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Open-Access-Bücher zur Nordistik

In der let­zten Zeit sind u.a. diese frei ver­füg­baren Titel erschienen:

Illuminated Manuscript Production in Medieval Iceland: Literary and Artistic Activities of the Monastery at Helgafell in the Fourteenth Century

Ste­fan Drech­sler
https://doi.org/10.1484/M.MSSP-EB.5.123671

This book exam­ines a cul­tur­al rev­o­lu­tion that took place in the Scan­di­na­vian artis­tic land­scape dur­ing the medieval peri­od. With­in just one gen­er­a­tion (c. 1340–1400), the Augus­tin­ian monastery of Hel­gafell became the most impor­tant cen­tre of illu­mi­nat­ed man­u­script pro­duc­tion in west­ern Ice­land. By con­duct­ing inter­dis­ci­pli­nary research that com­bines method­olo­gies and sources from the fields of Art His­to­ry, Old Norse-Ice­landic man­u­script stud­ies, cod­i­col­o­gy, and Scan­di­na­vian his­to­ry, this book explores both the illu­mi­nat­ed man­u­scripts pro­duced at Hel­gafell and the cul­tur­al and his­tor­i­cal set­ting of the man­u­script pro­duc­tion.

Equal­ly, the book explores the broad­er Euro­pean con­texts of man­u­script pro­duc­tion at Hel­gafell, com­par­ing the sim­i­lar domes­tic artis­tic mon­u­ments and rel­e­vant his­tor­i­cal evi­dence of Nor­wich and sur­round­ing East Anglia in Eng­land, north­ern France, and the region between Bergen and Trond­heim in west­ern Nor­way. The book pro­pos­es that most of these work­shops are relat­ed to eccle­si­as­ti­cal net­works, as well as sec­u­lar trade in the North Sea, which became an impor­tant eco­nom­ic fac­tor to west­ern Ice­landic soci­ety in the four­teenth cen­tu­ry. The book there­by con­tributes to a new and mul­ti­dis­ci­pli­nary area of research that stud­ies not only one but sev­er­al Euro­pean cul­tures in rela­tion to sim­i­lar domes­tic artis­tic mon­u­ments and rel­e­vant his­tor­i­cal evi­dence. It offers a detailed account of this cul­tur­al site in rela­tion to its scrib­al and artis­tic con­nec­tions with oth­er eccle­si­as­ti­cal and sec­u­lar scrip­to­ria in the broad­er North Atlantic region.


Alter & Ego: (Auto)fiktionale Altersfigurationen deutschsprachiger und nordischer Literatur

Jut­ta Schloon / Thorsten Päplow / Maike Schmidt / Julia Ilgn­er / Michael Grote (Hrsg.)
https://www.iudicium.de/katalog/86205–601.htm

Inhalt:

  • Alter & Ego. (Auto)fiktionale Alters­fig­u­ra­tio­nen in deutschsprachiger und nordis­ch­er Lit­er­atur
  • Hero­is­che Selb­st­be­haup­tun­gen: Alter und Ego in Hilde­brand­slied und alt­nordis­ch­er Lit­er­atur
  • Per­spek­tivierun­gen des Alters in der Lyrik Friederike Mayröck­ers
  • Beziehungs­ge­flechte als Struk­turele­mente. Lyrische Lebenspe­ri­o­disierung in Mascha Kalékos „Das sech­ste Leben“
  • Alte(rnde) Autoren. Biofik­tionale Geron­topo­et­ik im zeit­genös­sis­chen Dichter­ro­man
  • Alter und Alter­ität. Viel­stim­migkeit und ver­passte Ver­jün­gung­sop­tio­nen in Christoph Heins Roman Horns Ende (1985)
  • Altern im Pop. Ben­jamin von Stuck­rad-Bar­res Panikherz (2016)
  • „Haupt­sache nich’ Mitte 30“. Quar­ter­life Cri­sis in Simon Strauß’ Sieben Nächte (2017)
  • Das Altern ohne Kinder in Brit Bildøens Roman Tre veg­ar til havet (2018)
  • Alter und Ego bei Vigdis Hjorth
  • „Wann ist man wirk­lich alt, GMX“? Isabelle Lehns metare­flex­ive Aut­ofik­tion Früh­lingserwachen (2019)
  • „Mein Leben ist mein Spiel“. For­men des Selb­sten­twurfs in Saša Stanišićs Herkun­ft (2019)
  • Schreiben gegen die leere Zeitlin­ie. Alterser­fahrun­gen in Beate Grim­sruds Roman Jeg fores­lår at vi våkn­er (2019/2020)


Am Wortgrund: Zur Poetik im Werk Göran Tunströms

Lukas Det­twiler
https://doi.org/10.24053/9783772057700

Göran Tun­ström (1937–2000), der 1983 für seinen in viele Sprachen über­set­zten Roman Julorato­ri­et (dt. Solveigs Ver­mächt­nis) den Lit­er­atur­preis des Nordis­chen Rats erhielt, ist vor allem als beg­nade­ter Erzäh­ler und als ‚fan­tastis­ch­er Real­ist‘ in die Lit­er­aturgeschichte Schwe­dens einge­gan­gen. In den Feuil­letons wurde er unter anderem „Gar­cia Márquez des Nor­dens“ genan­nt. Die vor­liegende Studie belegt, dass er nicht nur Geschicht­en entwirft, son­dern dass er in all seinen Tex­ten, ob in der Lyrik, Essay­is­tik, Prosa oder Dra­matik, vom Debut an Pas­sagen der Sprachre­flex­ion einge­flocht­en hat. Durch eine genaue Lek­türe dieser Pas­sagen ver­sucht die Arbeit, die buch­stäbliche Ästhetik des Worts im Gesamtwerk Tun­ströms zu rekon­stru­ieren, die von ein­er Auseinan­der­set­zung mit dem (göt­tlichen oder bib­lis­chen) Wort, über die Frage nach dessen Herkun­ft und (richtigem) Gebrauch, dem kindlichen Spracher­werb bis hin zum Nach­weis bei lit­er­arischen Vor­bildern reicht. Anhand dieser Rekon­struk­tion wer­den Autor­ge­nese und Genealo­gie des Schreibens bei Tun­ström erfahrbar.

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