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Aus unseren Neuerwerbungen – Nordische Philologie 2021.7

Nomadisch-eksta­tisch-magisch: Skan­di­navis­ch­er Ark­tisprim­i­tivis­mus im aus­ge­hen­den 19. und 20. Jahrhun­dert
BuchcoverNomadisch – eksta­tisch – magisch: Diese Schlag­worte lassen sich als Fasz­i­na­tionskerne der Auseinan­der­set­zung mit der Ark­tis ver­ste­hen, die einen kon­sti­tu­tiv­en Bestandteil der skan­di­navis­chen Mod­erne aus­macht.
Han­na Eglinger unter­sucht die Aus­prä­gun­gen eines Ark­tisprim­i­tivis­mus in Skan­di­navien um 1900, indem sie kul­tur­wis­senschaftliche und ästhetis­che Fragestel­lun­gen verbindet. Aus­ge­hend von einem in Zen­traleu­ropa um 1900 gängi­gen Diskurs des Prim­i­tiv­en, den die anthro­pol­o­gis­chen Wis­senschaften maßge­blich prägten, und der sich in der bilden­den Kun­st, aber auch in lit­er­arischen und medi­en­re­flex­iv­en Kon­tex­ten zu ein­er impuls­geben­den ästhetis­chen For­ma­tion her­aus­bildete, legt sie den Fokus auf die spez­i­fisch skan­di­navis­che Fig­u­ra­tion des Prim­i­tiv­en der Ark­tis und ihre lit­er­arische, bild­ner­ische und filmis­che Reflex­ion.
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Hans Chris­t­ian Ander­sen in Amer­i­can lit­er­ary crit­i­cism of the nine­teenth-cen­tu­ry
BuchcoverIn Hans Chris­t­ian Ander­sen in Amer­i­can Lit­er­ary Crit­i­cism of the Nine­teenth Cen­tu­ry, Her­bert Row­land argues that the lit­er­ary crit­i­cism accom­pa­ny­ing the pub­li­ca­tion of Hans Chris­t­ian Andersen’s works in the Unit­ed States com­pares favor­ably in scope, per­cep­tive­ness, and chrono­log­i­cal cov­er­age with the few oth­er nation­al recep­tions of Ander­sen out­side of Den­mark. Row­land con­tends that Amer­i­can com­men­ta­tors made it abun­dant­ly evi­dent that, in addi­tion to his fairy tales, Ander­sen wrote sev­er­al nov­els, trav­el­ogues, and an auto­bi­og­ra­phy which were all of more than com­mon inter­est. In the process, Row­land shows that Amer­i­can com­men­ta­tors “nat­u­ral­ized” Ander­sen in the Unit­ed States by con­fronting the sen­sa­tion­al­ism in the jour­nal­ism and lit­er­a­ture of the time with the per­ceived whole­some­ness of Andersen’s writ­ing, deploy­ing his long fic­tion on both sides of the debate over the nature and rel­a­tive val­ue of the romance and the nov­el, and draw­ing on three of his works to sup­port their posi­tions on slav­ery, the Civ­il War, and Recon­struc­tion.
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