Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Sprachen und Kulturen Asiens, Afrikas und Ozeaniens 2024.4

Per­sian and Ara­bic lit­er­ary com­mu­ni­ties in the sev­en­teenth cen­tu­ry: migrant poets between Ara­bia, Iran and India
BuchcoverA wealth of schol­ar­ship has high­light­ed how com­mer­cial, polit­i­cal and reli­gious net­works expand­ed across the Ara­bi­an Sea dur­ing the sev­en­teenth cen­tu­ry, as mer­chants from South Asia trad­ed goods in the ports of Yemen, noble­men from Safavid Iran estab­lished them­selves in the courts of the Mughal Empire, and schol­ars from across the region came togeth­er to debate the Islam­ic sci­ences in the Ara­bi­an Peninsula’s holy cities of Mec­ca and Med­i­na. This book demon­strates that the glob­al­is­ing ten­den­cy of migra­tion cre­at­ed world­ly lit­er­ary sys­tems which linked Iran, India and the Ara­bi­an Penin­su­la through the pro­duc­tion and cir­cu­la­tion of clas­si­ciz­ing Ara­bic and Per­sian poet­ry. By close read­ing over sev­en­ty unstud­ied man­u­scripts of sev­en­teenth-cen­tu­ry Ara­bic and Per­sian poet­ry that have remained hid­den on the shelves of libraries in India, Iran, Turkey and Europe, the book exam­ines how migrant poets adapt­ed shared poet­ic forms, imagery and rhetoric to engage with their inter­locu­tors and cre­ate com­mu­ni­ties in the cities where they set­tled. The book begins by recon­struct­ing over­ar­ch­ing pat­terns in the move­ment of over a thou­sand authors, and the eco­nom­ic basis for their migra­tion, before focus­ing on six case stud­ies of lit­er­ary com­mu­ni­ties, which each rep­re­sent a dif­fer­ent loca­tion in the cir­cu­la­to­ry sys­tem of the Ara­bi­an Sea. In so doing, the book demon­strates the plu­ral­i­ty of sev­en­teenth-cen­tu­ry aes­thet­ic move­ments, a diver­si­ty which lat­er nation­alisms pur­pose­ful­ly sim­pli­fied and mis­read.
zum Buch im Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Basiswis­sen Kul­tur: Chi­na und Deutsch­land: All­t­ag, Tra­di­tio­nen, Hochkul­tur
BuchcoverBasiswis­sen Kul­tur: Chi­na und Deutsch­land bietet einen umfassenden Überblick über die Kul­tur der Volk­sre­pub­lik Chi­na sowie Deutsch­lands. Die The­men des Ban­des reichen vom All­t­ag bis in die Hochkul­tur. Besprochen wer­den die Spir­i­tu­al­ität und philosophis­che Tra­di­tio­nen, Lit­er­atur, Kun­st, Musik und Architek­tur, aber auch das, was die Freizeit und das soziale Leben prägt. Hier find­en Sie grundle­gen­des Wis­sen kom­pakt zusam­menge­fasst und in über­sichtlichen Abschnit­ten auf­bere­it­et. Umfan­gre­iche zweis­prachige Vok­a­bel­lis­ten und Lit­er­aturhin­weise run­den den Band ab. Dieses intu­itiv zugängliche Kom­pendi­um ist ein nüt­zlich­es All­roundw­erkzeug für Dol­metsch­er und Über­set­zer und für alle, die in All­t­ag und Beruf mit bei­den Kul­turen leben. Die ide­ale Ergänzung zu diesem Buch ist Basiswis­sen für Dol­metsch­er und Über­set­zer – Deutsch­land und Chi­na (eben­falls bei Frank & Timme erschienen); eine erweit­erte poli­tis­che Lan­deskunde bei­der Län­der, eben­falls mit umfan­gre­ichen Vok­a­bel­lis­ten.
zum Buch im Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Germanistik 2024.4

Gen­dern – auf Teufel*in komm raus?
Buchcover»Wieder ein Band zur end­losen Gen­derde­bat­te« wer­den manche denken… Und es stimmt auch! Hier wird jedoch nicht für eine bes­timmte Sichtweise auf das sprach­liche Gen­dern argu­men­tiert. Stattdessen präsen­tieren Autorin­nen und Autoren aus unter­schiedlichen Diszi­plinen neue, nicht nur lin­guis­tis­che Argu­mente. Ob pro, con­tra oder Kom­pro­miss: Dieser Band will wed­er »auf Teufel*in komm raus« entzweien noch har­mon­isieren, son­dern die Debat­te um weit­ere – the­o­retis­che und prak­tis­che – Per­spek­tiv­en bere­ich­ern und erhellen.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Gegen­wart­slit­er­atur­wis­senschaft, his­torisch: Stu­di­en zur Diszi­plin­ierung eines Forschungs­ge­gen­stands
BuchcoverDie Auseinan­der­set­zung mit Gegen­wart­slit­er­atur im akademis­chen Kon­text gilt heute als selb­stver­ständlich. Aus ein­er diszi­plinengeschichtlichen Per­spek­tive erscheint dies allerd­ings para­dox. Denn mit der gle­ichen Selb­stver­ständlichkeit, mit der Gegen­wart­slit­er­atur heute als inte­graler Bestandteil der ger­man­is­tis­chen Lit­er­atur­wis­senschaft gilt, wurde sie lange Zeit aus ihrem Zuständigkeits­bere­ich aus­geschlossen. Wie sich dieser Über­gang vol­l­zo­gen hat, ist weit­ge­hend unklar. Ihn an Beispie­len zu rekon­stru­ieren, ist Anliegen dieser Studie. In Fall­stu­di­en zu einzel­nen Lit­er­atur­wis­senschaftlern zeich­net Anni­ka Dif­fer­d­ing das Ver­hält­nis von Lit­er­atur­wis­senschaft und Gegen­wart­slit­er­atur nach, mit einem Schw­er­punkt auf den Entwick­lun­gen zwis­chen 1890 und 1933 sowie einem Aus­blick auf die 1970er Jahre. Der Fokus liegt dabei auf vier Bere­ichen, die als zen­tral für die Insti­tu­tion­al­isierung des Forschungs­ge­gen­stands gel­ten kön­nen: die Inte­gra­tion von Gegen­wart­slit­er­atur in das uni­ver­sitäre Cur­ricu­lum, ihre Auf­nahme in Lit­er­aturgeschicht­en, das Entste­hen von Qual­i­fika­tion­ss­chriften über Gegen­wart­slit­er­atur sowie ihre Behand­lung in wis­senschaftlichen Jahrbüch­ern und Zeitschriften.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Sprachen und Literaturen allgemein 2024.4

