„Er lernt Lessing und Goethe kennen. Ein Aufklärer, der vieles an der Aufklärung zu kritisieren hatte. Zum Beispiel: Keine Vernunft ohne Gefühle!
Darum gleicht das Werk von Herder einer Blumenwiese: Hier werden Volkslieder gesammelt und kommentiert. Dort geht es um den Ursprung der Sprache. Hier erzählt er die Geschichte der Menschheit. Dort wird ihm nachgesagt, dass er heute die Rap-Musik lieben würde.
Herder ist auf dem besten Weg, neu entdeckt zu werden. Kein Wunder: Er war auch Naturwissenschaftler und scheint gewusst zu haben, was „Klima“ bedeutet.“
(WDR, Jürgen Werth, Hildegard Schulte)
Sie können die Sendung, die 2019 in der Reihe „ZeitZeichen“ lief, über die Seite des WDR nachhören oder als Audiodatei herunterladen.
„Melvyn Bragg and guests discuss one of Shakespeare’s greatest tragedies. When three witches prophesy that Macbeth will be king one day, he is not prepared to wait and almost the next day he murders King Duncan as he sleeps, a guest at Macbeth’s castle. From there we explore their brutal world where few boundaries are distinct – between safe and unsafe, friend and foe, real and unreal, man and beast – until Macbeth too is slaughtered.
With Emma Smith (Professor of Shakespeare Studies at Hertford College, University of Oxford), Kiernan Ryan (Emeritus Professor of English Literature at Royal Holloway, University of London), and David Schalkwyk (Professor of Shakespeare Studies and Director of Global Shakespeare at Queen Mary, University of London).“ (BBC)
Sie können die Sendung, die 2020 in der Reihe „In our time“ lief, über die Seite der BBC nachhören oder als Audiodatei herunterladen.
In der Kategorie „Buntes aus Westfalen“ berichten wir über (teils kuriose) Neuerscheinungen, die wir als Landesbibliothek im Rahmen des Pflichtexemplarrechtes (das gibt es schon seit 1824!) als kostenlose Belegexemplare aus westfälischen Verlagen und/oder Selbstverlegern erhalten.
Aus dem Klappentext:
Zwischen Genie und Wahnsinn
Eike Immel: Profi-Debüt mit 17 Jahren für Borussia Dortmund ausgerechnet gegen die Bayern, anschließend Deutscher Meister, Stammtorwart der Nationalmannschaft, über 500 Bundesligaspiele. Und nach der Karriere? Abgestürzt, Privatinsolvenz und Teilnahme am „Dschungelcamp“. Gregor Schnittker legt mit dieser Biografie ein sensibles und berührendes Porträt des einstigen Weltklassetorhüters vor. Neben Immel selbst hat der Autor mit vielen ehemaligen Weggefährten gesprochen, die ausführlich zu Wort kommen: Lothar Matthäus, Christoph Daum, Toni Schumacher, Sepp Maier u.v.m.
Die Datenbank steht in einem größeren Zusammenhang. Sie hat sich aus meinem DFG-Heisenberg-Projekt „Antireligiöse Filme und Kampagnen in der Sowjetunion 1917–1938: Mediale Praktiken der Entweihung von Reliquien, Ikonen und Sakralbauten“ entwickelt. Die Datenbank umfasst jedoch einen größeren Zeitraum, namentlich die vorrevolutionäre Zeit. Eine Erweiterung bis zur Gegenwart ist für die Zukunft geplant. Sie enthält zudem Filme aus dem Zarenreich und der UdSSR, d.h. auch aus Territorien, die heute unabhängige Staaten sind wie z.B. die Ukraine.
Die in zwei Sprachen (russisch und deutsch) angelegte Datenbank enthält filmografische Angaben zu russischen und sowjetischen Filmen, in denen religiöse Motive eine Rolle spielen. Auch antireligiöse und antiklerikale Filme werden angeführt. Die Zensurpraxis im Zarenreich entwickelte zahlreiche Beschränkungen, was Darstellungen geistlicher und religiöser Themen betraf. Dies galt zunächst für ausländische, dann für russländische Filme. Einige im Ausland produzierten Filme waren im russischen Verleih und wurden daher auch in die Datenbank mit aufgenommen.
