Passives and Middles in Mainland Scandinavian: Microvariation Through Exponency
This monograph explores the properties of passive and middle voice constructions in Norwegian and Swedish, concentrating on the linguistic variation related to these two constructions in Mainland Scandinavian. At an empirical level, we provide a detailed discussion of the morphosyntax and semantics of the two main types of passives in both languages, lexical (s-) and periphrasitic (bli-) passives. At a theoretical level, we propose an architecture of the language faculty where exponents play a central role. Exponents are selected to identify the structures generated by the grammar and provide a platform that make these units interpretable by the sensori-motor and conceptual-intentional interfaces. Exponents this play an essential role in determining the well-formedness of linguistic structures. We demonstrate how different syntactic structures identified and lexicalized by exponents in these two languages are capable of capturing the microvariation observed in the voice systems of these two languages in a straightforward way. The amount of linguistic information (i.e., aspect and mood) identified by each exponent in each language determines the types of complements and specifiers that can be integrated into and lexicalized by a given exponent. Although our approach shares certain affinities with other neo-constructionist approaches, a novel proposal we advance in this book is that exponents are housed in an intermediate level of structure that exists between the narrow syntax and its external interfaces. This exponency-level (?-structure) allows for a more parsimonious theoretical analysis that does not sacrifice descriptive adequacy.
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Schreiben und Lesen im Altisländischen: Lexeme, syntagmatische Relationen und Konzepte in der „Jóns saga helga“, „Sturlunga saga“ und „Laurentius saga biskups„
Die Konzepte ‚Schreiben‘ und ‚Lesen‘ unterschieden sich im Altisländischen in vielen Aspekten. Es gab unterschiedliche Sprachen, Schriftsysteme, Materialien, Textsorten, Stimmen und Rahmen. Die involvierten Personen agierten als Schreiber, Verfasser, Leser, Zuhörer oder Auftraggeber. Dem gegenüber stehen verschiedene Verben wie rita, rísta, skrifa, dikta, setja saman, lesa oder sjá, die auf spezifische Aspekte referieren. Für die Erforschung der mittelalterlichen Schriftlichkeit ist es deshalb grundlegend, diese Konzepte zu kennen. Trotzdem gab es bisher nur punktuelle Analysen einzelner Aspekte, Lexeme, Texte und Textstellen. Die vorliegende Arbeit untersucht den Wortschatz erstmals in einem grösseren Textkorpus, das drei zentrale Quellentexte für die mittelalterliche isländische Schriftkultur umfasst. Die Konzepte werden mithilfe der syntagmatischen Relationen analysiert, welche die semantischen Strukturen auf der Ausdrucksseite abbilden. Dies ermöglicht eine systematische Betrachtung der Konzepte und der verschiedenen Aspekte der mittelalterlichen isländischen Schriftlichkeit.
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