Con­tact Lan­guages and Music
BuchcoverLan­guage and music are con­nect­ed in many ways. As social and cul­tur­al prac­tices, they have been inter­twined in mul­ti­ple ways. Musi­cal and lin­guis­tic prac­tices are often inter­twined to express dis­tinct and com­plex iden­ti­ties, atti­tudes, ide­olo­gies, social roles and polit­i­cal views. Spaces char­ac­ter­ized by migra­tion, con­tact, mul­ti­lin­gual­ism, and colo­nial inequal­i­ties, are par­tic­u­lar­ly inter­est­ing for the study of the inter­sec­tions between lan­guage and music.
This vol­ume is the first book-length account of con­tact lan­guages and music. It offers a stim­u­lat­ing col­lec­tion of con­tri­bu­tions on dif­fer­ent ter­ri­to­ries, mul­ti­ple musi­cal gen­res and top­ics, and var­i­ous method­olog­i­cal approach­es. The chap­ters address myr­i­ad top­ics such as nation­al­i­ty, eth­nic­i­ty, iden­ti­ty, gen­der, migra­tion and dias­po­ra.
zum Buch im Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

The end of genre: cura­tions and exper­i­ments in inten­tion­al dis­cours­es
BuchcoverThis book explores ear­ly new crit­i­cal debates about inten­tion, trac­ing how and why inten­tion was dis­missed across much human­i­ties schol­ar­ship, and how it can be revis­it­ed and made rel­e­vant as a key for­ma­tive, eval­u­a­tive, and eth­i­cal con­cept. The author argues that the aca­d­e­m­ic dis­in­ter­est in inten­tion occurred simul­ta­ne­ous­ly as genre crit­i­cism and lat­er the rhetor­i­cal inter­est in genre came into its own. Genre became a way to simul­ta­ne­ous­ly elide and nat­u­ral­ize inten­tion. The book elab­o­rates on the ped­a­gog­i­cal, eth­i­cal, and empir­i­cal con­se­quences nat­u­ral­iz­ing inten­tion through genre has had for rhetor­i­cal stud­ies and it offers a new term, “cura­tions” to iden­ti­fy dis­cur­sive forms, actions, and inten­tions work­ing simul­ta­ne­ous­ly. Final­ly, he also exam­ines the gap between the human­i­ties and STEM fields and shows spe­cif­ic ways sci­en­tists and engi­neers have called for the human­i­ties to become more invest­ed in inten­tion as both a crit­i­cal and an oper­a­tional con­cept. This book will be of inter­est to stu­dents and schol­ars of dis­course stud­ies and crit­i­cal dis­course analy­sis, rhetoric and pro­fes­sion­al com­mu­ni­ca­tion, includ­ing those in fields such as med­i­cine, engi­neer­ing, STS and busi­ness stud­ies.
zum Buch im Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Permalink

0

Kennen Sie schon … das „Arabic Design Archive“?

Screenshot eines Teils der Homepage des Arabic Design Archive (ADA) (https://arabicdesignarchive.com/) (Stand 29.2.2024)

ADA is a non-prof­it ini­tia­tive that seeks to enable knowl­edge pro­duc­tion about Ara­bic design and its his­to­ry through a frame­work of col­lect­ing, dig­i­tiz­ing, and exhibit­ing. ADA aims to pro­vide an open and acces­si­ble plat­form for the pub­lic to counter the par­al­lel, inac­ces­si­ble, and non-exis­tent phys­i­cal archive of the sec­ond half of the 20th cen­tu­ry.

Our Story

The Ara­bic Design Archive and Design Repos­i­to­ry are found­ed by the Egypt­ian Design­er, prac­ti­tion­er his­to­ri­an, and researcher Moe Elhossieny. ADA was con­ceived in an attempt to address the lim­it­ed his­tor­i­cal resources around Arab design and acces­si­ble archives con­cerned with its his­to­ry. Elhossieny embarked on this project in ear­ly 2020, focus­ing on col­lect­ing Ara­bic book cov­er designs. Since then, the archive team has grown to include Arab design­ers and researchers from around the region, brought togeth­er through a shared sense of respon­si­bil­i­ty to make this archive pos­si­ble. The archive team is locat­ed between Cairo, Beirut, Jerusalem, Casablan­ca, and Van­cou­ver.