Le BnF DataLab est un service à destination des chercheurs qui souhaitent travailler sur les collections numériques de la BnF. Ces collections constituent un formidable réservoir de données qu’il est parfois difficile d’appréhender. Afin d’accompagner les chercheurs dans leur exploration de ces gisements, une convention de partenariat a été signée avec la très grande infrastructure de recherche (TGIR) Huma-Num.
Il s’agit de mettre en commun et de partager les compétences et savoir-faire des équipes de recherche (ingénieurs et chercheurs permanents d’Huma-Num, chercheurs invités, personnels de la BnF…) pour proposer aux chercheurs travaillant sur les collections numériques, des outils, des environnements, des accompagnements adaptés aux différentes étapes de leurs projets numériques (constitution de corpus, traitements et analyses, valorisation, préservation des données…). Cette collaboration permettra d’encourager l’effort de recherche sur des thématiques numériques innovantes et de faire émerger des projets dans un environnement de recherche adapté.
Dieser Beitrag im Blog der IFLA (International Federation of Library Associations and Institutions) stellt das DataLab vor.
In der Literaturkarte von Schweden – Teil der Litteraturbanken – sind Orte verzeichnet, die für die ältere und klassische Literatur Schwedens eine Rolle spielen, weil zum Beispiel Autor:innen von dort stammen, literarische Figuren dort verortet sind oder eine Handlung dort spielt:
VÄLKOMMEN till Litteraturkartan.se! Här kan du gå på upptäcktsfärd i litteraturens tecken genom Bohuslän, Dalsland, Västergötland och Blekinge – och genom seklerna. Kända och okända personer, mer eller mindre bortglömda platser, och texter som speglar och avtäcker landskapet blir dina färdkamrater. Gå vilse, och hitta rätt! Res dig lycklig – i både tanke och handling.
Klicka på hjälp-knappen märkt med ett i för en förklaring av kartans funktioner, eller klicka här.
Over recent years, Arabic popular culture has become a focal point of West Asian and North African studies. Most of the new research dealing with it concentrates on the ‘popular’ as opposed to an intellectual ‘high’ culture far from the harsh and hierarchically organized reality many Arabic-speaking societies face today. Popular cultural practices are thus seen as a rejection of the elite and a stance against those who have ‘something to loose’ within paralyzed and conservative communities. Albeit not denying the subversive political potential associated with these practices, this volume intends to take a more nuanced and broader perspective. Arabic popular culture might engage with emancipatory claims, but it might as easily follow the capitalist rulebook of global marketing. It might fight against oppressive authorities, yet it can equally become their symbol. Approaches to Arabic Popular Culture therefore closely looks at the aesthetic implications of a topic ranging from Lebanese hip hop over Algerian pop novels to jihadi chants in the ‘Islamic State’ as well as from Egyptian mahraganāt music over sarcastic stories about hash dens and time travel in downtown Cairo to Saudi-Arabian YouTube-influencers. Thus, the theoretical scope widens and the reader is taken on a delightful journey to the unsettling pleasures of contemporary Arabic art and culture.
All structures great and small. On copular sentences with shì in Mandarin
This dissertation provides a description and analysis of the Mandarin copula shì and copular structures containing it. On the basis of a comprehensive description of the syntactic distribution of shì and properties of different types of copular sentences (predicational, specificational, and equative), this study proposes a unified structural analysis for predicational and specificational copular sentences in Mandarin.It is proposed that shì is a functional element in the structure of the clause. Importantly, shì is not a verb, and copular structures in Mandarin contain no verb phrase at all, which is consistent with proposals about pronominal copular elements in other languages. Specificational copular sentences are analysed as inverted predicational copular sentences, derived via predicate inversion. This analysis captures both the underlying similarities and the differences between the two types of copular sentences. It is also pointed out that the third type of copular sentences, equatives, is clearly distinct from both predicational and specificational copular sentences and should thus be analysed in a different way.The dissertation also proposes that tense is not always syntactically expressed in Mandarin copular structures. While sentences with a stage-level predicate express tense syntactically, those with an individual-level predicate do not.
