Permalink

0

Kennen Sie schon … „Connected Histories“?

Screenshot der Startseite der Datenbank-Metasuche "Connected Histories" (https://www.connectedhistories.org/) (Stand 21.6.2021)

Bei „Con­nect­ed His­to­ries“ han­delt es sich um eine Meta­such­mas­chine, über die Sie 25 Fach­daten­banken zur britis­chen Geschichte im Zeitraum von 1500 bis 1900 durch­suchen kön­nen.
Neben Primär- und Sekundär­lit­er­atur wer­den auch dig­i­tal­isierte Zeitschriften und Zeitun­gen sowie his­torische Bilder ange­boten.
Die meis­ten Mate­ri­alien sind durch Lizen­zierung erhältlich (teil­weise über deutsche Nation­al­lizen­zen ver­füg­bar), einige ste­hen frei zur Ver­fü­gung.

Die Daten­banken, die in der Meta­suche abge­fragt wer­den:

  • 19th Cen­tu­ry British Pam­phlets (lizen­zpflichtig)
  • Board of Lon­gi­tude
  • British His­to­ry Online (teil­weise lizen­zpflichtig)
  • British Muse­um Images
  • British News­pa­pers 1600–1900 (lizen­zpflichtig)
  • Cause Papers in the Dioce­san Courts of the Arch­bish­opric of York, 1300–1858
  • Charles Booth Online Archive
  • Cler­gy of the Church of Eng­land 1540–1835
  • Con­vict Trans­porta­tion Reg­is­ters
  • The His­to­ry of Par­lia­ment
  • House of Com­mons Par­lia­men­tary Papers (lizen­zpflichtig)
  • John Foxe’s The Acts and Mon­u­ments Online
  • John John­son Col­lec­tion of Print­ed Ephemera
  • John Strype’s Sur­vey of Lon­don Online
  • Lane’s Mason­ic Records
  • Lon­don Lives 1690–1800: Crime, Pover­ty and Social Pol­i­cy in the Metrop­o­lis
  • Mid-Vic­to­ri­an Wood-Engraved Illus­tra­tion
  • New­ton Project
  • The Pro­ceed­ings of the Old Bai­ley Online, 1674–1913
  • Queen Vic­to­rias Jour­nals (lizen­zpflichtig)
  • Sci­ence in the Nine­teenth-Cen­tu­ry Peri­od­i­cal
  • Tran­scribed Papers of Jere­my Ben­tham
  • Vic­to­ria Coun­ty His­to­ry
  • Who Were The Nuns
  • Witch­es in Ear­ly Mod­ern Eng­land

Dazu gibt es auch einige the­ma­tis­che Research Guides.

Permalink

0

WDR ZeitZeichen zu Karl Dedecius

Logo WDR bei Wikimedia Commons„Uner­müdlich über­set­zt Karl Dede­cius pol­nis­che Lyrik ins Deutsche: erst Dich­tung der Gegen­wart, dann die Klas­sik­er. Als Leit­er macht er das Deutsche Polen-Insti­tut in Darm­stadt zum Mit­telpunkt der Polonis­tik in Deutsch­land.
„Du über­set­zt / mein gedächt­nis / in dein gedächt­nis / mein schweigen / in dein schweigen // das wort leucht­est du aus / mit dem wort / heb­st das bild / förder­st das gedicht / aus dem gedicht / zutage // verpflanzt / meine zunge / in eine fremde // dann/ tra­gen meine gedanken / früchte / in dein­er sprache.“
So beschreibt der pol­nis­che Dichter Tadeusz Rózewicz in seinem Gedicht „An den Über­set­zer K. D.“ die Tätigkeit von Karl Dede­cius. Ein größeres Kom­pli­ment kann man einem Über­set­zer kaum machen.

Wehrma­cht statt Uni­ver­sität
Geboren wird Dede­cius am 20. Mai 1921 in der pol­nis­chen Indus­tri­es­tadt Lódz. Mit der schwäbis­chen Mut­ter spricht er deutsch, mit dem schle­sisch-böh­mis­chen Vater pol­nisch und mit der Groß­mut­ter böh­misch. „Klein-Europa“ sei seine Umge­bung gewe­sen, wird er sich später erin­nern: „Und so wur­den wir erzo­gen zu ein­er Sym­biose mit allen Kul­turen und Natio­nen.“
Dede­cius spielt Geige und Bratsche, ver­fasst Satiren in altrömis­chem Stil und ver­bringt eine unbeschw­erte Schulzeit. Mit dem Krieg zer­bricht die Idylle: Statt an der Uni­ver­sität The­ater­wis­senschaft zu studieren, muss er zum pol­nis­chen Arbeits­di­enst, nach dem deutschen Über­fall auf Polen 1939 zur Wehrma­cht. Man schickt ihn in die Hölle von Stal­in­grad. Russen ziehen den ster­ben­skrank Zurück­ge­lasse­nen aus dem Schnee.