Since 2021, the team’s efforts and focus have expand­ed and slow­ly grown to encom­pass all graph­ic design-relat­ed mate­r­i­al.

Philosophical conception:

Our project adapts a rhi­zomat­ic con­cep­tion of knowl­edge pro­duc­tion, which describes the­o­ry and method­ol­o­gy that allows for mul­ti­ple, non-hier­ar­chi­cal entry and exit points in data rep­re­sen­ta­tion and inter­pre­ta­tion as opposed to a hier­ar­chi­cal con­cep­tion of knowl­edge pro­duc­tion. A stance to push for a decen­tral­ized knowl­edge pro­duc­tion process.

Methodological framework:

Our method­ol­o­gy is derived from our philo­soph­i­cal con­cep­tion, and uti­lizes what is known in his­tog­ra­phy as “A his­to­ry from below.“ This method­ol­o­gy invites the com­mu­ni­ty to engage with and be part of the project. This method point­ed our team to more mate­ri­als that weren’t high­light­ed. So far, the con­tri­bu­tions by the com­mu­ni­ty have been invalu­able.

https://arabicdesignarchive.com/about

Das Team ist auch auf Twit­ter, Face­book und Insta­gram vertreten.

Permalink

0

Bayern2 radioWissen: „Rainer Maria Rilke – Leben und Werk“

Logo Bayern2 bei Wikimedia Commons„Rain­er Maria Rilke über­set­zte franzö­sis­che Dichter ins Deutsche – und schrieb sog­ar selb­st Gedichte auf Franzö­sisch. In Paris ent­stand eines sein­er wichtig­sten Büch­er: „Die Aufze­ich­nun­gen des Malte Lau­rids Brigge“.
(Bay­ern 2, Gabriele Knetsch)

Sie kön­nen die Sendung aus dem Jahr 2008, die zulet­zt am 4.8.2020 auf Bay­ern 2 lief, über die Seite des BR nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden.

Permalink

0

IQ Wissenschaft und Forschung: „Wie spricht die Welt von morgen? – Sprachen, die überleben wollen“

Logo Bayern2 bei Wikimedia Commons„Sprache ist nicht nur Kom­mu­nika­tion­s­mit­tel. Sprache formt auch die Welt von mor­gen. Welche Sprache die ein­flussre­ich­ste in den kom­menden Jahrzehn­ten sein wird, ist somit eine von großer poli­tis­ch­er Bedeu­tung und Brisanz. Oder wird die KI solche Über­legun­gen über den Haufen wer­fen?“
(Bay­ern 2, Jean-Marie Magro)

Sie kön­nen die Sendung, die am 24.10.2023 auf Bay­ern 2 lief, über die Seite des BR nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden.

Permalink

0

BBC Radio 4 „In our time“: „Polidori’s The Vampyre“

Logo BBC bei Wikimedia Commons„Melvyn Bragg and guests dis­cuss the influ­en­tial novel­la of John Poli­dori (1795–1821) pub­lished in 1819 and attrib­uted first to Lord Byron (1788–1824) who had start­ed a ver­sion of it in 1816 at the Vil­la Dio­dati in the Year With­out A Sum­mer. There Byron, his per­son­al physi­cian Poli­dori, Mary and Per­cy Shel­ley and Claire Clair­mont had whiled away the weeks of mis­er­able weath­er by telling ghost sto­ries, famous­ly giv­ing rise to Mary Shelley’s ‚Franken­stein‘. Emerg­ing soon after, ‚The Vampyre‘ thrilled read­ers with its aris­to­crat­ic Lord Ruthven who glut­ted his thirst with the blood of his vic­tims, his sta­tus an abrupt change from the sto­ries of peas­ant vam­pires of east­ern and cen­tral Europe that had spread in the 18th Cen­tu­ry with the expan­sion of the Aus­tro-Hun­gar­i­an empire. The con­nec­tion with Lord Byron gave the novel­la a boost, and soon ‚The Vampyre‘ spawned West End plays, pen­ny dread­fuls such as ‚Var­ney the Vam­pire‘, Bram Stoker’s ‚Drac­u­la‘, F.W Murnau’s film ‚Nos­fer­atu A Sym­pho­ny of Hor­ror‘, and count­less oth­ers.“ (BBC)

Sie kön­nen die Sendung, die am 7.4.2022 in der Rei­he „In our time“ lief, über die Seite der BBC nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden.

Permalink

0

Open-Access-Bücher zur romanistischen Literaturwissenschaft

In der let­zten Zeit sind u.a. diese frei ver­füg­baren Titel erschienen:

Literature and historiography in the Spanish Golden Age: the poetics of history

Sofie Kluge
https://doi.org/10.4324/9781003203575

Gold­en Age depar­tures in his­to­ri­og­ra­phy and the­o­ry of his­to­ry in some ways pre­pared the ground for mod­ern his­tor­i­cal meth­ods and ideas about his­tor­i­cal fac­tu­al­i­ty. At the same time, they fed into the period’s own „aes­thet­ic-his­tor­i­cal cul­ture“ which amal­ga­mat­ed fact and fic­tion in ways mod­ern his­to­ri­ans would con­sid­er coun­ter­fac­tu­al: a cul­ture where imag­i­na­tive his­tor­i­cal prose, poet­ry and dra­ma self-con­scious­ly rivalled the accounts of roy­al chron­i­clers and the dis­patch­es of diplo­mat­ic envoys; a cul­ture dom­i­nat­ed by a notion of truth in which skil­ful con­struc­tion of the argu­ment and exem­plar­i­ty took prece­dence over fac­tu­al accu­ra­cy. 

