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Aus unseren Neuerwerbungen – Sprachen und Literaturen allgemein 2021.10

Lin­guis­tik der Eigen­na­men
BuchcoverEigen­na­men genießen im Sprach­sys­tem einen Son­der­sta­tus, dem erst in den let­zten Jahren ver­stärk­te Aufmerk­samkeit zukam. Per­so­nen­na­men ste­hen an der Spitze der Belebtheit­shier­ar­chie, müssen als spezielle, rein iden­ti­fizierende Sprachze­ichen erkennbar sein und bedür­fen beson­der­er Scho­nung ihres Wortkör­pers. Abwe­ichun­gen vom ‚Nor­mal­wortschatz‘ betr­e­f­fen alle sprach­lichen Ebe­nen und wer­den (im Deutschen) diachron aus­ge­baut. Die Beiträge beleucht­en daten­basiert (syn- und diachron) onymis­che Son­der­wege in den ver­schiede­nen Bere­ichen der Gram­matik. Das Spek­trum reicht von der Phonolo­gie bis zur Prag­matik. Im Fokus ste­hen u.a. Prozesse der (De-)Onymisierung, der onymis­chen (De-)Flexion, kreative Wort­bil­dun­gen sowie sozio­prag­ma­tis­che Steuerun­gen von Genus und Defini­tar­tikel. Der nun vor­liegende Band richtet sich an das lin­guis­tis­che Fach­pub­likum, an Lehrende und Studierende. Er bün­delt die aktuell­sten Forschungsergeb­nisse und ver­ste­ht sich als Impuls zur weit­eren Erforschung des Span­nungs­feldes zwis­chen Onymik und Appella­tivik.
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A Defense of Judg­ment
BuchcoverTeach­ers of lit­er­a­ture make judg­ments about val­ue. They tell their stu­dents which works are pow­er­ful, beau­ti­ful, sur­pris­ing, strange, or insightful—and thus, which are more wor­thy of time and atten­tion than oth­ers. Yet the field of lit­er­ary stud­ies has large­ly dis­avowed judg­ments of artis­tic val­ue on the grounds that they are inevitably root­ed in prej­u­dice or entan­gled in prob­lems of social sta­tus. For sev­er­al decades now, pro­fes­sors have called their work val­ue-neu­tral, sim­ply a means for stu­dents to gain cul­tur­al, polit­i­cal, or his­tor­i­cal knowl­edge.
Michael W. Clune’s provoca­tive book chal­lenges these objec­tions to judg­ment and offers a pos­i­tive account of lit­er­ary stud­ies as an insti­tu­tion of aes­thet­ic edu­ca­tion. It is impos­si­ble, Clune argues, to sep­a­rate judg­ments about lit­er­ary val­ue from the prac­tices of inter­pre­ta­tion and analy­sis that con­sti­tute any viable mod­el of lit­er­ary exper­tise. Clune envi­sions a pro­gres­sive pol­i­tics freed from the stric­tures of dog­mat­ic equal­i­ty and enlivened by edu­ca­tion in aes­thet­ic judg­ment, tran­scend­ing con­sumer cul­ture and mar­ket pref­er­ences. Draw­ing on psy­cho­log­i­cal and philo­soph­i­cal the­o­ries of knowl­edge and per­cep­tion, Clune advo­cates for the cul­ti­va­tion of what John Keats called “neg­a­tive capa­bil­i­ty,” the capac­i­ty to place exist­ing cri­te­ria in doubt and to dis­cov­er new con­cepts and new val­ues in art­works. Mov­ing from the­o­ry to prac­tice, Clune takes up works by Keats, Emi­ly Dick­in­son, Gwen­dolyn Brooks, Samuel Beck­ett, and Thomas Bern­hard, show­ing how close reading—the profession’s tra­di­tion­al key skill—harnesses judg­ment to open new modes of per­cep­tion.
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Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Sprach- und Lit­er­atur­wis­senschaften all­ge­mein ent­deck­en!

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