Erst Zeitgenossen, dann Klas­sik­er
In den sieben Jahren als Kriegs­ge­fan­gener lernt Dede­cius per­fekt rus­sisch, über­set­zt Ler­mon­tov und Puschkin. Nach sein­er Ent­las­sung zieht er 1950 zu sein­er Ver­lobten in die DDR, wo er in Weimar eine Anstel­lung als Redak­teur beim The­aterin­sti­tut find­et. Zwei Jahre später über­siedelt die Fam­i­lie in den West­en. Dede­cius macht Kar­riere in ein­er Ver­sicherung – und find­et einen Chef, der ihm für seine Lei­den­schaft, das Über­set­zen, den nöti­gen Freiraum bietet.
So entste­hen ins­ge­samt 60 Antholo­gien pol­nis­ch­er Dichter, die erste 1959. Zunächst sind es Zeitgenossen wie Zbig­niew Her­bert oder die spätere Lit­er­atur-Nobel­preisträgerin Wis­lawa Szym­bors­ka, danach zunehmend auch Klas­sik­er. Dabei zeigt Dede­cius sein Tal­ent, spielerisch mit bei­den Sprachen umge­hen zu kön­nen. Völk­erver­ständi­gung auch mith­il­fe der Lit­er­atur ist dabeiein erk­lärtes Ziel.

Mit­telpunkt der Polonis­tik
Ende der 1970er Jahre set­zt sich Dede­cius vehe­ment für das 1980 in Darm­stadt gegrün­dete Deutsche Polen-Insti­tut ein, dessen Direk­tor er bis 1997 ist. Dede­cius macht es zum Zen­trum der Polonis­tik in Deutsch­land. Gefördert von der Bosch Stiftung, erscheinen 50 Bände der „Pol­nis­chen Bib­lio­thek“ vom Mit­te­lal­ter bis zur Gegen­wart.
Dede­cius erhält das Bun­desver­di­en­stkreuz, den Frieden­spreis des Deutschen Buch­han­dels, den „Weißen Adler“ als höch­sten Orden des pol­nis­chen Staats. In seinen let­zten Leben­s­jahren beschäftigt er sich wieder dezi­diert mit Über­set­zung. Dede­cius stirbt 2016 in Frank­furt am Main. Sein Nach­lass wird in der Europa-Uni­ver­sität „Viad­ri­na“ in Frank­furt an der Oder ver­wahrt. Ins­ge­samt hat er rund 100 Büch­er über­tra­gen, neben Lyrik auch Romane, Erzäh­lun­gen und Apho­ris­men.“
(WDR, Hild­burg Hei­der, Hilde­gard Schulte)

Sie kön­nen die Sendung, die am 20.5.2021 in der Rei­he „ZeitZe­ichen“ lief, über die Seite des WDR nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden.

Permalink

0

Kennen Sie schon … La bibliothèque sonore du CNL?

Das Cen­tre nation­al du livre (CNL) in Paris hat mehrere Pod­cast-Rei­hen ges­tartet:

Avec sa nou­velle chaîne audio en ligne, le CNL pro­pose des lec­tures d’extraits courts de livres qu’il a soutenus. Invi­ta­tion à la décou­verte, chaque pod­cast est une créa­tion orig­i­nale qui val­orise la diver­sité édi­to­ri­ale, les œuvres et les auteurs, pour don­ner envie de lire.
Avec cette nou­velle ini­tia­tive, le CNL souhaite offrir une nou­velle manière de vivre et de décou­vrir les ouvrages qu’il sou­tient.

https://centrenationaldulivre.fr/actualites/entrez-dans-la-bibliotheque-sonore-du-cnl

Die Sendun­gen kön­nen über diese Seite oder über Sound­cloud, Spo­ti­fy, der Deez­er ange­hört wer­den.

Permalink

0

Kennen Sie schon … den „CrossAsia „Classroom“?

Screenshot der Header-Grafik der Seite zum Crossasia Classroom (https://blog.crossasia.org/classroom/) (Stand 24.6.2021)

CrossA­s­ia, das Fach­por­tal für Geistes- und Sozial­wis­senschaften aus und über Asien, ist auch in der Ver­mit­tlung von fach­spez­i­fis­ch­er Infor­ma­tion­skom­pe­tenz aktiv:

Zur Unter­stützung der Insti­tute in der Lehre bietet der FID Asien CrossA­s­ia Schu­lun­gen sowie Infor­ma­tion­s­ma­te­ri­alien zu seinen Ange­boten für Studierende, Forschende und Lehrende an.
Auf dieser Seite find­en Sie unsere Schu­lungsange­bote, aktuelle Ter­mine sowie Infor­ma­tion­s­ma­te­ri­alien wie Fly­er, Hand­outs, How-to-Videos etc. 

Wir bieten fol­gende Schu­lungs­for­mate an:

- Schu­lun­gen auf Anfrage für Ihr Insti­tut, für ein spezielles Ser­mi­nar, Hil­f­s­mit­telkurs, Kol­lo­qui­um etc. Gerne richt­en wir uns dabei nach Ihren inhaltlichen Wün­schen. Diese Schu­lun­gen kön­nen vor Ort an Ihrem Insti­tut aus­gerichtet wer­den, oder onlinebasiert. 

