Permalink

0

SWR2 Wissen: „Wikinger und Wikingerinnen – Abschied vom Krieger-Mythos“

Logo SWR2 bei Wikimedia Commons„Nord­män­ner, Nor­man­nen und Wikinger gal­ten lange als große Unbekan­nte der europäis­chen Geschichte. Ihr Bild prä­gen bis heute vor allem Mythen und Leg­en­den – von Wal­hal­la bis zu Hägar dem Schreck­lichen. Net­flix-Serien wie „Vikings“ oder Com­put­er­spiele wie „Val­heim“ betreiben Wikinger-Kult. Für Wladimir Putin sind Nor­man­nen und Wikinger als „Waräger“ Grün­derväter der „Rus“, des „Heili­gen Rus­s­land“.
Die Forschung find­et dage­gen Spuren früher Ent­deck­ungs­touren der Wikinger nach Ameri­ka und Hin­weise auf kom­plexe Gesellschaften, in denen Frauen als Kriegerin­nen eine wichtige Rolle spiel­ten.“

(SWR, Eber­hard Reuß)

Sie kön­nen die Sendung, die am 23.9.2022 in der Rei­he „SWR2 Wis­sen“ lief, über die Seite des SWR nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden. Es gibt auch ein Manuskript zur Sendung.

Permalink

0

Open-Access-Bücher zu den Digital Humanities

In der let­zten Zeit sind u.a. diese frei ver­füg­baren Titel erschienen:

CLARIN: The Infrastructure for Language Resources

Dar­ja Fišer & Andreas Witt (Hrsg.) | https://doi.org/10.1515/9783110767377

CLARIN, the „Com­mon Lan­guage Resources and Tech­nol­o­gy Infra­struc­ture“, has estab­lished itself as a major play­er in the field of research infra­struc­tures for the human­i­ties. This vol­ume pro­vides a com­pre­hen­sive overview of the orga­ni­za­tion, its mem­bers, its goals and its func­tion­ing, as well as of the tools and resources host­ed by the infra­struc­ture. The many con­trib­u­tors rep­re­sent­ing var­i­ous fields, from com­put­er sci­ence to law to psy­chol­o­gy, analyse a wide range of top­ics, such as the tech­nol­o­gy behind the CLARIN infra­struc­ture, the use of CLARIN resources in diverse research projects, the achieve­ments of select­ed nation­al CLARIN con­sor­tia, and the chal­lenges that CLARIN has faced and will face in the future.

Digitale Editionen im Spannungsfeld des Medienwechsels: Analysen und Lösungsstrategien aus Sicht der Informatik

Andreas Ober­hoff | https://doi.org/10.14361/9783839459058

Im Span­nungs­feld des Medi­en­wech­sels von der gedruck­ten zur dig­i­tal­en Edi­tion wirken kom­plexe und oft kon­fligierende Kräfte. Aus der Per­spek­tive der Infor­matik iden­ti­fiziert Andreas Ober­hoff die Ursprünge und Wech­sel­wirkun­gen dieser Kräfte, präzisiert sie als wesentliche Kon­flik­te und analysiert sie sys­tem­a­tisierend durch Adap­tion etabliert­er Konzepte. Gestützt auf diese the­o­retis­chen Erken­nt­nisse leit­et er tech­nis­che Anforderun­gen an mod­erne Edi­tion­sin­fra­struk­turen ab, entwick­elt inno­v­a­tive Kon­flik­tlö­sungsstrate­gien (u.a. mit Hil­fe von Blockchain-Tech­nolo­gien) und stellt auf Basis der Revi­sion­ssicher­heit erst­mals eine Methodik für die bew­er­tende Einord­nung dieses aus­tari­eren­den Tech­nikein­satzes bere­it.

