Diese Website verwendet Cookies. Wenn Sie die Website weiter nutzen, gehen wir davon aus, dass Sie hiermit einverstanden sind.

Datenschutzhinweis
Permalink

0

New Books Network Podcast: „The Librarian’s Atlas: The Shape of Knowledge in Early Modern Spain“

Im New Books Net­work Pod­cast in der Rei­he „New Books in Ear­ly Mod­ern His­to­ry“ sprach Seth Kim­mel im Okto­ber 2024 über seine Forschung zu einem beson­deren Aspekt der Bib­lio­theks­geschichte:

In The Librarian’s Atlas: The Shape of Knowl­edge in Ear­ly Mod­ern Spain (U Chica­go Press, 2024) Seth Kim­mel explores the mate­r­i­al his­to­ry of libraries to chal­lenge debates about the prac­tice and pol­i­tics of infor­ma­tion man­age­ment in ear­ly mod­ern Europe. Ancient bib­li­og­ra­phers and medieval scholas­tics, Kim­mel reminds us, imag­ined the library as a micro­cosm of the world, but for ear­ly mod­ern schol­ars, the world was like­wise a pro­jec­tion of the library. This notion, at first glance, may seem coun­ter­in­tu­itive, espe­cial­ly as reports from late fif­teenth- and six­teenth-cen­tu­ry explor­ers in the New World slow­ly refined-but also desta­bi­lized-the Old World’s cos­mo­graph­ic and his­tor­i­cal con­sen­sus. 

Yet the map­ping and ethno­graph­ic projects com­mis­sioned by ear­ly mod­ern rulers, like Spain’s Charles V and Philip I, anx­ious to com­pre­hend and inven­to­ry their far-flung ter­ri­to­r­i­al pos­ses­sions in the Amer­i­c­as, nev­er­the­less relied heav­i­ly on meth­ods of infor­ma­tion man­age­ment honed in the library. Kim­mel focus­es on the peri­od that marked the birth of both print and transat­lantic explo­ration. Through close read­ings of a wide array of mate­ri­als-library cat­a­logues, mar­gin­al gloss­es, book index­es, bib­li­cal com­men­taries, dic­tio­nar­ies and the­saurus­es, nat­ur­al his­to­ries, and maps-Kim­mel shows how the book-lover’s dream of total knowl­edge in an era of „too much infor­ma­tion“ helped to shape the ear­ly mod­ern period’s expand­ed sense of the world itself. The book should find its audi­ence among schol­ars of ear­ly mod­ern Euro­pean his­to­ry, spe­cial­ists in the ear­ly mod­ern cul­tures of the Mediter­ranean and Iberia, and a range of stu­dents inter­est­ed in the his­to­ry of the book and of maps.

Sollte das Buch für Ihr Studi­um oder Ihre Lehre und Forschung inter­es­sant sein, schick­en Sie uns gerne einen Anschaf­fungsvorschlag!

Permalink

0

WDR 3 Kulturfeature: „Ingmar Bergman auf Fårö“

Logo WDR bei Wikimedia Commons„Auf der Suche nach einem Drehort ent­deck­te der schwedis­che Regis­seur Ing­mar Bergman die abgeschiedene Insel Fårö nördlich von Got­land und ver­liebt sich in sie. Hier arbeit­et er an Fil­men die ihn unsterblich machen wer­den – „Per­sona“, „Szenen ein­er Ehe“ oder „Herb­st­sonate“. Hier liegt er auf dem Fried­hof der kleinen Kapelle begraben.“
(WDR, Kon­stan­tin Schön­felder & Raha Golestani)

Sie kön­nen die Sendung, die am 30.11.2024 in der Rei­he „ZeitZe­ichen“ lief, über die Seite des WDR nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden.