- Offene Online-Schu­lun­gen mit Ter­mi­nen für all­ge­meine Ein­führun­gen sowie region­al­spez­i­fis­che Schu­lun­gen. Ter­mine inkl. der Zugangslinks find­en Sie immer aktuell hier weit­er unten auf der Seite.

- Offene Online-Schu­lun­gen zu spez­i­fis­chen Mate­ri­alarten, zur Ver­wen­dung spezieller Recherchetools sowie zu weit­eren Ange­boten des FID Asien und von CrossA­s­ia. Hierzu bieten wir auch immer wieder Ter­mine an, die wir hier auf dieser Seite veröf­fentlichen. Sie kön­nen uns gerne aber auch The­men­wün­sche senden, die wir ggf. bün­deln und in unser Ange­bot aufnehmen.

Permalink

0

Podcasts rund um skandinavische Sprachen und Literaturen

Vielle­icht ist bei diesen Pod­casts, die vom FID Nordeu­ropa im Nordeu­ropa-Blog zusam­mengestellt wur­den, etwas Inter­es­santes für Sie dabei?

Literatur

  • An Evolv­ing World: Con­ver­sa­tions on Nor­den
    • Researchers and experts with­in the social sci­ences and/or human­i­ties dis­cuss or are inter­viewed about a cer­tain top­ic to do with the Nordics
  • Arbe­tar­lit­ter­atur
    • Arbe­tar­lit­ter­atur är lit­ter­atur som vill förän­dra. Det är kul­tur, filosofi, poli­tik och his­to­ria. För­läg­garen Mat­tias Torstens­son och för­fattaren Marie Hål­lan­der djupdyk­er i böck­er­na, för­fat­tarskapen och arbe­tar­nas his­to­ria. Sam­talet lyfter ur bok­si­dor­na, kret­sar kring världen, reser i tiden och slår ner i varda­gen.
  • nordlitt Pod­cast
    • nordlitt lässt Sie Bekan­ntschaft stiften mit Epochen, Autor:innen und Tex­ten der nordeu­ropäis­chen Lit­er­a­turen und disku­tiert the­o­retis­che Ansätze in der skan­di­nav­is­tis­chen Lit­er­atur­wis­senschaft. nordlitt ist Unter­richts­ma­te­r­i­al vom ersten Semes­ter an oder ein­fach Bil­dungs-Stoff.
  • The Rune Cast
    • On this pod­cast, runol­o­gist Maja Bäck­vall and expert guests talk about runes and the peo­ple who read and wrote them.

Sprachwissenschaft

  • Quæn­cas­ten
    • Pod­cas­ten er et samar­beid mel­lom Kven­sk språk­sen­ter Vad­sø AS og Vad­sø muse­um – Rui­ja kven­mu­se­um. I til­legg til at du kan lytte til pod­cas­ten her, så sendes Quæn­cas­ten sam­men med pod­cas­ten Rui­jan Radio i radio­pro­gram­met Kväänin Tiima på Radio Nord Norge sin sende­flate. Pro­gram­met har som mål å formi­dle kven­sk kul­tur, his­to­rie og språk til folk flest i hele Nord Norge.
  • Nordics.info Spo­ken
    • Infor­ma­tion and crit­i­cal analy­sis writ­ten by researchers on the Nordic coun­tries is read out in Eng­lish and one of the Nordic lan­guages
  • På ren sven­s­ka
    • På ren sven­s­ka leds av jour­nal­is­ten Staffan Dopping. Han för sam­tal med forskare och expert­er från hela Sverige – allt för att pod­cas­ten ska vara så rel­e­vant och använd­bar som möjligt för dig och din under­vis­ning. Pod­davs­nit­ten fån­gar upp det som är intres­sant och rel­e­vant för dig som sfi-lärare. Vi tit­tar när­mare på sfi ur flera per­spek­tiv, och får dessu­tom inblick i både verk­samhetens prak­tik och akademins forskn­ing.
  • Sven­skan i samhäl­let 
    • Sven­skan i samhäl­let är en podd om språkvård med Isofs språkvår­dare i sven­s­ka vid Språkrådet. I pod­den sam­ta­lar vi med oli­ka gäster om språkets roll i samhäl­let, om språk och makt, känslor och atti­ty­der. Vi tar ock­så upp gram­matik, skrivre­gler, vari­a­tion i tal och skrift, och pratar om språket som resurs för kom­mu­nika­tion och han­dling.
  • Språk­teigen wurde abgelöst durch Språk­snakk
    • Lyt­ter­spørsmål spe­sial! I pan­elet: Språk­forskerne Mari Nygård, Stian Hårstad og Ter­je Lohn­dal.
Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Sprachen und Literaturen allgemein 2021.7