Lit­er­a­ture and His­to­ri­og­ra­phy in the Span­ish Gold­en Age: The Poet­ics of His­to­ry inves­ti­gates this grey area back­drop of mod­ern ideas about his­to­ry, delv­ing into a vari­ety of Gold­en Age aes­thet­ic-his­tor­i­cal works which can­not be sat­is­fac­to­ri­ly described as either works of lit­er­a­ture or works of his­to­ri­og­ra­phy but which belong in between these lat­er strict­ly sep­a­rate cat­e­gories.

Otherness and national identity in 19th-century Spanish literature

Mari­eta Can­tos Case­nave & Daniel Muñoz Sem­pere (Hrsg.)
https://doi.org/10.1163/9789004519800

Which were the mech­a­nisms by which cer­tain groups were posi­tioned at the mar­gins of nation­al nar­ra­tives dur­ing the nine­teenth cen­tu­ry, either via their exclu­sion from these nar­ra­tives of through their incor­po­ra­tion into them as ‘oth­ers’? By engag­ing with shift­ing ideas of exclu­sion and dif­fer­ence, the authors in this book reflect upon the para­dox­i­cal cen­tral­i­ty of the sub­al­tern at a time when lit­er­a­ture was deployed as a tool for nation build­ing.

The last­ing pres­ence of the Jew­ish and Moor­ish lega­cy, the por­tray­al of gyp­sy char­ac­ters, or the chang­ing notions of fem­i­nin­i­ty in pub­lic dis­course exem­pli­fy the ways in which images of mar­gin­al ‘types’ played a cen­tral role in the con­fig­u­ra­tion of the very idea of Span­ish­ness.

Vulnus amoris: The Transformations of ‘Love’s Wound’ in Medieval Romance Literatures

Gaia Gub­bi­ni
https://doi.org/10.1515/9783110721737

The con­cept of love’s wound has haunt­ed Euro­pean cul­ture for cen­turies. This book inves­ti­gates this fun­da­men­tal con­cept in Medieval French, Occ­i­tan, and Ital­ian lit­er­a­ture – with the pur­pose of trac­ing its trans­for­ma­tion through a selec­tion of medieval lit­er­ary mas­ter­pieces, sacred and pro­fane. The imagery of love’s wound is analysed with mul­ti­ple approach­es, con­sid­er­ing also rep­re­sen­ta­tions of the theme in man­u­script illu­mi­na­tions.

Permalink

0

Deutschlandfunk Nova „Eine Stunde History“: „Nordische Mythologie – Die „Edda“ als Ursprung germanischer Göttersagen“

Logo Deutschlandfunk Nova bei Wikimedia Commons
Was haben der Göt­ter­vater Odin und der Don­ner­gott Thor mit den Gräbern Wal­hal­las gemein­sam? Die Erzäh­lun­gen über sie entstam­men der „Edda“. Fast alle ger­man­is­che Göt­ter­sagen haben ihren Ursprung in den bei­den Werken.

Im frühen 13. Jahrhun­dert entste­hen zwei Büch­er, die unter dem Namen „Edda“ bekan­nt wer­den. Der Urhe­ber ist der isländis­che Dichter und His­torik­er Snor­ri Sturlu­son, der der isländis­chen Ober­schicht ange­hört.

Mit der Snor­ra-Edda, einem als Prosa ver­fassten Buch, richtet er sich an die skan­di­navis­chen Hofdichter. Ihnen gibt er eine Textsamm­lung an die Hand und eine Erläuterung der nordis­chen Mythen. Der zweite Teil der Edda ist eine Samm­lung von Helden­liedern über die Zeit der Völk­er­wan­derung bis zu den Nibelun­gen, sie ist auch als Lieder-Edda bekan­nt.

Nordische Helden

Durch die Edda-Werke wird Wis­sen über die Ver­gan­gen­heit, die Göt­ter und die Vorzeit ver­mit­telt. Fik­tion mis­cht sich mit realen Fig­uren, von denen man viele in der Nibelun­gen-Sage wiederfind­et. Fast alle ger­man­is­che Göt­ter­sagen haben ihren Ursprung in der Edda. Das begin­nt bei Odin, dem Göt­ter­vater, wird fort­ge­set­zt mit Thor, dem Gott des Don­ners und geht weit­er mit Erzäh­lun­gen über Wal­hal­la, der Grab­stätte für gefal­l­ene Krieger.

Erklärung für das irdische Dasein

Die Ähn­lichkeit­en zur Sagen- und Mythen­welt der antiken Griechen sind nicht zu überse­hen. Nicht nur der Auf­bau der Göt­ter­welt ist ähn­lich, auch die Opferz­er­e­monien gle­ichen sich. Man musste Opfer brin­gen und sich an Regeln hal­ten, um die Göt­ter gnädig zu stim­men. Hier wie da sind die Men­schen auf der Suche gewe­sen nach ein­er Erk­lärung für ihr irdis­ches Dasein, von dem sie sich wed­er den Anfang noch Sinn erk­lären kon­nten.