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Germanistik 2025.1

Urn­ing: Queer Iden­ti­ty in the Ger­man Nine­teenth Cen­tu­ry
BuchcoverIn 1864, the Ger­man jurist Karl Hein­rich Ulrichs coined the term “urn­ing” as a word for same-sex attract­ed men. Over the next few years, first anony­mous­ly and then pub­licly, he cam­paigned against the pub­lic per­se­cu­tion of these men. In response, some of his read­ers took on the urn­ing ter­mi­nol­o­gy for them­selves and engaged with Ulrichs to nego­ti­ate the fin­er points of their new iden­ti­ties.
In Urn­ing, Dou­glas Pret­sell writes of same-sex attract­ed men in Ger­man-speak­ing Europe who used the neol­o­gism “urn­ing” as a per­son­al iden­ti­ty in the late nine­teenth cen­tu­ry. This was in the peri­od before oth­er terms such as “homo­sex­u­al” gained cur­ren­cy. Draw­ing on let­ters, mem­oirs, and psy­chi­atric case stud­ies, the book uses first-hand auto­bi­o­graph­i­cal accounts to map out the con­tours of urn­ing soci­ety. Urn­ing fur­ther explores indi­vid­ual accounts of some urn­ings who attempt­ed their own forms of activism to trans­form the world around them , even though they had no for­mal orga­ni­za­tion. As the cen­tu­ry drew to a close, the efforts of Ulrichs and his urn­ing fol­low­ers paved the way for the launch of the world’s first homo­sex­u­al rights orga­ni­za­tion. Urn­ing argues that the men who called them­selves urn­ings were self-iden­ti­fied, self-con­struct­ed agents of their own des­tinies.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Die Meta­pher in Fach­tex­ten: eine Kor­pusun­ter­suchung von pop­ulär­wis­senschaftlichen Zeitschrifte­nar­tikeln aus der Infor­matik
BuchcoverMit dem kog­ni­tiv­en Meta­pher­nansatz haben George Lakoff und Mark John­son zum ersten Mal darauf hingewiesen, dass die Meta­pher eine gewichtige Rolle bei Gewin­nung und Ver­mit­tlung von Erken­nt­nis­sen spielt. Unsere Wis­sens­bestände sind metapho­risch-anal­o­gisch struk­turi­ert und die sprach­lichen Meta­phern stellen sowohl deren Folge als auch Indika­tor dar. Der Band geht auf eine empirische Analyse von Fach­tex­ten aus der Com­put­erzeitschrift CHIP zurück und über­prüft die Gültigkeit der kog­ni­tiv­en Meta­phern­the­o­rie im Bere­ich der wis­senschaftlichen Begriffs­bil­dung. Das Sys­tem metapho­risch­er Konzepte in Fach­tex­ten wird auf Makro- und Mikroebene analysiert. Ein Funk­tion­s­mod­ell zur Gewin­nung und Ver­mit­tlung von Erken­nt­nis­sen wird entwick­elt, um die kog­ni­tive und kom­mu­nika­tive Rolle der Meta­pher in Fachkom­mu­nika­tion her­auszustellen.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Sprachen und Literaturen allgemein 2025.1

The prag­mat­ics of humour in inter­ac­tive con­texts
BuchcoverRecent years have seen a bur­geon­ing inter­est in inter­ac­tion­al humour from social and prag­mat­ic per­spec­tives, with fas­ci­nat­ing results. Released more than a decade lat­er than Nor­rick and Chiaro (2009). Humor in Inter­ac­tion, The Prag­mat­ics of Humour in Inter­ac­tive Con­texts gath­ers some of the most recent work on humour in inter­ac­tion, with con­tri­bu­tions tak­ing (meta)pragmatic approach­es to the analy­sis of var­i­ous gen­res of inter­ac­tive humour in both online and offline set­tings. This vol­ume illus­trates that a range of method­olo­gies and per­spec­tives can be applied to the study of such a com­plex phe­nom­e­non. These include analy­ses with a cog­ni­tive ori­en­ta­tion and with mul­ti­modal approach­es, work based on Rel­e­vance The­o­ry, the Gen­er­al The­o­ry of Ver­bal Humour, and Con­ver­sa­tion Analy­sis, among oth­ers. In addi­tion, all the authors rep­re­sent­ed here are recog­nised experts on the sub­ject, and in most cas­es, are lead­ing spe­cial­ists in their respec­tive fields. The book can be of use not only to schol­ars who study the lin­guis­tics of humour in inter­ac­tion but also to stu­dents who wish to pur­sue research in the area.
zum Buch im Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Read­ing Auto­bi­og­ra­phy Now: An Updat­ed Guide for Inter­pret­ing Life Nar­ra­tives
BuchcoverA user-friend­ly guide to read­ing, writ­ing, and the­o­riz­ing auto­bi­o­graph­i­cal texts and prac­tices for stu­dents, schol­ars, and prac­ti­tion­ers of life nar­ra­tive.
The boom in auto­bi­o­graph­i­cal nar­ra­tives con­tin­ues apace. It now encom­pass­es a glob­al spec­trum of texts and prac­tices in such media as graph­ic mem­oir, auto-pho­tog­ra­phy, per­for­mance and plas­tic arts, film and video, and online plat­forms. Read­ing Auto­bi­og­ra­phy Now offers both a crit­i­cal engage­ment with life nar­ra­tive in his­tor­i­cal per­spec­tive and a the­o­ret­i­cal frame­work for inter­pret­ing texts and prac­tices in this wide-rang­ing field. Hailed upon its ini­tial pub­li­ca­tion as “the Whole Earth Cat­a­log of auto­bi­og­ra­phy stud­ies,” this essen­tial book has been updat­ed, reor­ga­nized, and expand­ed in scope to serve as an acces­si­ble and con­tem­po­rary guide for schol­ars, stu­dents, and prac­ti­tion­ers.
Sidonie Smith and Julia Wat­son explore def­i­n­i­tions of life nar­ra­tive, probe issues of sub­jec­tiv­i­ty, and out­line salient fea­tures of auto­bi­o­graph­i­cal acts and prac­tices. In this updat­ed edi­tion, they address emer­gent top­ics such as autothe­o­ry, aut­ofic­tion, and autoethnog­ra­phy; expand the dis­cus­sions of iden­ti­ty, rela­tion­al­i­ty, and agency; and intro­duce new mate­r­i­al on auto­bi­o­graph­i­cal archives and the pro­fu­sion of “I”s in con­tem­po­rary works. Smith and Wat­son also pro­vide a help­ful toolk­it of strate­gies for read­ing life nar­ra­tive and an exten­sive glos­sary of mini-essays ana­lyz­ing key the­o­ret­i­cal con­cepts and dozens of auto­bi­o­graph­i­cal gen­res.
An indis­pens­able explo­ration of this expan­sive, transna­tion­al, mul­ti­me­dia field, Read­ing Auto­bi­og­ra­phy Now metic­u­lous­ly unpacks the het­ero­ge­neous modes of life nar­ra­tives through which peo­ple tell their sto­ries, from tra­di­tion­al mem­oirs and trau­ma nar­ra­tives to col­lab­o­ra­tive life nar­ra­tive and auto­bi­o­graph­i­cal comics.
zum Buch im Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Anglistik 2025.1