The semantics of word division in West Semitic writing systems
Much focus in writing systems research has been on the correspondences on the level of the grapheme/phoneme. Seeking to complement these, this monograph considers the targets of graphic word-level units in natural language, focusing on ancient North West Semitic (NWS) writing systems, principally Hebrew, Aramaic, Phoenician and Ugaritic. While in Modern European languages word division tends to mark-up morphosyntactic elements, in most NWS writing systems word division is argued to target prosodic units, whereby written ‘words’ consist of units which must be pronounced together with a single primary accent or stress. This is opposed to other possibilities including Semantic word division, as seen in Middle Egyptian hieroglyphic. The monograph starts by considering word division in a source where, unlike the rest of the material considered, the phonology is well represented, the medieval tradition of Tiberian Hebrew and Aramaic. There word division is found to mark-up ‘minimal prosodic words’, i.e. units that must under any circumstances be pronounced together as a single phonological unit. After considering the Sitz im Leben of such a word division strategy, the monograph moves on to compare Tiberian word division with that in early epigraphic NWS, where it is shown that orthographic wordhood has an almost identical distribution. The most economical explanation for this is argued to be that word division has the same underlying basis in NWS writing since the earliest times. Thereafter word division in Ugaritic alphabetic cuneiform is considered, where two word division strategies are identified, corresponding broadly to two genres of text, poetry and prose. ‚Poetic‘ word division is taken as an instance of mainstream ‘prosodic word division’, while the other is morphosyntactic in scope anticipating later word division strategies in Europe by several centuries. Finally, the monograph considers the digital encoding of word division in NWS texts, especially the difficulties, as well as potential solutions to, the problem of marking up texts with overlapping, viz. morphosyntactic and prosodic, analyses.
A guide to principles and methods for the management, archiving, sharing, and citing of linguistic research data, especially digital data. “Doing language science” depends on collecting, transcribing, annotating, analyzing, storing, and sharing linguistic research data. This volume offers a guide to linguistic data management, engaging with current trends toward the transformation of linguistics into a more data-driven and reproducible scientific endeavor. It offers both principles and methods, presenting the conceptual foundations of linguistic data management and a series of case studies, each of which demonstrates a concrete application of abstract principles in a current practice.
In part 1, contributors bring together knowledge from information science, archiving, and data stewardship relevant to linguistic data management. Topics covered include implementation principles, archiving data, finding and using datasets, and the valuation of time and effort involved in data management. Part 2 presents snapshots of practices across various subfields, with each chapter presenting a unique data management project with generalizable guidance for researchers. The Open Handbook of Linguistic Data Management is an essential addition to the toolkit of every linguist, guiding researchers toward making their data FAIR: Findable, Accessible, Interoperable, and Reusable.
In this book, Martin Hilpert lays out how Construction Grammar can be applied to the study of language change. In a series of ten lectures on Diachronic Construction Grammar, the book presents the theoretical foundations, open questions, and methodological approaches that inform the constructional analysis of diachronic processes in language. The lectures address issues such as constructional networks, competition between constructions, shifts in collocational preferences, and differentiation and attraction in constructional change. The book features analyses that utilize modern corpus-linguistic methodologies and that draw on current theoretical discussions in usage-based linguistics. It is relevant for researchers and students in cognitive linguistics, corpus linguistics, and historical linguistics.
Bringing Stories to Life: Animacy in narrative and processing
What does it mean to be alive? An age-old question, and not one this thesis will pretend to answer. Instead, we will be exploring the many ways in which life enters into our language. We refer to this as animacy, a linguistic distinction between living and non-living entities. Animacy has been widely successful as an explanation for grammatical variation, but we note that a simple distinction between animate and inanimate is ill-equipped to handle the incredible creative potential of language – in our stories, we readily transform inanimate objects like peanuts, paintings and toys into living, breathing characters. We have chosen to take these transformations seriously, using narrative as the lens through which we may enrich the meaning of linguistic life.