Theater as Data: Computational Journeys into Theater Research

Miguel Esco­bar Varela | https://doi.org/10.3998/mpub.11667458

In The­ater as Data, Miguel Esco­bar Varela explores the use of com­pu­ta­tion­al meth­ods and dig­i­tal data in the­ater research. He con­sid­ers the impli­ca­tions of these new approach­es, and explains the roles that sta­tis­tics and visu­al­iza­tions play. Reflect­ing on recent debates in the human­i­ties, the author sug­gests that there are two ways of using data, both of which have a place in the­ater research. Data-dri­ven meth­ods are clos­er to the pur­suit of ver­i­fi­able results com­mon in the sci­ences; and data-assist­ed meth­ods are clos­er to the inter­pre­tive tra­di­tions of the human­i­ties. The book sur­veys four major areas with­in the­ater schol­ar­ship: texts (not only playscripts but also the­ater reviews and pro­gram book­lets); rela­tion­ships (both the links between fic­tion­al char­ac­ters and the col­lab­o­ra­tive net­works of artists and pro­duc­ers); motion (the move­ment of per­form­ers and objects on stage); and loca­tions (the coor­di­nates of per­for­mance events, venues, and tour­ing cir­cuits). The­ater as Data exam­ines impor­tant con­tri­bu­tions to the­ater stud­ies from sim­i­lar com­pu­ta­tion­al research, includ­ing in clas­si­cal French dra­ma, col­lab­o­ra­tion net­works in Aus­tralian the­ater, con­tem­po­rary Por­tuguese chore­og­ra­phy, and glob­al pro­duc­tions of Ibsen. This overview is com­ple­ment­ed by short descrip­tions of the author’s own work in the com­pu­ta­tion­al analy­sis of the­ater prac­tices in Sin­ga­pore and Indone­sia. The author ends by con­sid­er­ing the future of com­pu­ta­tion­al the­ater research, under­lin­ing the impor­tance of open data and dig­i­tal sus­tain­abil­i­ty prac­tices, and encour­ag­ing read­ers to con­sid­er the ben­e­fits of learn­ing to code. A web com­pan­ion offers illus­tra­tive data, pro­gram­ming tuto­ri­als, and videos.

Permalink

0

Geisteswissenschaftliche Open-Access-Zeitschriften

In den Geis­teswis­senschaften gibt es erfreulich viele Zeitschriften, die gemäß des Open-Access-Prinzips kosten­los zugänglich sind.
Ken­nen Sie diese schon?

Apocalyptica

Apoc­a­lyp­ti­ca is an inter­dis­ci­pli­nary, inter­na­tion­al, dou­ble-blind peer-reviewed aca­d­e­m­ic jour­nal pub­lished by the Käte Ham­burg­er Cen­tre for Apoc­a­lyp­tic and Post-Apoc­a­lyp­tic Stud­ies (CAPAS) at Hei­del­berg Uni­ver­si­ty. The jour­nal pub­lish­es thought-pro­vok­ing voic­es and diverse per­spec­tives invest­ed in the end of worlds.

As anthro­pogenic cli­mate change, increas­ing­ly polarised pol­i­tics, and the COVID-19 pan­dem­ic antic­i­pate the end of worlds, the idea of the apoc­a­lypse is gain­ing trac­tion in pop­u­lar and schol­ar­ly dis­cours­es. The notion of a doomed world sat­u­rates dis­cus­sions on pol­i­tics, eco­nom­ics, and tech­nol­o­gy, it is also preva­lent in film, art, media, and lit­er­a­ture. Cru­cial­ly, apoc­a­lypses and their imag­ined after­maths pro­duce eman­ci­pa­to­ry and cre­ative poten­tials that engage the pos­si­bil­i­ty of plur­al worlds, embod­ied futu­ri­ties, and non-lin­ear tem­po­ral­i­ties. These pos­si­bil­i­ties of the apoc­a­lypse are increas­ing­ly reflect­ed in the invo­ca­tion of haunt­ing sen­si­bil­i­ties, exper­i­men­tal imag­i­nar­ies or lived expe­ri­ence that employ the un/making of worlds.

Apoc­a­lyp­ti­ca explores the many sides of apoc­a­lyp­tic think­ing in order to inves­ti­gate an archive of the apoc­a­lyp­tic imag­i­nary and to explore expe­ri­ences of the apoc­a­lypse and post-apoc­a­lypse as they unset­tle the past, present, and future.

We are seek­ing sub­mis­sions from a broad range of fields in order to cham­pi­on the poten­tial of crit­i­cal think­ing and cul­tur­al analy­sis in the human­i­ties, social‑, and cul­tur­al sci­ence as an imag­i­na­tive and (poten­tial­ly) trans­for­ma­tive force. We also draw on the envi­ron­men­tal and nat­ur­al sci­ences, where appro­pri­ate. Our aim is to encour­age the pro­duc­tion of trans­dis­ci­pli­nary knowl­edge and debate on the apoc­a­lypse as a fig­ure of thought, a dis­course tra­di­tion, a con­crete expe­ri­ence, and a his­tor­i­cal phe­nom­e­non.

Colloquium: New Philologies

The word col­lo­qui­um is inter­pret­ed as “dis­cus­sion, inter­view, meet­ing, par­ley, con­ver­sa­tion”, and these terms already con­tain the essence of what this jour­nal is about: We would like to pro­vide a mul­ti­lin­gual (vir­tu­al) space for aca­d­e­m­ic voic­es from dif­fer­ent back­grounds to encounter each oth­er, exchange ideas and expe­ri­ences, nego­ti­ate the­o­ries and crit­i­cal approach­es in a process of com­mu­ni­ca­tion and trans­for­ma­tion that extends beyond the imme­di­ate par­tic­i­pants, and that rever­ber­ates in the groups and soci­eties that form its con­text. As an Open Access jour­nal, Col­lo­qui­um: New Philolo­gies is freely avail­able to every­one, and this is also to be under­stood as a state­ment invit­ing and sup­port­ing a con­cept of open, par­tic­i­pa­to­ry, and free sci­ence tran­scend­ing the lim­its of dis­ci­plines, cul­tures, and lan­guages.