Fem­i­nine sin­gu­lar­i­ty: the pol­i­tics of sub­jec­tiv­i­ty in nine­teenth-cen­tu­ry lit­er­a­ture
BuchcoverWhat hap­pens if we read nine­teenth-cen­tu­ry and Vic­to­ri­an texts not for the autonomous lib­er­al sub­ject, but for singularity—for what is par­tial, con­tin­gent, and in rela­tion, rather than what is mere­ly „alone“? Fem­i­nine Sin­gu­lar­i­ty offers a pow­er­ful fem­i­nist the­o­ry of the subject—and shows us paths to think­ing sub­jec­tiv­i­ty, race, and gen­der anew in lit­er­a­ture and in our wider social world.
Through fresh, sophis­ti­cat­ed read­ings of Lewis Car­roll, Christi­na Ros­set­ti, Charles Baude­laire, and Wilkie Collins in con­ver­sa­tion with psy­cho­analy­sis, Black fem­i­nist and queer-of-col­or the­o­ry, and con­ti­nen­tal phi­los­o­phy, Ron­jaunee Chat­ter­jee uncov­ers a lex­i­con of fem­i­nine sin­gu­lar­i­ty that man­i­fests across poet­ry and prose through like­ness and min­i­mal dif­fer­ence, rather than indi­vid­u­al­i­ty and iden­ti­ty. Read­ing for sin­gu­lar­i­ty shows us the ways fem­i­nin­i­ty is fun­da­men­tal­ly entan­gled with racial dif­fer­ence in the nine­teenth cen­tu­ry and well into the con­tem­po­rary, as well as how rigid cat­e­gories can be unset­tled and upend­ed.
Grap­pling with the ongo­ing vio­lence embed­ded in the West­ern lib­er­al imag­i­nary, Fem­i­nine Sin­gu­lar­i­ty invites read­ers to com­mune with the sub­ver­sive poten­tials in nine­teenth-cen­tu­ry lit­er­a­ture for think­ing sub­jec­tiv­i­ty today.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Post-Ori­en­tal­ism and Con­tem­po­rary Amer­i­can Nov­els
BuchcoverThis book pro­vides a sci­en­tif­ic and aca­d­e­m­ic con­tri­bu­tion to the schol­ar­ly explo­ration of the com­plex rela­tion­ship between the East and the West in Amer­i­can lit­er­a­ture. The study focus­es on four nov­els (Morn­ings in Jenin, Falling Man, The Reluc­tant Fun­da­men­tal­ist, and Riyah Al-Jan­na (The Wind of Par­adise)) to dis­cuss how the lit­er­a­ture reflects on Mid­dle East­ern themes in rela­tion to the sit­u­a­tions and con­di­tions of the New East. It treats the Ori­ent as a mov­ing body and takes Edward Said’s Ori­en­tal­ism into account, also show­ing Post-Ori­en­tal­ism or the New East as a lit­er­ary phe­nom­e­non in the 21st cen­tu­ry, spe­cial­iz­ing in pol­i­tics, mil­i­tarism, and post-colo­nial ide­ol­o­gy. The book explains and divides the Mid­dle East into two parts: the Arab-Islam­ic Mid­dle East and the non-Arab-Islam­ic Mid­dle East. It high­lights the sim­i­lar­i­ties and dif­fer­ences between these two parts as depict­ed in var­i­ous nov­els, pre­sent­ing the East as a land of des­o­la­tion and destruc­tion due to the polit­i­cal, region­al, and reli­gious changes that have shak­en it.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Slavistik 2025.1