Ihr hört in Eine Stunde History:

  • Ger­man­ist und Skan­di­nav­ist Rudolf Simek geht der Frage nach, wie die Edda ent­standen ist.
  • Kul­tur­wis­senschaft­lerin Kathrin Chlench-Priber erläutert den Inhalt der Edda.
  • Matthias Toplak, der Direk­tor des Wikinger-Muse­ums Haithabu, erk­lärt, was man über religiöse Vorstel­lun­gen der Wikinger heute weiß.
  • Deutsch­land­funk-Nova-Geschicht­sex­perte Matthias von Hellfeld berichtet über skan­di­navis­che und griechis­che Mytholo­gien, die viel über die damals leben­den Men­schen erzählen.
  • Deutsch­land­funk-Nova-Repor­terin Kris­sy Mock­en­haupt beschreibt, wer der Göt­ter­vater Odin war und was ihn beson­ders machte.

(Deutsch­land­funk, Stef­fi Orbach)

Sie kön­nen die Sendung, die am 5.1.2024 auf Deutsch­land­funk Nova lief, über die Seite des Senders nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden.

Permalink

0

Kennen Sie schon … das Portal buchstaben.com?

Screenshot eines Ausschnitts der Website buchstaben.com (https://www.buchstaben.com/) (Stand 21.2.2024)

Viele bunte Wörter!

Auf dieser Web­site dreht sich alles um Wörter:

Stu­den­ten und Schüler find­en hier nüt­zliche Syn­onyme und Gegen­teile für Auf­sätze, Sem­i­nar- und Abschlus­sar­beit­en. Rät­sel-Spiel­er ermit­teln die passenden Lösun­gen im Scrab­ble-Wörter­buch und in der Kreuz­worträt­sel-Hil­fe. Die Kreativ­ität fördert der Wort­gen­er­a­tor, während der Buch­staben­salat-Lös­er und der Ana­gramm-Gen­er­a­tor für Ord­nung sor­gen. In der Wis­sensrubrik veröf­fentlichen wir Infor­ma­tio­nen rund um Sätze, Wörter, Buch­staben und die deutsche Gram­matik. Die Wort­suche find­et Wörter nach vordefinierten Kri­te­rien.

Das Team hin­ter Buchstaben.com beste­ht nach eigen­er Auskun­ft „aus begeis­terten Wor­takro­bat­en und Schreibern“.
Wer möchte, kann sich an der Erweiterung der Wortschätze beteili­gen: Nehmen Sie dazu ein­fach über die in den The­men­bere­ichen ver­link­ten Feed­back-For­mu­la­re Kon­takt mit der Redak­tion auf.

Deutsch als Fremdsprache

Aus aktuellem Anlass wurde außer­dem in Zusam­me­nar­beit mit Deutschlehrer:innen und ehre­namtlichen Lehrkräften ein kosten­los­er Online-Lernkurs entwick­elt, der über­sichtlich und leicht ver­ständlich Ausländer:innen und Geflüchteten die deutsche Sprache näher bringt: Neben Übun­gen zum Hörver­ste­hen und Lesev­er­ste­hen, Redewen­dun­gen sowie Wortschätzen aus dem pri­vat­en und beru­flichen Bere­ich gibt es auch indi­vidu­elle Tools, die das Erler­nen der deutschen Sprache erle­ichtern.

Für Ukrainer:innen gibt es zudem ein eBook für die ersten Schritte im Deutschen.

Permalink

0

Open-Access-Bücher zu den Digital Humanities

In der let­zten Zeit sind u.a. diese frei ver­füg­baren Titel erschienen:

Geographical Research in the Digital Humanities: Spatial Concepts, Approaches and Methods

Finn Dammann & Dominik Kre­mer (Hrsg.)
https://www.bielefeld-university-press.org/978–3‑8376–6918‑3/geographical-research-in-the-digital-humanities/
die DOI https://doi.org/10.14361/9783839469187 ist noch nicht reg­istri­ert

The rich­ness of social and cul­tur­al the­o­ry in the human­i­ties offers count­less oppor­tu­ni­ties for using the­o­ry-informed con­cepts in data-based analy­sis work­flows. The con­trib­u­tors to this vol­ume thus encour­age fur­ther research uti­liz­ing out-of-the-box mod­els and approach­es to space and place in the field of Dig­i­tal Human­i­ties. The col­lec­tion fol­lows the two com­ple­men­tary goals of pro­vid­ing promis­ing con­cep­tu­al­i­sa­tions of space and place for a broad audi­ence from Dig­i­tal Human­i­ties, and of pre­sent­ing cur­rent work in Dig­i­tal Human­i­ties using dif­fer­ent con­cep­tu­al­i­sa­tions of space and place or offer­ing inno­v­a­tive meth­ods for their analy­sis.

Mixing Methods: Practical Insights from the Humanities in the Digital Age

Bir­git Schnei­der, Beate Löf­fler, Tino Mager, Car­o­la Hein (Hrsg.)
https://doi.org/10.14361/9783839469132

The dig­i­tal trans­for­ma­tion is accom­pa­nied by two simul­ta­ne­ous process­es: dig­i­tal human­i­ties chal­leng­ing the human­i­ties, their the­o­ries, method­olo­gies and dis­ci­pli­nary iden­ti­ties, and push­ing com­put­er sci­ence to get involved in new fields. But how can qual­i­ta­tive and quan­ti­ta­tive meth­ods be use­ful­ly com­bined in one research project? What are the the­o­ret­i­cal and method­olog­i­cal prin­ci­ples across all dis­ci­pli­nary dig­i­tal approach­es? This vol­ume focuss­es on dri­ving inno­va­tion and con­cep­tu­al­is­ing the human­i­ties in the 21st cen­tu­ry. Build­ing on the results of 10 research projects, it serves as a use­ful tool for design­ing cut­ting-edge research that goes beyond con­ven­tion­al strate­gies.