Buchcover

Lex­i­cal­iza­tion pat­terns in col­or nam­ing
The vol­ume presents six­teen chap­ters focused on lex­i­cal­iza­tion pat­terns used in col­or nam­ing in a vari­ety of lan­guages. Although pre­vi­ous stud­ies have dealt with cat­e­go­riza­tion and per­cep­tu­al salience of col­or terms, few stud­ies have been con­sis­tent­ly con­duct­ed in order to inves­ti­gate phono­log­i­cal, mor­pho­log­i­cal, syn­tac­tic, and seman­tic devices lan­guages use to form col­or terms.
The aim of this vol­ume is to approach col­or data from a rel­a­tivist and typo­log­i­cal per­spec­tive and to address some nov­el view­points in the research of col­or terms, such as: (a) the focus on lan­guage struc­ture per se in the study of lex­i­cal­iza­tion data; (b) inves­ti­ga­tion of inter- and intra-lan­guage struc­tur­al vari­a­tion; © cul­ture and lan­guage con­tact as reflect­ed in lan­guage struc­ture.
Top­ics of this book have a broad appeal to researchers work­ing in the fields of lin­guis­tics, anthro­pol­o­gy, soci­ol­o­gy, and psy­chol­o­gy.
zum Buch im ULB-Kat­a­log
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Buchcover

Sto­ry­telling in the dig­i­tal world
Sto­ry­telling in the Dig­i­tal World explores new, emerg­ing nar­ra­tive prac­tices as they are enact­ed on dig­i­tal plat­forms such as Ama­zon, Face­book, Twit­ter, and YouTube. Con­trib­u­tors’ online ethno­gra­phies inves­ti­gate a wide range of themes includ­ing the nature of process­es of trans­for­ma­tion and recon­tex­tu­al­iza­tion of offline events into dig­i­tal nar­ra­tives; the effects of dig­i­tal anonymi­ty and pseu­do­nymi­ty on nar­ra­tive prac­tices; the strate­gies through which vir­tu­al com­mu­ni­ties dis­cur­sive­ly work togeth­er to solid­i­fy and nego­ti­ate their socio­cul­tur­al iden­ti­ties; the ten­sions between the affor­dances that char­ac­ter­ize dif­fer­ent online media and the com­mu­nica­tive needs of users; the struc­tures and modes in which vir­tu­al users con­struct and enact par­tic­i­pa­to­ry prac­tices in these envi­ron­ments; and the sig­nif­i­cance of dif­fer­ent spa­tiotem­po­ral dimen­sions in the encod­ing, shar­ing and appre­ci­a­tion of sto­ries. More gen­er­al­ly, the vol­ume engages with some of the the­o­ret­i­cal and method­olog­i­cal chal­lenges that the grow­ing pres­ence of dig­i­tal tech­nolo­gies and media pos­es to nar­ra­tive analy­sis.
zum Buch im ULB-Kat­a­log
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Sprach- und Lit­er­atur­wis­senschaften all­ge­mein ent­deck­en!

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Germanistik 2021.7

Lehrerfig­uren in der deutschen Lit­er­atur: lit­er­atur­wis­senschaftliche Per­spek­tiv­en auf Szenar­ien per­son­aler Didaxe vom Mit­te­lal­ter bis zur Gegen­wart
BuchcoverDer Band möchte an die Rel­e­vanz von Lehrerfig­uren für die europäis­che Lit­er­atur seit der Antike am Beispiel der deutschen Lit­er­atur erin­nern. Seine Beiträge set­zen im Mit­te­lal­ter ein und führen über Frühe Neuzeit und Mod­erne bis in die Gegen­wart. Dabei zeigt sich nicht nur eine Fülle ver­schieden­er Fig­u­ra­tio­nen des Lehrers (die Enden des Spek­trums sind mit dem Heili­gen Geist auf der einen und dem Teufel auf der anderen Seite markiert, in der Mitte ste­hen Vögel als ani­malis­che Lehrerfig­uren), deut­lich wird auch, wie unter­schiedlich die Gat­tungszusam­men­hänge sind, in denen sie auf­tauchen, und eben­so die Funk­tio­nen, die sie haben.
zum Buch im ULB-Kat­a­log
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Ambigu­ous aggres­sion in Ger­man real­ism and beyond: flir­ta­tion, pas­sive aggres­sion, domes­tic vio­lence
BuchcoverOur main words defin­ing emo­tion­al states sug­gest that we have clar­i­ty about them: expres­sions like „love,“ „hatred,“ „anx­i­ety,“ or „sor­row“ seem clear enough. The real­i­ty, how­ev­er, tends to be more com­pli­cat­ed. We are often faced with ges­tures and utter­ances that are dif­fi­cult to inter­pret; we thus find our­selves won­der­ing about the affec­tive force of what has just been said: „Was that an insult?“ „Flir­ta­tion?“ „Aggres­sion?“
Ambigu­ous Aggres­sion in Ger­man Real­ism and Beyond looks at three inter­lock­ing forms of social violence–flirtation, pas­sive aggres­sion, and domes­tic vio­lence. In order to under­stand their cir­cu­la­tion, it traces their lit­er­ary-his­tor­i­cal geneal­o­gy in Ger­man real­ism and modernism–in scenes from Annette von Droste-Hül­shoff, Adal­bert Stifter, Theodor Storm, Theodor Fontane, Robert Walser, and Franz Kaf­ka, cov­er­ing a his­tor­i­cal peri­od from the mid­dle of the 19th cen­tu­ry to the ear­ly decades of the 20th cen­tu­ry.
Read­ing real­ist and mod­ernist lit­er­a­ture through 21st-cen­tu­ry affect the­o­ry and vice ver­sa, the analy­ses col­lect­ed in this book show the deep lit­er­ary his­to­ry of our cur­rent cul­tur­al predica­ments and predilec­tions.
zum Buch im ULB-Kat­a­log
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Ger­man­is­tik ent­deck­en!