Aus dem Ate­lier der rus­sis­chen Autoren – Der „Code“ der Mode in der rus­sis­chen Lit­er­atur und ihre europäis­chen Kon­texte
BuchcoverDie Ereignisse des 19. Jahrhun­derts bee­in­flussten seine Mode: Nicht nur tech­nis­che Neuerun­gen wie die Näh­mas­chine oder syn­thetis­che Far­ben rev­o­lu­tion­ierten die Pro­duk­tion ab der Mitte des Jahrhun­derts. Schon zuvor spiegel­ten sich gesellschaftliche oder poli­tis­che Ereignisse in der Klei­dung der Men­schen – sie passte sich der Opu­lenz des zweit­en Rokokos oder der Schlichtheit des Jugend­stils an.

Hin­ter der Mode ver­birgt sich allerd­ings nicht nur ein Spiegel ihrer Zeit. Autoren nutzten Mode in der Lit­er­atur, um ein bes­timmtes Bild ein­er Fig­ur zu ver­mit­teln. Mit ihr verknüpfte man kul­turelle Vorstel­lun­gen oder Anspielun­gen, die heute oft­mals nicht mehr ver­ständlich sind – so ver­ber­gen sich hin­ter Alek­sej Karenins Hut oder Son­ja Marme­ladovas Tuch mehr als nur Accessoires.Kleidungsstücke, Acces­soires oder Par­fums erfüllen unter­schiedliche Funk­tio­nen in der Lit­er­atur. Sie trans­portieren nicht nur kul­turelles Wis­sen aus dem 19. Jahrhun­dert, son­dern fungierten zu ihrer Zeit auch als Ele­ment real­is­tis­ch­er Fig­uren­charak­ter­isierung oder Mit­tel zur Gesellschaft­skri­tik.

Die Arbeit begreift solche modis­chen Beschrei­bun­gen in der Lit­er­atur daher als „Code“, der nur im his­torischen Kon­text und im Lichte kul­turgeschichtlich­er Ken­nt­nisse Sinn ergibt. Um ihn zu entschlüs­seln, agiert sie inter­diszi­plinär zwis­chen Kul­tur- und Lit­er­atur­wis­senschaft. Die Entwick­lun­gen im Rus­s­land des 19. Jahrhun­derts sind abhängig vom wes­teu­ropäis­chen Vor­bild: Durch die modis­che Führungsrolle Wes­teu­ropas ver­bre­it­eten sich mith­il­fe der Presse in Moskau und St. Peters­burg die gle­ichen Neuheit­en wie in Paris oder Lon­don. Daher ste­hen nicht nur rus­sis­che Autoren wie Niko­laj Gogol oder Alek­san­dr Puškin im Fokus, son­dern auch ihre Verbindung zu Wes­teu­ropa. Gus­tave Flaubert und sein­er Nähe zu den rus­sis­chen Autoren kommt dabei beson­dere Bedeu­tung zu.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

(Counter-)Archive: Memo­r­i­al Prac­tices of the Sovi­et Under­ground
BuchcoverThis book is the first major study explor­ing archival and memo­r­i­al prac­tices of the Sovi­et unof­fi­cial cul­ture. The cre­ation of counter-archives was one of the most impor­tant forms of cul­tur­al resis­tance in the Sovi­et Union. Unof­fi­cial artists and poets had to rein­vent the pos­si­bil­i­ties of main­tain­ing art and lit­er­a­ture that “did not exist”. Against the back­ground of archival the­o­ries and mem­o­ry stud­ies, the vol­ume explores how the cul­ture of the Sovi­et under­ground has become one of the most strik­ing cas­es of schol­ar­ly and artis­tic (self-)archiving, which – although being half-iso­lat­ed from the out­er world – reflect­ed intel­lec­tu­al and artis­tic trends char­ac­ter­is­tic of its time. The guid­ing ques­tion of the vol­ume is how Sovi­et unof­fi­cial cul­ture (de)constructed social mem­o­ry by col­lect­ing, archiv­ing and mem­o­riz­ing tabooed cul­ture of the past and present.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Romanistik 2025.1

