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Aus unseren Neuerwerbungen – Romanistik 2019.3

Buchcover

The pho­net­ics and phonol­o­gy of glot­tal­iza­tion in Ital­ian
This book com­bines the­o­ret­i­cal and exper­i­men­tal approach­es to pro­vide a com­pre­hen­sive account of glot­tal­iza­tion in word-final syl­la­bles in Ital­ian. The speech pro­duc­tion study at the heart of the book sheds light on the source of glot­tal­iza­tion, the con­tex­tu­al fac­tors deter­min­ing its occur­rence, and the acoustic cor­re­lates which char­ac­ter­ize its pro­duc­tion.
Acoustic analy­sis of words pre­sent­ing evi­dence of glot­tal­iza­tion is car­ried out through visu­al inspec­tion of the acoustic sig­nal togeth­er with spec­tral analy­sis of voice qual­i­ty. Sta­tis­ti­cal analy­sis of the data in the study is per­formed using mixed effects mod­els, as well as tree-based meth­ods includ­ing con­di­tion­al infer­ence trees and ran­dom forests. Results of the study have impli­ca­tions for cross-lin­guis­tic stud­ies on voice qual­i­ty.
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Die Marx Broth­ers und die Com­me­dia del­l’arte
Die Marx Broth­ers zählen zu den größten Komik­ern des Kinos. Ihr anar­chis­tis­ch­er Witz war einzi­gar­tig, doch lassen sich in ihm Spuren ein­er alten Spiel­tra­di­tion find­en. Feste Büh­nen­fig­uren, Ste­greif­spiel und das Selb­stver­ständ­nis als Beruf­skomik­er verbinden die Marx­ens mit der Com­me­dia dell’arte, dem impro­visierten Maskenthe­ater ital­ienis­ch­er Wan­dertrup­pen der Renais­sance.
„Die Marx Broth­ers und die Com­me­dia dell’arte“ stellt in Kom­bi­na­tion aus film- und the­ater­wis­senschaftlichen Ansätzen her­aus, wie es Grou­cho und Co. gelang, die Spiel­prinzip­i­en und Fig­uren­typen der Com­me­dia erfol­gre­ich ins 20. Jahrhun­dert zu transponieren. Wie schon die ital­ienis­chen Comi­ci schufen die Marx­ens in ihrem nicht-mimetis­chen Spiel eine Ander­swelt, von der aus sie die Masken­haftigkeit der Gesellschaft ent­larvten.
Die Unter­suchung schließt eine Lücke in der Forschungslit­er­atur, die reich ist an Arbeit­en zur Com­me­dia und den Marx Broth­ers, deren Schnittmenge bish­er jedoch noch keine Beach­tung fand.
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