writ­ers, poets, musi­cians, his­to­ri­ans and ana­lysts; lit­er­ary read­ings by authors or actors and radio plays; samiz­dat reviews; litur­gies and talks by Ortho­dox Church rev­erends; music pro­grams, inter­views and press-con­fer­ences with fresh emi­grants and many, many more.

The orig­i­nal open-reel tapes con­tain­ing Radio Liberty’s live broad­casts of the ‘Munich peri­od’ (1953–1995) were pre­served, archived, dig­i­tized and sys­tem­atized by the Russ­ian Service’s staff in Prague in the late 1990’s. RFE/RL donat­ed both the tapes and the dig­i­tized copies to Hoover Insti­tu­tion Archives, Stan­ford Uni­ver­si­ty. In 2015 Hoover Insti­tute autho­rized OSA to cre­ate meta­da­ta for the dig­i­tized audio, process the col­lec­tion and pre­pare the archive for pub­li­ca­tion online.

Tem­po­ral Cov­er­age: 1917–1995

Geo­graph­i­cal Cov­er­age: Czecho­slo­va­kia; Roma­nia; Poland; Hun­gary; Bul­gar­ia; Alba­nia; Yugoslavia; Sovi­et Union; Unit­ed States; France; Ger­many.

https://www.osaarchivum.org/digital-repository/osa:89898864–78b7-4cf9-b4f7-aaf218f85599

ent­deckt beim FID Osteu­ropa auf Mastodon

Permalink

0

Buntes aus Westfalen – „Münster auf alten Postkarten“

In der Kat­e­gorie „Buntes aus West­falen“ bericht­en wir über (teils kuriose) Neuer­schei­n­un­gen, die wir als Lan­des­bib­lio­thek im Rah­men des Pflich­tex­em­plar­recht­es (das gibt es schon seit 1824!) als kosten­lose Belegex­em­plare aus west­fälis­chen Ver­la­gen und/oder Selb­stver­legern erhal­ten.


Aus dem Klap­pen­text:

Anfang des 20. Jahrhun­derts hat­ten Ansicht­spostkarten ihre erste Blütezeit. Sie waren ein beliebtes Kom­mu­nika­tions- und Sam­melob­jekt. Heute sind sie eine unschätzbare Quelle für die Gestalt und Geschichte ein­er Stadt. In diesem Buch wer­den rund 140 alte Postkarten mit Motiv­en rund um das Kreuzvier­tel in Mün­ster präsen­tiert und his­torisch erläutert. […]
Die Ansicht­en aus der Zeit zwis­chen etwa 1900 und 1920 wer­den durch his­torische Fotos ergänzt, die auch die Zer­störun­gen des Vier­tels im Zweit­en Weltkrieg ver­an­schaulichen. Durch die Gegenüber­stel­lung mit der heuti­gen Sit­u­a­tion wird deut­lich, welche Verän­derun­gen sich im Laufe der let­zten 100 Jahre ergeben haben.

zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Permalink

0

Koreanische Filme online

Wenn Sie sich für den kore­anis­chen Film inter­essieren, kön­nte der YouTube-Kanal des Kore­an Film Archive für Sie inter­es­sant sein: Hier find­en Sie rund 200 frei ver­füg­bare Filme.
In der Kore­an Movie Data­base gibt es weit­ere Werke.

In diesem Beitrag auf dem Por­tal Open Cul­ture erhal­ten Sie Tipps zu diesen Samm­lun­gen.

Permalink

1

Kennen Sie schon … die Fachinformationsdienste an deutschen Bibliotheken?

Und: Gibt’s auch einen FID für Ihr Fach?

Was ist ein „Fachinformationsdienst“?

Mit den Worten der Deutschen Forschungs­ge­mein­schaft (DFG) sind Fach­in­for­ma­tions­di­en­ste „forschung­sun­ter­stützende Infra­struk­turen“, die „eine am Spezialbe­darf der wis­senschaftlichen Fäch­er ori­en­tierte, vor­rangig dig­i­tale und stan­dor­tun­ab­hängige Infor­ma­tionsver­sorgung an[bieten]. Fach­in­for­ma­tions­di­en­ste ergänzen somit die Ange­bote der lokalen Infor­ma­tion­sin­fra­struk­turen der Hochschulen und Forschung­sein­rich­tun­gen.