Slav­ery and the Foren­sic The­atri­cal­i­ty of Human Rights in the Span­ish Empire
BuchcoverThis book is a study of the foren­sic the­atri­cal­i­ty of human rights claims in lit­er­ary texts about slav­ery in the six­teenth and the nine­teenth cen­tu­ry in the Span­ish Empire. The book cen­ters on the ques­tion: how do lit­er­ary texts use the­atri­cal, mul­ti­sen­so­r­i­al strate­gies to denun­ci­ate the vio­lence against enslaved peo­ple and make a claim for their rights? The Span­ish con­text is par­tic­u­lar­ly inter­est­ing because of its ear­ly tra­di­tion of human rights think­ing in the Sala­man­ca School (espe­cial­ly Bar­tolomé de Las Casas), devel­oped in rela­tion to slav­ery and colo­nial­ism. Tak­ing its point of depar­ture in foren­sic aes­thet­ics, the book ana­lyzes five forms of non-nar­ra­tive the­atri­cal­i­ty: alle­gor­i­cal, car­ni­va­lesque, tragi­com­ic, melo­dra­mat­ic and trag­ic.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Dic­tio­n­naire ency­clopédique du livre illus­tré
BuchcoverPresque mille pages, deux cent trente notices rédigées par plus de vingt spé­cial­istes per­me­t­tent pour la pre­mière fois de cern­er les con­cepts et les ter­mes spé­ci­fiques pro­pres à la notion de « livre illus­tré », cela dans le cadre de l’histoire matérielle et cul­turelle de l’édition.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Nordische Philologie 2025.1

Nach­barn im Ost­seer­aum über einan­der: Wan­del der Bilder, Vorurteile und Stereo­typen?
BuchcoverWelch­es Bild haben die Ein­wohn­er der Ost­seean­liegerstaat­en voneinan­der? Wie erk­lären sich einzelne Bilder, Vorstel­lun­gen, Stereo­typen, Vorurteile und Klis­chees? 23 Beiträge eines inter­na­tionalen Sym­po­siums mit Teil­nehmern aus acht Län­dern, ver­anstal­tet von der Forschungs­gruppe Bilder im Wan­del. Gegen­sätze und Ähn­lichkeit­en bei Kul­turbegeg­nun­gen im Ost­seer­aum, suchen nach Antworten aus kul­tur- und lit­er­atur­wis­senschaftlich­er, lin­guis­tis­ch­er und men­tal­itäts­geschichtlich­er Sicht. Der Band umfasst die Abteilun­gen Selb­st­bilder — Fremd­bilder, Reise­bilder und Lit­er­arische Bilder.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

On the Inte­gra­tion of Non-Native Nouns in Faroese
BuchcoverThis study analy­ses the inte­gra­tion of vow­el-final non-native nouns in Faroese based on writ­ten lan­guage mate­r­i­al rang­ing from com­put­er-medi­at­ed com­mu­ni­ca­tion to tra­di­tion­al print­ed media. In order to gain a holis­tic insight into the under­ly­ing process­es, both intralin­guis­tic – orthog­ra­phy, phonol­o­gy, mor­phol­o­gy – as well as extralin­guis­tic – lan­guage norms, met­alin­guis­tic dis­course – fac­tors are exam­ined.
Besides being the small­est and least researched mod­ern-day Scan­di­na­vian lan­guage, Faroese also has one of Scandinavia’s youngest, most his­tori­cis­ing orthogra­phies, as well as a strong tra­di­tion of lex­i­cal purism. Its ide­o­log­i­cal cli­mate is direct­ly impact­ed by two polar oppo­sites – pro­gres­sive Dan­ish on the one hand, and con­ser­v­a­tive Ice­landic on the oth­er. The observed inte­gra­tion strate­gies are described as the result of both native and non-native ana­log­i­cal forces that lead to ongo­ing con­tact-induced lan­guage change, includ­ing the refunc­tion­al­i­sa­tion of the silent grapheme <ð>.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Sprachen und Kulturen Asiens, Afrikas und Ozeaniens 2025.1