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Anglistik 2021.7

Arts of dying: lit­er­a­ture and fini­tude in medieval Eng­land
BuchcoverPeo­ple in the Mid­dle Ages had chantry chapels, mor­tu­ary rolls, the dai­ly obser­vance of the Office of the Dead, and even purgatory—but they were still unable to talk about death. Their inabil­i­ty wasn’t due to reli­gion, but phi­los­o­phy: say­ing some­one is dead is non­sense, as the per­son no longer is. The one thing that can talk about some­thing that is not, as D. Vance Smith shows in this inno­v­a­tive, provoca­tive book, is lit­er­a­ture.
Cov­er­ing the emer­gence of Eng­lish lit­er­a­ture from the Old Eng­lish to the late medieval peri­ods, Arts of Dying argues that the prob­lem of how to des­ig­nate death pro­duced a long tra­di­tion of lit­er­a­ture about dying, which con­tin­ues in the work of Hei­deg­ger, Blan­chot, and Gillian Rose. Philosophy’s attempt to des­ig­nate death’s impos­si­bil­i­ty is part of a lit­er­a­ture that imag­ines a rela­tion­ship with death, a lit­er­a­ture that inten­sive­ly and self-reflex­ive­ly sup­pos­es that its very terms might solve the prob­lem of the ter­mi­na­tion of life. A lyri­cal and ele­giac explo­ration that com­bines medieval work on the phi­los­o­phy of lan­guage with con­tem­po­rary the­o­riz­ing on death and dying, Arts of Dying is an impor­tant con­tri­bu­tion to medieval stud­ies, lit­er­ary crit­i­cism, phe­nom­e­nol­o­gy, and con­ti­nen­tal phi­los­o­phy.
zum Buch im ULB-Kat­a­log
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Absent rebels: crit­i­cism and net­work pow­er in 21st cen­tu­ry dystopi­an fic­tion
BuchcoverFinan­cial crises, the Covid-19 pan­dem­ic, and the ongo­ing cli­mate cat­a­stro­phe – reg­u­lar­ly, it seems, the 21st cen­tu­ry is hit by exis­ten­tial threats. One effect of this cri­sis-prone­ness of our present is a renais­sance of dystopi­an think­ing: Dystopia is back on the best­seller lists around the globe.
Absent Rebels: Crit­i­cism and Net­work Pow­er in 21st Cen­tu­ry Dystopi­an Fic­tion focus­es on the com­plex rela­tion­ship between dystopia, net­work pow­er and neolib­er­al­ism. It explains why rebel­lion against a dystopi­an sys­tem is absent in many con­tem­po­rary dystopias and how we erect dystopias although we have only the best of inten­tions. Based on the con­vic­tion, that we can start to build a bet­ter world by avoid­ing the mis­takes of our past and present, this analy­sis also aims to help read­ers under­stand mod­ern pow­er mech­a­nisms and explains how to over­come them in our own dai­ly lives.
zum Buch im ULB-Kat­a­log
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Anglis­tik ent­deck­en!

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Slavistik 2021.7

Juri Lot­man — cul­ture, mem­o­ry and his­to­ry: essays in cul­tur­al semi­otics
BuchcoverThis vol­ume brings togeth­er a selec­tion of Juri Lotman’s late essays, pub­lished between 1979 and 1995. While Lot­man is wide­ly read in the fields of semi­otics and lit­er­ary stud­ies, his inno­v­a­tive ideas about his­to­ry and mem­o­ry remain rel­a­tive­ly unknown. The arti­cles in this vol­ume, most of which are appear­ing in Eng­lish for the first time, lay out Lotman’s semi­otic mod­el of cul­ture, with its empha­sis on mnemon­ic process­es. Lotman’s con­cept of cul­ture as the non-hered­i­tary mem­o­ry of a com­mu­ni­ty that is in a con­tin­u­ous process of self-inter­pre­ta­tion will be of inter­est to schol­ars work­ing in cul­tur­al the­o­ry, mem­o­ry stud­ies and the the­o­ry of his­to­ry.
zum Buch im ULB-Kat­a­log
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Die metahis­to­ri­ographis­che Rev­o­lu­tion: Prob­lema­tisierun­gen his­torisch­er Erken­nt­nis in der rus­sis­chen Gegen­wart­slit­er­atur
BuchcoverHis­torische Fik­tion ist seit dem Spät­sozial­is­mus nicht nur Ressource poli­tis­ch­er Legit­i­ma­tion und kul­tureller Selb­sto­ri­en­tierung, son­dern auch zen­trales Feld der Aushand­lung neuer Wis­sensor­d­nun­gen der sow­jetis­chen und rus­sis­chen Gesellschaft. Die Arbeit beze­ich­net diese Funk­tion mit dem Begriff der Metahis­to­ri­ogra­phie.
Sie unter­sucht auf der einen Seite die lit­er­arische Prob­lema­tisierung der kun­stex­ter­nen Bedin­gun­gen his­torisch­er Erken­nt­nis­bil­dung und nimmt ihre sozialen, insti­tu­tionellen und ide­ol­o­gis­chen Voraus­set­zun­gen in den Blick. Auf der anderen Seite fokussiert sie die kun­stin­ter­nen Bedin­gun­gen his­torisch­er Erken­nt­nis wie die for­male Struk­turierung, Gat­tungspo­et­ik, Erzählstruk­tur und Medi­al­ität his­torisch­er Fik­tion. Durch einen solchen funk­tion­spo­e­t­ol­o­gis­chen Textzu­griff wird Lit­er­atur als wesentlich­es Medi­um der Indika­tion und Inspi­ra­tion verän­dert­er gesellschaftlich­er Ord­nung im Span­nungs­feld von Sys­temz­er­fall und Sys­tem­bil­dung les­bar.
zum Buch im ULB-Kat­a­log
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Slav­is­tik ent­deck­en!