Mit anderen Worten: Fach­in­for­ma­tions­di­en­ste kön­nen Ihnen in Forschung und Lehre möglicher­weise dort weit­er­helfen, wo Ihrer eige­nen Bib­lio­thek (bzw. dem herkömm­lichen Bib­lio­thek­se­tat) Gren­zen geset­zt sind. Ein FID ist zumeist an ein­er oder mehreren Hochschulbibliothek(en) ver­ankert, kann mit­tels Drittmit­teln der DFG aber zusät­zliche Dien­stleis­tun­gen anbi­eten, um den Spezialbe­darf der Ange­höri­gen des jew­eili­gen Fachs — bzw. bei regionalen FIDs den Spezialbe­darf in Bezug auf eine bes­timmte Region — aus ganz Deutsch­land, nicht nur der eige­nen Hochschule zu bedi­enen.

Was bieten Fachinformationsdienste?

Das konkrete Ange­botsspek­trum der einzel­nen FIDs ist recht unter­schiedlich. Eine Gemein­samkeit ist in jedem Fall, dass ein FID immer auch eine zen­trale nationale Anlauf­stelle und erste*r Ansprechpartner*in für ein bes­timmtes Fach bzw. eine bes­timmte Region ist – also eine ähn­liche Funk­tion erfüllt wie ein*e Fachreferent*in an ein­er Hochschul­bib­lio­thek. FIDs bieten Fach­in­for­ma­tio­nen, unter­stützen die Ver­net­zung im Fach und sind auch eine niedrigschwellige Schnittstelle zu bes­timmten E‑Science-Ser­vices der jew­eili­gen Bib­lio­thek.

Vie­len FIDs gemein­sam ist, dass sie den Ange­höri­gen der vom jew­eili­gen FID betreuten Fächer/Regionen den Zugang zu ver­schiede­nen lizen­zpflichti­gen elek­tro­n­is­chen Ressourcen wie etwa Daten­banken, E‑Journals und E‑Books anbi­eten. Dies sind in der Regel Zugänge, die eine einzelne Hochschul­bib­lio­thek nicht per Cam­pus­lizenz anbi­eten kön­nte. Dafür ist in vie­len Fällen eine ein­ma­lige Reg­istrierung nötig. Kosten sind damit für die Nutzer*innen freilich nicht ver­bun­den.

Nicht wenige FIDs bieten auch Dig­i­tal­isierung auf Wun­sch an (Digi­ti­sa­tion on Demand) an. Geme­in­freie gedruck­te Werke mit Rel­e­vanz für das von einem FID betreute Fach wer­den so auf Nach­frage aus den Fach­com­mu­ni­ties dig­i­tal­isiert, wobei die Kosten dafür von den FIDs über­nom­men wer­den.

Ein weit­eres Ange­bot von Fach­in­for­ma­tions­di­en­sten sind (Meta-)Suchmaschinen für die betreuten Fäch­er bzw. virtuelle Fach­bib­lio­theken. Solch eine Funk­tion bietet beispiel­sweise der FID Geschichtswis­senschaft mit der his­toricum­SEARCH und der FID Sozial- und Kul­tur­an­thro­polo­gie mit dem Por­tal EVIFA (Virtuelle Fach­bib­lio­thek der eth­nol­o­gis­chen Fäch­er).

Einige Fach­in­for­ma­tions­di­en­ste unter­hal­ten sog­ar spezielle Fachrepos­i­to­rien, also Doku­mentenserv­er, auf denen frei ver­füg­bare elek­tro­n­is­che Lit­er­atur nicht nur nachgewiesen, son­dern oft auch direkt in Voll­tex­ten zugänglich ist. Fachrepos­i­to­rien bieten Nutzer*innen auch die Gele­gen­heit, eigene Arbeit­en dort zur Zweit- oder sog­ar Erstveröf­fentlichung im Open Access hochzu­laden. Beispiele für Fachrepos­i­toren von FIDs sind etwa ART-Dok (für Kun­st- und Bild­wis­senschaften) und Propy­laeum-DOK (für Alter­tum­swis­senschaften). Es gibt aber auch Fachrepos­i­to­rien, die nicht von einem Fach­in­for­ma­tions­di­enst getra­gen wer­den, zum Beispiel AMAD (Archivum Medii Aevi Dig­i­tale) für die Mediävis­tik oder Gen­derOpen für die Geschlechter­forschung.

Mit dem FID Benelux / Low Coun­tries Stud­ies betreibt auch die ULB Mün­ster einen Fach­in­for­ma­tions­di­enst, in diesem Fall einen regionalen FID. Der FID Benelux ist als zen­trale Anlauf­stelle für forschungsrel­e­vante Lit­er­atur, Infor­ma­tio­nen und forschung­sun­ter­stützende Ser­vices run­dum die Kul­tur und Gesellschaft der Beneluxlän­der konzip­iert und umfasst in erster Lin­ie Ange­bote für die Diszi­plinen Nieder­ländis­che Sprach- und Lit­er­atur­wis­senschaft, Geschichte, Poli­tik, Sozi­olo­gie, Eth­nolo­gie, Kul­tur­an­thro­polo­gie, Geografie sowie Lan­deskunde.