WikiJournal of Humanities

https://en.wikiversity.org/wiki/WikiJournal_of_Humanities

The Wik­i­Jour­nal of Human­i­ties is a jour­nal devot­ed to the human­i­ties, arts, psy­chol­o­gy, and social sci­ences in their broad­est sense. It is a sis­ter to the Wik­i­Jour­nal of Med­i­cine and Wik­i­Jour­nal of Sci­ence, and part of the larg­er Wik­i­Jour­nal pub­lish­ing group. Its func­tion is to put arti­cles through aca­d­e­m­ic peer review for dual-pub­li­ca­tion as a sta­ble, citable ver­sion in the jour­nal, and as liv­ing doc­u­ments in Wikipedia and oth­er Wiki­me­dia projects.

The jour­nal is host­ed by the Wiki­me­dia Foun­da­tion, the same orga­ni­za­tion that runs Wikipedia. Arti­cles that pass peer-review are pub­lished as a cite­able, indexed PDF, and suit­able text and images are inte­grat­ed into Wikipedia and relat­ed projects (with a link to the indexed PDF). The vast read­er­ship of Wikipedia results in a high effec­tive impact of includ­ed works.

The jour­nal pub­lish­es both review arti­cles and orig­i­nal research in var­i­ous for­mats. Wik­i­Jour­nals enable aca­d­e­mics to con­tribute expert knowl­edge to the Wiki­me­dia move­ment in the aca­d­e­m­ic pub­lish­ing for­mat that direct­ly rewards them with citable pub­li­ca­tions. Includ­ed works are assigned DOI codes (per­ma­nent links to each work via Cross­ref).

The jour­nal tar­gets a broad pop­u­la­tion span­ning from advanced researchers and pro­fes­sion­als to stu­dents and layper­sons, where­in the lat­ter can get quick expla­na­tions of advanced terms by in-line links to Wikipedia.

Permalink

0

Bayern2 radioWissen: „Romantik – Zwischen Schwärmerei und Freiheitsstreben“

Logo Bayern2 bei Wikimedia Commons„Angesichts der gesellschaftlichen Umbrüche ver­lieren die Roman­tik­er den Glauben an die nüchterne Ver­nun­ft und stellen ihr das Gefühl ent­ge­gen: Sie schwär­men für die Natur, feiern die Dunkel­heit und ergrün­den mys­tis­che Wel­ten.“
(Bay­ern 2, Han­na Drag­on)

Sie kön­nen die Sendung aus dem Jahr 2019, die zulet­zt am 5.12.2023 auf Bay­ern 2 lief, über die Seite des BR nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden.

Update 4.12.2023: Link auf die wiederveröf­fentlichte Sendung kor­rigiert.

Permalink

0

BBC Radio4 „In our time“: „The Great Gatsby“

Logo BBC bei Wikimedia Commons„Melvyn Bragg and guests dis­cuss F. Scott Fitzgerald’s finest nov­el, pub­lished in 1925, one of the great Amer­i­can nov­els of the twen­ti­eth cen­tu­ry.
It is told by Nick Car­raway, neigh­bour and friend of the mys­te­ri­ous­ly wealthy Jay Gats­by. In the age of jazz and pro­hi­bi­tion, Gats­by hosts lav­ish par­ties at his opu­lent home across the bay from Daisy Buchanan, in the hope she’ll attend one of them and they can be reunit­ed. They were lovers as teenagers but she had giv­en him up for a rich­er man who she soon mar­ried, and Gats­by is obsessed with win­ning her back.
With Sarah Church­well (Pro­fes­sor of Amer­i­can Lit­er­a­ture and Pub­lic Under­stand­ing of the Human­i­ties at the Uni­ver­si­ty of Lon­don), Philip McGowan (Pro­fes­sor of Amer­i­can Lit­er­a­ture at Queen’s Uni­ver­si­ty, Belfast), and William Blazek (Asso­ciate Pro­fes­sor and Read­er in Amer­i­can Lit­er­a­ture at Liv­er­pool Hope Uni­ver­si­ty).“
(BBC)

Sie kön­nen die Sendung, die am 14.1.2021 in der Rei­he „In our time“ lief, über die Seite der BBC nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden.

Permalink

0

Kennen Sie schon … den deutsch-italienischen Podcast “Überall Konfetti”?

