Permalink

0

Aus unseren Neuerwerbungen – Germanistik 2023.4

Great books by Ger­man women in the age of emo­tion, 1770–1820
BuchcoverEmpha­siz­ing the role of and por­tray­al of emo­tion, this study argues for the inclu­sion of six late-eigh­teenth-cen­tu­ry Ger­man-lan­guage nov­els by and about women in a revised canon.
Lit­er­a­ture writ­ten by women in Ger­man dur­ing the „Age of Goethe“ was large­ly con­sid­ered unwor­thy Triv­ial­lit­er­atur. Using insights from Gen­der Stud­ies yet acknowl­edg­ing the need for a lit­er­ary canon, Great Books by Ger­man Women offers a crit­i­cal inter­pre­ta­tion of six canon-wor­thy Ger­man nov­els writ­ten by women in the peri­od, which it calls the „Age of Emo­tion.“ The nov­els are cho­sen because they depict women’s ordi­nary yet inter­est­ing lives and because each con­tains prose par­tic­u­lar­ly expres­sive of emo­tion. Sophie von La Roche’s Die Geschichte des Fräuleins von Stern­heim draws on the tra­di­tion of the epis­to­lary nov­el while find­ing new ways to depict empa­thet­ic emo­tions. Friederike Unger’s Julchen Grün­thal brings to the Frauen­ro­man or women’s nov­el the use of irony to por­tray a heroine’s emo­tions dur­ing her com­ing of age. Sophie Mereau’s Blütenal­ter der Empfind­ung imag­ines women’s affin­i­ty for the philo­soph­i­cal sub­lime, while Car­o­line Wol­zo­gen depicts female desire in her Agnes von Lilien: both add lyri­cism to their prose, cap­tur­ing sen­su­al emo­tions. Karo­line Fischer’s Die Honig­monathe explores the agony that extreme emo­tions cause – not only for women but for men. And Car­o­line Pichler’s Frauen­würde expands the focus from a young hero­ine to mul­ti­ple mature char­ac­ters. This study con­cludes that the influ­ence of these six works was in no way triv­ial, either in por­tray­ing women’s lives and emo­tions or in the his­to­ry of Ger­man lit­er­a­ture.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Prov­inz in der Gegen­wart­slit­er­atur
BuchcoverDer Sam­mel­band ver­sam­melt Beiträge zum The­ma Prov­inz in der deutschsprachi­gen Gegen­wart­slit­er­atur seit der Jahrtausendwende. Die Autoren analysieren die Gestal­tungsweise von nationalen und glob­alen Phänome­nen in Regional‑, Dorf- und Prov­inzro­ma­nen. Die Prov­inz und das Ländliche erscheinen häu­fig als Mikrokos­mos, in dem sich neben dorf­spez­i­fis­chen Motiv­en wie Urban­isierung und Land­flucht auch all­ge­meine gesellschaftliche Prob­leme wie Stadt­flucht, Ver­gan­gen­heits­be­wäl­ti­gung, Glob­al­isierung und Migra­tion wider­spiegeln. Die zeit­genös­sis­che Prov­in­zlit­er­atur zeich­net sich dem­nach durch eine Ver­mis­chung von urba­nen und ruralen Nar­ra­tiv­en aus. Zahlre­iche Debütro­mane junger Autorin­nen und Autoren bestäti­gen zudem die stetige Erneuerung und anhal­tende Aktu­al­ität der Gat­tung.
zum Buch im ULB-Kat­a­log­Plus
zum Buch auf der Ver­lags-Web­site

Weit­ere Titel kön­nen Sie in unseren Neuer­wer­bungslis­ten für die Ger­man­is­tik ent­deck­en!

Schreibe einen Kommentar

Pflichtfelder sind mit * markiert.