Sprachen und Dialek­te in Chi­na — eine Klas­si­fika­tion
BuchcoverDie in Chi­na gesproch­enen Sprachen und Dialek­te sind so zahlre­ich wie vielfältig. Sie zu ord­nen ist eine Her­aus­forderung, die mit klas­sis­chen qual­i­ta­tiv­en Meth­o­d­en allein kaum zu bewälti­gen ist. Die Experten für his­torische Lin­guis­tik DENG Xiao­hua und WANG Shiyuan wählen deshalb einen neuen Ansatz: Sie verbinden die Com­put­er­lin­guis­tik mit der Genetik. Dank der Kom­bi­na­tion com­put­er­lin­guis­tis­ch­er Analy­sen mit moleku­lar-anthro­pol­o­gis­chen Ver­fahren und ety­mol­o­gis­chen Ansätzen gelingt ihnen der Durch­bruch. Sie kön­nen erst­mals die genetis­che Ver­wandtschaft der Sprachen und Dialek­te der sino-tibetis­chen Sprach­fam­i­lie iden­ti­fizieren und klas­si­fizieren. In diesem Buch präsen­tieren sie ihre Ergeb­nisse zur genetis­chen Sprachver­wandtschaft und zu den regionalen Merk­malen der Hmong-Mien-Sprachen, der tibeto-bir­man­is­chen Sprachen, der Zhuang-Dong-Sprachen und der Min- und Hak­ka-Dialek­te. Dabei gehen sie auch Fra­gen nach der Geschwindigkeit und Rich­tung von Sprach­wan­del in ver­schiede­nen Epochen auf den Grund.
zum Buch im Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Wh-Island Effects in Chi­nese: A For­mal Exper­i­men­tal Study
BuchcoverThis book exam­ines three con­tro­ver­sial gen­er­al­iza­tions con­cern­ing wh-island effects in Chi­nese: argu­ment and adjunct asym­me­try, sub­ject and object asym­me­try, and D‑linked and non-D-linked asym­me­try. Exper­i­ments under the fac­to­r­i­al def­i­n­i­tion of island effects reveal that: (1) both argu­ment and adjunct wh-in-situ are sen­si­tive to the wh-island, dis­play­ing no asym­me­try; (2) sub­ject wh-in-situ man­i­fests a larg­er mag­ni­tude of island effects, where­as object wh-in-situ shows a small­er size due to the con­found­ing of dou­ble name penal­ty, exhibit­ing a spe­cial pat­tern of asym­me­try; (3) D‑linked and non-D-linked who-in-situ evince no asym­me­try, while D‑linked and non-D-linked what-in-situ demon­strate a mar­gin­al asym­me­try. Find­ings sup­port the the­o­ry of covert wh-move­ment on the inter­pre­ta­tion of Chi­nese wh-in-situ. The pat­tern of wh-island effects can be attrib­uted to the vio­la­tion of local­i­ty prin­ci­ples dur­ing wh-fea­ture move­ment. This book is pri­mar­i­ly tai­lored for researchers inter­est­ed in the study of Chi­nese wh-ques­tions and gen­er­a­tive lin­guis­tics in the broad sense.
zum Buch im Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Permalink

0

Kennen Sie schon … „Vol. 1 Brooklyn“?

Dieses amerikanis­che Por­tal beschäftigt sich mit Lit­er­atur, Film, Musik und vielem anderen Kul­turellen mehr:

Found­ed in 2009, Vol­ume 1 Brook­lyn engages and con­nects the lit­er­ary-mind­ed from Brook­lyn and beyond. Vol. 1 Brook­lyn fea­tures short and long form con­tent on our web­site and pro­duces a num­ber of free cul­tur­al events to bridge the gaps between var­i­ous forms of cul­ture and art. Vol. 1 Brook­lyn seeks to moti­vate our com­mu­ni­ty to explore and expe­ri­ence new writ­ers, artists, musi­cians, and oth­er peo­ple and projects we con­sid­er vital.

Unter @vol1brooklyn ist das Team hin­ter der Seite auch auf Twitter/X vertreten.

gefun­den bei den Kolleg:innen der UB Mannheim

Permalink

0

Open-Access-Bücher zur romanistischen Literaturwissenschaft

In der let­zten Zeit sind u.a. diese frei ver­füg­baren Titel erschienen:

The Italian Risorgimento in Mid-Nineteenth-Century British Literature and Popular Culture

Made­line Sporer
https://doi.org/10.5283/epub.58346

This book exam­ines the transna­tion­al scope of the Ital­ian Risorg­i­men­to from a British per­spec­tive. It con­sid­ers British (expa­tri­ate) women’s poet­ry from the mid nine­teenth to the ear­ly twen­ti­eth cen­tu­ry, the role of the British press and the ser­i­al pub­li­ca­tions of the Soci­ety of the Friends of Italy, a Lon­don-based rad­i­cal nation­al­ist group found­ed by Giuseppe Mazz­i­ni, as essen­tial for the cre­ation of a British Risorg­i­men­to nar­ra­tive and exam­ines each group’s meth­ods and influ­ence in three case stud­ies. This lit­er­ary and cul­tur­al stud­ies approach to the Ital­ian nation­al move­ment is par­tic­u­lar­ly inter­est­ed in the ways in which the ongo­ing move­ment for Ital­ian uni­fi­ca­tion influ­enced mid-nine­teenth-cen­tu­ry British lit­er­a­ture and pop­u­lar cul­ture and it iden­ti­fies and analy­ses a par­tic­u­lar rhetor­i­cal reper­toire that was coined in the mid-nine­teenth cen­tu­ry and rede­ployed by lat­er gen­er­a­tions for the British women’s move­ment. Thus, this book show­cas­es that this rhetor­i­cal reper­toire turned into a lit­er­ary tra­di­tion that remained of para­mount impor­tance for both Ital­ian nation­al and women’s eman­ci­pa­tion through­out and beyond the nine­teenth cen­tu­ry.

