… von WWU-Musikwissenschaftler*innen
An der WWU entstehen in allen Fächern elektronische Publikationen. Im Folgenden sollen drei Beispiele aus der Musikwissenschaft vorgestellt werden, die in Schriftenreihen der WWU publiziert wurden und frei lizenziert sind, also von allen Menschen und dauerhaft kostenfrei heruntergeladen und unter bestimmten Bedingungen nachgenutzt werden können.
Gemalte Musik: Rudolf Gahlbecks Schriften zur Farbe-Ton-Forschung, hrsg. von Marco Gutjahr, Jörg Jewanski und Rebekka R. Tibbe (Wissenschaftliche Schriften der WWU Münster : Reihe XVIII ; Bd. 16), Dortmund : readbox unipress, 2020. – XIV, 165 S. , ISBN 978–3‑8405–0232‑3, auf Miami unter urn:nbn:de:hbz:6–91129476538 bei Lizenz CC BY 4.0.
Das künstlerische und theoretische Werk des Males, Musikers und Kunstpädagogen Rudolf Gahlbeck (1895–1972) ist historisch wie systematisch von beispielhaftem Interesse. Aufgewachsen im Deutschen Kaiserreich, Freiwilliger im Ersten Weltkrieg, gelebt in den Wirren der Weimarer Republik, erlebte er das Desaster nach 1933 und bis zu seinem Tode 1972 die politischen Verhältnisse der DDR. Sein künstlerisches Werk weiß sich weitgehend den Prinzipien der gegenständlichen Kunst verpflichtet und doch unternimmt Gahlbeck überraschende Ausflüge in die Welt der synästhetischen Malerei. Der hier vorgelegte mit zahlreichen Abbildungen versehene Band versammelt erstmals sämtliche Texte Rudolf Gahlbecks zur Farbe-Ton-Forschung sowie eine Reihe von Texten zur zeitgenössischen Kunst und Kunstpädagogik. Er ermöglicht einen umfassenden Einblick in die Kunstauffassung Gahlbecks und macht sichtbar, wie sehr Leben und Werk darauf ausgerichtet waren, »in das Herz der Dinge«, wie er es selbst nannte, vorzustoßen.
Abstract
The Nordic Ingredient. European Nationalisms and Norwegian Music since 1905, edited by Michael Custodis und Arnulf Mattes (Münsteraner Schriften zur zeitgenössischen Musik ; Bd. 4) Münster : Waxmann Verlag, 2019, ISBN 978–3‑8309–3896‑5, 140 S., auf Miami unter urn:nbn:de:hbz:6–65159518099 bei Lizenz CC BY-NC-SA 4.0.
Notions of the ‘Nordic’ have always been an issue in Norway’s national identity building, both before and after it became a sovereign state in 1905. Accordingly, Norwegian music has expressed a sense of ambivalence towards being conceived as ‘Nordic’ from the outside: A strong sense of ‘Norwegianness’ (forged during the heroic age of cultural nation-building in the 19th century) was challenged by the advent of new, nationalistic currents in the 1930s, which used notions of the Nordic as a political weapon. This book shows how music expresses affirmation and ambivalence towards the ‘Nordic’ as an ingredient of Norwegian national identity across musical genres. Further, it explores the contingencies of national music and the dramatic changes in 20th-century European political history. At the same time, it sheds new light on the difference between musical nationalism and national music.
Abstract
Persecution, Collaboration, Resistance. Music in the ‘Reichskommissariat Norwegen’ (1940–45), hrsg. von Ina Rupprecht (Münsteraner Schriften zur zeitgenössischen Musik, Bd. 5) Münster : Waxmann, 2020, ISBN 978–3‑8309–4130‑9, 184 S., auf Miami unter urn:nbn:de:hbz:6–79089666191 bei Lizenz CC BY-NC-SA 4.0.
When Germany invaded Norway on 9 April 1940, the long lasting bilateral relations changed fundamentally. Immediately, the administration of the ‘Reichskommissariat Norwegen’ (responsible for culture and therein music together with the Norwegian puppet regime’s department for culture) implemented the adaption to the new, official National Socialist guidelines. The diversity of music in Norway during the occupation is presented in this book by Norwegian and German authors, confronting research on collaboration, persecution, and resistance for the first time as an international endeavour. The different essays illustrate not only examples of exile and persecution and ask for the consequences of Nazi politics on prominent and forgotten fates, but depict how Norwegian artists and their organisations positioned themselves towards collaboration or resistance during and after the war, as well as contrasting it with the impressions of German musicians, both military and civilian, playing in Norway during the occupation. Including Norway into the international discourse on ‘Music and Nazism’, the articles address readers both interested in the German occupation of Norway, and the implications the German administration and its Norwegian counterparts had on the music life.
Abstract
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