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Aus unseren Neuerwerbungen – Romanistik 2023.4

The Rout­ledge research com­pan­ion to ear­ly mod­ern Span­ish women writ­ers
Buchcovern Spain, the two hun­dred years that elapsed between the begin­ning of the ear­ly mod­ern peri­od and the final years of the Hab­s­burg Empire saw a pro­fu­sion of works writ­ten by women. Whether sec­u­lar or reli­gious, noble or mid­dle class, ear­ly mod­ern Span­ish women active­ly com­posed cre­ative works such as poet­ry, prose nar­ra­tives, and plays. The Rout­ledge Research Com­pan­ion to Ear­ly Mod­ern Span­ish Women Writ­ers cov­ers the broad array of dif­fer­ent kinds of writ­ings – lit­er­ary as well as extra-lit­er­ary – that these women wrote, tak­ing into con­sid­er­a­tion their sub­ject posi­tions and the cul­tur­al and his­tor­i­cal con­texts that influ­enced and were influ­enced by them. Beyond mere­ly rec­og­niz­ing the indi­vid­ual women authors who had influ­ence in lit­er­ary, reli­gious, and intel­lec­tu­al cir­cles, this Research Com­pan­ion inves­ti­gates their par­tic­i­pa­tion in these cir­cles through their writ­ings, as well as the ways in which their texts informed Spain’s cul­tur­al pro­duc­tion dur­ing the ear­ly mod­ern peri­od. In order to con­tex­tu­al­ize women’s writ­ings across the his­tor­i­cal and cul­tur­al spec­trum of ear­ly mod­ern Spain, the Research Com­pan­ion is divid­ed into six sec­tions of gen­er­al the­mat­ic inter­est: Women’s Worlds; Con­ven­tu­al Spaces; Sec­u­lar Lit­er­a­ture; Women in the Pub­lic Sphere; Pri­vate Cir­cles; Women Trav­el­ers. Each sec­tion is sub­di­vid­ed into chap­ters that focus on spe­cif­ic issues or top­ics.
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„Dun­kle Kon­ti­nente“ und onirische Schreib­weisen: Bausteine für eine alter­na­tive Genealo­gie der Traum­lit­er­atur von Nodi­er bis Cixous
BuchcoverDie Lit­er­atur des 19. Jahrhun­derts und die der his­torischen Avant­garde basieren auf einem tra­di­tionellen Gen­der­code, in dem in der Regel das weib­liche Geschlecht als begehrtes Objekt männlich­er (Wunsch)Träume und Phan­tas­men imag­iniert und nur dem Mann die Rolle des Träumers zugewiesen wird. Dies ändert sich grundle­gend erst ab den 70er Jahren des 20. Jahrhun­derts mit dem Aufkom­men der fem­i­nis­tis­chen Bewe­gun­gen. Vor allem durch die kri­tis­che Relek­türe der weib­lichen Schreib­weise (écri­t­ure fémi­nine) als Vari­ante der trau­manalo­gen Schreib­weise (écri­t­ure onirique) und des automa­tis­chen Schreibens (écri­t­ure automa­tique) bietet die Unter­suchung eine alter­na­tive Traum­ge­nealo­gie an.
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