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Aus unseren Neuerwerbungen – Germanistik 2025.1

Urn­ing: Queer Iden­ti­ty in the Ger­man Nine­teenth Cen­tu­ry
BuchcoverIn 1864, the Ger­man jurist Karl Hein­rich Ulrichs coined the term “urn­ing” as a word for same-sex attract­ed men. Over the next few years, first anony­mous­ly and then pub­licly, he cam­paigned against the pub­lic per­se­cu­tion of these men. In response, some of his read­ers took on the urn­ing ter­mi­nol­o­gy for them­selves and engaged with Ulrichs to nego­ti­ate the fin­er points of their new iden­ti­ties.
In Urn­ing, Dou­glas Pret­sell writes of same-sex attract­ed men in Ger­man-speak­ing Europe who used the neol­o­gism “urn­ing” as a per­son­al iden­ti­ty in the late nine­teenth cen­tu­ry. This was in the peri­od before oth­er terms such as “homo­sex­u­al” gained cur­ren­cy. Draw­ing on let­ters, mem­oirs, and psy­chi­atric case stud­ies, the book uses first-hand auto­bi­o­graph­i­cal accounts to map out the con­tours of urn­ing soci­ety. Urn­ing fur­ther explores indi­vid­ual accounts of some urn­ings who attempt­ed their own forms of activism to trans­form the world around them , even though they had no for­mal orga­ni­za­tion. As the cen­tu­ry drew to a close, the efforts of Ulrichs and his urn­ing fol­low­ers paved the way for the launch of the world’s first homo­sex­u­al rights orga­ni­za­tion. Urn­ing argues that the men who called them­selves urn­ings were self-iden­ti­fied, self-con­struct­ed agents of their own des­tinies.
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Die Meta­pher in Fach­tex­ten: eine Kor­pusun­ter­suchung von pop­ulär­wis­senschaftlichen Zeitschrifte­nar­tikeln aus der Infor­matik
BuchcoverMit dem kog­ni­tiv­en Meta­pher­nansatz haben George Lakoff und Mark John­son zum ersten Mal darauf hingewiesen, dass die Meta­pher eine gewichtige Rolle bei Gewin­nung und Ver­mit­tlung von Erken­nt­nis­sen spielt. Unsere Wis­sens­bestände sind metapho­risch-anal­o­gisch struk­turi­ert und die sprach­lichen Meta­phern stellen sowohl deren Folge als auch Indika­tor dar. Der Band geht auf eine empirische Analyse von Fach­tex­ten aus der Com­put­erzeitschrift CHIP zurück und über­prüft die Gültigkeit der kog­ni­tiv­en Meta­phern­the­o­rie im Bere­ich der wis­senschaftlichen Begriffs­bil­dung. Das Sys­tem metapho­risch­er Konzepte in Fach­tex­ten wird auf Makro- und Mikroebene analysiert. Ein Funk­tion­s­mod­ell zur Gewin­nung und Ver­mit­tlung von Erken­nt­nis­sen wird entwick­elt, um die kog­ni­tive und kom­mu­nika­tive Rolle der Meta­pher in Fachkom­mu­nika­tion her­auszustellen.
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