“Über­all Kon­fet­ti – Il pod­cast ita­lo-tedesco che non ti aspet­ti / Der deutsch-ital­ienis­che Pod­cast, der Dich über­rascht” ist ein zweis­prachiger Pod­cast von Johan­na Gremme, Vanes­sa Wahlig, dem Büro VIAVAI für den Deutsch-Ital­ienis­chen Jugen­daus­tausch, Mar­co Tri­ulzi (DAAD-Lek­tor – Uni­ver­sität La Sapien­za) und Anna Nis­sen (DAAD-Lek­torin – Uni­ver­sität Bologna), der mit Unter­stützung der Deutschen Botschaft in Ital­ien konzip­iert und erstellt wurde.

In dem Pod­cast wer­den ver­schiedene gesellschaftliche The­men (Sprachen­frage, poli­tis­che Teil­habe, Mobil­ität, Nach­haltigkeit und vieles mehr) in bei­den Sprachen, Ital­ienisch und Deutsch, behan­delt.
Wie? Fol­gen Sie “Über­all Kon­fet­ti” auf Spo­ti­fy und find­en Sie es her­aus!

Die erste Folge wurde am 8. Okto­ber 2022 bei der Eröff­nung der Deutschen Woche in Ital­ien in Rom vorgestellt und ist den Min­der­heit­en­sprachen in Deutsch­land und den lingue minori­tarie in Ital­ien gewid­met, über die wir u.a. mit der Autorin Dr. Mad­dale­na Fin­ger­le und Dr. Söhnke Post, wis­senschaftlichem Mitar­beit­er an der Uni­ver­sität Han­nover, disku­tieren.

Der Pod­cast wen­det sich an alle, die sich für The­men der deutschen und ital­ienis­chen Gesellschaft inter­essieren, ins­beson­dere an Ler­nende der einen oder anderen Sprache – aber nicht nur. Wir wären Ihnen dankbar, wenn Sie die Infor­ma­tio­nen an Ihre Kon­tak­te weit­er­leit­en kön­nten!

https://romanistik.de/aktuelles/6355

Permalink

0

BBC Radio 4 „In our time“: Tang Era Poetry

Logo BBC bei Wikimedia Commons„Melvyn Bragg and guests dis­cuss two of China’s great­est poets, Li Bai and Du Fu, who wrote in the 8th cen­tu­ry in the Tang Era. Li Bai (701–762 AD) is known for per­son­al poems, many of them about drink­ing wine, and for find­ing the enjoy­ment in life. Du Fu (712–770 AD), a few years younger, is more of an every­man, writ­ing in the upheaval of the An Lushan Rebel­lion (755–763 AD). Togeth­er they have been a cen­tral part of Chi­nese cul­ture for over a mil­len­ni­um, reflect­ing the bal­ance between the indi­vid­ual and the pub­lic life, and one sign of their endur­ing appeal is that there is rarely agree­ment on which of them is the greater.
With Tim Bar­rett (Pro­fes­sor Emer­i­tus of East Asian His­to­ry at SOAS, Uni­ver­si­ty of Lon­don), Tian Yuan Tan (Shaw Pro­fes­sor of Chi­nese at the Uni­ver­si­ty of Oxford and Pro­fes­so­r­i­al Fel­low at Uni­ver­si­ty Col­lege), and Frances Wood (For­mer Cura­tor of the Chi­nese Col­lec­tions at the British Library).“
(BBC)

Sie kön­nen die Sendung, die am 12.5.2022 in der Rei­he „In our time“ lief, über die Seite der BBC nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden.

Permalink

0

SWR2 Wissen: „Framing: So verändert Sprache unser Denken“

Logo SWR2 bei Wikimedia Commons„Ist es ein Unter­schied, wenn für die Fran­zosen die Sonne maskulin ist und für die Deutschen fem­i­nin? Denken wir, wenn wir „Ärzte“ sagen, wirk­lich nur an Män­ner, wenn wir hinge­gen „Ärzt*innen“ sagen, gle­icher­maßen und gle­ich­berechtigt an Frauen und Män­ner? Wie verän­dert das Gen­dern unser Denken? Zu diesen Fra­gen gibt es viele psy­chol­o­gis­che und sprach­wis­senschaftliche Stu­di­en. Hans W. Giessen beleuchtet den Zusam­men­hang von Sprache und Denken.
Pro­fes­sor Hans W. Giessen ist Infor­ma­tion­swis­senschaftler an der Uni­ver­sität des Saar­lan­des. Er ist außer­dem an der Uni­ver­sität Helsin­ki (Finn­land) tätig und hat eine Pro­fes­sor an der Jan-Kochanows­ki-Uni­ver­sität im ponis­chen Kielce.“
(SWR)

Sie kön­nen die Sendung, die am 3.10.2022 in der Rei­he „SWR2 Wis­sen“ lief, über die Seite des SWR nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden. Es gibt auch ein Manuskript zur Sendung.

