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Aus unseren Neuerwerbungen – Sprachen und Kulturen Asiens, Afrikas und Ozeaniens 2021.10

Ara­bis­tik: Eine lit­er­atur- und kul­tur­wis­senschaftliche Ein­führung
BuchcoverDie Umbrüche in der ara­bis­chen Welt seit Beginn des Ara­bis­chen Früh­lings ver­lan­gen Verän­derun­gen in der ara­bis­tis­chen Forschung und Lehre. Diese Ein­führung plädiert für eine Öff­nung des Fach­es für kul­tur- und sozial­wis­senschaftliche Fragestel­lun­gen und konzen­tri­ert sich auf Mod­erne und Gegen­wart (19.–21. Jh.). Der Band stellt die wichtig­sten kün­st­lerischen Aus­drucks­for­men vor: Lit­er­atur, The­ater, Kun­st, Musik und Film. Der Analyse dieser Kun­st­for­men als soziale und kul­turelle Prax­is ist ein eigenes Kapi­tel gewid­met. Ein weit­er­er Teil wid­met sich ver­schiede­nen Konzepten wie Geschlecht, postkolo­niale Iden­tität und Raum. Zudem ver­mit­telt der Band inter­diszi­plinäre Meth­o­d­en, wie Inter­viewführung, Feld­forschung und betont die Prob­lema­tisierung der eige­nen wis­senschaftlichen (Macht-)Position für die Forschungs- und Lehrprax­is ein­er zeit­gemäßen Ara­bis­tik.
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The rise of Chi­nese as a glob­al lan­guage: prospects and obsta­cles
BuchcoverThis book inves­ti­gates the macroac­qui­si­tion of Chi­nese – its large-scale acqui­si­tion and adop­tion for var­i­ous pur­pos­es by indi­vid­u­als, gov­ern­ments and organ­i­sa­tions – and the impli­ca­tions of this process for the future of Eng­lish as a glob­al lan­guage. The author con­tex­tu­alis­es the macroac­qui­si­tion of Chi­nese with­in the glob­al ecol­o­gy of lan­guages, then analy­ses the fac­tors respon­si­ble for the macroac­qui­si­tion of Chi­nese, show­ing, in con­trast to most aca­d­e­m­ic and pop­u­lar com­men­tary, that a char­ac­ter-based writ­ing sys­tem will not stop Chi­nese from becom­ing a glob­al lan­guage. He then artic­u­lates three pos­si­ble future sce­nar­ios: Eng­lish remain­ing a dom­i­nant glob­al lan­guage, Eng­lish and Chi­nese both being glob­al lan­guages, and Chi­nese becom­ing a glob­al lan­guage instead of Eng­lish. The book con­cludes by out­lin­ing direc­tions for fur­ther research on the acqui­si­tion and use of Chi­nese around the world. It will be of inter­est to stu­dents and schol­ars with an inter­est in Eng­lish as a glob­al lan­guage, Chi­nese as a second/foreign lan­guage, lan­guage edu­ca­tion pol­i­cy, and applied lin­guis­tics more gen­er­al­ly.
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