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Open-Access-Bücher zu den Digital Humanities

In der let­zten Zeit sind u.a. diese frei ver­füg­baren Titel erschienen:

Computational Methods für die Sozial- und Geisteswissenschaften

Jakob Jünger & Chan­tal Gärt­ner
https://doi.org/10.1007/978–3‑658–37747‑2

Mit Com­pu­ta­tion­al Meth­ods lassen sich dig­i­tale Wel­ten wis­senschaftlich erforschen und gestal­ten. Das Open-Access-Lehrbuch ver­mit­telt zunächst grundle­gende Kom­pe­ten­zen für die automa­tisierte Erhe­bung und Auf­bere­itung von Dat­en und für den Umgang mit Daten­banken. Eine Ein­führung in die Pro­gram­mier­sprachen R und Python sowie in Ver­sionsver­wal­tun­gen und Cloud-Com­put­ing eröffnet Wege für kreative Analy­sean­sätze beim Umgang mit großen und kleinen Daten­sätzen. Schließlich wer­den Szenar­ien in sozial- und geis­teswis­senschaftlichen Anwen­dungs­feldern durchge­spielt. Dazu zählen die automa­tisierte Daten­er­he­bung über Pro­gram­mier­schnittstellen und Web­scrap­ing, automa­tisierte Tex­t­analy­sen, Net­zw­erk­analy­sen, maschinelles Ler­nen und Sim­u­la­tionsver­fahren. Neben ein­er konzep­tionellen Ein­führung in die jew­eili­gen The­men­felder geht es vor allem darum, in kurzen Tuto­ri­als selb­st erste prak­tis­che Erfahrun­gen zu sam­meln sowie weit­er­führende Möglichkeit­en, aber auch Lim­i­ta­tio­nen, von Com­pu­ta­tion­al Meth­ods ken­nen­zuler­nen.

Digital Humanities and Libraries and Archives in Religious Studies: An Introduction

Clif­ford B. Ander­son (Hrsg.)
https://doi.org/10.1515/9783110536539

How are dig­i­tal human­ists draw­ing on libraries and archives to advance research and learn­ing in the field of reli­gious stud­ies and the­ol­o­gy? How can librar­i­ans and archivists make their col­lec­tions acces­si­ble to dig­i­tal human­ists?

The goal of this vol­ume is to pro­vide an overview of how reli­gious and the­o­log­i­cal libraries and archives are sup­port­ing the nascent field of dig­i­tal human­i­ties in reli­gious stud­ies. The vol­ume show­cas­es the per­spec­tives of fac­ul­ty, librar­i­ans, archivists, and allied cul­tur­al her­itage pro­fes­sion­als who are draw­ing on pri­ma­ry and sec­ondary sources in inno­v­a­tive ways to cre­ate dig­i­tal human­i­ties projects in the­ol­o­gy and reli­gious stud­ies. Top­ics include curat­ing col­lec­tions as data, con­duct­ing sty­lo­met­ric analy­ses of reli­gious texts, and teach­ing dig­i­tal human­i­ties at the­o­log­i­cal libraries.

The shift to dig­i­tal human­i­ties promis­es clos­er col­lab­o­ra­tions between schol­ars, archivists, and librar­i­ans. The chap­ters in this vol­ume con­sti­tute essen­tial read­ing for those inter­est­ed in the future of the­o­log­i­cal librar­i­an­ship and of dig­i­tal schol­ar­ship in the fields of reli­gious stud­ies and the­ol­o­gy.

R for Data Science

Hadley Wick­ham, Mine Çetinkaya-Run­del & Gar­rett Grole­mu­nd
https://r4ds.hadley.nz/2. Auflage

This book will teach you how to do data sci­ence with R: You’ll learn how to get your data into R, get it into the most use­ful struc­ture, trans­form it and visu­al­ize.

In this book, you will find a practicum of skills for data sci­ence. Just as a chemist learns how to clean test tubes and stock a lab, you’ll learn how to clean data and draw plots—and many oth­er things besides. These are the skills that allow data sci­ence to hap­pen, and here you will find the best prac­tices for doing each of these things with R. You’ll learn how to use the gram­mar of graph­ics, lit­er­ate pro­gram­ming, and repro­ducible research to save time. You’ll also learn how to man­age cog­ni­tive resources to facil­i­tate dis­cov­er­ies when wran­gling, visu­al­iz­ing, and explor­ing data.

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