Permalink

0

Kennen Sie schon … Die 11. Westfälische Kulturkonferenz am 9.11.2022? Zeit.punktNRW ist dabei!

Die 11. West­fälis­che Kul­turkon­ferenz wird wie bere­its im let­zten Jahr virtuell durchge­führt und ste­ht unter dem Mot­to „Engagiert! Kun­st und Kul­tur in West­falen-Lippe“. Neben einem Haupt­pan­el und acht Foren wird es um 14 Uhr einen Dig­i­tal­en Mark­platz geben, in dem sich Ini­tia­tiv­en, Pro­jek­te, Ein­rich­tun­gen rund um bürg­er­schaftlich­es Engage­ment in der Kul­tur vorstellen und zum virtuellen Gespräch ein­laden. Mit dabei ist in diesem Jahr auch das Zeitungsportal NRW, vertreten durch die ULB Mün­ster und einem in Mün­ster leben­den nebe­namtlichen Pow­er-User des Por­tals:

Nähere Infor­ma­tio­nen zum Pro­gramm der West­fälis­chen Kul­turkon­ferenz

Nähere Infor­ma­tio­nen zum Dig­i­tal­en Mark­t­platz

Näher Infor­ma­tio­nen zur Vorstel­lung des NRW-Zeitungsportals

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Germanistik 2022.11

Empörung, Revolte, Emo­tion: Emo­tions­forschung aus der Per­spek­tive der Ger­man Stud­ies
BuchcoverDieser Sam­mel­band erörtert die Rel­e­vanz der aktuellen Emo­tions­forschung für die ver­schiede­nen Fachrich­tun­gen der Ger­man­is­tik. Beson­ders berück­sichtigt wird dabei eine bes­timmte Emo­tion: die Empörung, als indi­vidu­eller und als kollek­tiv­er Affekt, als ein Gefühl aber auch als ein Ereig­nis, das im Phänomen der indi­vidu­ellen und kollek­tiv­en Revolte gipfeln kann.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Ander­swer­den: Tra­di­tion und Rev­o­lu­tion in der deutschen Lit­er­atur
BuchcoverDie Betra­ch­tung der deutschen Lit­er­atur unter dem Gesicht­spunkt des „Ander­swer­dens“ ermöglicht neue Per­spek­tiv­en der Inter­pre­ta­tion. Dazu gehören nicht nur die Unter­schei­dung von Tra­di­tion und Rev­o­lu­tion, son­dern auch diese bedin­gend die ver­schiede­nen Modi der Wahrnehmung des Wahrschein­lichen, Wirk­lichen und Unwirk­lichen. Die ver­schiede­nen Wahrnehmungsmo­di kristallisieren sich im Gegen­satz von Real­is­mus und Sym­bol­is­mus. Real­is­tis­che und sym­bol­is­che Anschau­ung der Welt ste­hen sich gegenüber. Diese Gegen­sät­zlichkeit geht weit über die in der Ger­man­is­tik üblichen Unter­schei­dun­gen von Aris­totelis­mus und Anti-Aris­totelis­mus, klas­sisch und roman­tisch, antik und mod­ern hin­aus. „Ander­swer­den“, eine grundle­gende Verän­derung, bes­timmt alle Gat­tun­gen, Gehalte und For­men von Lit­er­atur und Kun­st. Es ist mehr als ein Ver­lan­gen nach Neuem; „Ander­swer­den“ ist ein Grundge­setz der Geschichte, des Geistes und deshalb ein Kennze­ichen aller Geis­teswis­senschaften.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Ger­man­is­tik ent­deck­en!

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Anglistik 2022.11

Avi­a­tion in the lit­er­a­ture and cul­ture of inter­war Britain
BuchcoverAvi­a­tion in the Lit­er­a­ture and Cul­ture of Inter­war Britain looks at the impact of avi­a­tion in Britain and beyond through the 1920s and 1930s. This book con­sid­ers how in this peri­od fly­ing went from a weapon of war to an exten­sive indus­try that includ­ed civil­ian air trav­el, air mail deliv­ery, fly­ing shows and cam­paigns to cre­ate ‘airmind­ed­ness’. Essays look at these devel­op­ments through the work of writ­ers, film­mak­ers and fly­ers and exam­ines the airmind­ed mod­ernism that marked this rad­i­cal peri­od. Its four­teen chap­ters include stud­ies of texts by Vir­ginia Woolf, George Orwell, Eliz­a­beth Bowen, W.H. Auden, T.H. White and John Mase­field; accounts of the annu­al RAF Dis­play at Hen­don and the Schnei­der Tro­phy; and the achieve­ments of celebri­ty fly­ers such as Amy John­son. This col­lec­tion pro­vides a fresh per­spec­tive on the inter­war peri­od by bring­ing analy­sis of avi­a­tion and airmind­ed­ness to the study of British lit­er­a­ture, his­to­ry, mod­ernism, mobil­i­ties and the his­to­ry of tech­nol­o­gy and trans­porta­tion.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