Zeitschrift „Digital Humanities in the Nordic and Baltic Countries Publications“

https://journals.uio.no/dhnbpub/

Dig­i­tal Human­i­ties in the Nordic and Baltic Coun­tries Pub­li­ca­tions (short: DHNB Pub­li­ca­tions) is a dia­mond open-access pub­li­ca­tion out­let for Dig­i­tal Human­i­ties and Social Sci­ences con­fer­ences, work­shops, and oth­er aca­d­e­m­ic events main­ly from, but not lim­it­ed to, the Nordic and Baltic regions.

The series DHNB Pub­li­ca­tions is pub­lished at the Uni­ver­si­ty of Oslo Library, Nor­way, and edit­ed by Anni­ka Rock­en­berg­er (Uni­ver­si­ty of Oslo) and Eetu Mäkelä (Uni­ver­si­ty of Helsin­ki). 

The Board of the Asso­ci­a­tion for Dig­i­tal Human­i­ties in the Nordic and Baltic Coun­tries serves as the Edi­to­r­i­al Board and ensures region­al and inter­na­tion­al anchor­ing.

Indi­vid­ual DHNB Pub­li­ca­tions also reg­u­lar­ly have guest edi­tors, as the respec­tive con­fer­ence organ­is­ers edit and pub­lish each pro­ceed­ings. The pub­li­ca­tion edi­tors over­see the pub­li­ca­tion process.

DHNB Pub­li­ca­tions does not charge any fees for pub­lish­ing arti­cles. Access­ing, read­ing, and down­load­ing arti­cles is free of charge as well.

Permalink

0

Kennen Sie schon … die Datenbank „Der Rote Elefant“?

Der Rote Ele­fant emp­fiehlt Literaturvermittler*innen aktuelle, ästhetisch her­aus­ra­gende Kinder- und Jugend­büch­er. Die Rezen­sio­nen enthal­ten Vorschläge, wie auf die jew­eili­gen Büch­er in Ver­anstal­tun­gen mit Kindern und Jugendlichen neugierig gemacht wer­den kann.

Her­aus­ge­ber ist die „Gemein­schaft zur Förderung von Kinder- und Jugendlit­er­atur (e. V.)“, der Trägervere­in von LesArt, Berlin­er Zen­trum für Kinder- und Jugendlit­er­atur.

Zurzeit – Stand März 2024 – umfasst die Rezen­sio­nen-Samm­lung 862 Bände.
Sie kön­nen sie sortiert nach Gen­res anzeigen lassen (Bilder­büch­er, Kinder­büch­er, Jugend­büch­er, Comics/Graphic Nov­els, Sach­bilder­büch­er, Sach­büch­er) oder über alle Titel suchen.

Wer auf dem Laufend­en bleiben möchte, kann den Newslet­ter abon­nieren.

Permalink

0

Open-Access-Bücher zur anglistischen Sprachwissenschaft

In der let­zten Zeit sind u.a. diese frei ver­füg­baren Titel erschienen:

Concessive constructions in varieties of English

Ole Schüt­zler
https://langsci-press.org/catalog/book/370
https://doi.org/10.5281/zenodo.8375010

This vol­ume presents a syn­chron­ic inves­ti­ga­tion of con­ces­sive con­struc­tions in nine vari­eties of Eng­lish, based on data from the Inter­na­tion­al Cor­pus of Eng­lish. The struc­tures of inter­est are com­plex sen­tences with a sub­or­di­nate clause intro­duced by althoughthough or even though.

Var­i­ous func­tion­al and for­mal fea­tures are tak­en into account: (i) the semantic/pragmatic rela­tion that holds between the propo­si­tions involved, (ii) the posi­tion of the sub­or­di­nate clause, (iii) the con­junc­tion that is used, and (iv) the syn­tax of the sub­or­di­nate clause.

By explor­ing pat­terns of vari­a­tion from a Con­struc­tion Gram­mar per­spec­tive, the study works towards an explana­to­ry mod­el, whose point of depar­ture is at the func­tion­al (semantic/pragmatic) lev­el, and which makes hier­ar­chi­cal­ly organ­ised pre­dic­tions for dif­fer­ent for­mal lev­els (clause posi­tion, choice of con­nec­tive and real­i­sa­tion of the sub­or­di­nate clause). It treats con­ces­sives as com­plex form-func­tion pair­ings, and devel­ops argu­ments and rou­tines that may inform quan­ti­ta­tive approach­es to con­struc­tion­al vari­a­tion more gen­er­al­ly.

Production, perception, and comprehension of subphonemic detail: word-final /s/ in English

Dominic Schmitz
https://langsci-press.org/catalog/book/365
https://doi.org/10.5281/zenodo.7267830

The com­plex­i­ties of speech pro­duc­tion, per­cep­tion, and com­pre­hen­sion are enor­mous. The­o­ret­i­cal approach­es of these com­plex­i­ties most recent­ly face the chal­lenge of account­ing for find­ings on sub­phone­mic dif­fer­ences. The aim of the present dis­ser­ta­tion is to estab­lish a robust foun­da­tion of find­ings on such sub­phone­mic dif­fer­ences.

