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Aus unseren Neuerwerbungen – Slavistik 2021.10

Ide­olo­gies of mul­ti­lin­gual­ism in con­tem­po­rary Rus­sia: Debates on eth­no­lin­guis­tic diver­si­ty from a crit­i­cal-dis­cur­sive per­spec­tive
BuchcoverThe book exam­ines mul­ti­lay­ered dis­cur­sive process­es of (un)making the key macro-lev­el poli­cies toward eth­no­lin­guis­tic diver­si­ty in con­tem­po­rary Rus­sia, where the last two decades wit­nessed a grad­ual shift away from the active spon­sor­ship of mul­ti­lin­gual­ism on behalf of the state. To explore this pol­i­cy shift and its under­ly­ing ide­olo­gies, the study draws on crit­i­cal and dis­cur­sive approach­es to lan­guage pol­i­cy. Eka­te­ri­na Panko­va takes the Repub­lic of Tatarstan and the role of its two offi­cial lan­guages, Russ­ian and Tatar, in edu­ca­tion as a case in point to inves­ti­gate how top-down poli­cies are cre­at­ed, inter­pret­ed, and con­test­ed in three dif­fer­ent con­texts: the “offi­cial” pol­i­cy dis­course of the fed­er­al cen­ter, par­lia­men­tary debates, and online read­er com­men­tary on the com­pul­so­ry study of Tatar. Focus­ing on dis­cur­sive strate­gies employed by var­i­ous pol­i­cy stake­hold­ers, the author exam­ines how they con­struct Russ­ian and Tatar as pol­i­cy objects and struc­ture the rela­tion­ship between speak­ers of the dom­i­nant lan­guage and mem­bers of eth­no­lin­guis­tic minori­ties. Her analy­sis reveals mul­ti­ple dif­fer­ences in the rep­re­sen­ta­tion of soci­olin­guis­tic real­i­ties by fed­er­al and region­al pol­i­cy actors, trac­ing how these dis­cur­sive ten­sions are ground­ed in diver­gent beliefs about the val­ue, use, and fair dis­tri­b­u­tion of lin­guis­tic resources in a mul­ti­lin­gual soci­ety.
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Ost-Geschicht­en: Das östliche Mit­teleu­ropa als Ort und Gegen­stand interkul­tureller lit­er­arisch­er Lern­prozesse
BuchcoverDie öffentliche Aufmerk­samkeit, die den lit­er­arischen Kul­turen des östlichen Mit­teleu­ropa mit­tler­weile zukommt und die sich auch in den Lit­er­atur- und Kul­tur­wis­senschaften spiegelt, hat noch kaum in den lit­er­atur­di­dak­tis­chen Diskurs Ein­gang gefun­den. Demge­genüber bildet an unseren Schulen eine aus den Staat­en der östlichen Hälfte Mit­teleu­ropas zuge­wan­derte Schüler­schaft die größte Gruppe inner­halb ein­er nach wie vor wach­senden Zahl von Schüler_innen mit Migra­tionsh­in­ter­grund. Im Rah­men der interkul­turellen Lit­er­atur­di­dak­tik präsen­tiert der Band vielfältige Zugänge und Anknüp­fungspunk­te für die Ver­mit­tlung und Behand­lung lit­er­arisch­er Texte aus und über Ost­mit­teleu­ropa in Schule und Unter­richt.
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Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Slav­is­tik ent­deck­en!

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