The Con­tem­po­rary Aca­d­e­m­ic Mys­tery Nov­el: A Study in Genre
BuchcoverThe book focus­es on con­tem­po­rary staff-cen­tred mys­tery nov­els set in the aca­d­e­m­ic domain, writ­ten by schol­ars who enrich the gener­ic con­ven­tion of the detec­tive nov­el with their aca­d­e­m­ic exper­tise. The author delin­eates the aca­d­e­m­ic mys­tery genre con­ven­tions and their con­nec­tion with the char­ac­ter­is­tics of both the clas­si­cal detec­tive nov­el and the aca­d­e­m­ic (uni­ver­si­ty) nov­el. The analy­sis shows that the aca­d­e­m­ic mys­tery nov­el not only fills in the clas­si­cal detec­tive for­mu­la with aca­d­e­m­ic dis­course, uni­ver­si­ty set­tings, and the char­ac­ters and con­flicts of aca­d­e­mics from dif­fer­ent ech­e­lons of the uni­ver­si­ty hier­ar­chy but also, and more impor­tant­ly, refers to and com­ments upon the cur­rent sit­u­a­tion of ter­tiary edu­ca­tion.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Anglis­tik ent­deck­en!

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Romanistik 2022.11

The evo­lu­tion of Span­ish past forms
BuchcoverThe Evo­lu­tion of Span­ish Past Forms exam­ines how Span­ish past forms have changed diachron­i­cal­ly.
With exam­ples from Medieval Span­ish, Gold­en Age Span­ish, and Mod­ern Span­ish lit­er­ary works, this book demon­strates how lan­guage is dynam­ic and sus­cep­ti­ble to change. The past forms con­sid­ered here include the preter­it, the imper­fect, the imper­fect pro­gres­sive with estar (tem­po­ral to be), the present per­fect, the imper­fect pro­gres­sive with oth­er aux­il­iary verbs, the preter­it pro­gres­sive with estar, and the preter­it pro­gres­sive with oth­er aux­il­iary verbs.
This book will be of inter­est to schol­ars and grad­u­ate stu­dents inves­ti­gat­ing tense and aspect phe­nom­e­na in Span­ish and oth­er lan­guages, gram­mat­i­cal­iza­tion process­es, and lan­guage vari­a­tion and change.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Der Rit­ter, der ein Mäd­chen war: Stu­di­en zum Roman de Silence von Heldris de Cornouailles
BuchcoverDer mit­te­lal­ter­liche Roman de Silence erzählt die Geschichte eines Mäd­chens, das fernab höfis­ch­er Zivil­i­sa­tion als Junge erzo­gen wird und eine Rei­he von Män­nerrollen übern­immt: Sie wird Spiel­mann, Krieger und Rit­ter, wom­it sie sog­ar das Begehren der Köni­gin auf sich zieht. Vor allem aber ist Silence Zankapfel der Alle­gorien Nature und Nore­ture, die an Silences Geschlecht­si­den­tität ihre Über­legen­heit über die jew­eils andere demon­stri­eren wollen. Dabei ist ihre Geschlechtlichkeit nur ein Aspekt der faszinieren­den Fig­ur Silence, die selb­st alle­gorische Züge trägt. Mit seinen vielfälti­gen The­men lädt der Text dazu ein, ihn in Diskus­sio­nen um Personifikation/Allegorie, Stimme/Sprache/Schweigen, Natur/Kultur, in die Emo­tion­s­the­o­rie, die Schrift- und Medi­en­the­o­rie sowie die His­torische Nar­ra­tolo­gie einzubeziehen. Die zehn Auf­sätze des Ban­des erschließen den alt­franzö­sis­chen Roman erst­mals für ein deutschsprachiges Pub­likum.
The medieval Roman de Silence tells the sto­ry of a maid who is raised as a boy, far from court­ly civ­i­liza­tion, and who takes on a series of male roles: she becomes a trav­el­ing min­strel, war­rior, and knight; in doing so she even elic­its the desire of the queen. Above all, how­ev­er, Silence rep­re­sents the bone of con­tention between the nature and nur­ture alle­gories, each of which wish­es to use Silence’s gen­der iden­ti­ty to demon­strate supe­ri­or­i­ty over the oth­er. Yet her gen­der is only one aspect of the fas­ci­nat­ing char­ac­ter Silence, who her­self has alle­gor­i­cal char­ac­ter­is­tics. With its wide vari­ety of themes, this text invites us to include it in dis­cus­sions about personifications/allegory, voice/speech/silence, nature/culture, the the­o­ry of emo­tions, the the­o­ry of writ­ing and media, and his­tor­i­cal nar­ra­tol­ogy.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Roman­is­tik ent­deck­en!