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Romanistik 2021.7

Four dichotomies in Span­ish: adjec­tive posi­tion, adjec­ti­val claus­es, ser/estar, and preterite/imperfect
BuchcoverExam­in­ing four dichotomies in Span­ish, this book shows how to reduce the six to ten rules com­mon in text­books for each con­trast to a sin­gle bina­ry dis­tinc­tion. That dis­tinc­tion is a form of total­i­ty vs. part, eas­i­er to see in some of the dichotomies, but present in all of them.
Every chap­ter is exam­ple-dri­ven, and many of those exam­ples come from writ­ing by stu­dents. Read­ers can test out for them­selves the expla­na­tion at work in the exam­ples pro­vid­ed. Then, those exam­ples are explained step by step. In addi­tion to exam­ples from writ­ing by col­lege stu­dents, there are exam­ples from RAE (Real Acad­e­mia Españo­la), from schol­ars, from writ­ers, from Cor­pes XXI (RAE), from the Cen­tro Vir­tu­al Cer­vantes, and from the Inter­net. Many of those exam­ples are pre­sent­ed to the read­er as exer­cis­es, and answers are pro­vid­ed.
This book was writ­ten for teach­ers of Span­ish as a sec­ond lan­guage (L2) and for minors or majors of Span­ish as an L2. It will also ben­e­fit teach­ers and learn­ers of oth­er L2s with some of these dichotomies.
zum Buch im ULB-Kat­a­log
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

The Rout­ledge dic­tio­nary of cul­tur­al ref­er­ences in mod­ern French
BuchcoverNow in its sec­ond edi­tion, The Rout­ledge Dic­tio­nary of Cul­tur­al Ref­er­ences in Mod­ern French reveals the hid­den cul­tur­al dimen­sion of con­tem­po­rary French, as used in the press, going beyond the lim­it­ed and pure­ly lex­i­cal approach of tra­di­tion­al bilin­gual dic­tio­nar­ies.
Even for­eign learn­ers of French who pos­sess a good lev­el of French often have dif­fi­cul­ty in ful­ly under­stand­ing French arti­cles, not because of any lin­guis­tic short­com­ings on their part but because of their inad­e­quate knowl­edge of the cul­tur­al ref­er­ences. This cul­tur­al dic­tio­nary of French pro­vides the read­er with clear and con­cise expla­na­tions of the cru­cial cul­tur­al dimen­sion behind the most fre­quent­ly used words and phras­es found in the con­tem­po­rary French press. This vital back­ground infor­ma­tion, gath­ered here in this inno­v­a­tive and enter­tain­ing dic­tio­nary, will allow read­ers to go beyond a super­fi­cial under­stand­ing of the French press and the French lan­guage in gen­er­al to see the hid­den yet implied cul­tur­al sig­nif­i­cance that is so trans­par­ent to the native speak­er.
This ful­ly revised sec­ond edi­tion includes:
— a broad range of cul­tur­al ref­er­ences from the his­tor­i­cal and lit­er­ary to the pop­u­lar and clas­si­cal;
— an enhanced analy­sis of pun­ning mech­a­nisms used in the press;
— over 3,000 cul­tur­al ref­er­ences explained with updat­ed exam­ples;
— a three-lev­el indi­ca­tor of fre­quen­cy;
— new and expand­ed chap­ters on the French of Que­bec, insti­tu­tion­al and aca­d­e­m­ic ref­er­ences, and Eng­lish bor­row­ings in the areas of IT and med­ical sci­ence;
— over 600 online ques­tions to test knowl­edge before and after read­ing.
The Rout­ledge Dic­tio­nary of Cul­tur­al Ref­er­ences in Mod­ern French is the ide­al ref­er­ence for all under­grad­u­ate and post­grad­u­ate stu­dents of French seek­ing to enhance their under­stand­ing of the French lan­guage. It will also be of inter­est to teach­ers, trans­la­tors and Fran­cophiles alike. French stu­dents in khâgne, Sci­ences-Po and schools of jour­nal­ism will also find this book valu­able and rel­e­vant for their stud­ies.
zum Buch im ULB-Kat­a­log
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Roman­is­tik ent­deck­en!