This thesis shows through a series of studies that linguistic animacy is indeed not a distinction between living and non-living entities, but rather an expression of how alive we consider entities to be. This consideration, it turns out, is influenced by many factors, some of which may be derived from the linguistic context. We demonstrate that stories can bring objects to life through linguistic means; specifically, through the ascription of Agency and Experience. Agency and Experience – being able to act on and perceive the environment – are two roles strongly associated with life, and we conclude that this behaviour is central to the linguistic expression of animacy as well.
It is well-known that contact between speakers of different languages or varieties leads to dynamics in many respects. From a grammatical perspective, especially contact between closely related languages/varieties fosters contact-induced innovations. The evaluation of such innovations reveals speakers’ attitudes and is in turn an important aspect of the sociolinguistic dynamics linked to language contact. In this volume, we assemble studies on such settings where typologically congruent languages are in contact, i.e. language contact within the Germanic branch of the Indo-European language family. Languages involved include Afrikaans, Danish, English, Frisian, (Low and High) German, and Yiddish. The main focus is on constellations where a variety of German is involved (which is why we use the term ‘German(ic)’ in this book).
So far, studies on language contact with Germanic varieties have often been separated according to the different migration scenarios at hand, which resulted in somewhat different research traditions. For example, the so-called Sprachinselforschung (research on ‘language islands’) has mainly been concerned with settings caused by emigration from the continuous German-speaking area in Central Europe to locations in Central and Eastern Europe and overseas, thus resulting in some variety of German abroad. However, from a linguistic point of view it does not seem to be necessary to distinguish categorically between contact scenarios within and outside of Central Europe if one thoroughly considers the impact of sociolinguistic circumstances, including the ecology of the languages involved (such as, for instance, German being the majority language and the monolingual habitus prevailing in Germany, but completely different constellations elsewhere). Therefore, we focus on language contact as such in this book, not on specific migration scenarios. Accordingly, this volume includes chapters on language contact within and outside of (Central) Europe. In addition, the settings studied differ as regards the composition and the vitality of the languages involved. The individual chapters view language contact from a grammar-theoretical perspective, focus on lesser studied contact settings (e.g. German in Namibia), make use of new corpus linguistic resources, analyse data quantitatively, study language contact phenomena in computer-mediated communication, and/or focus on the interplay of language use and language attitudes or ideologies. These different approaches and the diversity of the scenarios allow us to study many different aspects of the dynamics induced by language contact. With this volume, we hope to exploit this potential in order to shed some new light on the interplay of language contact, variation and change, and the concomitant sociolinguistic dynamics. Particularly, we hope to contribute to a better understanding of closely related varieties in contact.
Mit dieser literaturwissenschaftlich beheimaten Arbeit wird ein Beitrag zur Erschließung der Literaturgeschichte als eine Geschichte literarischer Skandale geleistet. Angesichts der nach wie vor festzustellenden Forschungslücken auf dem Gebiet der literaturwissenschaftlichen Skandalforschung muss sich für diesen Beitrag zunächst allgemein mit dem Phänomen (Literatur-)Skandal an sich beschäftigt werden. Entsprechend werden theoretische Grundlagen ausgelotet, begriffliche Klärungen vorgenommen und einige Ansätze skizziert, mit denen die angestrebten Erschließungen produktiver vorgenommen werden können. Dies erfolgt u. a. im Rückgriff auf skandalogische Forschungen in anderen Wissenschaften (wie etwa in Politik‑, Sozial‑, Kommunikations- und Religionswissenschaften) sowie durch Anwendung dieser Überlegungen auf das sogenannte literarische Feld. Es zeigt sich, dass konkrete (Literatur-)Skandale ohne eine Beachtung ihrer Umstände kaum hinreichend zu verstehen sind. Folglich erscheint es zweckmäßig, eine weitergehende Untersuchung auf eine bestimmte Zeit einzugrenzen. Hier wird der Fokus auf Kontexte, Skandalösitäten und Skandale in der Literatur in der Weimarer Republik gerichtet. Angestrebt wird, dass durch diesen Fokus weitere, über die bloße Theorie hinausgehende Aufschlüsse über Literaturskandale gewonnen werden können. Außerdem mögen dadurch die bisherigen Erkenntnisse zu den Jahren 1918 bis 1933 ergänzt werden. Beispielhaft vertieft werden die Ergebnisse zu Literaturskandal und zur Weimarer Republik durch Blicke auf zwei prominente Skandalfälle der besagten Zeit. Namentlich schauen wir auf die Skandale um erstens Arthur Schnitzlers Reigen als Theateraufführung in Berlin (1920/21) und um zweitens Erich Maria Remarques Roman Im Westen nichts Neues (1928/29) sowie dessen Verfilmung All quiet on the Western Front (1929/30).