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Slavistik 2022.11

Queer trans­gres­sions in twen­ti­eth-cen­tu­ry Pol­ish fic­tion: gen­der, nation, pol­i­tics
BuchcoverThrough­out the twen­ti­eth cen­tu­ry in Poland var­i­ous ide­olo­gies attempt­ed to keep queer voic­es silent—whether those ide­olo­gies were fas­cist, com­mu­nist, Catholic, or neo-lib­er­al. Despite these pres­sures, there exist­ed a vibrant, trans­gres­sive trend with­in Pol­ish lit­er­a­ture that sub­vert­ed such silenc­ing. This book pro­vides in-depth tex­tu­al analy­ses of sev­er­al of those texts, cov­er­ing near­ly every decade of the last cen­tu­ry, and includes authors such as Witold Gom­brow­icz, Mar­i­an Pankows­ki, and Olga Tokar­czuk, win­ner of the 2018 Nobel Prize in Lit­er­a­ture. Jack J. B. Hutchens demon­strates the sub­ver­sive pow­er of each work, show­ing that through their trans­gres­sions they help to under­mine nation­al­ist and homo­pho­bic ide­olo­gies that are still at play in Poland today. Hutchens argues that the trans­gres­sive read­ing of Pol­ish lit­er­a­ture can chal­lenge the many bina­ries on which con­ser­v­a­tive, het­ero­nor­ma­tive ide­ol­o­gy depends in order to main­tain its cul­tur­al hege­mo­ny.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

New dra­ma in Russ­ian: per­for­mance, pol­i­tics and protest in Rus­sia, Ukraine and Belarus
BuchcoverHow and why does the stage, and those who per­form upon it, play such a sig­nif­i­cant role in the social make­up of mod­ern Rus­sia, Ukraine and Belarus? In New Dra­ma in Russ­ian, Julie Cur­tis brings togeth­er an inter­na­tion­al team of lead­ing schol­ars and prac­ti­tion­ers to tack­le this com­plex ques­tion.
New Dra­ma, which draws heav­i­ly on tech­niques of doc­u­men­tary and ver­ba­tim writ­ing, is a key means of protest in the Russ­ian-speak­ing world; since the fall of the Sovi­et Union in 1991, the­atres, drama­tists, and crit­ics have col­lab­o­rat­ed in using the genre as a lens through which to explore a wide range of top­ics from human rights and state oppres­sion to sex­u­al­i­ty and racism. Yet sur­pris­ing­ly lit­tle has been writ­ten on this impor­tant the­atri­cal move­ment. New Dra­ma in Russ­ian rec­ti­fies this. Through pro­vid­ing ana­lyt­i­cal sur­veys of this out­spo­ken transna­tion­al genre along­side case-stud­ies of plays and inter­views with play­wrights, this vol­ume sheds much-need­ed light on the key issues of per­for­mance, pol­i­tics, and protest in Rus­sia, Ukraine and Belarus.
Metic­u­lous­ly researched and ele­gant­ly argued, this book will be of immense val­ue to schol­ars of Russ­ian cul­tur­al his­to­ry and post-Sovi­et lit­er­ary stud­ies.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Slav­is­tik ent­deck­en!

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Sprachen und Kulturen Asiens, Afrikas und Ozeaniens 2022.11

Chi­na Schreibt Anders
BuchcoverIn ein­er Zeit, da Chi­na immer wichtiger wird, wird es auch immer wichtiger, Chi­na zu ver­ste­hen. Viel ist da noch zu tun. Die chi­ne­sis­che Schrift ist das kom­plizierteste Sys­tem von For­men, welch­es die Men­schheit geschaf­fen hat, und ein Alle­in­stel­lungsmerk­mal der chi­ne­sis­chen Kul­tur. Eine Analyse dieses Sys­tems lässt die grundle­gende Ander­sar­tigkeit Chi­nas ver­ste­hen, in Erziehung, Reli­gion und Poli­tik.
zum Buch im Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Pas­sages of Belong­ing: Inter­pret­ing Jew­ish Lit­er­a­tures
BuchcoverIn the wake of the spa­tial and affec­tive turns in Lit­er­ary Stud­ies in gen­er­al, and the study of Jew­ish lit­er­a­tures in par­tic­u­lar, this vol­ume shifts focus from the exten­si­ty of exile and return to the inten­si­ties of sense of place and belong­ing across a mov­ing land­scape of 20th and 20st cen­tu­ry lit­er­a­tures, Jew­ish and oth­er. It brings togeth­er con­tem­po­rary writ­ers and lit­er­ary schol­ars who col­lec­tive­ly map these inten­si­ties onto a bod­i­ly word world in tran­sit and tex­tures of hab­it­able, read­able space as pas­sage.
Works by Hélène Cixous, Cécile Wajs­brot, Alex Epstein, Almog Behar, and Svet­lana Boym explore sites made up of lay­ers of pas­sages, tak­ing con­fig­u­ra­tions of saya­bil­i­ty and read­abil­i­ty as forms, poet­ic and polit­i­cal, of inhab­it­ing the mate­r­i­al world. The con­tri­bu­tions by lit­er­ary schol­ars explore the the­o­ret­i­cal poten­tial of a map­ping of such sites in stud­ies of modal­i­ties of belong­ing and unbe­long­ing in mod­ern and con­tem­po­rary works of lit­er­a­ture.
The vol­ume col­lects a col­lab­o­ra­tive inves­ti­ga­tion of the exi­gen­cies and poten­tial­i­ties of sense of place and belong­ing through lit­er­a­ture, Jew­ish and oth­er. It offers a lit­er­ary per­spec­tive on cur­rent debates in a vari­ety of fields, includ­ing lit­er­ary crit­i­cism, human geog­ra­phy, archi­tec­tur­al the­o­ry, and trans­la­tion stud­ies.
zum Buch im Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Sprachen und Kul­turen Asiens, Afrikas und Ozeaniens ent­deck­en!

