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Aus unseren Neuerwerbungen – Nordische Philologie 2024.12

Beyond bore­al­ism: new per­spec­tives on the north
BuchcoverMaybe ‘bore­al­ism’ could be a name for the South­ern pre­con­ceived ideas about those who live at North­ern lat­i­tudes? Thus writes promi­nent Nor­we­gian writer Kjar­tan Flogstad. Although not every­one may be read­i­ly famil­iar with ‘bore­al­ism’ as an expres­sion, most read­ers are like­ly to have engaged with the con­cept at one time or anoth­er. For many years, the bore­al has sparked the imag­i­na­tion of British audi­ences, and its pop­u­lar­i­ty con­tin­ues to flour­ish as con­tem­po­rary Nordic cul­tur­al waves make land­fall in the UK.
This vol­ume presents a range of new per­spec­tives on the Nordic region, as well as its myr­i­ad of influ­ences on its sur­round­ings. The fif­teen chap­ters in this pub­li­ca­tion show­case some of the best research being con­duct­ed by emerg­ing researchers in Britain on Nordic top­ics. Divid­ed into the­mat­ic sec­tions, these chap­ters cov­er every­thing from his­tor­i­cal nar­ra­tives to con­tem­po­rary cul­ture, with numer­ous oth­er ele­ments in between. As such, this vol­ume offers refresh­ing and alter­na­tive per­spec­tives on a diverse num­ber of sub­jects, whilst also mark­ing many research top­ics’ first appear­ance in pub­li­ca­tion. This book offers some­thing for every­one, be they stu­dents writ­ing essays or ful­ly-fledged aca­d­e­mics prepar­ing mono­graphs, and pro­vides a clear, con­cise point of entry for those curi­ous about any num­ber of Nordic issues.
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Der dänis­che Film
BuchcoverIn der Geschichte des dänis­chen Films lassen sich von der Stumm­filmzeit bis heute immer wieder inno­v­a­tive Pio­nier­ar­beit­en find­en, aber auch erfol­gre­iche Serien, skur­rile Komö­di­en und skan­dal­trächtige Psy­chodra­men.
Zu Beginn des 20. Jahrhun­derts gehörte Däne­mark zu den größten und inter­na­tion­al bedeu­tend­sten Film­na­tio­nen. Exper­i­mentelle Stumm­filme, in denen Jagd auf echte Tiere gemacht wird, prägten die ersten Jahrzehnte eben­so wie abend­fül­lende Romanzen, Sci­ence-Fic­tion- und Katas­tro­phen-Filme. Doch Qual­ität und Erfolg führten dazu, dass Regis­seure und Schaus­pielerin­nen nach Deutsch­land, Frankre­ich oder in die USA gin­gen, um Welt­stars zu wer­den – wie die leg­endäre Asta Nielsen in den 1910er Jahren. Die Geschichte des dänis­chen Films muss daher inter- oder transna­tion­al nachvol­l­zo­gen wer­den. Der Band erläutert diese Geschichte in ihren Grundzü­gen von 1896 bis in die Gegen­wart und stellt bedeu­tende Filme und Serien, ihre Entste­hungskon­texte wie auch ihre Regis­seurin­nen und Regis­seure vor, u. a. Ben­jamin Chris­tensen, Carl Theodor Drey­er, Lars von Tri­er und Susanne Bier.
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