One rather pop­u­lar case for dif­fer­ences in sub­phone­mic detail is word-final /s/ and /z/ in Eng­lish (hence­forth S) as it con­sti­tutes a num­ber of mor­pho­log­i­cal func­tions. Using word-final S, three gen­er­al issues are inves­ti­gat­ed. First, are there sub­phone­mic dura­tional dif­fer­ences between dif­fer­ent types of word-final S? If there are such dif­fer­ences, how can they be account­ed for? Sec­ond, can such sub­phone­mic dura­tional dif­fer­ences be per­ceived? Third, do such sub­phone­mic dura­tional dif­fer­ences influ­ence the com­pre­hen­sion of S?

These ques­tions are inves­ti­gat­ed by five high­ly con­trolled stud­ies: a pro­duc­tion task, an imple­men­ta­tion of Lin­ear Dis­crim­i­na­tive Learn­ing, a same-dif­fer­ent task, and two num­ber-deci­sion tasks. Using not only real words but also pseu­do­words as tar­get items, poten­tial­ly con­found­ing effects of lex­i­cal stor­age are con­trolled for.

Con­cern­ing the first issue, the results show that there are indeed dura­tional dif­fer­ences between dif­fer­ent types of word-final S. Non-mor­phemic S is longest in dura­tion, clitic S is short­est in dura­tion, and plur­al S dura­tion is in-between non-mor­phemic S and clitic S dura­tions. It appears that the dura­tional dif­fer­ences are con­nect­ed to a word’s seman­tic acti­va­tion diver­si­ty and its phono­log­i­cal cer­tain­ty. Regard­ing the sec­ond issue, sub­phone­mic dura­tional dif­fer­ences in word-final S can be per­ceived, with high­er lev­els of per­cep­ti­bil­i­ty for dif­fer­ences of 35 ms and high­er. In regard to the third issue, sub­phone­mic dura­tional dif­fer­ences are found not to influ­ence the speed of com­pre­hen­sion, but show a sig­nif­i­cant effect on the process of com­pre­hen­sion. The over­all results give raise to a revi­sion of var­i­ous extant mod­els of speech pro­duc­tion, per­cep­tion, and com­pre­hen­sion.

The semantics of English ‑ment nominalizations

Lea Kawaletz
https://langsci-press.org/catalog/book/349
https://doi.org/10.5281/zenodo.7915801

It is well-known that deriva­tion­al affix­es can be high­ly pol­y­se­mous, pro­duc­ing a range of dif­fer­ent, often relat­ed, mean­ings. For exam­ple, Eng­lish dever­bal nouns with the suf­fix -er can denote instru­ments (open­er), agents (writer), loca­tions (din­er), or patients (loan­er). It is com­mon­ly assumed that this pol­y­se­my aris­es through a com­po­si­tion­al process in which the affix inter­acts with the seman­tics of the base. Yet, despite inten­sive research in recent years, a work­able mod­el for this inter­ac­tion is still under debate.

In order to study and mod­el the seman­tic con­tri­bu­tions of the base and of the affix, a frame­work is need­ed in which mean­ings can be com­posed and decom­posed.
In this book, I for­mal­ize the seman­tic input and out­put of deriva­tion by means of frames, that is, recur­sive attribute-val­ue struc­tures that serve to mod­el men­tal rep­re­sen­ta­tions of con­cepts. In my approach, the input frame offers an array of seman­tic ele­ments from which an affix may select to con­struct the derivative’s mean­ing.
The rela­tion­ship between base and deriv­a­tive is made explic­it by inte­grat­ing their respec­tive frame-seman­tic rep­re­sen­ta­tions into lex­i­cal rules and inher­i­tance hier­ar­chies.

I apply this approach to a qual­i­ta­tive cor­pus study of the pro­duc­tive rela­tion­ship between the Eng­lish nom­i­nal­iz­ing suf­fix -ment and a seman­ti­cal­ly delim­it­ed set of ver­bal bases. My data set con­sists of 40 neol­o­gisms with base verbs from two seman­tic class­es, name­ly change-of-state verbs and verbs of psy­cho­log­i­cal state. I ana­lyze 369 attes­ta­tions which were elicit­ed from var­i­ous cor­po­ra with a pur­pose­ful sam­pling approach, and which were hand-cod­ed using com­mon seman­tic cat­e­gories such as event, state, patient and stim­u­lus.

My results show that -ment can tar­get a sys­tem­at­i­cal­ly restrict­ed set of ele­ments in the frame of a giv­en base verb. It there­by pro­duces a range of pos­si­ble read­ings in each deriv­a­tive, which becomes ulti­mate­ly inter­pretable only with­in a spe­cif­ic con­text. The deriva­tion­al process is gov­erned by an inter­ac­tion of the seman­tic ele­ments pro­vid­ed by the base on the one hand, with prop­er­ties of the affix (e.g. -ment’s aver­sion to [+ani­mate] read­ings) on the oth­er. For instance, a shift from the verb annoy to a result-state read­ing in annoy­ment is pos­si­ble because the input frame of verbs of psy­cho­log­i­cal state offers a RESULT-STATE attribute, which, as is fixed in the inher­i­tance hier­ar­chy, is com­pat­i­ble with -ment. Mean­while, a shift from annoy to an expe­ri­encer read­ing in annoy­ment fails because the val­ue range of the attribute EXPERIENER is fixed to [+ani­mate] enti­ties, so that -ment’s ani­ma­cy con­straint blocks the inher­i­tance mech­a­nism.