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Nordische Philologie 2022.11

Ani­mal-human rela­tion­ships in Medieval Ice­land: from farm-set­tle­ment to sagas
BuchcoverDomes­tic ani­mals played a range of roles in the imag­i­na­tive world of medieval Ice­landers: from part­ners in set­tle­ment and house­hold allies, to vio­lent offend­ers, fos­ter-kin and sur­ro­gate wives, they were vital and effec­tive mem­bers of the mul­ti­species com­mu­ni­ties estab­lished from the ninth cen­tu­ry onwards. This book exam­ines the domes­tic ani­mals of ear­ly Ice­land in their phys­i­cal and tex­tu­al con­texts, through detailed analy­sis of the spaces and places of the Ice­landic farm and farm­ing land­scape, and tex­tu­al sources such as The Book of Set­tle­ments, the ear­li­est Ice­landic laws, and var­i­ous episodes from the Sagas and Tales of Ice­landers. Tak­ing a mul­ti­dis­ci­pli­nary approach to ani­mal-human rela­tion­ships, it sees ani­mals not sole­ly as sym­bols, metaphors, or objects, but as sub­jects in affec­tive rela­tion­ships with their human co-set­tlers who become the focus of intense explo­ration, delight, anx­i­ety and con­dem­na­tion in lat­er tex­tu­al nar­ra­tives. By invit­ing read­ers to ques­tion how these sources form, embrace, or reject ani­mal-human rela­tion­ships, it pro­vides a resource for under­stand­ing these archae­o­log­i­cal sites and tex­tu­al nar­ra­tives dif­fer­ent­ly: as prod­ucts of mul­ti­species com­mu­ni­ties in which ani­mals and humans lived, worked, and died togeth­er.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Þát­ta­syr­pa – Stu­di­en zu Lit­er­atur, Kul­tur und Sprache in Nordeu­ropa. Festschrift für Ste­fanie Grop­per
Buchcoverpát­ta­syr­pa ist eine ‚Serie‘ von über 30 Beiträ­gen zu den mit­te­lal­ter­lichen und neuzeitlichen Lit­er­a­turen, Kul­turen und Sprachen Nordeu­ropas zu Ehren von Ste­fanie Grop­per, die über zweiein­halb Jahrzehnte die Pro­fes­sur für Nordis­che Philolo­gie an der Uni­ver­sität Tübin­gen innehat­te. Ihre Forschung zu thaet­tir (,Erzählsträn­gen‘ oder kurzen Erzäh­lun­gen) und Sagalit­er­atur, Nar­ra­tolo­gie, Über­set­zung und Kul­tur­wis­senschaft haben das Feld der Alt­nordis­tik nach­haltig geprägt. In Anlehnung an diese Forschungsin­ter­essen ver­ste­ht sich die Festschrift eben­falls als eine Samm­lung von thaet­tir, kurzen Beiträ­gen zu ein­er ähn­lichen Vielfalt von The­men wie Autorschaft und Dich­tung, Ästhetik und Erzählwel­ten, kul­turellen Kon­tak­ten und Rezep­tions­forschung. Zudem reflek­tiert der Band, zu welchem Freund:innen und Kolleg:innen aus Län­dern in ganz Europa und Nor­dameri­ka beige­tra­gen haben, Ste­fanie Grop­pers weitverzweigte inter­na­tionale Koop­er­a­tio­nen und Beziehun­gen.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Nordis­che Philolo­gie ent­deck­en!