Spectatoriale Geschlechterkonstruktionen: Geschlechtsspezifische Wissens- und Welterzeugung in den französisch- und spanischsprachigen Moralischen Wochenschriften des 18. Jahrhunderts

Yvonne Völkl
https://doi.org/10.14361/9783839461037

Die auf den englis­chen Pro­to­typen »The Spec­ta­tor« (1711–1714) zurück­ge­hen­den Moralis­chen Wochen­schriften sind ein beliebtes Zeitschriften­medi­um des 18. Jahrhun­derts, mit dem kul­turelles Wis­sen ko-kon­stru­iert, gespe­ichert und in ganz Europa ver­bre­it­et wurde. Yvonne Völkl erschließt das spec­ta­to­ri­ale – d.h. das in den Peri­odi­ka auftre­tende – Geschlechter­wis­sen und erforscht Kon­struk­tion, Ver­bre­itung und Wan­del der stereo­typen Diskurse über Frauen und Män­ner in den franzö­sisch- und spanis­chsprachi­gen Wochen­schriften. Wie sich zeigt, haben die geschlechtsspez­i­fis­chen Diskurse der Aufk­lärung bis heute nichts an ihrer Aktu­al­ität und Wirkung ver­loren.

A Topos Subverted: Italy in the 20th and 21st century German literary imagination

Francesca Teltsch­er Tay­lor
https://doi.org/10.37307/b.978–3‑503–23806‑4

What has become of the lit­er­ary topos “Italy”—once so cen­tral to Ger­man literature—in the 20th and ear­ly 21st cen­turies? Does it still have a role to play in the Ger­man self-under­stand­ing and in what way has this role changed? To address these ques­tions, this study focuss­es on six texts. Each text revis­es, sub­verts, and rad­i­calis­es this lit­er­ary topos such that it gains new con­tem­po­rary rel­e­vance and speaks to the themes of inter­tex­tu­al­i­ty, memo­ria, gen­der, and imag­i­na­tion. Cul­tur­al­ly, the Ger­man speak­ing world con­tin­ues to define itself in rela­tion to its south­ern Euro­pean neigh­bours: the authors con­tin­ue their cul­tur­al map­ping along a North-South divide, with the intel­lec­tu­al geog­ra­phy of Europe main­tain­ing its rel­e­vance.
How­ev­er, the six lit­er­ary trav­els to Italy reveal an epis­te­mo­log­i­cal map that dif­fers great­ly from that which Johann Wolf­gang von Goethe famous­ly cre­at­ed in his Ital­ienis­che Reise. As the texts explore (with metafic­tion­al flare) their inabil­i­ty to escape the cul­tur­al epis­teme that they inher­it, they turn their atten­tion to alter­ing the epis­teme itself by focussing on their own fic­tion­al­i­ty. In so doing, they breathe a new lease of life into a reformed lit­er­ary “Italy” that no longer promis­es the har­mo­nious align­ment of the sub­ject with their world, but increas­ing­ly dis­cov­ers the nar­ra­tive free­dom to artic­u­late a frac­tured sense of self.

Permalink

0

BBC Radio 4 „In our time“: „A Room of One’s Own“ von Virginia Woolf

Logo BBC bei Wikimedia Commons„Melvyn Bragg and guests dis­cuss Vir­ginia Woolf’s high­ly influ­en­tial essay on women and lit­er­a­ture, which con­sid­ers both lit­er­ary his­to­ry and future oppor­tu­ni­ty.
In 1928 Woolf gave two lec­tures at Cam­bridge Uni­ver­si­ty about women and fic­tion. In front of an audi­ence at Newn­ham Col­lege, she deliv­ered the fol­low­ing words: “All I could do was offer you an opin­ion upon one minor point — a woman must have mon­ey and a room of her own if she is to write fic­tion; and that, as you will see, leaves the great prob­lem of the true nature of woman and the true nature of fic­tion unsolved”.
These lec­tures formed the basis of a book she pub­lished the fol­low­ing year, and Woolf chose A Room Of One’s Own for its title. It is a text that set the scene for the study of women’s writ­ing for the rest of the 20th cen­tu­ry. Arguably, it ini­ti­at­ed the dis­ci­pline of women’s his­to­ry too.
With Hermione Lee (Emer­i­tus Pro­fes­sor of Eng­lish Lit­er­a­ture at the Uni­ver­si­ty of Oxford), Michele Bar­rett (Emer­i­tus Pro­fes­sor of Mod­ern Lit­er­ary and Cul­tur­al The­o­ry at Queen Mary, Uni­ver­si­ty of Lon­don), and Alexan­dra Har­ris (Pro­fes­sor of Eng­lish at the Uni­ver­si­ty of Birm­ing­ham).“
(BBC)