Fur­ther­more, a quan­ti­ta­tive explo­ration of my data set reveals a like­ly block­ing effect for some -ment read­ings. Thus, while I have found most expect­ed com­bi­na­tions of nom­i­nal­iza­tion and read­ing attest­ed, there are pro­nounced gaps for read­ings like instru­ment or stim­u­lus. Such read­ings are like­ly to be pro­duced by stan­dard­ly sub­ject-denot­ing suf­fix­es such as -er or -ant, which may reduce the prob­a­bil­i­ty for -ment deriva­tion. The quan­ti­ta­tive analy­sis fur­ther­more shows that, with­in the sub­set of attest­ed com­bi­na­tions, ambi­gu­i­ty is wide­spread, with 43% of all com­bi­na­tions of nom­i­nal­iza­tion and read­ing being only attest­ed ambigu­ous­ly.

This book shows how a deriva­tion­al process acts on the seman­tics of a giv­en ver­bal base by report­ing on an in-depth qual­i­ta­tive study of the seman­tic con­tri­bu­tions of both the base and the affix. Fur­ther­more, it demon­strates that an explic­it seman­tic decom­po­si­tion of the base is essen­tial for the analy­sis of the result­ing derivative’s seman­tics.

Permalink

0

BBC Radio 4: „Memorial No More? A History of Russian Forgetting“

Logo BBC bei Wikimedia Commons„His­to­ri­an Cather­ine Mer­ri­dale wit­nessed the birth of Memo­r­i­al in 1989 as the Sovi­et Union died. An organ­i­sa­tion devot­ed to recov­er­ing the past of the Sovi­et Gulag and soon doc­u­ment­ing the new trans­gres­sions of the Russ­ian state and its impe­r­i­al wars. Even as Rus­sia wnet to war against Ukraine it sought to close Memo­r­i­al down, silence its voice and reshape his­to­ry. But months after the inva­sion Memo­r­i­al shared in the Nobel Peace Prize, only adding to the Russ­ian government’s ire. It has closed its archives and offices and pur­sued lead­ing fig­ures in Russ­ian Memo­r­i­al through the courts, declar­ing them respon­si­ble for ‚reha­bil­i­tat­ing Nazism‘.
Mer­ri­dale tells a per­son­al sto­ry of the open­ing of his­to­ry that Memo­r­i­al was essen­tial to and the tragedy of its clos­ing and the clos­ing of the past. The Kremlin’s cur­rent occu­pants are no more will­ing to con­sid­er the vic­tims of state repres­sion – large­ly Stalin’s repres­sion – than their Sovi­et pre­de­ces­sors were. The sto­ry of Memo­r­i­al, the asso­ci­a­tion, estab­lished in 1989, that set out to find, inves­ti­gate and dis­cuss the Sovi­et Union’s record of polit­i­cal vio­lence against its own cit­i­zens, is one of real hero­ism. From its ini­tial aim of cre­at­ing a phys­i­cal memo­r­i­al to Stalin’s vic­tims it became a focus for research and advo­ca­cy, a liv­ing wit­ness to the intel­lec­tu­al free­dom that comes after the past is faced.
The state argues that what it does – harp­ing on about Stalin’s crimes – dilutes great Russ­ian patri­o­tism. Some of its crit­ics have gone as far as to say that Memorial’s work helps to jus­ti­fy Nazism. But branch­es of Memo­r­i­al in Ukraine and else­where in Europe do what they can to keep mem­o­ry alive.“
(BBC)

Sie kön­nen die Sendung, die am 22.9.2023 in der Rei­he „Seri­ous­ly…“ lief, über die Seite der BBC nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden.

Permalink

0

Buntes aus Westfalen – „Geschichten zum Einschlafen, Wachwerden und für Zwischendurch“

In der Kat­e­gorie „Buntes aus West­falen“ bericht­en wir über (teils kuriose) Neuer­schei­n­un­gen, die wir als Lan­des­bib­lio­thek im Rah­men des Pflich­tex­em­plar­recht­es (das gibt es schon seit 1824!) als kosten­lose Belegex­em­plare aus west­fälis­chen Ver­la­gen und/oder Selb­stver­legern erhal­ten.

Aus dem Klap­pen­text:

Das Frachtschiff von Kapitän Ulf soll nach vie­len Jahren ver­schrot­tet, also abgewrackt wer­den. Deshalb möchte er jet­zt Rent­ner wer­den und in ein großes Kapitän­shaus an die Küste ziehen. Aber was passiert mit dem Schiff­sklabauter­mann, der eben­falls seit vie­len Jahren auf dem Schiff lebt?

Hil­fe, bei Johan­na und Nina im Hause lebt eine Maus im Kühlschrank! Das find­en die Eltern natür­lich über­haupt nicht gut. Wie ist dieses Prob­lem wohl zu lösen?

Endlich ist es soweit. Wieder ent­führen uns weit­ere 24 Geschicht­en in eine Welt, die zum Nach­denken und Träu­men anre­gen. Dabei spielt das Alter des Lesenden oder des Zuhör­ers keine Rolle.

Zum Buch im ULB-Kat­a­log-Plus
Zum Buch auf der Ver­lags-Web­site