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Sprachen und Kulturen Asiens, Afrikas und Ozeaniens 2021.7

Islam, State, and Moder­ni­ty: Mohammed Abed al-Jabri and the Future of the Arab World
BuchcoverThis book offers the first com­pre­hen­sive intro­duc­tion to one of the most sig­nif­i­cant Arab thinkers of the late 20th cen­tu­ry and the ear­ly 21st cen­tu­ry: the Moroc­can philoso­pher and social the­o­rist Mohammed Abed al-Jabri. With his intel­lec­tu­al and polit­i­cal engage­ment, al-Jabri has influ­enced the devel­op­ment of a mod­ern read­ing of the Islam­ic tra­di­tion in the broad Arab-Islam­ic world and has been, in recent years, sub­ject to an increas­ing inter­est among Mus­lims and non-Mus­lim schol­ars, social activists and lay men. The con­trib­u­tors to this vol­ume read al-Jabri with ref­er­ence to promi­nent past Arab-Mus­lim schol­ars, such as Ibn Rushd, al-Ghaz­a­li, al-Shat­i­bi, and Ibn Khal­dun, as well as con­tem­po­rary Arab philoso­phers, like Has­san Hanafi, Abdel­lah Laroui, George Tara­bishi, Taha Abder­rah­mane; they engage with var­i­ous aspects of his intel­lec­tu­al project, and trace his influ­ence in non-Arab-Islam­ic lands, like Indone­sia, as well. His analy­sis of Arab thought since the 1970s as a har­bin­ger analy­sis of the ongo­ing “Arab Spring upris­ing” remains rel­e­vant for today’s polit­i­cal chal­lenges in the region.
zum Buch im ULB-Kat­a­log
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Per­sianate selves: mem­o­ries of place and ori­gin before nation­al­ism
BuchcoverFor cen­turies, Per­sian was the lan­guage of pow­er and learn­ing across Cen­tral, South, and West Asia, and Per­sians received a par­tic­u­lar basic edu­ca­tion through which they under­stood and engaged with the world. Not every­one who lived in the land of Iran was Per­sian, and Per­sians lived in many oth­er lands as well. Thus to be Per­sian was to be embed­ded in a set of con­nec­tions with peo­ple we today con­sid­er mem­bers of dif­fer­ent groups. Per­sianate self­hood encom­passed a broad­er range of pos­si­bil­i­ties than con­tem­po­rary nation­al­ist claims to place and ori­gin allow. We can­not grasp these old­er con­nec­tions with­out his­tori­ciz­ing our con­cep­tions of dif­fer­ence and affil­i­a­tion.
Mana Kia sketch­es the con­tours of a larg­er Per­sianate world, his­tori­ciz­ing place, ori­gin, and self­hood through its tra­di­tion of prop­er form: adab. In this shared cul­ture, prox­im­i­ties and sim­i­lar­i­ties con­sti­tut­ed a log­ic that dis­tin­guished between peo­ple while simul­ta­ne­ous­ly accom­mo­dat­ing plu­ral­i­ty. Adab was the basis of cohe­sion for self and com­mu­ni­ty over the tur­bu­lent eigh­teenth cen­tu­ry, as pop­u­la­tions dis­persed and cen­ters of pow­er shift­ed, dis­rupt­ing the cir­cu­la­tions that linked Per­sianate regions. Chal­leng­ing the bases of pro­to­na­tion­al­ist com­mu­ni­ty, Per­sianate Selves seeks to make sense of an ear­li­er tran­sre­gion­al Per­sianate cul­ture out­side the anachro­nis­tic shad­ow of nation­alisms.
zum Buch im ULB-Kat­a­log
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Sprachen und Kul­turen Asiens, Afrikas und Ozeaniens ent­deck­en!

Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Nordische Philologie 2021.7

Nomadisch-eksta­tisch-magisch: Skan­di­navis­ch­er Ark­tisprim­i­tivis­mus im aus­ge­hen­den 19. und 20. Jahrhun­dert
BuchcoverNomadisch – eksta­tisch – magisch: Diese Schlag­worte lassen sich als Fasz­i­na­tionskerne der Auseinan­der­set­zung mit der Ark­tis ver­ste­hen, die einen kon­sti­tu­tiv­en Bestandteil der skan­di­navis­chen Mod­erne aus­macht.
Han­na Eglinger unter­sucht die Aus­prä­gun­gen eines Ark­tisprim­i­tivis­mus in Skan­di­navien um 1900, indem sie kul­tur­wis­senschaftliche und ästhetis­che Fragestel­lun­gen verbindet. Aus­ge­hend von einem in Zen­traleu­ropa um 1900 gängi­gen Diskurs des Prim­i­tiv­en, den die anthro­pol­o­gis­chen Wis­senschaften maßge­blich prägten, und der sich in der bilden­den Kun­st, aber auch in lit­er­arischen und medi­en­re­flex­iv­en Kon­tex­ten zu ein­er impuls­geben­den ästhetis­chen For­ma­tion her­aus­bildete, legt sie den Fokus auf die spez­i­fisch skan­di­navis­che Fig­u­ra­tion des Prim­i­tiv­en der Ark­tis und ihre lit­er­arische, bild­ner­ische und filmis­che Reflex­ion.
zum Buch im ULB-Kat­a­log
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Hans Chris­t­ian Ander­sen in Amer­i­can lit­er­ary crit­i­cism of the nine­teenth-cen­tu­ry
BuchcoverIn Hans Chris­t­ian Ander­sen in Amer­i­can Lit­er­ary Crit­i­cism of the Nine­teenth Cen­tu­ry, Her­bert Row­land argues that the lit­er­ary crit­i­cism accom­pa­ny­ing the pub­li­ca­tion of Hans Chris­t­ian Andersen’s works in the Unit­ed States com­pares favor­ably in scope, per­cep­tive­ness, and chrono­log­i­cal cov­er­age with the few oth­er nation­al recep­tions of Ander­sen out­side of Den­mark. Row­land con­tends that Amer­i­can com­men­ta­tors made it abun­dant­ly evi­dent that, in addi­tion to his fairy tales, Ander­sen wrote sev­er­al nov­els, trav­el­ogues, and an auto­bi­og­ra­phy which were all of more than com­mon inter­est. In the process, Row­land shows that Amer­i­can com­men­ta­tors “nat­u­ral­ized” Ander­sen in the Unit­ed States by con­fronting the sen­sa­tion­al­ism in the jour­nal­ism and lit­er­a­ture of the time with the per­ceived whole­some­ness of Andersen’s writ­ing, deploy­ing his long fic­tion on both sides of the debate over the nature and rel­a­tive val­ue of the romance and the nov­el, and draw­ing on three of his works to sup­port their posi­tions on slav­ery, the Civ­il War, and Recon­struc­tion.
zum Buch im ULB-Kat­a­log
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Nordis­che Philolo­gie ent­deck­en!

Permalink

0

Kennen Sie schon … das Endangered Language Archive?

The Endan­gered Lan­guages Archive (ELAR) is a dig­i­tal repos­i­to­ry for pre­serv­ing mul­ti­me­dia col­lec­tions of endan­gered lan­guages from all over the world, mak­ing them avail­able for future gen­er­a­tions.

ELAR’s mis­sion is to:

- pro­vide a safe long-term repos­i­to­ry for lan­guage doc­u­men­ta­tion col­lec­tions
- train and sup­port depos­i­tors in col­lec­tion cre­ation and preser­va­tion
- make col­lec­tions acces­si­ble free of charge to researchers, com­mu­ni­ties, and the pub­lic
- sup­port users in dis­cov­er­ing and access­ing record­ings

In ELAR’s col­lec­tions you can find record­ings of every-day con­ver­sa­tions, instruc­tions on how to build fish traps or boats, expla­na­tions of kin­ship sys­tems and the use of med­i­c­i­nal plants, and learn about art forms like string fig­ures and sand draw­ings. ELAR’s col­lec­tions are unique records of local knowl­edge sys­tems encod­ed in their lan­guages, described by the hold­ers of the knowl­edge them­selves.

Im Blog gibt es regelmäßig Ein­blicke in die Arbeit hin­ter den Kulis­sen des Archivs oder auch „im Feld“.
ELAR ist zudem auch bei  Twit­terInsta­gram and Face­book vertreten.

Permalink

0

Bayern2 radioWissen: „Dada – Lauter Lautpoeten“

Logo Bayern2 bei Wikimedia Commons

„Dada war eine kün­st­lerische Bewe­gung, die sich als Protest gegen den Ersten Weltkrieg ver­stand.
Die Dadais­ten brachen auf erfrischende Weise mit ein­er als sin­nentleert und kor­rumpiert emp­fun­de­nen Sprache.“
(Bay­ern 2, Klaus Schüh­ly)

Sie kön­nen die Sendung, die am 5.3.2019 auf Bay­ern 2 lief, über die Seite des BR nach­hören oder als Audio­datei herun­ter­laden.

Permalink

0

Kennen Sie schon … den Penguin Podcast?

Logo des Penguin Podcasts (via https://www.penguin.co.uk/articles/2019/feb/the-best-literary-podcasts-for-book-lovers.html)

Von Irvine Welsh über Chris Pack­ham bis Brid­get Christie, von „Writ­ing the First World War“ über „Crime and espi­onage“ bis „Books that Make the Movies“: Pen­guin Books hat eine Pod­cast-Rei­he ins Leben gerufen, in der Inter­views mit Autoren und Por­traits zu Büch­ern des Ver­lags gesam­melt wer­den:

The mul­ti-award-win­ning Pen­guin Pod­cast is a fort­night­ly inter­view series in which authors explore their lit­er­ary lives through some of the objects that have inspired their work.