Der Engel in der Moderne: Eine Figur zwischen Exilgegenwart und Zukunftsvision
Die anhaltende Präsenz von Engeln in der Moderne wurde oft auf ein gesteigertes Trostbedürfnis zurückgeführt. Die Engelsfigur ist aber nicht bloß statisches Überbleibsel einer verlorenen Glaubensgewissheit. Vielmehr steht sie in einer produktiven Beziehung zu zentralen geschichtsphilosophischen, politischen und medienästhetischen Fragen der Zeit. Die vorliegende Studie geht den Zusammenhängen zwischen Engelsfigur und Moderne-Diskurs entlang eines Spannungsbogens nach, der von Reflexionen eines metaphysischen Exils Anfang des 20. Jahrhunderts über die Zuspitzung existentieller Bedrohung im Ersten und Zweiten Weltkrieg bis zum Undarstellbarkeitstopos des Holocaust verläuft. Dabei wird deutlich, dass der Engel auf vielfache Weise als Verursacher und gleichzeitig als zukunftsgerichteter Überwinder moderner Formen des Exils auftritt – als Figur, die geschichtsphilosophische Brüche herbeiführt und individualbiographische Traumata sichtbar macht; die die moderne Deformation des Menschen illustriert und wahlweise zu heilen oder voranzutreiben versucht; und die schließlich neue politische Ordnungen entwirft und sie als ästhetische Metalepse bereits in der Exilgegenwart veranschaulicht.
Dynamic Dialects contains an articulatory video-based corpus of speech samples from world-wide accents of English. Videos in this corpus contain synchronised audio, ultrasound-tongue-imaging video and video of the moving lips. We are continuing to augment the database.
The website contains three main resources:
1. A clickable Accent Map: clicking on points of the map will open up links to ultrasound tongue videos showing a comparable set of words and a spontaneous speech excerpt for speakers of world-wide Englishes.
2. A clickable Accent Chart: this provides ultrasound tongue and lip video for a comparable set of words and a spontaneous speech excerpt for speakers of world-wide Englishes. You can filter by accent, gender, and agerange.
3. An introduction to UTI and lip video recording techniques.
For modelled International Phonetic Association (IPA) speech samples produced by trained phoneticians, which also includes Magnetic Resonance Imaging and 2‑D Animations as well as Ultrasound Tongue Imaging and lip video, please visit our sister website, Seeing Speech.
In der Kategorie „Buntes aus Westfalen“ berichten wir über (teils kuriose) Neuerscheinungen, die wir als Landesbibliothek im Rahmen des Pflichtexemplarrechtes (das gibt es schon seit 1824!) als kostenlose Belegexemplare aus westfälischen Verlagen und/oder Selbstverlegern erhalten.