Gibt’s auch für Ihr Fach einen solchen Fachinformationsdienst?

Für viele Fäch­er, wenn auch nicht für alle, gibt es Fach­in­for­ma­tions­di­en­ste. Die Ein­rich­tung und Dauer eines FID ist immer abhängig davon, dass ein entsprechen­der Antrag bei der DFG gestellt und dort bewil­ligt wurde. In vie­len Fällen ist das gelun­gen, in manchen aber aus ver­schiede­nen Grün­den lei­der nicht. Eine Über­sicht über die existieren­den FIDs wird beispiel­sweise hier oder hier gepflegt.

Last, but not least: Fachinformationsdienste im FachBlog!

Über die Jahre haben wir auf diesem Blog hier schon den einen oder anderen FID und die ange­bote­nen Ser­vices vorgestellt:

Weit­ere wer­den sicher­lich fol­gen!

Zum Abschluss … noch ein Link zum Entdecken

Diese Liste im Daten­bank-Infor­ma­tion­ssys­tem fasst alle Ein­träge zu FIDs im Sys­tem „kun­ter­bunt durcheinan­der“ zusam­men – stöbern Sie doch mal durch!

Permalink

0

Kennen Sie schon … das Literaturportal Bayern?

Screenshot des Headers des Literaturportal Bayern (https://www.literaturportal-bayern.de/) (Stand 21.2.2023)

Ein Lit­er­atur­land präsen­tiert sich seinem Pub­likum, seinen Akteuren und Ent­deck­ern im neuen For­mat. Das Lit­er­atur­por­tal Bay­ern eröffnet einen Ort, an dem das Vorhan­dene dem Möglichen begeg­nen kann. In den neun Bere­ichen des Por­tals wird eine Lit­er­atur­land­schaft aufge­fächert, deren bunte Beziehungsvielfalt erst­ma­lig in vollem Umfang sicht­bar wird. Die Veror­tung und Verknüp­fung von Autorin­nen und Autoren, Pub­lika­tio­nen und Insti­tu­tio­nen bietet dem lit­er­arischen Leben in den Städten und Regio­nen eine angemessene Plat­tform Als dynamisch ver­net­ztes Wis­senskom­pendi­um ist das Lit­er­atur­por­tal Bay­ern für Exter­nen und Laien zugle­ich Fun­dus und Forum. In diesem Spek­trum mag man recher­chieren, sich informieren, flanieren – und bisweilen dem Blauen vom Him­mel begeg­nen.

https://www.literaturportal-bayern.de/ueber-das-portal

Das Por­tal – ein Koop­er­a­tion der Bay­erischen Staats­bib­lio­thek mit dem Lit­er­at­u­rar­chiv und der Bib­lio­thek „Mona­cen­sia“ im Hilde­brand­haus der Münch­n­er Stadt­bib­lio­thek – ist auch auf Twit­ter, Face­book und Insta­gram vertreten.

Permalink

0

Bayern2 radioWissen: „Warum Menschen erzählen – Geschichten und Sprachverwendung“

Logo Bayern2 bei Wikimedia Commons„Egal ob in Afri­ka oder Aus­tralien, bei Dschun­gel­stäm­men oder in der mod­er­nen Großs­tadt – wir alle erzählen Geschicht­en. Wir kön­nen nicht anders. Neue Erken­nt­nisse über den Erzäh­lzwang des Men­schen.“
(Bay­ern 2, Klaus Uhrig)

Sie kön­nen die Sendung aus dem Jahr 2016, die zulet­zt 10.1.2023 auf Bay­ern 2 lief, über die Seite des BR nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden.

Permalink

0

Bayern2 radioWissen: „Vicki Baum – Menschen im Hotel“

Logo Bayern2 bei Wikimedia Commons„„Ich bin eine erstk­las­sige Schrift­stel­lerin zweit­er Güte“, hat Vic­ki Baum, geboren 1888, von sich gesagt. Ihr Erfol­gsro­man „Men­schen im Hotel“ wurde mit Gre­ta Gar­bo ver­filmt und prägte ein ganzes Genre.“ (Bay­ern 2, Brigitte Kohn)

Sie kön­nen die Sendung über den Roman der deutsch-amerikanis­chen Schrift­stel­lerin, die zulet­zt am 18.5.2021 auf Bay­ern 2 lief, über die Seite des BR nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden.