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Aus unseren Neuerwerbungen – Sprachen und Literaturen allgemein 2024.2

Gen­er­al phrase­ol­o­gy: the­o­ry and prac­tice
BuchcoverThis book presents a 100% nov­el approach to phrase­ol­o­gy: A lan­guage-uni­ver­sal deduc­tive cal­cu­lus of all the­o­ret­i­cal­ly pos­si­ble phrase­o­log­i­cal expres­sions (= phrasemes) is pro­posed, imple­ment­ed in 51 rig­or­ous­ly defined notions. Nine major class­es of phrasemes are estab­lished and illus­trat­ed: lex­emic idioms (shoot the breeze), lex­emic col­lo­ca­tions (pay a vis­it; heli­copter par­ents), lex­emic nominemes (the North­ern Palmyra) and lex­emic clichés (What’s your name?; to put it dif­fer­ent­ly); mor­phemic idioms (for­get), mor­phemic col­lo­ca­tions (Lon­don­er ~ Mus­covite), mor­phemic nominemes (Green­land) and mor­phemic clichés (anti­de­pres­sant); and syn­tac­tic idioms (Her be late?!?). An addi­tion­al class of prag­mat­i­cal­ly con­strained lex­emic expres­sions is described: prag­matemes (No park­ing; At atten­tion!; Roger.). Each phraseme class is sup­plied with pre­cise method­ol­o­gy for a lex­i­co­graph­ic descrip­tion; a num­ber of lex­i­cal entries for rep­re­sen­ta­tives of all class­es are giv­en. The lan­guage data come from Eng­lish and Russ­ian. Gen­er­al Phrase­ol­o­gy: The­o­ry and Prac­tice is meant as a con­tri­bu­tion towards the elab­o­ra­tion of a uni­fied notion­al sys­tem for lin­guis­tics.
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Europas Lit­er­atur: Entste­hung. Struk­turen. Eine Ein­führung
BuchcoverEuropas Lit­er­atur: Wann und unter welchen Bedin­gun­gen ent­stand sie? Was sind ihre spez­i­fis­chen Merk­male? Auf diese Fra­gen antwortet das vor­liegende Buch. Sein Ansatz ist europäis­tisch, nicht nation­al­sprach­lich. Es geht zunächst um die antike Rev­o­lu­tion der Ratio­nal­ität, die Erfind­ung von Philoso­phie und Wis­senschaft. Damit begin­nt in Europa ein post­mythis­ches Zeital­ter. Das verän­dert auch die Lit­er­atur fun­da­men­tal.
Der Autor beschreibt, wie die Gat­tun­gen Dra­ma, Roman, Lyrik, wie auch die Poet­ik Europas auf diese Sit­u­a­tion reagieren und ger­ade jene Bere­ich des men­schlichen Bewusst­seins lit­er­arisch erforschen, welche die Ratio­nal­ität von sich aus­geschlossen hat: Sinnlichkeit, Emo­tio­nen, Fan­tasie.
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