Beyond borealism: new perspectives on the north
Maybe ‘borealism’ could be a name for the Southern preconceived ideas about those who live at Northern latitudes? Thus writes prominent Norwegian writer Kjartan Flogstad. Although not everyone may be readily familiar with ‘borealism’ as an expression, most readers are likely to have engaged with the concept at one time or another. For many years, the boreal has sparked the imagination of British audiences, and its popularity continues to flourish as contemporary Nordic cultural waves make landfall in the UK.
This volume presents a range of new perspectives on the Nordic region, as well as its myriad of influences on its surroundings. The fifteen chapters in this publication showcase some of the best research being conducted by emerging researchers in Britain on Nordic topics. Divided into thematic sections, these chapters cover everything from historical narratives to contemporary culture, with numerous other elements in between. As such, this volume offers refreshing and alternative perspectives on a diverse number of subjects, whilst also marking many research topics’ first appearance in publication. This book offers something for everyone, be they students writing essays or fully-fledged academics preparing monographs, and provides a clear, concise point of entry for those curious about any number of Nordic issues.
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Der dänische Film
In der Geschichte des dänischen Films lassen sich von der Stummfilmzeit bis heute immer wieder innovative Pionierarbeiten finden, aber auch erfolgreiche Serien, skurrile Komödien und skandalträchtige Psychodramen.
Zu Beginn des 20. Jahrhunderts gehörte Dänemark zu den größten und international bedeutendsten Filmnationen. Experimentelle Stummfilme, in denen Jagd auf echte Tiere gemacht wird, prägten die ersten Jahrzehnte ebenso wie abendfüllende Romanzen, Science-Fiction- und Katastrophen-Filme. Doch Qualität und Erfolg führten dazu, dass Regisseure und Schauspielerinnen nach Deutschland, Frankreich oder in die USA gingen, um Weltstars zu werden – wie die legendäre Asta Nielsen in den 1910er Jahren. Die Geschichte des dänischen Films muss daher inter- oder transnational nachvollzogen werden. Der Band erläutert diese Geschichte in ihren Grundzügen von 1896 bis in die Gegenwart und stellt bedeutende Filme und Serien, ihre Entstehungskontexte wie auch ihre Regisseurinnen und Regisseure vor, u. a. Benjamin Christensen, Carl Theodor Dreyer, Lars von Trier und Susanne Bier.
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