Aus dem Klappentext:
Eine außergewöhnliche Reise führte den Fotokünstler Carsten Sander durch die 27 EU-Mitgliedstaaten. Mit dem Wohnmobil auf den Straßen Europas unterwegs – und in herausfordernden Zeiten – lautete seine Mission: 1000 Portraitfotos von Europäerinnen und Europäern mit unterschiedlichsten ethnischen und sozialen Hintergründen, von arm und reich, von Alt und Jung. Er fotografierte Berühmtheiten, Politikerinnen, Sportler und Personen, denen er zufällig auf der Straße begegnete – alle gleichgestellt nebeneinander.
1000 Gesichter der Europäischen Union ist eine Demonstration europäischer Empfindungen, ein Werk über friedliche Koexistenz, Toleranz und gemeinsame Werte. In zeitgemäßer Weise stellt das Projekt die Menschlichkeit, Emotionalität und visionäre Kraft der europäischen Idee in den Mittelpunkt.
„Sprache ist Identität. Und die ukrainische Identität dem russischen Despoten ein Dorn im Auge. Kein Wunder also, dass der seine Angriffe auch gegen die ukrainische Sprache richtet. Nicht mehr als ein Dialekt des Russischen sei sie, hört man aus dem Kreml. Nun – offensichtlich hat man dort keine Ahnung. Das sagt die Slawistin und literarische Übersetzerin Claudia Dathe. Im Interview erzählt sie von der wechselhaften Geschichte des Ukrainischen. Berichtet von der „unaufgeregten Mehrsprachigkeit“, die sie in der Ukraine kennengelernt hat. Und erklärt, warum wir in Zukunft Kyiv statt Kiew sagen sollten.
Sozusagen! – In dieser Folge mal nicht mit Bemerkungen zur deutschen, sondern zur ukrainischen Sprache.“
(Bayern 2, Tobias Stosiek)
Sie können die Sendung, die am 18.3.2022 auf Bayern 2 lief, über die Seite des BR nachhören oder als Audiodatei herunterladen.
„Als Sohn einer italienischen Adelsfamilie wäre sein Weg vorgezeichnet. Doch Luchino Visconti will hinter die Fassaden von Prunk und Pomp blicken. Er wird Drehbuchautor und Regisseur. „Ludwig II.“, „Der Leopard“, „Der Tod in Venedig“, seine Filme zu Schönheit, Tod und Dekadenz erreichen Weltruhm.“
(Bayern 2, Susi Weichselbaumer)
Sie können die Sendung, die am 13.7.2021 auf Bayern 2 lief, über die Seite des BR nachhören oder als Audiodatei herunterladen.
Lehren und Forschen mit Videos in der Lehrkräftebildung
„Die Analyse von Unterrichtsvideos ist zu einer erfolgreich und vielfältig genutzten Methode in der Lehrkräftebildung geworden. Sie vermag wie keine andere Methode die Unterrichtspraxis in ihrer Authentizität zu veranschaulichen und zugleich in ihrer Komplexität zu untersuchen. Dazu sind in den letzten Jahren innovative Videoportale mit Lehrkonzepten und über 1800 aussagekräftigen Unterrichtsvideos entstanden, die das Spektrum an Schulformen, Fächern und Unterrichts(qualitäts)dimensionen abdecken. Deren Nutzung, Evaluation und Einsatz in Lehrveranstaltungen werden im vorliegenden Sammelband vorgestellt, ebenso das Meta-Videoportal, über das die Unterrichtsvideos und Begleitmaterialien für alle Akteurinnen und Akteure der Lehrkräftebildung gesucht und genutzt werden können. Ein konzeptueller state-of-the-art Überblick und ein Review aktueller videobasierter Projekte zum Lehren und Forschen mit Videos in der Lehrkräftebildung vervollständigen den Sammelband.“
„Die Zusammenarbeit mit dem Dramatiker Henrik Ibsen war schwierig. Doch die Musik, die Grieg zu seinem Schauspiel „Peer Gynt“ komponierte wurde unsterblich.
Aus den größten Hits formte der Komponist zwei mitreißende Orchestersuiten.“
(WDR, Michael Lohse)
Sie können die Sendung, die am 12.12.2021 in der Reihe „ZeitZeichen“ lief, über die Seite des WDR nachhören oder als Audiodatei herunterladen.