Permalink

0

Open-Access-Bücher zu den Digital Humanities

In der let­zten Zeit sind u.a. diese frei ver­füg­baren Titel erschienen:

Introduction to Digital Humanism

Hannes Werth­n­er, Car­lo Ghezzi, Jeff Kramer, Julian Nida-Rümelin, Bashar Nuseibeh, Erich Prem, Alli­son Stanger (Hrsg.)
https://doi.org/10.1007/978–3‑031–45304‑5

This open access text­book intro­duces and defines dig­i­tal human­ism from a diverse range of dis­ci­plines. Fol­low­ing the 2019 Vien­na Man­i­festo, the book calls for a dig­i­tal human­ism that describes, ana­lyzes, and, most impor­tant­ly, influ­ences the com­plex inter­play of tech­nol­o­gy and humankind, for a bet­ter soci­ety and life, ful­ly respect­ing uni­ver­sal human rights.

The book is orga­nized in three parts: Part I “Back­ground” pro­vides the mul­ti­dis­ci­pli­nary back­ground need­ed to under­stand dig­i­tal human­ism in its philo­soph­i­cal, cul­tur­al, tech­no­log­i­cal, his­tor­i­cal, social, and eco­nom­ic dimen­sions. The goal is to present the nec­es­sary knowl­edge upon which an effec­tive inter­dis­ci­pli­nary dis­course on dig­i­tal human­ism can be found­ed.
Part II “Dig­i­tal Human­ism – a System’s View” focus­es on an in-depth pre­sen­ta­tion and dis­cus­sion of the main dig­i­tal human­ism con­cerns aris­ing in cur­rent dig­i­tal sys­tems. The goal of this part is to make read­ers aware and sen­si­tive to these issues, includ­ing e.g. the­con­trol and auton­o­my of AI sys­tems, pri­va­cy and secu­ri­ty, and the role of gov­er­nance.
Part III “Crit­i­cal and Soci­etal Issues of Dig­i­tal Sys­tems” delves into crit­i­cal soci­etal issues raised by advances of dig­i­tal tech­nolo­gies. While the pub­lic debate in the past has often focused on them sep­a­rate­ly, espe­cial­ly when they became vis­i­ble through sen­sa­tion­al events the aim here is to shed light on the entire land­scape and show their inter­con­nect­ed rela­tion­ships. This includes issues such as AI and ethics, fair­ness and bias, pri­va­cy and sur­veil­lance, plat­form pow­er and democ­ra­cy.

This text­book is intend­ed for stu­dents, teach­ers, and pol­i­cy mak­ers inter­est­ed in dig­i­tal human­ism. It is designed for stand-alone and for com­ple­men­tary cours­es in com­put­er sci­ence, or cur­ric­u­la in sci­ence, engi­neer­ing, human­i­ties and social sci­ences. Each chap­ter includes ques­tions for stu­dents and an anno­tat­ed read­ing list to dive deep­er into the asso­ci­at­ed chap­ter mate­r­i­al. The book aims to pro­vide read­ers with as wide an expo­sure as pos­si­ble to dig­i­tal advances and their con­se­quences for human­i­ty. It includes con­struc­tive ideas and approach­es that seek to ensure that our col­lec­tive dig­i­tal future is deter­mined through human agency.

Literaturwissenschaft und Informatik: Transdisziplinäre Perspektiven, digitale Methoden und selbstlernende Algorithmen

Alexa Lucke & Her­mann Johannes (Hrsg.)
https://doi.org/10.1515/9783839470039

Die trans­diszi­plinäre Zusam­me­nar­beit stellt die Fäch­er Lit­er­atur­wis­senschaft und Infor­matik vor die Her­aus­forderung, ihre The­o­riebil­dun­gen und Mod­elle neu zu per­spek­tivieren.

Die Beiträger*innen doku­men­tieren exem­plar­isch die span­nungsre­iche Ver­schränkung von dig­i­tal­en und klas­sis­chen Meth­o­d­en, fach­lichen Stan­dards sowie unter­schiedlichen Forschungs­ge­gen­stän­den der bei­den höchst dif­fer­enten Wis­senschaft­skul­turen. Aus der Sicht bei­der Diszi­plinen eruieren sie die epis­te­mol­o­gis­chen Mehrw­erte dig­i­taler Mod­el­lierung oder evaluieren Tools für die Analyse lit­er­arisch­er Texte – und stoßen so durch die wech­sel­seit­i­gen method­ol­o­gis­chen Per­spek­tiv­en eine Revi­sion facheigen­er Fragestel­lun­gen an.

Projektmanagement und Digital Humanities – Zur klugen Gestaltung der Zusammenarbeit

Fabi­an Cre­mer, Swan­t­je Dogunke, Anna Maria Neu­bert, Thorsten
Wübbe­na (Hrsg,)
https://doi.org/10.14361/9783839469675

Die Rah­menbe­din­gun­gen für Pro­jek­te in den Dig­i­tal Human­i­ties kön­nen her­aus­fordernd sein: Zum einen ist die Inno­va­tion­ser­wartung beteiligter Insti­tu­tio­nen und Förderge­ber unge­bremst. Zum anderen bedür­fen die Koor­di­na­tion inter­diszi­plinär­er, kom­plex­er Großvorhaben sowie der Auf­bau von Forschungsin­fra­struk­tur und ‑ser­vices ein­er Pro­fes­sion­al­isierung des Pro­jek­t­man­age­ments.

Die Beiträger*innen geben Ein­blicke in unter­schiedliche Prak­tiken und ver­sam­meln Sichtweisen aus der Fach­com­mu­ni­ty. Damit gehen sie den ersten Schritt, um das Tätigkeits­feld in den deutschsprachi­gen Fachdiskurs zu holen – und zeigen durch the­o­riegeleit­ete Reflex­io­nen method­ol­o­gis­che Ansätze zu ein­er Weit­er­en­twick­lung des Wis­senschafts­man­age­ments auf.

Schreibe einen Kommentar

Pflichtfelder sind mit * markiert.