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Aus unseren Neuerwerbungen – Digital Humanities 2022.1

Crit­i­cal dig­i­tal human­i­ties: the search for a method­ol­o­gy
BuchcoverCan estab­lished human­i­ties meth­ods coex­ist with com­pu­ta­tion­al think­ing? It is one of the major ques­tions in human­i­ties research today, as schol­ars increas­ing­ly adopt sophis­ti­cat­ed data sci­ence for their work.
James E. Dob­son explores the oppor­tu­ni­ties and com­pli­ca­tions faced by human­ists in this new era. Though the study and inter­pre­ta­tion of texts along­side sophis­ti­cat­ed com­pu­ta­tion­al tools can serve schol­ar­ship, these meth­ods can­not replace exist­ing frame­works. As Dob­son shows, ideas of sci­en­tif­ic valid­i­ty can­not eas­i­ly be–nor should be–adapted for human­i­ties research because dig­i­tal human­i­ties, unlike sci­ence, lack a lead­ing-edge hori­zon chart­ing the fron­tiers of inquiry. Instead, the meth­ods of dig­i­tal human­i­ties require a con­stant reread­ing. At the same time, sus­pi­cious and crit­i­cal read­ings of dig­i­tal method­olo­gies make it unwise for schol­ars to defer to com­pu­ta­tion­al meth­ods. Human­ists must exam­ine the tools–including the assump­tions that went into the codes and algorithms–and ques­tions sur­round­ing their own use of dig­i­tal tech­nol­o­gy in research.
Insight­ful and for­ward think­ing, Crit­i­cal Dig­i­tal Human­i­ties lays out a new path of human­is­tic inquiry that merges crit­i­cal the­o­ry and com­pu­ta­tion­al sci­ence.
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Der Autor James E. Dob­son ist unter @jeddobson auf Twit­ter aktiv.

Geschichte dig­i­tal Schreiben: Hyper­text als non-lin­eare Wis­sensrepräsen­ta­tion in der Dig­i­tal His­to­ry
BuchcoverGeschichte als nicht-lin­earen Ver­lauf aufz­u­fassen heißt, his­torische Zusam­men­hänge in all ihrer Kom­plex­ität auszu­drück­en. Dabei stoßen wir mit gedruck­ten Tex­ten an Gren­zen. Chris­t­ian Wachter zeigt: Dig­i­taler Hyper­text hinge­gen erweist sich als kon­struk­tive Erweiterung für die Erken­nt­nisver­mit­tlung – non-lin­ear gedachte Zusam­men­hänge wer­den mit einem non-lin­earen Medi­um expliz­it repräsen­tiert. Ent­ge­gen einem net­zw­erkar­ti­gen Schreiben drän­gen sich mul­ti­lin­ear angelegte und visu­al­isierte Erzählp­fade auf, die den nar­ra­tiv­en und argu­men­ta­tiv­en Auf­bau der Wis­sensange­bote abbilden. Sie ver­mit­teln dadurch epis­temisch Wesentlich­es.
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Der Autor Chris­t­ian Wächter ist unter @ChrWachter auf Twit­ter aktiv.

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