Sie kön­nen die Sendung, die am 30.3.2023 in der Rei­he „In our time“ lief, über die Seite der BBC nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden.

Permalink

0

Bayern2 radioWissen: „Staatsdenker des Putinismus – Iwan Iljin“

Logo Bayern2 bei Wikimedia Commons„Mit Putins Macht­poli­tik erfuhr er eine ungeah­nte Renais­sance: Der rus­sis­che Philosoph Iwan Iljin (1883–1954).“
(Bay­ern 2, Chris­tine Hamel)

Sie kön­nen die Sendung, die am 7.3.2024 auf Bay­ern 2 lief, über die Seite des BR nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden.

Permalink

0

Kennen Sie schon … japanwissen.info?

Die Online-Zeitschrift „japanwissen.info – Sach- und Fach­büch­er, Filme und Ausstel­lun­gen über Japan“ erscheint seit 2020 vier­mal pro Jahr.

Zu jedem neuen Quar­tal emp­fiehlt die Her­aus­ge­berin, eine Japanolo­gin, zwei bis drei japan­be­zo­gene Pub­lika­tio­nen. Die Artikel richt­en sich an Leserin­nen und Leser, die Pub­lika­tio­nen zur japanis­chen Kul­tur und Geschichte neu- oder wieder­ent­deck­en möcht­en: Die inzwis­chen 45 Empfehlun­gen umfassen nicht nur Neuer­schei­n­un­gen, son­dern auch Klas­sik­er der japa­nol­o­gis­chen Forschung.

Man kann sich per Mail über neue Aus­gaben informieren lassen.

Permalink

1

Kennen Sie schon … das Korpus zum Deutschen Buchpreis?

Screenshot einer Beispielsuche aus dem DNB-Korpus zum Deutschen Buchpreis (https://korap.dnb.de/deutscherbuchpreis) (Stand 21.11.2024)

Für die Arbeit mit Sprachko­r­po­ra gibt es seit Okto­ber 2024 ein neues Ange­bot:

Anlässlich des 20-jähri­gen Jubiläums des Deutschen Buch­preis­es kön­nen Sie hier alle dig­i­tal ver­füg­baren Titel, die jemals für den Preis nominiert waren, zu wis­senschaftlichen Zweck­en online im Voll­text nach sprach­lichen Mustern und Struk­turen durch­suchen. Hin­ter­grund: Im dreistu­fi­gen Ver­gabev­er­fahren des Deutschen Buch­preis­es wird jedes Jahr im August zunächst eine 20 Romane umfassende Longlist veröf­fentlicht, aus der die Jury im Sep­tem­ber sechs Titel für die Short­list auswählt. Wer den Preis erhält, wird zum Auf­takt der Frank­furter Buchmesse im Okto­ber verkün­det.

Bere­it­gestellt wird diese beson­dere Samm­lung zeit­genös­sis­ch­er deutschsprachiger Lit­er­atur von der Deutschen Nation­al­bib­lio­thek (DNB) und dem Leib­niz-Insti­tut für Deutsche Sprache (IDS) – mit fre­undlich­er Unter­stützung des Börsen­vere­ins des Deutschen Buch­han­dels e.V., der den Deutschen Buch­preis aus­richtet.

Alle Texte sind automa­tisch mit detail­lierten Anno­ta­tio­nen verse­hen, die Infor­ma­tio­nen zu Grund­form (Lem­ma) und Wor­tart (Part of Speech) jedes Wortes enthal­ten, was kom­plexe wis­senschaftliche Suchan­fra­gen ermöglicht, um diese wertvolle Samm­lung von Lit­er­atur dig­i­tal zu erkun­den und neue Erken­nt­nisse zu gewin­nen.

Zum Ein­stieg gibt es eine Tour durch die Funk­tion­al­itäten der Kor­pus-Analy­se­plat­tform „KorAP“ sowie eine Ein­führung.

Weit­er­führende Infor­ma­tio­nen zum Pro­jekt find­en Sie auch in der Pressemel­dung der DNB.

gefun­den im DHd-Blog